Curt Lindström berättar om kärleken och livet i Hua Hin. I Sverige ser de mig som en snuskgubbe

Av 66 miljoner Thai så ja en väldigt liten % är bartjejer.

Hej

Det är just detta som många falanger missar tror jag, det här är nog anledningen till att man kan uppleva en sån här sak så annorlunda, det finns ju ett Thailand utanför baren också och det är både mångdubbelt större och väldigt annorlunda på många olika sätt.

Mvh isan lover

Finns säker som du säger , men min hustru är den typen som inget säger , hon tänker naturligtvis , men håller käften , där för ingen som hon har problem med , men helt klart finns det , om än inte lika utpräglat som i de större städerna som tillex Korat mm

Det är väl ett gammalt och känt problem att man inte kan köpa ny bil i Thailand utan att grannen får en svart blick.
Det är det för så vitt i Sverige också.

Avundsjuka är väl ok till en viss del. Missunnsamhet är värre.
Om någon har det bättre än mig och har något som jag vill uppnå, så får jag väl kämpa för det istället för att önska att denna någon blir av med det han har.

Både thailändare och svenskar är rätt dåliga på den punkten och jag tycker att skadeglädjen och som nam na- mentaliteten är större och värre i Thailand.
Detta existerar dock i allra högsta grad i bägge länder.
Min uppfattning är att den verkar vara större i Thailand....eller kanske inte. Det finns för många exempel på det i bägge länderna.
Men jag tror att svensken oavsett ljuger mindre.

Hej

Det är just detta som många falanger missar tror jag, det här är nog anledningen till att man kan uppleva en sån här sak så annorlunda, det finns ju ett Thailand utanför baren också och det är både mångdubbelt större och väldigt annorlunda på många olika sätt.

Mvh isan lover

De flesta faranger på detta forum tillbringar nog merparten av sina liv utanför barerna.

De flesta faranger på detta forum tillbringar nog merparten av sina liv utanför barerna.

Hej

Ja dom sover och bor väl inte i baren. :)

Nej skämt åsido, men när man inte kan språket, mer umgås med andra falanger än Thailändare, har en fru där umgängeskretsen innefattar ännu aktiva bartjejer som nu lever i Sverige där dom lurar sin man och andra män samtidigt är det nog lätt att få en skev uppfattning i denna fråga.

Dom problem som har tagits upp i tråden finns absolut, men jag vänder mig helt emot att dom skulle vara representativa för befolkningen i landet när underlaget grundas på betydligt mindre än 1% av befolkningen.

Mvh isan lover

Hej

Ja dom sover och bor väl inte i baren. :)

Nej skämt åsido, men när man inte kan språket, mer umgås med andra falanger än Thailändare, har en fru där umgängeskretsen innefattar ännu aktiva bartjejer som nu lever i Sverige där dom lurar sin man och andra män samtidigt är det nog lätt att få en skev uppfattning i denna fråga.

Dom problem som har tagits upp i tråden finns absolut, men jag vänder mig helt emot att dom skulle vara representativa för befolkningen i landet när underlaget grundas på betydligt mindre än 1% av befolkningen.

Mvh isan lover

Jag tror dock inte att dessa kriterier som du radar upp existerar på detta forum, men jag kan ha fel.

Hur många frekventa ”bargubbar” finns det på detta forumet och som dessutom lever sitt liv inom barflickornas och barernas sfär?

Visst gör väl folk några enstaka svängar till någon bar, men jag tror inte att det färgar synen på Thailand lika mycket som du tror.

Nu har Phonta dragit upp någon 1%-del av befolkningen. Av denna % så är det väl kanske 10% som är riktigt dåliga.
Mina siffror är tagna ur luften. Själv har jag allt för få erfarenheter av sådana saker, så jag kan inte ens köra med magkänsla.

Jag tror dock inte att dessa kriterier som du radar upp existerar på detta forum, men jag kan ha fel.

Hur många frekventa ”bargubbar” finns det på detta forumet och som dessutom lever sitt liv inom barflickornas och barernas sfär?

Visst gör väl folk några enstaka svängar till någon bar, men jag tror inte att det färgar synen på Thailand lika mycket som du tror.

Nu har Phonta dragit upp någon 1%-del av befolkningen. Av denna % så är det väl kanske 10% som är riktigt dåliga.
Mina siffror är tagna ur luften. Själv har jag allt för få erfarenheter av sådana saker, så jag kan inte ens köra med magkänsla.

Hej

Det ljugs självklart inte mer i en vanlig Thailändsk familj än i en Svensk, Amerikansk, Engelsk Norsk eller annat lands familjer, samma sak med skadeglädje, avundsjuka o.s.v för mig är det en gåta hur man kan komma fram till detta med dom skäl till grund som har angetts i denna tråd.

Mvh isan lover

Hej

Det ljugs självklart inte mer i en vanlig Thailändsk familj än i en Svensk, Amerikansk, Engelsk Norsk eller annat lands familjer, samma sak med skadeglädje, avundsjuka o.s.v för mig är det en gåta hur man kan komma fram till detta med dom skäl till grund som har angetts i denna tråd.

Mvh isan lover

Självklart är det ingen gåta.
Då alla strävar efter att komma sig upp i samhället så finns det fler som tar till alla möjliga metoder.
Kulturen har stor betydelse.

Det är inte så att jag tror att det är någon genetisk defekt på thailändare.

Vad är vi nästan överens om?
Att thailändarna ljuger och slingrar sig i större mån än gemene svensk?

Hej

Att det är något som är begränsat till eller mer frekvent hos dom försöker komma upp sig, jag tror som du att dessa har ett större behov att försöka framställa sig som rikare än dom är, framgångsrikare o.s.v.

Detta kännetecknar enligt mig inte alls den stora majoriteten.

Mvh isan lover

Hej

Att det är något som är begränsat till eller mer frekvent hos dom försöker komma upp sig, jag tror som du att dessa har ett större behov att försöka framställa sig som rikare än dom är, framgångsrikare o.s.v.

Detta kännetecknar enligt mig inte alls den stora majoriteten.

Mvh isan lover

Vem påstod att dessa skulle vara i majoritet?

Visst skarvas det vilt ibland. Är nog ganska vanligt att man försöker framställa sin egen situation bättre än den alltid är. Tror delvis det kan handla om hierkisamhället, alla måste placeras någonstans och självklart vill man stå så högt som möjligt. I Sverige är det ju nästan dödsstraff på att ljuga, här är det mer accepterat/normalt att berätta framgångar och fördelar.
Själv är jag övertygad om att ljugande och överdrifter rör sig främst på en nivå mellan inte alltför nära bekanta. Rena lögner och avundsjuka skulle jag tro främst görs av de som inte själva har så stor möjlighet till tävlan, som nämnts från barbrudar men även andra som lever i hushåll där de inte tillhör dem som drar in pengarna. Jämför annars med hur många faranger som inte storstilat berättar att sin flickvän minsann känner den lokala höjdaren eller höga poliser/polischefer. Ett skämt bland alla som varit här ett tag.
Att det ljugs i den nära familjen tror jag inte är vanligare än någon annanstans, möjligen några vita lögner men knappast för ljugandets skull utan "Graeng jai", dvs hänsynstagande.
Vi svenskar är ju så förbannat insnöade på att alla våra svar ska vara fakta, Inte det bästa smörjmedlet i alla situationer. Här vet folk mer när andra skarvar, det är inte alltid så illa menat som vi svenskar verkar tro. Gemene thai ser jag annars som mer naiv än t.ex. svenskorna,

/ SatanG

Senast ändrad:
Ja det är bara att se på ett sånt här forum, räcker man nämner sin lön så är det skryt, påhopp etc etc.
Svenska skvallerkärringar och Svenska jantelagen är bra mycket värre än nåt jag upplevt här nere.
I ärlighetens namn Pan Pan , Du är inte den som är blyg att upplysa om dina ekonomiska muskler ... Jag vill helst inte tala om detta , men ibland slinter fingrarna på tangentbordet , Även jag gör misstag .. men har ju anledning att hålla käften om mina tillgångar . Lite löjligt blir det faktiskt när man mäter storleken på löner ,Bitcion , Bilar mm Pojktrams anser jag . Jag har inga behov av att leka rik , därför kör jag nu en 500cc fast jag har råd att utan problem köpa 5 nya Harley cash om jag skulle vilja 5555:):)

I ärlighetens namn Pan Pan , Du är inte den som är blyg att upplysa om dina ekonomiska muskler ... Jag vill helst inte tala om detta , men ibland slinter fingrarna på tangentbordet , Även jag gör misstag .. men har ju anledning att hålla käften om mina tillgångar . Lite löjligt blir det faktiskt när man mäter storleken på löner ,Bitcion , Bilar mm Pojktrams anser jag . Jag har inga behov av att leka rik , därför kör jag nu en 500cc fast jag har råd att utan problem köpa 5 nya Harley cash om jag skulle vilja 5555:):)
Ni har det bra ,jag är glad om jag får mat för dagen å få vara frisk :thumbsup:

Frugan påstår att jag aldrig skulle kunna jobba med thailändare i Thailand. Jag är alldeles för ärlig och rakt på. Ingen skulle komma till jobbet och jag skulle få sparken inom en vecka. :)

Det hon gillar med sitt jobb (i Sverige) är att hon som lokalvårdare behandlas med respekt. Hon kan prata avslappnat med en högt uppsatt chef. I Thailand hade hennes position gjort henne osynlig för en chefs ögon.

Frugan påstår att jag aldrig skulle kunna jobba med thailändare i Thailand. Jag är alldeles för ärlig och rakt på. Ingen skulle komma till jobbet och jag skulle få sparken inom en vecka. :)

Det hon gillar med sitt jobb (i Sverige) är att hon som lokalvårdare behandlas med respekt. Hon kan prata avslappnat med en högt uppsatt chef. I Thailand hade hennes position gjort henne osynlig för en chefs ögon.

Hej

Ja klassamhället är tyvärr i högsta grad levande och det gäller att veta sin plats.

Mvh isan lover

Nä jag har inga problem med att skriva vad jag tjänar.
Precis som du inte har svårt att skriva ungefär 100 inlägg om hur mycket du har sparat här nere, och hur mycket din fru har sparat ;)
Men det var inte det jag skrev nåt om utan tvärtom, man får inte skriva sånt i Sverige för då kommer det genast inlägg precis som ditt nu.
Jag är väl medveten om vad jag skriver, jag har skrivit vad jag har i lön.
Men du verkar inte vara medveten om hur många inlägg du gjort som handlar om hur mycket du har på bankontot ;)
Du har inga behov av att leka rik trots du har råd, bara se där ;)

Själv har jag en vanlig medelklassbil, ett hus i normal medelklass, inga BC och inga större besparingar och har inte råd med bättre nu.

Tillbaka
Topp