Curt Lindström berättar om kärleken och livet i Hua Hin. I Sverige ser de mig som en snuskgubbe

Hej

Jag jobbade ju med affärsflyg i över 30 år och besökte rika runt om i Europa i jobbet, jag lärde även känna en del mångmiljonärer och miljardärer lite mer personligt, har besökt en av dessa miljardärer med familjen flera gånger, privat, vi har ofta diskuterat detta och nästan alla rika hade olika problem, antingen var dom aldrig lediga, var utsatta för hotoch även kidnappning, dom flesta verkade ha få riktiga vänner eftersom dom upplevde att alla ville ha pengar av dom, en del hade t.o.m klippt banden med sina egna barn och övrig släkt p.g.av detta, den miljardär jag hälsade på flera gånger med familjen uppgav att han var ledig ca 3 veckor per år och då var han 75 år, tre år senare dog han.

Deras liv verkar mest gå ut på att tjäna mer, mycket tid gpr åt till att undanhålla pengar ifrån skatt, ofta är dom inblandade i rättstvister och tillbringar mycket tid med advokater, dom verkar inte lita på någon annan än sig själv, dom tvingas ofta leva bakom elstängsel, med vakter och övervakningskameror och larm, flera av dom hade även råkat ut för överfall, rånförsök och kidnappningsförsök av familjemedlemmar, för att slippa skatta i hemlandet tvingas dom smyga in i landet, hålla sig gömda perioder av året o.s.v.

Så när vi diskuterade detta slutade det ibland med att dom sa sig vara lite avundsjuka på mitt liv, jobba 6 månader om året, vistas i värmen på vintern, bo på en ö här på västkusten och ha tid för familj och fritidsintressen.

Att vara ledig 3-6 månader om året var en omöjlighet för dessa trots alla pengar.

Mvh isan lover
Och du anser att dessa människor är representativa för alla rika?

Du skriver mycket och ofta så långa haranger att man inte orkar läsa men generellt så har oftast ditt resonemang en väldigt snäv synvinkel, det blir liksom inte rätt om man vidgar vyn lite och försöker se hela bilden.
Men det är ju iofs klassiskt sosse maner.

Senast redigerad av en moderator:
Och du anser att dessa människor är representativa för alla rika?

Hej

Absolut inte alla, men jag är helt övertygad om att dom inte är få heller.

Att bygga upp och förvalta en rejäl förmögenhet, ett affärsimperium eller en koncern tar både tid och kraft, det verkar sällan vara något som man kan göra när man har lust eller lite vid sidan om, det kräver både engagemang, vilja, uppoffringar och hårt arbete om man inte ärver alltihop förstås.

Inte sällan har den egna familjen fått offras, många rika klagar över att dom inte har varit med när barnen växte upp, att dom har dålig kontakt med barnen, ibland har det även slutat med skilsmässa o.s.v, detta får dom sedan dåligt samvete för på äldre dagar men då är det försent.

Mvh isan lover

Hej

Absolut inte alla, men jag är helt övertygad om att dom inte är få heller.

Att bygga upp och förvalta en rejäl förmögenhet, ett affärsimperium eller en koncern tar både tid och kraft, det verkar sällan vara något som man kan göra när man har lust eller lite vid sidan om, det kräver både engagemang, vilja, uppoffringar och hårt arbete om man inte ärver alltihop förstås.

Inte sällan har den egna familjen fått offras, många rika klagar över att dom inte har varit med när barnen växte upp, att dom har dålig kontakt med barnen, ibland har det även slutat med skilsmässa o.s.v, detta får dom sedan dåligt samvete för på äldre dagar men då är det försent.

Mvh isan lover
Låter som nåt du hittar på, källa på att det är så här?

Låter som nåt du hittar på, källa på att det är så här?

Hej

Det är möjligt att det går att bli väldigt rik utan att behöva lägga tid och energi på detta, samt att ha gott om fritid, tid för familjen och utrymme för långa vintervistelser i Thailand, men det är nog betydligt vanligare att det krävs hårt arbete, betydligt mer än 8 timmar per dag och ofta mer än 5 dagar i veckan också, detta i kombination med resor och möten.

Men det finns ju alltid undantag och du kanske hör till dom eftersom du tycker att det skulle vara något konstigt med den beskrivning jag gav grundad på mina kontakter och umgänge med rika och extremt rika människor.

Mvh isan lover

I Sverige är det en bil som inte är gratis om man så säger , men i Sverige vet ,man att 90 % av dessa sk.lyxbilar inte ägs av personen som kör den , han betalar oftast en helv månadskostnad för leasingavtalet han har genom sin anställning eller genom sin egen firma , I Thailand sticker den bilen däremot riktigt i ögonen , min gumm kan efter 16 år här i Sverige fortfarande utbrista " kolla på den bilen , han har djäääkligt mycket slantar" när en liknande vagn syns på gatan . Det ligger djupt rotat hos Thai

Jag tror det är väldigt sällan man kör dyra bilar som firmabil, då det knappast kan löna sig så mycket rent skattemässigt.
Nu har jag lån på typ 80.000kr på min bil, vilket jag hade kunnat bli av med, men anser inte att det riktigt lönar sig då kostnaden är så pass liten.
Folk som kör bilar i 2miljonersklassen har nog ett fett bankkonto eller en väldigt bra lön. Har man det så ser jag inga problem. Dom har nog bättre kontroll på ekonomi än medelsvensson.
Det är nog inte med de sista pengarna man hämtar ut en Bentley.

Hej

Det är möjligt att det går att bli väldigt rik utan att behöva lägga tid och energi på detta, samt att ha gott om fritid, tid för familjen och utrymme för långa vintervistelser i Thailand, men det är nog betydligt vanligare att det krävs hårt arbete, betydligt mer än 8 timmar per dag och ofta mer än 5 dagar i veckan också, detta i kombination med resor och möten.

Men det finns ju alltid undantag och du kanske hör till dom eftersom du tycker att det skulle vara något konstigt med den beskrivning jag gav grundad på mina kontakter och umgänge med rika och extremt rika människor.

Mvh isan lover
Nope jag är inte särskilt rik men känner folk som är och dom är varken stressade eller inrutade.
Vad är förresten rik för dig?
Du börjar ju sväva ut nu och tycks helt plötsligt tala om miljadärer typ.
Oavsett så tror jag att det är väldigt få utav dom som är riktigt rika som lever ett stressigt liv, rätt säker på att dom alla lever livet helt efter sitt eget tycke om hur det ska vara, om dom arbetar så har dom garanterar ett arbete som dom älskar och då kan man nästan kalla det för hobby.

Du började ju med att måla upp det som att det skulle vara ett bättre liv att vara fattig för att man då slipper stress och inrutning.
Där har du lite otur i tänket enligt mig.

Nope jag är inte särskilt rik men känner folk som är och dom är varken stressade eller inrutade.
Vad är förresten rik för dig?
Du börjar ju sväva ut nu och tycks helt plötsligt tala om miljadärer typ.
Oavsett så tror jag att det är väldigt få utav dom som är riktigt rika som lever ett stressigt liv, rätt säker på att dom alla lever livet helt efter sitt eget tycke om hur det ska vara, om dom arbetar så har dom garanterar ett arbete som dom älskar och då kan man nästan kalla det för hobby.

Du började ju med att måla upp det som att det skulle vara ett bättre liv att vara fattig för att man då slipper stress och inrutning.
Där har du lite otur i tänket enligt mig.

Hej

Enligt mig är pengar och rikedom inte alls helt avgörande för en persons lycka eller välmående, men att vara fattig är ju inte heller någon väg till lycka, enligt mig är mig är nog chansen till det som dom flesta ser som ”lycka” bäst någonstans mittemellan dessa ytterligheter.

Vad man väljer att dra gränsen för att kalla någon rik är nog väldigt individuellt, förr i tiden var ju en miljonär rik, men numera kan väl nästan vilken Svensson som helst skaka fram en miljon om denne vill, åtminstone om man räknar in boendet i förmögenheten, så gränsen har nog flyttats med åren, nu vet jag inte ens om en person som har tillgångar på 10 miljoner ska klassas som rik.

Mina erfarenheter är att riktigt rika människor tyvärr väldigt sällan har tid att njuta av sin rikedom, men jag håller med om att dom flesta älskar det dom gör och ser sitt jobb som en hobby, men frågan är om fru och barn ser det på samma sätt.

Stress kanske inte är riktigt rätt ord här, borde nog mer ha använt mig av bundenhet, känsla av att vilja ha kontroll och inte lita på andra som gör att dom har svårt att koppla av och lämna rodret till andra under t.ex en längre semester.

Mvh isan lover

Pressa sant som du skriver. Ja gillar bilar har alltid gjort så som pensioner hade ja råd att köpa en MB, mycket trevlig bil för mej MEN man blir helt annorlunda behandlad. Ja gillar inte att glänsa men tuber gör man de i Thailand, en MB c Klas är ju inge skryt bil för mej men i thai är de det
Du måste lära dig att glänsa det gör inget.
Och MB är trevlig bil @tongmat :cool:

Bästa här nere är att inte skylta med sin ekonomi, folk får tro vad dom vill.

Men jag har upplevt hur mycket det betyder för Thai.
Hade lite business med en rätt belevad Thai för ett tag sen, en mycket skötsam och troligtvis framgångsrik företagare i sina bästa år. Första gången vi träffades kom jag på moppen, mycket trevlig man men märkte att han försökte läsa av mig.
Nästa gång vi träffades hade vi precis handlat så då kom jag i bilen, då sken han upp och behandlade mig lite annorlunda.

Man får nog helt klart mer respekt bland rika Thai om man själv framstår som icke fattig.
Men bland fattiga Thai ger det ingen respekt, dom är bara avis på falanger med pengar.
Därför kommer jag alltid i kostym med röd slips när jag möter rika Thai kunder:cool:
@nmax

Mycket trevlig bil MEN tyvär i thai tror dom att man är rik . Sparat för att få åka fint när man blir gammal
För en Thai är kanske en MB en drömbil.
När jag kör i Bangkok då ser man så många MB på gatorna.
Men kanske uppe i Loei är det inte så många?
Vet inte hur det är.
Men i min by inte så många MB.
@tongmat

Inget konstigt med ålderskillnad tycker jag. Fast det är lika udda här som i Sverige när man har en mycket yngre partner.
Det gäller att stålsätta sig för att inte reagera.
Om jag hade läge idag så skulle jag göra som Kurre, skönt att ha någon som pysslar om en när man blir gammal.Thaikvinnor är duktiga på det.
Det finns många unga tjejer som gärna vill stöta på gubben, fast snart är det för sent.
Fattar inte riktigt varför man skall bry sig så mycket om folks ålder i relation. Trivs de bra med varandra så är det bra.

I Sverige är det en bil som inte är gratis om man så säger , men i Sverige vet ,man att 90 % av dessa sk.lyxbilar inte ägs av personen som kör den , han betalar oftast en helv månadskostnad för leasingavtalet han har genom sin anställning eller genom sin egen firma , I Thailand sticker den bilen däremot riktigt i ögonen , min gumm kan efter 16 år här i Sverige fortfarande utbrista " kolla på den bilen , han har djäääkligt mycket slantar" när en liknande vagn syns på gatan . Det ligger djupt rotat hos Thai

C-Klass från 312 000:-, inte speciellt dyr, ungefär som en Passat.

Tillbaka
Topp