Cykla över till Laos från Mukdahan

Studenten

Medlem
Tjabba,

Köpte en liten kul hopvikbar cykel som ledigt får plats i skuffen. Tanken är att använda den när jag ska över till Laos för mina nya 90 dagar o slippa ta en dyr taxi från Mukdahan men även slippa vänta på buss o andra kommunikationer som är billiga men tar lång tid. Det är inte långt jag ska, typ över bron och knappt 1km till mitt favoritcafé, käka deras goda baguetter, köpa hem några samt fylla på cigarettförrådet. Därefter cykla tbx. Har gått den sträckan i Laos innan men det blev för drygt i solen, skönt men drygt.

Så frågan är; är det ok at ta en cykel o cykla över gränsen? Behöver den deklareras på ngt sätt, eller är det bara att trampa på?
Vet att det finns cykelintresserade här på forumet som kanske vet ngt i ämnet.

Tänkte cykla över i mellandagarna medan det fortfarande är gratis visum för oss svenskar i Laos. Om ngn vet om detta "erbjudande" har förlängts till nästa år så tas den infon tacksamt emot.

Ha det bäst

[EDIT] Glöm det där med bilder på mig när jag cyklar 5555

Får mig att tänka på paret från Götlaborg som cyklade till Thailand för några år sedan, tror han jobbade på Ikea och långledigt!

Tjabba,

Köpte en liten kul hopvikbar cykel som ledigt får plats i skuffen. Tanken är att använda den när jag ska över till Laos för mina nya 90 dagar o slippa ta en dyr taxi från Mukdahan men även slippa vänta på buss o andra kommunikationer som är billiga men tar lång tid. Det är inte långt jag ska, typ över bron och knappt 1km till mitt favoritcafé, käka deras goda baguetter, köpa hem några samt fylla på cigarettförrådet. Därefter cykla tbx. Har gått den sträckan i Laos innan men det blev för drygt i solen, skönt men drygt.

Så frågan är; är det ok at ta en cykel o cykla över gränsen? Behöver den deklareras på ngt sätt, eller är det bara att trampa på?
Vet att det finns cykelintresserade här på forumet som kanske vet ngt i ämnet.

Tänkte cykla över i mellandagarna medan det fortfarande är gratis visum för oss svenskar i Laos. Om ngn vet om detta "erbjudande" har förlängts till nästa år så tas den infon tacksamt emot.

Ha det bäst

[EDIT] Glöm det där med bilder på mig när jag cyklar 5555
Berätta hur det gick, kanske själv drar över bron snart.

Berätta hur det gick, kanske själv drar över bron snart.

Absolut:) Det blir i mellandagarna. Ska även försöka ta reda om vi får gratis "inträde" till Laos nästa år oxå.
Hade jag bott närmare gränsen så skulle det bli många resor över för att bordershoppa:cool:. En limpa cigg kostar 120Baht, och Beer Lao betalar man med växelpengar:D

Absolut:) Det blir i mellandagarna. Ska även försöka ta reda om vi får gratis "inträde" till Laos nästa år oxå.
Hade jag bott närmare gränsen så skulle det bli många resor över för att bordershoppa:cool:. En limpa cigg kostar 120Baht, och Beer Lao betalar man med växelpengar:D
Jag skall över den 12 januari , men tar det i Nongkai , sen en hojtripp norröver i samband med detta ;)

Jag skall över den 12 januari , men tar det i Nongkai , sen en hojtripp norröver i samband med detta ;)

Härligt! Då överlåter jag rapporteringen huruvida det är gratis även under 2019 till dig:nod:

Men blir det inte för kallt att köra hoj där i mitten på januari? Var i krokarna för två år sedan just i mitten av januari o vi hade mössor på oss i bilen (inget värmepaket på förra bilen), duggregn hela dagarna och kvicksilvret nådde inte över 15 grader på dagen. Å andra sidan så har jag sett mc i Sverige när det är under 10 grader så det blir nog bra:)

Hur blir det när du kommer tillbaka till Mukdahan? Vilket visa gäller då?

Så, då kommer en rapport på hur det gick. Var över i förrgår.

Man får inte cykla över bron men gick bra att ta den i bussen. Cykeln hade jag med mig genom passkontrollen utan problem (ledde den alltså igenom där man går som vanligt utan fordon). Tullmässigt fanns inga hinder, ingen som ville se ngt dokument eller så på cykeln. Alla verkade mest roade av att jag valde cykel som alternativ:D.
En tjänsteman på Laosidan undrade vart jag skulle. Svarade bara att jag skulle ner till stan o käka en baguett o handla cigg. Han bara skrattade.
Dom viste dock inte om det skulle vara gratis nästa år oxå för oss, så det återstår att se. Gissar att tanken med visumfriheten var att fler skulle åka och shoppa över dagen.

Tuk tuckarna på andra sidan gav ändå inte upp o ville erbjuda sina tjänster. Jag sa bara, I have my tuk tuk:cool:

Verkar som att Bahten har även stärkts mot Kip (heter väl valutan i Laos?). En limpa cigg kostade i våras 120B men nu 100 blankt.

God Jul på er alla!

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
M
Svar
9