Då var änligen resan bokad och klar

Sova är också ett bra sätt att få tiden att rinna iväg. En gång jag flög från Bkk till Stockholm. Somnade in före maten och vaknade vid landkänning i Arlanda. Fast var lite magsjuk då det kanske förklarar det hela, men alltid åtminstone halva resan.

Jag har väldigt svårt för att somna på flyget :/

Är glad att jag haft turen att inte åka på magsjuka på planet! Hade nog bokat om helt ifall jag blev magsjuk innan jag skulle flyga.

Bärsele är ett bra komplement.
Men i Thailand kan det fort bli lite varmt både för förälder och barn. Inne på flyget och flygplatsen så är det dock väldigt bra med bärsele.
Vi köpte en bärsele på Robinson, som har en kudde som barnen kan sitta både framvänd och bakvänd på

IMG_0533.JPG

Den är sval och så är den lättare att ta på, bara att spänna fast bandet på ryggen och sätta barnet på kudden och sist trä på den
Den ser bättre ut än den vi hade, köptes i en babyaffär i Lund. Den fick man ta på innan han placerades där. Men den funkade bra och han älskade att hänga där.

Ja samma här, flyget bokat och klart. Vi kör som vanligt Thai, ToR ARN-BKK straxt över 15 000 för oss tre är godkänt pris. Vi ska vara borta lite längre än vad vi brukar denna gången. Det är ju dags att visa upp nytillskottet för släkten i Udon, så blir där uppe i en vecka, därefter tar vi med oss svärföräldrarna och svågern med familj till Cha-Am för en långweekend, blir extra kul eftersom morsan och bror+bättre hälft ansluter där. Första gången familjerna träffas.

Därefter drar vi till Lanta för två veckors sol och bad, har hyrt hus där. Sedan blir det Koh Lipe i en vecka för mig, Nong och Victoria.

Sista veckan har vi inte planerat något ännu, Nong säger att hon inte vill shoppa något i BKK innan hemfärd, med den som lever får se haha.

Har lyckats hålla snittpriset på boendet till 500 SEK per rum och natt, bra rabatter om man bokar tidigt. Avfärd blir den 1 november, skönt att komma iväg igen, det är ju tre år sedan senast.

Spännande dessutom att resa med en 1-åring, några bra tips?

Har varit på Lipe nu i 5 dagar. Inte nån höjdare direkt. Finns 3 stränder varav Sunset är bäst. Hyfsad snorkling bland halvdöda koraller. Ska ta en snorkeltripp snart. Hoppas det är bättre. Lipe är som en komprimerad Samed men mindre att göra. Skräpigt och skitigt på dom flesta ställen som alla andra turistställen. Överetablerat och ett svunnet paradis tyvärr. Lanta var vi på 1998 och vill inte återvända. Ursäkta för min negativa bild, men efter 21 års resande i detta land saknar jag hur det var förr här. Money is No. 1 här och det får man inte glömma. Samed och Phi Phi är mina favoriter. Olika men samtidigt lika på nått vis.

Har varit på Lipe nu i 5 dagar. Inte nån höjdare direkt. Finns 3 stränder varav Sunset är bäst. Hyfsad snorkling bland halvdöda koraller. Ska ta en snorkeltripp snart. Hoppas det är bättre. Lipe är som en komprimerad Samed men mindre att göra. Skräpigt och skitigt på dom flesta ställen som alla andra turistställen. Överetablerat och ett svunnet paradis tyvärr. Lanta var vi på 1998 och vill inte återvända. Ursäkta för min negativa bild, men efter 21 års resande i detta land saknar jag hur det var förr här. Money is No. 1 här och det får man inte glömma. Samed och Phi Phi är mina favoriter. Olika men samtidigt lika på nått vis.
Ja Samed gillar vi också, mest för att det inte finns mycket att göra, nu är det iof ett gäng år sedan vi var där så det kan ju ha ändrat sig. Ja vi är väl många som saknar det "gamla" Thailand när vi reser till det man minns som riktiga höjdare.

Ja Samed gillar vi också, mest för att det inte finns mycket att göra, nu är det iof ett gäng år sedan vi var där så det kan ju ha ändrat sig. Ja vi är väl många som saknar det "gamla" Thailand när vi reser till det man minns som riktiga höjdare.
Ja det är tråkigt när det enbart är profit och pengahunger som styr och förstör det som en gång var. Nu är det 10 år sedan jag var på Phuket senast och redan då var det en himmelsvid skillnad mot det Phuket som fanns när jag var där första gången 1994. Och det har säkert förändrats ännu mer nu. Tråkigt är det men samtidigt förståeligt, en sådan utveckling är ingalunda signifikativ för Thailand.

För att reta upp @gunnarg lite - Det äkta Thailand finns fortfarande uppe i Isaan, det är fortfarande inte många turister som har hittat dit. ;)

Ja det är tråkigt när det enbart är profit och pengahunger som styr och förstör det som en gång var. Nu är det 10 år sedan jag var på Phuket senast och redan då var det en himmelsvid skillnad mot det Phuket som fanns när jag var där första gången 1994. Och det har säkert förändrats ännu mer nu. Tråkigt är det men samtidigt förståeligt, en sådan utveckling är ingalunda signifikativ för Thailand.

För att reta upp @gunnarg lite - Det äkta Thailand finns fortfarande uppe i Isaan, det är fortfarande inte många turister som har hittat dit. ;)
Hela Phuket är inte fullt av turister som du tycks tro.Om det riktiga thailand är där det är få turister så är 75 procent av Phuket det riktiga Thailand.Så jag bor i det riktiga Thailand med en massa isaanbor och inga turister.555

Tror du hade ändrat dig om du bodde här, sitta i en liten by dag ut och in hade nog inte varit så roligt.

Samed gillar jag pga att Phe ligger bara en timmes bilfärd bort. Sen 20 min med färjan och man är där. Det har blivit 4 besök sen oktober förra året. Första besöket va -97 och då bodde vi hos Josef på Samed Villa. Några fina träbungalows på styltor och en liten restaurang. Nu är det lite annorlunda.

Hela Phuket är inte fullt av turister som du tycks tro_Om det riktiga thailand är där det är få turister så är 75 procent av Phuket det riktiga Thailand.Så jag bor i det riktiga Thailand med en massa isaanbor och inga turister.555
Ja det räcker ju att åka nån mil bort från kusten i Turiststäderna så finner man Isaan. Samma i Hua Hin och Partaya.

Hela Phuket är inte fullt av turister som du tycks tro_Om det riktiga thailand är där det är få turister så är 75 procent av Phuket det riktiga Thailand.Så jag bor i det riktiga Thailand med en massa isaanbor och inga turister.555
Ja jag vet, skulle bara jäklas lite med dig. Har varit på Phuket en del gånger även om det är 10 år sen senast och vi gjorde allt våra turer utanför turiststråken också. Phuket är vackert och fint, det skall inte förnekas. Och det är likadant på dom flesta ställen precis som @nmax säger. Det är bara synd att många turister missar den biten, dom stannar i Kata, Karon eller Patong hela tiden. :(

Ja jag vet, skulle bara jäklas lite med dig. Har varit på Phuket en del gånger även om det är 10 år sen senast och vi gjorde allt våra turer utanför turiststråken också. Phuket är vackert och fint, det skall inte förnekas. Och det är likadant på dom flesta ställen precis som @nmax säger. Det är bara synd att många turister missar den biten, dom stannar i Kata, Karon eller Patong hela tiden. :(

Kata och Karon har verkligen dött ut på vissa delar, i alla fall när vi var där för ett år sedan drygt. Gator som var fulla av liv för några år sedan är helt förfallna och folktomma.

Kommer inte ihåg vad det heter där tjejen bodde men där var det riktigt fint tyckte jag och såg aldrig några andra utlänningar när jag var där förutom mig själv. Nu var vi mest nere i Rawai och Nai Harn, där fanns det lite fler turister och expats.

Kata och Karon har verkligen dött ut på vissa delar, i alla fall när vi var där för ett år sedan drygt. Gator som var fulla av liv för några år sedan är helt förfallna och folktomma.

Kommer inte ihåg vad det heter där tjejen bodde men där var det riktigt fint tyckte jag och såg aldrig några andra utlänningar när jag var där förutom mig själv. Nu var vi mest nere i Rawai och Nai Harn, där fanns det lite fler turister och expats.
Sista gången jag var där med en kompis bodde vi i Kata (hade inte träffat frugan då). Då bodde vi på ett fint hotell vid stranden som hette Kata Beach Resort om jag inte missminner mig. Det fanns några cementelefanter utanför ingången, såg elegant ut.

Då var det fullt av liv i alla fall, många fina restauranger fanns i närheten. Det enda som var riktigt irriterande då var dom förbaskade skräddarna som inte gav upp förrän man började bli solbränd. Så på det stora hela gillade jag Kata då, kändes bättre än Karon. Vi bodde aldrig i Patong men tog taxi dit någon gång.

Liknande trådar

A
Svar
174
Visningar
9 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K