Däck

 
För att återgå till däck som är ett intressant ämne så är min syn på det hela att inte "snåla in" på hårda däck som rullar många mil. Särskilt inte här i Thailand där man behöver all friktion som finns när man måste bromsa snabbt för en tomte kör ut framför en.
Solen är en annan faktor som sliter upp (inte sliter, men gör dom hårda) i förtid.

Köp 2 likadana suddigum. Sätt den ena ute i solen i typ en vecka. Därefter skriv ngt med blyertspenna på ett papper i två rader.
Sudda först med suddit som inte varit i solen. Därefter sudda på nästa rad med suddit som varit i solen.

Så varför ha 80-90% mönsterdjup kvar efter 3-4 år?

Vi är naturligtvis alla olika men jag föredrar säkerheten i första hand. Blöta thaivägar kan vara riktigt hala. Då går det inte att köra runt med backelitpuckar;)

Pris och rekommendationer på märken kan jag inte ge. Har inte den kollen. Det jag kan säga är att Dunlop som sitter på min nya Pajero är riktigt bra. Bra grepp, tysta och utan att veta så vågar jag påstå att det blir inte mänger av mil på dessa (vilket jag tycker är bra). Friktion och slitage hänger liksom ihop;)

Min förra familj hade en gammal Toyota pickis. Aldrig bytta däck på den för dom körde inte så mycket. Men fy f*n vad den släppte snabbt.

Nu ska man naturligtvis inte överdriva åt andra hållet o lägga på odubbade M/S däck här nere hahaha. Men det tror jag ni förstår.

På Mc/moppe är det ännu viktigare med fräscha däck. Däcken på dessa är än mer utsatta för direkt solljus. UV-strålningen här "is a bich".
 
För att återgå till däck som är ett intressant ämne så är min syn på det hela att inte "snåla in" på hårda däck som rullar många mil. Särskilt inte här i Thailand där man behöver all friktion som finns när man måste bromsa snabbt för en tomte kör ut framför en.
Solen är en annan faktor som sliter upp (inte sliter, men gör dom hårda) i förtid.

Köp 2 likadana suddigum. Sätt den ena ute i solen i typ en vecka. Därefter skriv ngt med blyertspenna på ett papper i två rader.
Sudda först med suddit som inte varit i solen. Därefter sudda på nästa rad med suddit som varit i solen.

Så varför ha 80-90% mönsterdjup kvar efter 3-4 år?

Vi är naturligtvis alla olika men jag föredrar säkerheten i första hand. Blöta thaivägar kan vara riktigt hala. Då går det inte att köra runt med backelitpuckar;)

Pris och rekommendationer på märken kan jag inte ge. Har inte den kollen. Det jag kan säga är att Dunlop som sitter på min nya Pajero är riktigt bra. Bra grepp, tysta och utan att veta så vågar jag påstå att det blir inte mänger av mil på dessa (vilket jag tycker är bra). Friktion och slitage hänger liksom ihop;)

Min förra familj hade en gammal Toyota pickis. Aldrig bytta däck på den för dom körde inte så mycket. Men fy f*n vad den släppte snabbt.

Nu ska man naturligtvis inte överdriva åt andra hållet o lägga på odubbade M/S däck här nere hahaha. Men det tror jag ni förstår.

På Mc/moppe är det ännu viktigare med fräscha däck. Däcken på dessa är än mer utsatta för direkt solljus. UV-strålningen här "is a bich".
Helt rätt.
Kan inte påstå att jag har världens bästa grepp i mina Bridgestone och pickuper släpper ju lätt iaf så man får ta det lite vackert. Har eg inga problem med halkan i regn, är ju bara att anpassa farten, men dom få ggr man har behövt bromsa hårt så märks det dåliga greppet, märks tydligt att bakänden på min pickup gärna vill komma farande. Funderar på att byta bil lite pga det men samtidigt gillar jag finesser som att man ta med sig moppen på resan så vetefasen, kanske ska börja med att köpa nya däck istället även om det är massor av mönster kvar, dom är trots allt över 5 år nu och borde ju eg vara helt slut.
 
Helt rätt.
Kan inte påstå att jag har världens bästa grepp i mina Bridgestone och pickuper släpper ju lätt iaf så man får ta det lite vackert. Har eg inga problem med halkan i regn, är ju bara att anpassa farten, men dom få ggr man har behövt bromsa hårt så märks det dåliga greppet, märks tydligt att bakänden på min pickup gärna vill komma farande. Funderar på att byta bil lite pga det men samtidigt gillar jag finesser som att man ta med sig moppen på resan så vetefasen, kanske ska börja med att köpa nya däck istället även om det är massor av mönster kvar, dom är trots allt över 5 år nu och borde ju eg vara helt slut.

En tanke.
Jo 5 år så har solen gjort sitt. Men prova så här. Byt däcken bak till ngt mjukt o fint. Det är juh så att en pickis är lättare i bakändan och släpper fortare. Testa ett par veckor och se hur det känns. Därefter kan du ta ett beslut baserat på hur skillnaden blev.
Däcken bak ger inget anmärkningsvärt ljud av sig i hytten.
 
Pirelli p zero nero kan jag tipsa om de finns i Thailand?
Grymt fäste både i torrt och vått (även förhållandevis bra i blött när de var nästan blankslitna). Annars Continental, Good year mfl
 
Bytte ju däck för en vecka sen vart Michelin satt maxxis på tidigare med gott om mönsterdjup kvar men bilen har inte känts stabil utan rent utav obehaglig och sladdrig redan vid ca 60, å kan nu med facit i hand säga att det helt berodde på däcken vart en helt ny bil beter sig som en bil ska numera [emoji106] så var helt klart värt kostnaden
 
Bytte ju däck för en vecka sen vart Michelin satt maxxis på tidigare med gott om mönsterdjup kvar men bilen har inte känts stabil utan rent utav obehaglig och sladdrig redan vid ca 60, å kan nu med facit i hand säga att det helt berodde på däcken vart en helt ny bil beter sig som en bil ska numera [emoji106] så var helt klart värt kostnaden
Vilken modell på Michelin och vad fick du betala?
 
Vilken modell på Michelin och vad fick du betala?

Dottern tog bilen till sitt jobb hotar med regn här så får återkomma med modell, priset däremot var drygt 6000 bht styck men efter rabatt fick vi betala just över 23000 bht för alla 4 så inte billigt var på B-Quick har för mig storleken är 225/55 17
 
Michelin Primacy 225/50 R17 hette dom iaf Maxxis skulle gått på drygt 12000 bht för 4 å pirelli runt 22000 bht
ed132d302770064bd19fba877df5ac0b.jpg
 
Dottern tog bilen till sitt jobb hotar med regn här så får återkomma med modell, priset däremot var drygt 6000 bht styck men efter rabatt fick vi betala just över 23000 bht för alla 4 så inte billigt var på B-Quick har för mig storleken är 225/55 17

Bra grejer är inte billiga någonstans.
Du hade nog inte haft svårt att hitta liknande däck för samma pris i Sverige.

Hatar att köpa däck. Det har nog inte hänt många gånger under min livstid.
Brukar hinna byta bil innan däckbytet för det mesta.
 
Bra grejer är inte billiga någonstans.
Du hade nog inte haft svårt att hitta liknande däck för samma pris i Sverige.

Hatar att köpa däck. Det har nog inte hänt många gånger under min livstid.
Brukar hinna byta bil innan däckbytet för det mesta.

Sant skulle inte förvåna mig om samma är billigare i Sverige t.o.m, men känns värt det vart som sagt en helt ny bil sen kommer väl riktiga facit om det var värt prisskillnaden först om några år
 
Har inte upplevt några som helst problem med mina Firestone som har rullat snart fyratusen mil.
Låter lite svenskt här med byte två gånger om året, hängslen och livrem.
Nu kör jag inte race eller rally, håller avstånd o s v men säger inte heller att man skall köra med slitna däck.
Däremot tror att varmt väder är gynnsamt och skonsamt för däck.
Däremot kallt och varm om vartannat är förödande.
Har någon info med underlag om detta så skulle vara intressant.
Körde jag banrace däremot så skulle jag byta oftare.
Mina får rulla tusen mil till för de känns bra som de är. Nya som skall vara ännu bättre enligt däckfirman kostar fem papp per styck.
 
Tänkte mest på det du skrev
"Hatar att köpa däck. Det har nog inte hänt många gånger under min livstid.
Brukar hinna byta bil innan däckbytet för det mesta.
"

Det var det jag försökte göra mig lustig på;)

Ah, lite tokigt formulerat ser jag i efterhand.
Det hade kunnat bli dyrt.
Fast jag har egentligen lust att byta bil 2ggr om året eller ha en uppsättning med bilar så att man kan vraka och välja.
 
 
 
Tillbaka
Topp