Däck

Har inte upplevt några som helst problem med mina Firestone som har rullat snart fyratusen mil.
Låter lite svenskt här med byte två gånger om året, hängslen och livrem.
Nu kör jag inte race eller rally, håller avstånd o s v men säger inte heller att man skall köra med slitna däck.
Däremot tror att varmt väder är gynnsamt och skonsamt för däck.
Däremot kallt och varm om vartannat är förödande.
Har någon info med underlag om detta så skulle vara intressant.
Körde jag banrace däremot så skulle jag byta oftare.
Mina får rulla tusen mil till för de känns bra som de är. Nya som skall vara ännu bättre enligt däckfirman kostar fem papp per styck.

Två gånger per år är ju i Sverige, då vinter och sommardäck används.
Är väl inte så längesedan du har bott på nordligare breddgrader så du glömt bort det.

Två gånger per år är ju i Sverige, då vinter och sommardäck används.
Är väl inte så längesedan du har bott på nordligare breddgrader så du glömt bort det.
Har inte glömt var bara en liten överdrift. Fast det är bra att faranger byter däck ofta så får thai billiga gångbara däck att köra med. Kom nu inte med någon olyckstatistik för dödsfall här är inte så hög p g a dåliga däck. :rolleyes: Det finns andra många gånger farligare orsaker till det. Kallas för omdöme bland annat

Har inte glömt var bara en liten överdrift. Fast det är bra att faranger byter däck ofta så får thai billiga gångbara däck att köra med. Kom nu inte med någon olyckstatistik för dödsfall här är inte så hög p g a dåliga däck. :rolleyes: Det finns andra många gånger farligare orsaker till det. Kallas för omdöme bland annat

Som sagt så gillar jag inte att köpa däck, så jag skulle absolut inte byta innan mönsterdjupet är för dåligt.

Ytterligare ett till moment som förenklar livet till det bättre i Thailand. Vi slipper byta däck eller klä på bilen dubbar.

Nr 1. Jag njuter i detta klimat.
Nr 2. (som ingen tänker på) Kläderna i ett kallt klimat. Kläderna i ett varmt tropiskt klimat.
Jämför bilens vinterdäck.

Man vaknar i Sverige.
Först ta på sig småkallingar å det går fort, -20 grader ute...djävlar var är långisarna..söka ..söka
Strumpor skall dras upp, oftast, när du sitter på sängen...med ryggen stel som en istapp...en böj och krash
Undertröjan eller T-shirten - var faan la jag den...? Kallt som fan i rummet.
Skjortan på också...eller leka modern kille....
istället söka reda på ..eller ta tröja och en V-ringad T-shirt i marinblå färg
Byxorna, på, börjar svettas direkt å klämmer hårt på pungen....pungen i skruvstäd hela dagen
satan-fort pissnödig....hur hitta HAN...satan droppar i brallorna...många lager av kläder
....faan kommer lukta piss innan dagen är slut....mycket tvätt varje dag....
Skorna....5 st par att välja på---bäst kolla vädret...snöhelvete igen 2 dm...
stön...suck det blir storbootsen trots djävulskt med fotsvett.......innan dagen till ända..
..vilken jacka...
..vilken hatt...toppeluva...osv
....hur orkar jag ta av mig detta och hur lång stund av mitt liv tar kläderna - har ni tänkt på det?

Man vaknar i Thailand.
Mjuka kortisar (kortbyxor)
T-shirt
Om man skall ut så - var är sandalerna?

Nog sparar vi en massa tid i livet med att slippa vinterkläder och ...

.......vinterdäck
Mycket bra inlägg , ett av de bästa och ett som jag verkligen känner igen med i :thumbsup::thumbsup::thumbsup::)

En kul grej som jag har tänkt på, när man är ute och åker med thai tjejer så efter 5 min så sover alla, spelar ingen roll om bara skall köra 10 km eller 100 km!:rolleyes:

En kul grej som jag har tänkt på, när man är ute och åker med thai tjejer så efter 5 min så sover alla, spelar ingen roll om bara skall köra 10 km eller 100 km!:rolleyes:

Det beror på att däcken lever om. Ett dovt ljud som även verkar söva medelsomchai bakom ratten ser det ut som ibland.
Det är en av orsakerna till att det få gånger jag köpt däck, så går jag på bullermärkningen på däcken...under förutsättning att det inte är några Burunditillverkade däck.

Inte en jävel ska sova i bilen om inte jag får sova.
Undantaget är pladderkvarnar och skrikande barn.

Jävla tråd
Nu längtar jag till sommaren så man slipper dom där jävla vinterdäcken.
Ett alternativ hade ju varit att bo i Thailand, men man blir ju förbannad bara man kisar med ett öga på bilpriserna.
Våren till Sverige kommer i maj i år så än får du lugna ner dig. Kanske i april tilö Skåne. Sarri har talat. Förresten jag har fog för det jag säger. :cool: :D :p

Våren till Sverige kommer i maj i år så än får du lugna ner dig. Kanske i april tilö Skåne. Sarri har talat. Förresten jag har fog för det jag säger. :cool: :D :p

Allt som vanligt med andra ord.
Får planera in mina jobbresor så jag får bytt däck vid första bästa möjlighet.

En skön känsla dom första metrarna när man slipper höra dubbarna.

Helt rätt.
Kan inte påstå att jag har världens bästa grepp i mina Bridgestone och pickuper släpper ju lätt iaf så man får ta det lite vackert. Har eg inga problem med halkan i regn, är ju bara att anpassa farten, men dom få ggr man har behövt bromsa hårt så märks det dåliga greppet, märks tydligt att bakänden på min pickup gärna vill komma farande. Funderar på att byta bil lite pga det men samtidigt gillar jag finesser som att man ta med sig moppen på resan så vetefasen, kanske ska börja med att köpa nya däck istället även om det är massor av mönster kvar, dom är trots allt över 5 år nu och borde ju eg vara helt slut.

Man kan på en pickis ta bort ett blad om man inte kör bonna lass och ha lite lägre tryck än vad Thai bonnen har så blir det lite bättre grepp bak.

Man kan på en pickis ta bort ett blad om man inte kör bonna lass och ha lite lägre tryck än vad Thai bonnen har så blir det lite bättre grepp bak.
Antagligen Light truck däck eller motsvarande C-däck pga lastförmågan ,byt till bildäck dom är mjukare å billigare lagligt ingen aning ,eller testa 2 blad e 1 blad + labba lite med däck trycket lycka till :-X

Det börjar snart att bli dags att byta faktiskt. Mönsterdjup är ok fortfarande men tror om två månader så byter vi. Då får någon thai däck de kan köra några år till. Det är rätt bra mönsterdjup fortfarande men tycker däckfan har blivit hårda. I början på nästa år blir det nya däck har jag bestämt.
Snart dags att byta bil också, tror det blir en Toyota till men med automatväxlar. Noi säger två år till men det som avgör är vad jag säger. Eller skall vi säga såhär det är jag som betalar. :D:xmas_smiley:

Det börjar snart att bli dags att byta faktiskt. Mönsterdjup är ok fortfarande men tror om två månader så byter vi. Då får någon thai däck de kan köra några år till. Det är rätt bra mönsterdjup fortfarande men tycker däckfan har blivit hårda. I början på nästa år blir det nya däck har jag bestämt.
Snart dags att byta bil också, tror det blir en Toyota till men med automatväxlar. Noi säger två år till men det som avgör är vad jag säger. Eller skall vi säga såhär det är jag som betalar. :D:xmas_smiley:

Om jag ansåg att mina däck skulle bytas ut pga de är hårda och då även börjar få sämre grepp så hade jag satt kniven i sidan och gjort ett långt snitt så de inte hamnar på vägen igen, men det är jag det.

Tillbaka
Topp