Rätt och fel Däck

Ja, en snabb googling säger 5%. Själv tycker jag att det är en dålig tumregel. Har man bytt utväxling på bakaxeln så bör man nog få ändra rullomkretsen...beroende på var hastighetsgivaren sitter.
Varför denna regel finns är för mig en gåta, så länge den inte inverkar på trafiksäkerheten och då är 5% lite snålt.

Jag vill nog ha det till att detta ska gälla alla sk helbilsgodkända fordon och det är nog inte så vanligt att byta bakaxelutväxling på dessa, det var något man sysslade med när man skrämde upp en US-bil.

Jag vill nog ha det till att detta ska gälla alla sk helbilsgodkända fordon och det är nog inte så vanligt att byta bakaxelutväxling på dessa, det var något man sysslade med när man skrämde upp en US-bil.

Ja, alltså inte en regel som man kan tillämpa rakt av.
Men så länge det är elektronisk givare så kan man programmera om den och få korrekt hastighetsvisning.
Det viktiga är enligt mig att det inte är trafikfarligt och att hastighetsmätaren inte visar för lite.
Om man sedan monterar skottkärrehjul eller hjul från en lastbil är egentligen ointressant.
Men det är ju klart. Snart får man väl inte byta handskfack i en bil utan att någon myndighet utövar sharialag eller halshuggning medelst guiljotin

Ja, alltså inte en regel som man kan tillämpa rakt av.
Men så länge det är elektronisk givare så kan man programmera om den och få korrekt hastighetsvisning.
Det viktiga är enligt mig att det inte är trafikfarligt och att hastighetsmätaren inte visar för lite.
Om man sedan monterar skottkärrehjul eller hjul från en lastbil är egentligen ointressant.
Men det är ju klart. Snart får man väl inte byta handskfack i en bil utan att någon myndighet utövar sharialag eller halshuggning medelst guiljotin

Det borde väl gå att ändra med typ OBD eleven?

OBD 2 är uttaget som man kopplar in sej i (OnBoardDiagnostic) 2:a generationen som är att anse som standard.

Jodå, OBD 2 känner jag till vad det är.
OBD eleven hade jag aldrig hört talas om ( verkar vara en VAG-grej) och tänkte att du hade läst OBD II någonstans och omvandlat II till eleven.

Finns en massa sätt att köra diagnostik och göra ändringar via OBD uttaget. Rätt smidigt egentligen även om man inte direkt har behov av det varje dag...eller någonsin.

Jodå, OBD 2 känner jag till vad det är.
OBD eleven hade jag aldrig hört talas om ( verkar vara en VAG-grej) och tänkte att du hade läst OBD II någonstans och omvandlat II till eleven.

Finns en massa sätt att köra diagnostik och göra ändringar via OBD uttaget. Rätt smidigt egentligen även om man inte direkt har behov av det varje dag...eller någonsin.

Du håller dej med för ny bil om du inte har nytta av det.........

Måste erkänna att jag har inte en susning om vad ni pratar om (ODV, VAG och alla dessa termer). Det enda jag vet är att däcken som sitter på bilen original har ett magiskt grepp på den inhemska asfalten. Skulle aldrig få för mig att byta ut till större fälgar och till däck som är 3 varv med isolertejp bara för att det ser "snyggt ut" (vilket jag inte tycker det gör men det är en smaksak). Snart 6 tusen mil gjorda och till våren blir det att byta till samma fabrikat trots att det hade kanske gått ett år till efter detta (förmodligen fler med thai standard). Liknar vinterdäck eller ej, funkar skitbra på dessa vägar. Kanske när jag ser prislappen så ändrar jag mig 5555

Måste erkänna att jag har inte en susning om vad ni pratar om (ODV, VAG och alla dessa termer). Det enda jag vet är att däcken som sitter på bilen original har ett magiskt grepp på den inhemska asfalten. Skulle aldrig få för mig att byta ut till större fälgar och till däck som är 3 varv med isolertejp bara för att det ser "snyggt ut" (vilket jag inte tycker det gör men det är en smaksak). Snart 6 tusen mil gjorda och till våren blir det att byta till samma fabrikat trots att det hade kanske gått ett år till efter detta (förmodligen fler med thai standard). Liknar vinterdäck eller ej, funkar skitbra på dessa vägar. Kanske när jag ser prislappen så ändrar jag mig 5555
Om däcken har rullat 6000 mil och fortfarande har mönster så har vi nog fett olika definitioner för vad magiskt grepp är, däck som håller så länge har uselt grepp annars skulle dom varit slut för länge sen. Antar att dom skriker ganska lätt? Dvs skitdåligt grepp...

Köpte på nätet (Byt Hjul) Michelindäck som såldes till reapris.
Detta var visserligen för 6 år sedan men de fungerar fortfarande och är lagliga och säkert gått över 6 000 mil troligtvis närmare 7 000.
På däcken ser jag att de är tillverkade i USA av beteckning att tyda är det året runt däck men övrig beteckning går ej att finna någonstans, inte ens på nätet.
Troligtvis var däcken ämnade för Suvar på den amerikanska marknaden, kanske en något hårdare gummiblandning.
Däck som tillverkas och saluförs för den europeiska marknaden premierar grepp (våtgrepp) lågt ljud men även lågt rullmotstånd.
Livslängd är något ingen premierar.

OBD= On Board Diagnostik = uttag där man kan koppla in sej på bilens datasystem och avläsa/radera felkoder och göra vissa ändringar i systemet, OBD II är det som är standard idag(hade Apple tillverkat bilar så hade de givevis inte använt detta då det hade varit för enkelt att följa övriga tillverkares standard).
VAG = Volkswagen-Audi-Gemeinschaft

Tillbaka
Topp