Rätt och fel Däck

 
Jag gillar ideen med punkteringsfria däck. Åkte med en bekant i en BMW (nja, en 320 är på gränsen att få kallas BMW) från Bangkok o norrut. Bilen fick punka o vi körde ngn mil för att få det lagat. Det var riktigt coolt att ändå kunna köra i typ 50-60 med punka. Men att däcken skulle ha högre ljudnivå var ngt nytt för mig.

Jag hade RFT på min gamla BMW.
Helt värdelöst om du frågar mig.
Buller, tyngre och endast bra den fången man får punktering. Alla övriga gånger är det sämre.
 
Detta blir kanske en ganska smal tråd för de få som har en bil i Thailand.
Starten till denna tråd var när @Gottland idag visade sina nya däck till sin bil. Ville inte paja hans (hens:D) tråd med snack om bildäck.
Vad kostar däcken här, vilka däck är av bra kvalitet (bra kvalitet är däck som håller bilen på vägen, inte bakelitpuckar som håller många mil).

Vilka däck tycker ni är bra, och vad kostade dessa? Hur bra är vinterdäcken här (kunde inte låta bli...). Hur många mil fick ni ut av däcken ni köpte? Väghållning och brus?

Det är ingen hemlighet att däck som ger bra fäste, ger högt brus. Det handlar om friktion, så låt oss släppa detta. Dyrare däck har bra grepp med lägre brus.
OBS! Inte vinterdäck i Sverige na kap. Låt oss hålla till däck i Thailand i denna tråden. Att hitta balansen mellan däck som slits upp snabbt (hög friktion) med däck med hårt gummi som förvisso ger många mil, men riktigt dåliga egenskaper vid inbromsning/(kurvtagning, osäker på om jag vågar skriva detta).

Ljudnivån har inget alls med hur bra fäste däcken har utan hur mycket av utvecklingspengarna man har lagt på att få ner ljudet.
 
Ljudnivån har inget alls med hur bra fäste däcken har utan hur mycket av utvecklingspengarna man har lagt på att få ner ljudet.

Håller delvis med dig;)
Utvecklingspengar på att hålla ljudet nere, ja där håller jag med dig. Vad det handlar om är att leda ut ljudet så det inte hamnar inne i bilen.
"Bra fäste" handlar om friktion mellan däck och vägbana (inte så avancerad kunskap). Friktion skapar värme och uppenbarligen ljud.
Bakelitpuckar ger inte mycket ljud ifrån sig och man får ut många mil på dessa. Bra ekonomi för somliga men glöm att försöka stanna eller svänga i trängd situation.

Förr när jag körde fjärr med lastbil på vintern hade jag alltid fönstret lite öppet för att lyssna på ljudet. När det plaskade och däcken förde väsen var det bara att köra på (med reservation att jag körde sakta så jag inte upprör läsare). De gånger det blev knäpp tyst (skojar inte) var det bara att trycka ner kopplingen (vi hade sådana på den tiden) och bara hålla kursen rakt fram o hoppas på att man inte behöver bromsa.
Inget ljud=ingen friktion=snorhalt=glöm att stanna eller svänga.
Körde en boogiebil (3 axlar på dragbilen). När jag släppte på gasen (för att försiktigt sänka faten) när det blev tyst "där ute" så såg jag på varvräknaren att motorn gick ner på tomgång. Tryckte försiktigt på gasen för att drivhjulen skulle snurra i samma hastighet som vägbanan, men nä, ingen kontakt alls. Hjulen kunde lika gärna varit i luften. Då är det halt, men tyst och behagligt;). Svårt att beskriva den känslan när drivaxeln helt tappat kontakt med vägbanan, när bara framaxel och boogy (som i sig är redo att släppa fästet) håller kursen framåt.

Oavsett vilka däck ni har så kan ni på ljudet höra hur bra grepp ni har (på den typ av däck ni har). Detta gäller även sommartid på olika underlag. Asfalt har många olika friktionskoefficienter. Ingen har väl undgått att det låter olika mycket beroende på underlaget?
 
Jag har kört väldigt mycket i Isaan och jag har kört i Chiangmai.
Isaan är värst, även kört i dom 3 stora städerna i Isaan, trafiken där är ju helt insane, så mycket trafik och köer..
Pattaya bra, hela sträckan ifrån Pattaya till Krabi var bra, inte alls några idioter på fel sida vägen.
Phuket har jag aldrig kört bara åkt taxi en gång och minns bara att det var väldigt krokiga vägar.
Har kört upp till Korat 2 ggr och lovat mig själv att det ska dröja väldigt länge innan det blir en 3:e, klockrent värsta jag varit med om trafikmässigt här, som god 2:a kommer Phuket. I övrigt tycker jag att det är rätt ok, klart lugnare än rusningen hemma i Götet.
Pattayatrafiken undviker jag också gärna, lilla Phuket där.
 
Läste div tester innan jag köpte däck till min nya bil och valet föll på Goodyear Efficientgrip SUV, ska vara bra på vått underlag och var inte överdrivet dyra, faktiskt billigare här än nätbutiker i Sverige.
Gav 6000 baht st för 265/50/20 inkl montering. Ännu något billigare på Lazada men ides inte krångla.
Hur bra testerna stämmer kommer väl att visa sig.
Hade Bridgestone innan på Pickupen och dom höll länge men inget bra grepp, uppfattningen är att Bridgestone generellt inte är värda sitt höga pris.
 
Håller delvis med dig;)
Utvecklingspengar på att hålla ljudet nere, ja där håller jag med dig. Vad det handlar om är att leda ut ljudet så det inte hamnar inne i bilen.
"Bra fäste" handlar om friktion mellan däck och vägbana (inte så avancerad kunskap). Friktion skapar värme och uppenbarligen ljud.
Bakelitpuckar ger inte mycket ljud ifrån sig och man får ut många mil på dessa. Bra ekonomi för somliga men glöm att försöka stanna eller svänga i trängd situation.

Förr när jag körde fjärr med lastbil på vintern hade jag alltid fönstret lite öppet för att lyssna på ljudet. När det plaskade och däcken förde väsen var det bara att köra på (med reservation att jag körde sakta så jag inte upprör läsare). De gånger det blev knäpp tyst (skojar inte) var det bara att trycka ner kopplingen (vi hade sådana på den tiden) och bara hålla kursen rakt fram o hoppas på att man inte behöver bromsa.
Inget ljud=ingen friktion=snorhalt=glöm att stanna eller svänga.
Körde en boogiebil (3 axlar på dragbilen). När jag släppte på gasen (för att försiktigt sänka faten) när det blev tyst "där ute" så såg jag på varvräknaren att motorn gick ner på tomgång. Tryckte försiktigt på gasen för att drivhjulen skulle snurra i samma hastighet som vägbanan, men nä, ingen kontakt alls. Hjulen kunde lika gärna varit i luften. Då är det halt, men tyst och behagligt;). Svårt att beskriva den känslan när drivaxeln helt tappat kontakt med vägbanan, när bara framaxel och boogy (som i sig är redo att släppa fästet) håller kursen framåt.

Oavsett vilka däck ni har så kan ni på ljudet höra hur bra grepp ni har (på den typ av däck ni har). Detta gäller även sommartid på olika underlag. Asfalt har många olika friktionskoefficienter. Ingen har väl undgått att det låter olika mycket beroende på underlaget?

Du förenklar detta ganska rejält.
En liten dos sanning gör inte hela historien sann.

Du hade lika gärna kunna monterat stållarver och hört hur bra grepp du har...eller inte. Bakelitdäck hade låtit mer än ett par valfria däck.

Nåja, det är allt för många faktorer för att få fram en enkel sanning genom några tumregler.
 
Du förenklar detta ganska rejält.
En liten dos sanning gör inte hela historien sann.

Du hade lika gärna kunna monterat stållarver och hört hur bra grepp du har...eller inte. Bakelitdäck hade låtit mer än ett par valfria däck.

Nåja, det är allt för många faktorer för att få fram en enkel sanning genom några tumregler.

Du får juh tänka lite själv;). Läs inte bibeln som om du vore djävulen (eller vad det heter).
"Stållarver" eller som vi kallar för kättingar, för ett jäkla väsen men det tar oss fram. Jag ska lova dig att när dessa blir tysta då ska stanna och spetta loss isen o blanda en Gin Tonic.
Du vet väl hur däcken låter på vanligt underlag, eller? Är det så svårt att förstå när det "normala" ljudet minskar så minskar friktionen?
Det är absolut många faktorer som påverkar, men inte fan byter jag däck halvvägs när jag ska hälsa på brorsan.
Inte längre förvånad av alla RDS-meddelanden om olyckor på vintern...
 
Du får juh tänka lite själv;). Läs inte bibeln som om du vore djävulen (eller vad det heter).
"Stållarver" eller som vi kallar för kättingar, för ett jäkla väsen men det tar oss fram. Jag ska lova dig att när dessa blir tysta då ska stanna och spetta loss isen o blanda en Gin Tonic.
Du vet väl hur däcken låter på vanligt underlag, eller? Är det så svårt att förstå när det "normala" ljudet minskar så minskar friktionen?
Det är absolut många faktorer som påverkar, men inte fan byter jag däck halvvägs när jag ska hälsa på brorsan.
Inte längre förvånad av alla RDS-meddelanden om olyckor på vintern...

Ja, när de däcken som sitter på bilen börjar bli tystare så är det nog till stort sett p.g.a slitage och avsaknad av mönsterdjup.
Dock så sker det gradvis, så du lär inte märka att däcken blir sämre.
Det är väl sällan någon byter däck för att dom har börjat låta lite för tyst. Det är ju bara att se på mönstret, vilket man bör göra 1 gång per säsong (i Sverige).
Bara för att däck bullrar så betyder det inte att dom har bra grepp.
 
Ja, när de däcken som sitter på bilen börjar bli tystare så är det nog till stort sett p.g.a slitage och avsaknad av mönsterdjup.
Dock så sker det gradvis, så du lär inte märka att däcken blir sämre.
Det är väl sällan någon byter däck för att dom har börjat låta lite för tyst. Det är ju bara att se på mönstret, vilket man bör göra 1 gång per säsong (i Sverige).
Bara för att däck bullrar så betyder det inte att dom har bra grepp.

Men snälla...
När du kör låt oss säga en januarikväll på en landsväg i Småland. Du hör det vanliga bruset. Helt plötsligt blir det tyst. Vad tror du har hänt? Är det ngn som bytas dina däck när du kör eller? Förmodligen så pendlar du med tåg till jobbet och vissa söndagar tar du ut bilen en eftermiddag för en kort tur till korvkiosken :D
 
Men snälla...
När du kör låt oss säga en januarikväll på en landsväg i Småland. Du hör det vanliga bruset. Helt plötsligt blir det tyst. Vad tror du har hänt? Är det ngn som bytas dina däck när du kör eller? Förmodligen så pendlar du med tåg till jobbet och vissa söndagar tar du ut bilen en eftermiddag för en kort tur till korvkiosken :D

Nej, blir det plötsligt tyst så bör hela slitbanan ha lossnat. Dock lär det låta rejält innan denna plötsliga tystnad uppstår. Annars så kan det vara så att jag just har kommit över på en annan typ av vägbeläggning.
Är det januarikväll så förmodar jag att det inte är någon direkt asfalt under däcket, allt beroende på väderlek och hur trafikerad vägen är. Med andra ord så beror det nog på var i Småland man är och kör.

Förmodligen pendlar jag med flyg till jobbet.

Alltså kan man inte avgöra vilket grepp man har på enbart ljud om man nu inte tar extremfallet där hela slitbanan lossnar.
 
Lovade att visa däckmönstret på bilen. Inget mönster jag skulle vilja ha på sommaren i Sverige. Hade jag fått välja så hade jag inte valt det i Thailand heller.
Men nu efter 4.000mil så vet i fan om jag skulle vilja ha andra baserat på erfarenhet.

Dom är rellativt tysta, har ett fantastiskt grepp på dessa vägar, och när det regnar så kör man som svenskt vinterväglag, och även där imponerar dom.


Måtten är
265/60 R18
Nej, blir det plötsligt tyst så bör hela slitbanan ha lossnat. Dock lär det låta rejält innan denna plötsliga tystnad uppstår. Annars så kan det vara så att jag just har kommit över på en annan typ av vägbeläggning.
Är det januarikväll så förmodar jag att det inte är någon direkt asfalt under däcket, allt beroende på väderlek och hur trafikerad vägen är. Med andra ord så beror det nog på var i Småland man är och kör.

Förmodligen pendlar jag med flyg till jobbet.

Alltså kan man inte avgöra vilket grepp man har på enbart ljud om man nu inte tar extremfallet där hela slitbanan lossnar.

Ok, där släpper jag jag denna denna diskusion. Du har säkert rätt. Ge bara inga andra tips att hålla tassarna fast på vägen;)

DC04D21E-B305-4423-825F-0B7070C10E0F.jpeg
 
En del tycker det är djävligt snyggt och fräckt med 20 tums fälgar och däck 255/30/20.
Dessa däck/hjul är mer punkteringskänsliga, god friktion = spårkänsliga, stötiga, rullar tungt, slits ned fort (mjuk gummiblandning)
men inte minst dyra.
Köp i stället 16 tums fälgar, om bara skivbromsarna får plats.
Däck 205/65/16 varar MINST dubbelt så länge, ej stötiga bra väggrepp framförallt vid regn (gentemot breddäcken) rullar lätt, hårdare gummiblandning men inte minst priset.
En komplett uppsättning 20 tums hjul kostar betydligt mer än dubbelt mot vad 16 tums men varar inte hälften så länge.
Däcken ska självklart vara premium. Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Continental och Michelin men även Nokian kommer starkt
 
En del tycker det är djävligt snyggt och fräckt med 20 tums fälgar och däck 255/30/20.
Dessa däck/hjul är mer punkteringskänsliga, god friktion = spårkänsliga, stötiga, rullar tungt, slits ned fort (mjuk gummiblandning)
men inte minst dyra.
Köp i stället 16 tums fälgar, om bara skivbromsarna får plats.
Däck 205/65/16 varar MINST dubbelt så länge, ej stötiga bra väggrepp framförallt vid regn (gentemot breddäcken) rullar lätt, hårdare gummiblandning men inte minst priset.
En komplett uppsättning 20 tums hjul kostar betydligt mer än dubbelt mot vad 16 tums men varar inte hälften så länge.
Däcken ska självklart vara premium. Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Continental och Michelin men även Nokian kommer starkt

Jag har 295/35/21. Blir jävla knepigt om jag ska trycka dit ett par 205/65/16.
Är det en universalstorlek som passar allt, dessa 205/65/16? One size fits all?

Ett annat tips är att följa biltillverkarens rekommendationer av däckstorlekar.
 
Ex Till Audi A 6 kan man nyttja allt i storlek från 16 tum till 21 tum. Avgörande är att de små fälgarna går runt bromsoken och att de av modell större ej går i skärm eller styrstag när du svänger.
Bilen blir självklart både stadigare men stötigare med 8,5 tums breda 21 tums fälgar gentemot 7 tums bredd och 16 tums höjd, men allt är upp till var och en vilket denne premierar.
Men visst ser det lite fjuttigt (snålt) ut med 16 tums fälgar där det får plats med 21 tums
Har du 21 tums fälgar och däck + nyttjar Launch control lite då och då får du nog också då och då lyfta på lädret.
 
Ex Till Audi A 6 kan man nyttja allt i storlek från 16 tum till 21 tum. Avgörande är att de små fälgarna går runt bromsoken och att de av modell större ej går i skärm eller styrstag när du svänger.
Bilen blir självklart både stadigare men stötigare med 8,5 tums breda 21 tums fälgar gentemot 7 tums bredd och 16 tums höjd, men allt är upp till var och en vilket denne premierar.
Men visst ser det lite fjuttigt (snålt) ut med 16 tums fälgar där det får plats med 21 tums
Har du 21 tums fälgar och däck + nyttjar Launch control lite då och då får du nog också då och då lyfta på lädret.

Det finns omräkningstabeller på nätet så att man håller rullningsomkretsen inom godkända värden, använder man dessutom fälgar med rätt ET-mått då tar det inte i när man svänger.
 
Ex Till Audi A 6 kan man nyttja allt i storlek från 16 tum till 21 tum. Avgörande är att de små fälgarna går runt bromsoken och att de av modell större ej går i skärm eller styrstag när du svänger.
Bilen blir självklart både stadigare men stötigare med 8,5 tums breda 21 tums fälgar gentemot 7 tums bredd och 16 tums höjd, men allt är upp till var och en vilket denne premierar.
Men visst ser det lite fjuttigt (snålt) ut med 16 tums fälgar där det får plats med 21 tums
Har du 21 tums fälgar och däck + nyttjar Launch control lite då och då får du nog också då och då lyfta på lädret.

Ja, komforten blir inte bättre av mer fälg och mindre gummi och bredden gör att det spårar lite mer och vattenplaningsrisken ökar.
21" på en A6:a blir ganska rejält jobbigt skulle jag kunna tänka mig och skulle man slänga 295:or så får dom nog inte plats.
Men som regel så uppför sig bilarna ok så länge man håller sig inom rekommendatioinerna från tillverkaren.

För min personiga del så är det skitsamma med launch control med tanke på slitage då jag inte brukar komma upp i 1000 mil/år.
Däcken bör bytas p.g.a ålderdom innan mönstren är slut, eller så är det dags för en ny bil.
 
Det finns omräkningstabeller på nätet så att man håller rullningsomkretsen inom godkända värden, använder man dessutom fälgar med rätt ET-mått då tar det inte i när man svänger.

Ja, ofta kan man få specialbeställa om man går upp allt för mycket i fälgbredd. Ofta är det fel ET som standard.
Rullomkrets går ju annars att räkna ut själv om man inte är för lat. Hur mycket avvik man får ha känner jag inte till på rak arm.
Det man bör tänka på är att hastighetsmätaren kommer att visa fel om man avviker för mycket.
 
En del tycker det är djävligt snyggt och fräckt med 20 tums fälgar och däck 255/30/20.
Dessa däck/hjul är mer punkteringskänsliga, god friktion = spårkänsliga, stötiga, rullar tungt, slits ned fort (mjuk gummiblandning)
men inte minst dyra.
Köp i stället 16 tums fälgar, om bara skivbromsarna får plats.
Däck 205/65/16 varar MINST dubbelt så länge, ej stötiga bra väggrepp framförallt vid regn (gentemot breddäcken) rullar lätt, hårdare gummiblandning men inte minst priset.
En komplett uppsättning 20 tums hjul kostar betydligt mer än dubbelt mot vad 16 tums men varar inte hälften så länge.
Däcken ska självklart vara premium. Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Continental och Michelin men även Nokian kommer starkt
Vem köper däck för att dom ska vara länge?
Ju fräckare desto bättre
 
Ja, ofta kan man få specialbeställa om man går upp allt för mycket i fälgbredd. Ofta är det fel ET som standard.
Rullomkrets går ju annars att räkna ut själv om man inte är för lat. Hur mycket avvik man får ha känner jag inte till på rak arm.
Det man bör tänka på är att hastighetsmätaren kommer att visa fel om man avviker för mycket.

Rullomkrets fick tidigare diffa ±5%.
Alla hastighetsmätare inom EU visar för mycket enligt en lag från -95(har jag för mej) tidigare fick den diffa max ±10% i Sverige.
 
Rullomkrets fick tidigare diffa ±5%.
Alla hastighetsmätare inom EU visar för mycket enligt en lag från -95(har jag för mej) tidigare fick den diffa max ±10% i Sverige.

Ja, en snabb googling säger 5%. Själv tycker jag att det är en dålig tumregel. Har man bytt utväxling på bakaxeln så bör man nog få ändra rullomkretsen...beroende på var hastighetsgivaren sitter.
Varför denna regel finns är för mig en gåta, så länge den inte inverkar på trafiksäkerheten och då är 5% lite snålt.
 
 
 
Tillbaka
Topp