Håller delvis med dig

Utvecklingspengar på att hålla ljudet nere, ja där håller jag med dig. Vad det handlar om är att leda ut ljudet så det inte hamnar inne i bilen.
"Bra fäste" handlar om friktion mellan däck och vägbana (inte så avancerad kunskap). Friktion skapar värme och uppenbarligen ljud.
Bakelitpuckar ger inte mycket ljud ifrån sig och man får ut många mil på dessa. Bra ekonomi för somliga men glöm att försöka stanna eller svänga i trängd situation.
Förr när jag körde fjärr med lastbil på vintern hade jag alltid fönstret lite öppet för att lyssna på ljudet. När det plaskade och däcken förde väsen var det bara att köra på (med reservation att jag körde sakta så jag inte upprör läsare). De gånger det blev knäpp tyst (skojar inte) var det bara att trycka ner kopplingen (vi hade sådana på den tiden) och bara hålla kursen rakt fram o hoppas på att man inte behöver bromsa.
Inget ljud=ingen friktion=snorhalt=glöm att stanna eller svänga.
Körde en boogiebil (3 axlar på dragbilen). När jag släppte på gasen (för att försiktigt sänka faten) när det blev tyst "där ute" så såg jag på varvräknaren att motorn gick ner på tomgång. Tryckte försiktigt på gasen för att drivhjulen skulle snurra i samma hastighet som vägbanan, men nä, ingen kontakt alls. Hjulen kunde lika gärna varit i luften. Då är det halt, men tyst och behagligt

. Svårt att beskriva den känslan när drivaxeln helt tappat kontakt med vägbanan, när bara framaxel och boogy (som i sig är redo att släppa fästet) håller kursen framåt.
Oavsett vilka däck ni har så kan ni på ljudet höra hur bra grepp ni har (på den typ av däck ni har). Detta gäller även sommartid på olika underlag. Asfalt har många olika friktionskoefficienter. Ingen har väl undgått att det låter olika mycket beroende på underlaget?