Därför är Kinesiska turister viktigare än västerländska turister.

Det kan nog stämma.
Det finns säkert en hel del kineser som lever på några billiga kineshotell också. Men vi vi svenskar ska vara så förträffliga och ekonomiskt stadda i kassan så undrar jag varför man aldrig ser svenskar utanför sunkhaken, tvåstjärniga hotell och utanför lowest possible economy class på flygen?

Vi lever fortfarande i 80-talet då vi hade det sååå gott ställt. Ingen var lika rika som oss, förutom någon enstaka tysk och jänkare.
Ekonomiskt sett så åker vi på storstryk av många nationer vad gäller spenderande av pengar.
Klassklyftorna i Sverige ökar. Även om snittinkomsterna ökar så får en ökande mängd sämre med kassa. Trots skattesänkningar får många sämre standard. I Kina är det fortfarande som så att alla ökar son standard.

Klassklyftorna i Sverige ökar. Även om snittinkomsterna ökar så får en ökande mängd sämre med kassa. Trots skattesänkningar får många sämre standard. I Kina är det fortfarande som så att alla ökar son standard.

Vad jag förstår har köpkraften minskat för medelinkomsttagarna i hela västvärlden i decennier.

/ SatanG

Är inte arbetarna i de flesta västländer medelklassen?

/ SatanG
Hej

Medelklass utgör väl numera en mycket bredare grupp och innehåller både mer välbetalda arbetare samt tjänstemän av olika slag, men lönespannet är väldigt stort inom denna grupp, bara inom ett företag kan det skilja 10 000-20 000 kr i månaden lönemässigt.

Mvh isan lover

Hej

Medelklass utgör väl numera en mycket bredare grupp och innehåller både mer välbetalda arbetare samt tjänstemän av olika slag, men lönespannet är väldigt stort inom denna grupp, bara inom ett företag kan det skilja 10 000-20 000 kr i månaden lönemässigt.

Mvh isan lover
Är det företaget som definierar vad som är arbetarklass? Är inte alla som arbetar arbetarklass? Jag menar du är väl den du är, utan att någon har antecknat det.

Vad jag förstår har köpkraften minskat för medelinkomsttagarna i hela västvärlden i decennier.

/ SatanG
Jo, man behöver inte var ekonomie doktor för att se det, det är bara att öppna ögonen i Thailand. Indier, Kineser och Ryssar har tagit över.... (Kan ha missat någon folkgrupp...)

Ja, hur det kommer sig är väl ganska naturligt när man skapar ett bidragsberoende samhälle.

Hej

Själv tror jag att det finns fler orsaker till att antalet fattiga och lågavlönade ökar t.ex privatisering av kommunal verksamhet, sänkta lägstalöner, upphandling som pressar priset för företagen och även pressar lönerna, möjligheten att använda sig av underbetalda utländska underleverantörer, att privata företag inom vård och omsorg anställer outbildad personal som saknar behörighet, att folk numera utförsäkras av försäkringskassan trots att dom fortfarande är för sjuka för att kunna arbeta, m.m.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp