Deponisumman 800K Thaibath

En del text att plöja igenom i telefonen, så jag ställer en fråga som kanske har varit uppe på forumet tidigare eller kanske i denna tråd.

Varför inte marriage visa? Är det inte 400k på kontot i det fallet?
Är det mycket knepigare att ordna det?

För mig är det marriage som gäller har några år tills jag kan få annat.
Det vet jag heller inget om , skall söka detta jag med för första gången nu tänkte jag , vill ha ett Workpermit inom mitt yrkesområde , vore intressant att köra ett företag där några år ..;)

En del text att plöja igenom i telefonen, så jag ställer en fråga som kanske har varit uppe på forumet tidigare eller kanske i denna tråd.

Varför inte marriage visa? Är det inte 400k på kontot i det fallet?
Är det mycket knepigare att ordna det?
Det skall väl till ett antal andra dokument vad jag vet , men du har rätt , vad som gäller är 400k eller motsvarande i pension /inkomst

Det vet jag heller inget om , skall söka detta jag med för första gången nu tänkte jag , vill ha ett Workpermit inom mitt yrkesområde , vore intressant att köra ett företag där några år ..;)
Jag har all info ifrån immigration vad som behövs så den biten vet jag.
Hur många dagar det tar får jag fråga nästa gång.
Dom sa att jag kan få gå i "special line" (fast track) men då kosta det 15.000 baht extra ;)
Då stämplar dom in det när jag kommer tillbaks efter jobb.
Så proceduren är åker direkt till immigration när jag kommit hem med 30 days on arrival gör om till NON O 3 månaders.
Får ett re-entry på mitt NON O åker ut och jobbar efter en månad.
Kommer tillbaks hem och då har 60 dagar gått.
Söker extension baserat på äktenskap och då har jag ingen månad på mig om det nu tar det för att få extension baserat på marriage pga helgdagarna under jul och nyår då risken är stor att jag åker och jobbar på nyårsdagen och immigration är stängt, vi har tänkt resa bort under mellandagarna.
Så får hoppas det fortsatt finns "special line" ;)
Men men inga större problem, som sagt bara att köra till Savannakhet fixa NON O 1 år också fixa extension nästa år, då faller det inte in under jul och nyår.
Får se vad dom säger.
Kanske tar 30 dagars par gånger och fixar det efter nyår.

Det skall väl till ett antal andra dokument vad jag vet , men du har rätt , vad som gäller är 400k eller motsvarande i pension /inkomst

Är det några konstiga dokument som är svåra att skaffa fram från myndigheterna?
Finns ju en hel del pensionärer som är gifta och har problem med 800k. Då kan det väljarna värt besväret med dokumenten.
400k kan väl knappast vara något problem

Finns ju en hel del pensionärer som är gifta och har problem med 800k. Då kan det väljarna värt besväret med dokumenten.
Finns nog dem här som inte fixar 400k med tänker jag ;)

Nej det är inga konstiga dokument som är svåra att fixa fram som skall till.
Inga större konstigheter alls om man lever i ett äktenskap.
Lite mer än retirement men inget som du inte fixar iordning på en dag när det gäller pappersbiten.

Nej det är inga konstiga dokument som är svåra att fixa fram som skall till.
Inga större konstigheter alls om man lever i ett äktenskap.
Lite mer än retirement men inget som du inte fixar iordning på en dag när det gäller pappersbiten.
Om du har bra koll på detta så dra gärna det här , det sparar ju en resa extra till Migrationen för oss som har en bit att åka

Dubbla kopior på allt vet jag , samt foto på gumman samt mig själv framför huset där vi enligt boken är skrivna ,, Inkomstuppgift på minimum 400k mm , vad mer kan behövas ,förutom det vanliga ?

Finns nog dem här som inte fixar 400k med tänker jag ;)

Finns väl en massa pankisar som är gifta och fortfarande gråter över de 800k som ska finnas på konto eller inkomst, som tydligen ska gå att kombinera med både sparpengar och inkomst.

Har man levt ett helt liv utan att ha lyckats skrapa ihop 400k Thb så är ju var och varannan thailändare rikare än dessa pensionärsfaranger.
Sedan snackar mannen kulturkrockar och att thailändarna inte planlägger och lever från dag till dag.
Fast kanske pankisarna har anammat den kulturen?

...som är gifta och fortfarande gråter över de 800k som ska finnas på konto eller inkomst, som tydligen ska gå att kombinera med både sparpengar och inkomst.

Går lite OT här:

För oss som är gifta och har haft de där 800 000 på sparkonto (BKK-bank) i flera år, vad är egentligen bäst: söka som make eller som "förmögen"?

Påverkas valet av om man är pensionär eller inte?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag fattar "söka som make", jag antar att detta är en omskrivning av att söka "extension of stay based on marriage to a thai national"!! Men söka som "förmögen"??? Detta kan ju gälla en hel radda av olika saker. Vad menar du... Fikar du efter "Thai Elite VISA" 500.000 baht i avgift, eller något annat?? Kanske du menar med förmögen dessa 800.000 baht som det skrives om.

Skillnaden är i första hand åldern. Du måste ha fyllt 50 år i ålder för "extension of stay based on retirement".... och det kräves 800.000 baht i inkomst eller bankmedel eller bådadera, medans om du söker som gift med en thai 400.000 baht i inkomst ELLER bankmedel (ingen kombination där) och då kan du också vara i vilken ålder du vill, men myndig naturligtvis,....
Förklara gärna vad du menar så man kan vara till hjälp..

God tid skall jag vara ute, blir det första jag gör när jag kommer hem.
Faller det inte inom tidsramen (är ju begränsad av en sådan) kör vi upp till svärföräldrarnas by lämnar ungarna där och vidare till Savannakhet.
Men hoppas slippa det nu har jag vart i svärföräldrarnas by 3 gånger i år redan och det får vara nog.
Nu vill jag bara sitta hemma och inte iväg någonstans, på sin höjd till IKEA och köpa Oboy men inte längre ;)

Hur lång tid tar det sista månaden.
Jag räknar med att göra om från 30 dagars till Non O den 12 Oktober, får man det samma dag så jag kan söka extension 12 December?

Finns det Oboy att köpa i Thailand?
I Sverige så gapar Oboy-hyllorna tomma pga något haveri i fabriken enligt en kompis.

Då gör vi det så enkelt det går:

Äldre än 50
Gift med thailändska
Har drygt 800 000 THB, sedan flera år på konto i Bangkok bank.

Frågan var helt enkelt - skall man söka visa baserat på att man är ägare av 800 000 thb (det ni har debatterat) eller är det bättre att söka "based on marrige ..."?

Något av alternativen som är bättre än det andra, eller de kanske rent av är likvärdiga. Någon som har den valmöjligheten och kan berätta vad som föredras.

Finns det Oboy att köpa i Thailand?
I Sverige så gapar Oboy-hyllorna tomma pga något haveri i fabriken enligt en kompis.
Om det inte är slut finns det på IKEA.

20180310_205127.jpg

På "Min" immigration gällde förstaårsförlängningen att pengarna skulle varit orörda på thaibank i 2 mån, inkomstbevis gällde väl bara när man ansökte om Non-o visat. Single 90 dagars alltså.

/ SatanG
Men vill han ha det baserat på äktenskap så går det inte att trilla inn på Imm med det svenska intyget, om det är inte översatt till engelska eller thai och ha någon stämpel från svenska ambassaden.
Därför frågade jag .
Han frågade vad behöver jag mer, då ville jag veta lite, om jag skulle kunna hjälpa honom lite

Men vill han ha det baserat på äktenskap så går det inte att trilla inn på Imm med det svenska intyget, om det är inte översatt till engelska eller thai och ha någon stämpel från svenska ambassaden.
Därför frågade jag .
Nä det stämmer, det måste verifieras samt jag menade även att inkomstintyg från arbetsplats/ambassad räckte för mig då jag gjorde min förlängning "Extension of stay" andra året.

/ SatanG

Tillbaka
Topp