Det gjorde mig ledsen !!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kycklingen har ju rätt i det, det dom inte kan och det jag inte kan, vi hjälper varandra, så fungerar ett väl fungerande företag.
Samt insayt har rätt i att man skall hävda sig själv, annars försvinner du ibland mängden och kommer ingen vart.
Men jag anser inte att man behöver göra det muntligt öppet, utan låta sitt arbete visa hur bra man är, sen ge företaget en egen performance revju per år (kravet ifrån det företag jag jobbar för du skall skriva ner bedöma dig själv, hur du har utvecklats, vad är ditt mål) (stavar nog fel för många chang här i djungeln nu innan jul) :o ) .
Att göra det öppet skryta om hur bra man är (som jag fattar att insayt anser man skall göra) skapar en osämja, även om du gagnas positivt av detta så är det negativt för moralen mellan perssonalen/arbetskamraterna och den är väldigt viktig om ett företag skall fungera samt ha ett gott samarbete perssoner imellan.

Berralund som styrman förstår jag ditt verka utan att synas om man har ett gott gäng styrmän och en bra chief är inte mycket mer för skepparn att göra.
Men en kapten får alldrig verka i det tysta! ;D Kapten är större än gud ( Som en sjöman förstår man att går det åt helvette förlitar man sig och ber först till skepparn sista hand gud).
Och han måste synas!
Får säga att det är väldigt frustrerande med en kapten som verkar utan att synas. Har 2 nya kaptener nu den jag går på skift med han syns inte men verkar i bakgrunden, vi utför vårat arbete som vanligt, han har egna ideer som han inte förtäller oss innan.
Jag som navigations ansvarig vill ju ha klara besked vilken rutt vi skall gå tex. Inte göra en rutt planering lägga ut den och sen blir det inte som skepparn ville utan gör om.
Tyvvär e de så nu att med den skepparn så får jag jaga info hela tiden han ger mig ingen (Men han grymt bra i kunskap samt kontakt utåt men han missar oss ombord). För styrmän är det viktigt att se kapten en gng per vakt på bryggan se att han bryr sig och vet vad vi gör.
Dom andra styrmännen känner samma frustration dom får gissa sig till vad dom skall göra inom deras ansvarsområden (vi är ju lite fler styrmän pga av dp etc. 4 st så allt kaptensjobb är så gott som delegerat ner på oss ). Men du har varit styrman själv och du vet en styrman vill inte sittas ovetande på bryggan utan han vill veta planen även om den inte är bekräftad finns de 2 så kan han göra 2 ruttplaner, finns det ingen gör han ingen.
Off topic men blev det lite pga. jag berralund jobbar inom samma område och såg kommentaren´+ som sagt var några chang
Fair winds and following seas, god jul ifrån en sjöbuse..
P.S.
Tråden var ju var gjorde mig ledsen så får skriva om det med.
Jag och frugan bor ju i ett litet hus fallfärdig lada enligt svensk standard hemma hos svärföräldrarna, 7 ungar ålderspann 2-11 år varav 5 pojkar 5-7 år kan tänka att jag har tysta sköna morgnar skit i tupparna dom stör mig inte. är ju systrarnas ungar.
Den ene kom jag på idag med att stjäla 500 baht ur min plånbok, det gjorde mig förbannad. först tänkte man barnaga, men det är jag imot frugan med. Skälla kunde jag inte för min thai är inte så bra, berätta för frugan men hon vill bara vara kompis med barnen lämna över allt på svärmor, berätta för henne ville hon inte för då hade piskan åkt fram när jag inte var hemma.
Har sagt till svärmodern att jag inte vill veta av någon barn aga men jag är inte blåögd jag vet att det förekommer när jag inte är här. Hörde igårkväll hur grann familjen slog sin unge med skäppen.
Fundera vad skall jag kunna göra som farang går jag dit o försöker stoppa blir det storkrig för dom förstår inte mig. det gör mig ledsen! Här hemma vet jag var jag kan göra och när jag hörde henne slå som sagt så sa jag till henne och efter det var det slut men som sagt inte blåögd jag drar ju och jobbar med.
känner mig feg skall jag gå över med knuten näve o sänka gran föräldrarna för diskutera går ju inte då vi inte förstår varanna, sitta inspärrad och inte få nån rätt för det är ju inte olagligt utan mer rätt att aga sitt barn i thailand.
Men för att återkomma till tjuven ja blev rasande frugan ville ge han 20 baht senare på kvällen för att han skulle få lite käk ja sa att du ger fan inte tjuven nåt. (vet att hon gjorde och det var ok var bara en grej) utan du ringer din syster så står hon för allt hedanefter. Men så har jag tänkt mer på dessa 7 ungar han har det minst lätt dom andra har farsa som kommer och morsa som bryr sig, hans morsa skickar inga pengar vet inte om han sett sin farsa, svärföräldrarna tar hand om han + 2 åringen en flicka (samma föräldrar).
Svärföräldrarna tar hand om henne med ovilja inte elakt dom älskar henne men enligt deras sed skall mannen ta hand om dottern och kvinnan sonen vid skiljsmässa och dom har här fått ta hand om en dotter dom inte vill betala för. Nu är ju det ekonomiska frid o fröjd hamnar pga. mig det mesta men jag sa till frugan att ringa systern för jag tänker inte mata en tjuv, detta var när jag var upprörd. Det som gör mig ledsen att denna ungen av dessa behöver mest en fadersgestalt någon som tar hand om honom och hittar på något, någon som säger vad som är rätt och fel, någon som bryr sig, att han stal är ju inte det stota problemet utan problemet är ju hans föräldrarlöshet , frugan bryr sig som fan om honom men är inte samma sak märker dem 2 gngr om året hans riktiga mamma dyker upp han kan inte sova sitter här i vardagsrummet och väntar sen kommer hon hit och sover knappt umgås med han och 2 åringen men dom är överlyckliga.
Nä nu får ja sluta ölen tar över sin rätt känne jag. Kommer ihåg sist jag skrev så här onyckte på forumet kunde inte själv sammafatta meningarna men lycka till som kinesen sa.

"legolas " sa:
Jonas, jag vill naturligtvis inte att du skall dricka dig till alkoholism... men jösses va kul och personligt det blir när du är lite på "kanelen". Det är annat det än oss andra med våra alltid tillrättalagda inlägg där vi berättar NOLL och INGENTING om oss själva.

Tack Jonas..

legolas

Haha eller som frugan säger "tjötig" fritt översatt :) Tillhör den typen som gillar att sitta och tjöta inte dansa efter några öl och när det inte finns någon att tjöta med så blir det lätt att man sätter sig vid datorn vid slutet av kvällen. Sen blir ju första tanken när man vaknar vad skrev jag nu igår ;)

Jonas, God Jul på dig med!! Härligt skrivet och visst är Chang en fantastisk brygd, eller hur?

Verka utan att synas - Det stämmer på pricken med vad du skriver. Har man ett självgående gäng (som har varit länge i båten) då kan man göra så. Och för tillfället är min situation sådan, jag behöver inte säga så mycket. Man skall ju inte springa omkring och gapa i onödan, då blir folk bara irriterade.

Så rubriken på tråden är lite fel i alla fall, det gör inte mig ledsen, tvärtom! :) :) :)

Hej Jonas,
Har tråcklat mig igenom ditt sköna inlägg. Har funderat på hur man ska hantera barn som norpar/snor och det måste bli helt indivudellt, tycker att man måste markera att det är fel.
God jul!

Hej Jonas, ja markera tycker jag också att man måste göra men det är f*n inte lätt sånt där. Hur man än gör känns det som om man gjorde fel ändå.

Legolas.
Jag utdelar en karma till din mor men du får förvalta den.
Jag har en liknande erfarenhet som fick mig "på rätt spår" i ungdomen. Jag snattade cigaretter från en släkting som hade ett café i Småland. Jag blev förnedrad genom det lugna med fördömande beteende som min far och släktingarna uppvisade efter mitt handlande. Än i dag skäms jag som en hund över mitt tilltag även om det var 50 år sedan,,,

AIK-målvakten Ivan Turina har avlidit

Han blev 32 år gammal och efterlämnar två ettåriga döttrar, samt en gravid fru.

Frugan ringde för en stund sedan och var förbannad, med all rätt. Vi hade planterat vackra blommor i rabatten på framsidan av huset, det blev riktigt fint.

Under natten/morgonen har någon förbannad individ grävt upp och stulit allting. Man kan väl bli upprörd för mindre, det är jäkligt lågt!! :angry_transparent: :angry_transparent: :angry_transparent:

Å fy fagerås vilket urbota dumt sätt. Hoppas han får stå till svars för detta.

"Berralund " sa:
Frugan ringde för en stund sedan och var [¤#@@¤%], med all rätt. Vi hade planterat vackra blommor i rabatten på framsidan av huset, det blev riktigt fint.

Under natten/morgonen har någon [¤#@@¤%] individ grävt upp och stulit allting. Man kan väl bli upprörd för mindre, det är jäkligt lågt!! :angry_transparent: :angry_transparent: :angry_transparent:
Starkström och hagelbössa brukar hjälpa. Förbannade ligister man skulle f@ntamej hugga händerna av dom. Så dom lär sej vad som är mitt och ditt.
Har inget till övers för sådana typer som förstör det andra har byggt upp.

"Berralund " sa:
Frugan ringde för en stund sedan och var [¤#@@¤%], med all rätt. Vi hade planterat vackra blommor i rabatten på framsidan av huset, det blev riktigt fint.

Under natten/morgonen har någon [¤#@@¤%] individ grävt upp och stulit allting. Man kan väl bli upprörd för mindre, det är jäkligt lågt!! :angry_transparent: :angry_transparent: :angry_transparent:

Man kan ju undra om dom verkligen kan njuta av att titta på dom vackra blommorna som dom har stulit, men vissa har banne mig inga skrupler alls!

Jaha, och så skulle vi alltså blanda in det i denna tråden också. Det var inte alls min avsikt. Upplysningsvis kan jag dessutom säga att den som frugan misstänker är infödd svensk utan utländskt påbrå.

Att jag nu lämnar styvbarnen dom har ju blivit en del av mig efter dessa år. Sonen tex har aldrig sett sin riktiga pappa tror jag är det, han går och frågar varför ser han inte ut som pappa och är vit. Men jag skall fortsatt ta hand om dom och besöka dom och se till att dom kommer in på bra universitet. Hade snack med styvdottern igår om utbildning (hon har ju sett hur maama beter sig det senaste) hon skall bli doktor säger hon och inte bli och bete sig som mamma, pappa please dont leave me. Sånt gör ont blev tårögd nu.

"Jonas " sa:
Att jag nu lämnar styvbarnen dom har ju blivit en del av mig efter dessa år. Sonen tex har aldrig sett sin riktiga pappa tror jag är det, han går och frågar varför ser han inte ut som pappa och är vit. Men jag skall fortsatt ta hand om dom och besöka dom och se till att dom kommer in på bra universitet. Hade snack med styvdottern igår om utbildning (hon har ju sett hur maama beter sig det senaste) hon skall bli doktor säger hon och inte bli och bete sig som mamma, pappa please dont leave me. Sånt gör ont blev tårögd nu.

Fullt förståeligt, det är precis likadant med mina styvbarn. Känner det som att dom är mina egna trots att vi har fått en son tillsammans nu. Jobbigt för dig, usch!!

Tråkigt Jonas att det inte blev bättre, speciellt när du hade så förstående och fina svärföräldrar.

Du har ett stort hjärta Jonas och kan gå därifrån rakryggad. Att inte chafsa och tjöta utan bara dra, tror inte många av oss andra skulle klara det.

Det är fint att du tänker på dina styvbarn, se till att dem har det gott, se dock till att pengarna kommer dem till del.

Hoppas du nu kan landa i detta och ta nya tag, lev ditt liv som du vill ha det, nu är du ju fri!

Pengarna är låsta i ett sparkonto där jag är förmyndareb åt barnen så känns tryggt. Svärföräldrarna älskar jag så låter inte dom falla i fattigdom, jag valde fel fru men rätt svärföräldrar kan man säga. Minns när jag köpte bilen svärfar ruska på huvvet no need think you have money get old. (Thai eng inte min) Ovanlig kommentar vad man kan utläsa av forumet

Jo synd att det "bara" fallerade på frun ... är ju mycket som ska stämma vilket det gjorde för er ganska länge ...

Att Dominque Venner tog sitt liv .
att denna folkkäre natinalist,författare tog Frankrikes förfall så hårt
trodde man inte.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
996
Anonym