Diabetes

Jag har precis ätit frukost nu efter min mätning. Jag kan mäta igen om ca två timmar. Åt, som så ofta nu, en dålig frukost. Tre stycken riskakor med ostsmak med smör och ost på. Till det en kopp kaffe.
Min kropp reagerar ofta kraftigt på mitt insulin. När jag är duktig med min kost, äter låg kolhydrat, så kan jag lätt få dippar i blodsockret. T.ex. om jag klipper gräset och tar en bira efter så kan jag lätt få en dipp ned mot 3. Då blir jag vimmelkantig och svettas. Detta händer aldrig när jag inte sköter min kost. Detta säger mig att när man inte belastar kroppen med en massa socker så blir cellerna oerhört känsliga för insulinet. Kosten är avgörande är min övertygelse.
Många har åsikten att i synnerhet typ2 diabetes har sin orsak direkt i vår moderna kost och fostran i godis och läsk-drickande. Det här med 6-8 skivor bröd var inte heller ett direkt lysande råd som bör dementeras kraftigt. Klart ohälsosamt.

Haha, man blir bara äldre och äldre. Jag hade helt glömt bort att vi har en diabetestråd och att jag deltagit i den.
Känns lite som "Va har någon annan skrivit i mitt namn här?", så mycket minns jag av denna tråd.
Illavarslande vad gäller mitt minne.

Nu blev det en massa blodsocker snack i fel tråd :)
Kanske @Berralund kan flytta till en egen tråd? Detta är ett intressant ämnen som berör många.
Så var det åtgärdat, visst är det intressant och viktigt för många. Vid sista kontrollen i december hade jag 4,7 på förmiddagen så inga tendenser till diabetes här. Läkaren var helt nöjd! :)

Ja två timmar efter min skitfrukost blev resultatet detta. Nog dags att börja skärpa sig även om värdet är normalt.

C721C871-835C-458D-8D49-A9B82F1932AA.jpeg

Ja två timmar efter min skitfrukost blev resultatet detta. Nog dags att börja skärpa sig även om värdet är normalt.

C721C871-835C-458D-8D49-A9B82F1932AA.jpeg
Det sägs att man aldrig skall äta sig mätt, bara äta så man inte är hungrig.
Inte för att jag alltid följer det, då hade mina problem säkert varit mindre.
Det låter iaf som en sund regel.

Du menar att blodsockret ligger på 6-7? Hur mäter du? Thailand har ju samma system att mäta blodsocker på som USA. Lite förvillande när man snackar blodsocker med frugan. Hennes båda föräldrar har socker.

Här kommer lite info om olika måttenheter.

Blodsockermätning eller glukosmätning, det vill säga mätning av nivån blodsocker (glukos) i blod, sker för att studera en persons blodsockerreglering, t.ex. vid misstanke om eller uppföljning av diabetes.

Mätning görs i måttenheten mmol/l (utom i USA där mg/dl används). Vid mätningen används en blodsockermätare. Glukosmätning är särskilt viktigt vid behandlingen av diabetes för att följa upp hur kroppen svarar på behandlingen. Personer med diabetes typ 1 mäter ofta blodsockret flera gånger om dagen.

Friska personer (utan diabetes) bör ha ett värde på 4–7 mmol/l.

Källa:
Blodsockermätning – Wikipedia

Jag skrev 6-7 för det är hur man mäter i Sverige och det är ju mest svenskar på forumet.
Diabetes verkar vara en folksjukdom i Thailand, grannens 22 åriga dotter avled i sviterna av diabetes för 3 veckor sedan på grund av hon inte tog det på allvar, hon låg med både dropp och sondmatning men till slut så orkade kroppen inte mer.
Mitt värde idag på morgonen som jag delar med 18
20200717_055710.jpg

Jag skrev 6-7 för det är hur man mäter i Sverige och det är ju mest svenskar på forumet.
Diabetes verkar vara en folksjukdom i Thailand, grannens 22 åriga dotter avled i sviterna av diabetes för 3 veckor sedan på grund av hon inte tog det på allvar, hon låg med både dropp och sondmatning men till slut så orkade kroppen inte mer.
Mitt värde idag på morgonen som jag delar med 18
20200717_055710.jpg

Att dela med 18 verkar ju fungera. Bra att komma ihåg. Annars funkar denna snabb tabell.

bloodsugar_mmol_to_mg.PNG

Det är #¤%& bra jobbat och du ska vara stolt över dig själv. Alla klarar inte vad du har gjort !!

Tackar. Jag får väl tacka corona också då det inte varit några besök från Sverige eller några besök i Udon för mig. Sedan 2016 har jag druckit alkohol 15-20 gånger om året. Det var mycket värre innan men en morgon sa jag till mig själv att nu får det fan va nog och så blev det, drog väl i mig cirka 10-12 flaskor Blend 285 och en låda små öl i veckan.

Tackar. Jag får väl tacka corona också då det inte varit några besök från Sverige eller några besök i Udon för mig. Sedan 2016 har jag druckit alkohol 15-20 gånger om året. Det var mycket värre innan men en morgon sa jag till mig själv att nu får det fan va nog och så blev det, drog väl i mig cirka 10-12 flaskor Blend 285 och en låda små öl i veckan.

Ja den konsumtionen lät verkligen inte hälsosam. Bra att du kom ur det :thumbsup:

Starkt av dig att hålla tillbaks. Jag själv är nykterist men inte absolutist.
Byborna gör det inte lätt då de stadigt dricker och gärna vill försöka locka med.
Jag nöjer mig nästan alltid med en Cola Z istället.

Att dela med 18 verkar ju fungera. Bra att komma ihåg. Annars funkar denna snabb tabell.

bloodsugar_mmol_to_mg.PNG
Det är en knepig sjukdom som jag har pratat mycket med mln systerdotter som har bra sjuksysterutbildning, så nu tar jag långtidsverkande medicin på morgonen innan jag simmar 30-35 minuter efteråt äter jag frukost och tar 1 metformin, förut tog jag båda medicinerna och frukost innan simningen.

Starkt av dig att hålla tillbaks. Jag själv är nykterist men inte absolutist.
Byborna gör det inte lätt då de stadigt dricker och gärna vill försöka locka med.
Jag nöjer mig nästan alltid med en Cola Z istället.
Länge sedan jag slutade dricka med dessa fulla tjatgubbar som kom i flock och plötsligt skulle prata engelska samtidigt i mun på varandra, frågade jag dagen efter hur mår ni idag så kunde de varken säga yes eller no.

Det är en knepig sjukdom som jag har pratat mycket med mln systerdotter som har bra sjuksysterutbildning, så nu tar jag långtidsverkande medicin på morgonen innan jag simmar 30-35 minuter efteråt äter jag frukost och tar 1 metformin, förut tog jag båda medicinerna och frukost innan simningen.
För mig räcker inte långtidsverkande ett helt dygn. Största dosen på kvällen för att sedan fylla på under morgon/förmiddag men då nästan halva dosen jämfört med kvällen. Dagtid toppar jag med den snabbverkande.

Länge sedan jag slutade dricka med dessa fulla tjatgubbar som kom i flock och plötsligt skulle prata engelska samtidigt i mun på varandra, frågade jag dagen efter hur mår ni idag så kunde de varken säga yes eller no.
Haha, här vill de lära mig Thai. De få ord de försökt lära på engelska eller svenska är helt borta efter tio sekunder.
Frugan gillar dock umgås med dem under dagarna, så skall jag träffa henne lär jag traska dit.
Men, det är skönt få ro att ägna mig åt hobby och renovering här, så det är skönt hon är sysselsatt.

Kanske ett dumt påstående från en som inte har diabetes men speciellt knepig ser jag inte sjukdomen som. Diabetes 2 kommer ju av att man "misshandlat" kroppen under lång tid med socker. Kroppen ser ju även kolhydrater som socker men olika socker påverkar kroppen på olika sätt. Jag tror att om du skulle minimera ditt kolhydratintag så skulle du bli medicinfri på några månader. Kan ta längre tid för en stressad och "misshandlad" kropp. Jag ser inte Diabetes 2 som en kronisk sjukdom.

Jag är ingen renlevnadsmänniska på något sätt men jag vet vad jag mår bra av och vad som får mig att må sämre. Vi har ingen Diabetes i släkten och vi verkar kunna ta sockret ganska bra. Morsan är ju väldigt överviktig men har aldrig varit nära Diabetes 2. Hon är över 70 år. Jag tror mig veta vad som skapar Diabetes 2 eller sockersjuka men ändå stoppar jag i mig fel saker. Människan är lite konstig :) Många rökare vet att det är farligt men röker ändå. Just nu skulle jag dock behöva skärpa till mig rejält för att komma ned i vikt. Skulle behöva bli av med minst 15kg. Har inte samma diciplin längre och det är dessutom svårare att gå ned i vikt nu mot för 10 år sedan. Jag kan receptet men är inte ihärdig nog. Ett stressigt liv med mycket arbete och en familj som kräver sin tid gör att jag "glömmer" mig själv. Jag skyller inte ifrån mig men det är så det är. Endast jag själv kan ändra på det men det är lättare sagt än gjort.

Kanske ett dumt påstående från en som inte har diabetes men speciellt knepig ser jag inte sjukdomen som. Diabetes 2 kommer ju av att man "misshandlat" kroppen under lång tid med socker. Kroppen ser ju även kolhydrater som socker men olika socker påverkar kroppen på olika sätt. Jag tror att om du skulle minimera ditt kolhydratintag så skulle du bli medicinfri på några månader. Kan ta längre tid för en stressad och "misshandlad" kropp. Jag ser inte Diabetes 2 som en kronisk sjukdom.

Jag är ingen renlevnadsmänniska på något sätt men jag vet vad jag mår bra av och vad som får mig att må sämre. Vi har ingen Diabetes i släkten och vi verkar kunna ta sockret ganska bra. Morsan är ju väldigt överviktig men har aldrig varit nära Diabetes 2. Hon är över 70 år. Jag tror mig veta vad som skapar Diabetes 2 eller sockersjuka men ändå stoppar jag i mig fel saker. Människan är lite konstig :) Många rökare vet att det är farligt men röker ändå. Just nu skulle jag dock behöva skärpa till mig rejält för att komma ned i vikt. Skulle behöva bli av med minst 15kg. Har inte samma diciplin längre och det är dessutom svårare att gå ned i vikt nu mot för 10 år sedan. Jag kan receptet men är inte ihärdig nog. Ett stressigt liv med mycket arbete och en familj som kräver sin tid gör att jag "glömmer" mig själv. Jag skyller inte ifrån mig men det är så det är. Endast jag själv kan ändra på det men det är lättare sagt än gjort.
Det är sant då Typ2 är resistens, kroppen funkar i övrigt "normalt".
Jag gick ned till strax under 90kg, det gjorde underverk vad gäller blodsocker, det sjönk till rätt värden.
En sak som också är vad jag förstått tongivande är hormoner. De som fått lägre hormonnivå som många får efter 50 och väljer att påbörja hormonbehandling brukar få bra värden på blodsocker eller som minst betydligt bättre.
Så tydligen är det många faktorer som påverkar.
Gå ned i vikt, gärna röra på sig dagligen, kontrollera hormonnivån, är den låg ta behandling för den.

Gå ned i vikt, gärna röra på sig dagligen, kontrollera hormonnivån, är den låg ta behandling för den.

Det är värt att tänka på att muskulaturen har stor betydelse för regleringen av blodsockret. Testosteron och muskelmassa minskar med åldern och det som kan rätta till det hela är antagligen styrketräning. Själv "konditionstränar" jag, men är medveten om att man borde byta ut flera "cardiopass" mot tung styrketräning ur ett hälsoperspektiv.

Tillbaka
Topp