Diabetes

Det är sant då Typ2 är resistens, kroppen funkar i övrigt "normalt".
Jag gick ned till strax under 90kg, det gjorde underverk vad gäller blodsocker, det sjönk till rätt värden.
En sak som också är vad jag förstått tongivande är hormoner. De som fått lägre hormonnivå som många får efter 50 och väljer att påbörja hormonbehandling brukar få bra värden på blodsocker eller som minst betydligt bättre.
Så tydligen är det många faktorer som påverkar.
Gå ned i vikt, gärna röra på sig dagligen, kontrollera hormonnivån, är den låg ta behandling för den.

Ja kroppen är ju komplex. Blir frustrerad när folk som inte har problem med övervikt säger ”Ät mindre, spring mer....”. Är ju inte riktigt så enkelt. Sedan har vi kalori fanatikerna. Ät en kanelbulle och promenera bort den på X antal km. Kämpa på gymmet i 1 till så bränner du X antal kalorier. Dom verkar tro att kroppen fungerar likt en bensinmotor. Människokroppen är ju långt mer invecklad än så.
Kalorier som kroppen förbränner är ju inte konstant. Svälter man så kommer kroppen automatiskt gå på sparlåga. Detta är en överlevnads funktion. Det är mycket som påverkar hur våra kroppar fungerar och jag tror att vår moderna livsstil speciellt i kombination med dagens mat och bristfälliga kvalité påverkar en hel del.

Det är värt att tänka på att muskulaturen har stor betydelse för regleringen av blodsockret. Testosteron och muskelmassa minskar med åldern och det som kan rätta till det hela är antagligen styrketräning. Själv "konditionstränar" jag, men är medveten om att man borde byta ut flera "cardiopass" mot tung styrketräning ur ett hälsoperspektiv.

Motion i all ära men födan är den viktigaste pusselbiten för att motverka sockersjuka. Självklart är motion och fysisk aktivitet viktigt för vårt välbefinnande.

Det är värt att tänka på att muskulaturen har stor betydelse för regleringen av blodsockret. Testosteron och muskelmassa minskar med åldern och det som kan rätta till det hela är antagligen styrketräning. Själv "konditionstränar" jag, men är medveten om att man borde byta ut flera "cardiopass" mot tung styrketräning ur ett hälsoperspektiv.
Just det här med Testosteron, jag satt och läste om det för några veckor sedan. De som har diabetes och påbörjar behandling, där är tydligen en klar förbättring i kroppens förmåga ta hand om blodsockret bland det första man ser inom första veckorna.
Jag tolkar det som att det inte bara är muskelmassan som förbrukar sockret, utan jag tror mer på ett samband på hormonbalansen,
D.v.s. att enbart den lägre testonivån kan trigga igång eller i vart fall klart förvärra en typ2.

Som Nam Falang säger, det är många saker som samverkar i kroppen.

... inte bara är muskelmassan som förbrukar sockret, utan jag tror mer på ett samband på hormonbalansen, ...

Visst förbrukar muskler blodsocker, men de "reglerar" även nivån genom inlagring. Fungerar lite som en svamp. Man kan få väldigt höga nivåer på blodsockret vid fysisk ansträngning, så de med diabetes (Diabetes 1) kan behöva ta insulin inför t.ex. ett maratonlopp.

Hade jag haft sockersjuka (Diabetes 2) så hade jag definitivt sett till att upprätthålla muskelmassa och testo genom styrketräning.

Något OT, men intressant:
untitled2.jpg

Visst förbrukar muskler blodsocker, men de "reglerar" även nivån genom inlagring. Fungerar lite som en svamp. Man kan få väldigt höga nivåer på blodsockret vid fysisk ansträngning, så de med diabetes (Diabetes 1) kan behöva ta insulin inför t.ex. ett maratonlopp.

Hade jag haft sockersjuka (Diabetes 2) så hade jag definitivt sett till att upprätthålla muskelmassa och testo genom styrketräning.

Något OT, men intressant:
untitled2.jpg
Det är vi helt överens om. Fysisk träning, gärna hård sådan kan hålla typ2 i schack.
Jag ville poängterar precis som Nam Falang var inne på att att brist på träning kanske inte är den enda orsaken utan att en kemisk/biologisk obalans i kroppen som t.ex. de allmänna hormonnivåerna kan vara triggern och inte bristen på motion.
Stänger man av kroppen så svarar den med att stänga av. Det i kombination med åldersförändringar i hormonproduktion.
I början när jag förstod att man ofta har hormonbrist i kombination med diabetes tänkte jag att det var konsekvens av diabetes.
På den punkten har jag tänkt om och tänker numera att diabetes är en konsekvens av hormonförändringar i kombination med en dålig kostcirkel som orsakar övervikt.
Hård fysträning ändrar på mycket, även vad gäller hormonnivåer, men tror inte att fysträningen ensam rår på rätta till hormonnivåer hela vägen. Behandling och rätta till kostcirkel med fys är det spåret jag tror på.
För min del kan jag inte kosta på mig hormonbehandling ännu, får se senare.
Jag minns från besök Urologen i Huddinge att de nämnde låga nivåer hormon, men ingen anmärkning i övrigt. Något år senare fick jag diabetes.

För er som är intresserade av kropp och hälsa men främst hur man blir frisk från pre diabetes eller diabetes 2 så kommer här lite länkar till riktigt bra information. Jag är väldigt intresserad i ämnet och anser mig ganska påläst. Många läkare går ju efter blodsocker nivå i blodet men när det skenar så har diabetes 2 legat under ytan och lurat i många år. Så kallad pre diabetes. Det stadiet är också väldigt skadligt för våra kroppar. Ett bättre värde är att mäta mängden insulin men det görs sällan. Vid nästa hälsokontroll be om ett A1c test och utgå från det. Det berättar långt innan om du är på väg in i diabetes 2.

Länkar:
Vi börjar med denna snabbinfo för att se om någon känner igen sig.

Nästa på listan är en svensk kille som bor i USA och driver en hälsoklinik. Han presenterar sig bäst själv men han är grymt påläst och duktig.
https://youtube.com/c/drekberg

Nästa snubbe är en amerikan och lite kommersiell men hans bidskap är det inget fel på och han förklarar många saker på ett enkelt sätt.
https://youtube.com/c/DrEricBergDC

För er som är intresserade av kropp och hälsa men främst hur man blir frisk från pre diabetes eller diabetes 2 så kommer här lite länkar till riktigt bra information. Jag är väldigt intresserad i ämnet och anser mig ganska påläst. Många läkare går ju efter blodsocker nivå i blodet men när det skenar så har diabetes 2 legat under ytan och lurat i många år. Så kallad pre diabetes. Det stadiet är också väldigt skadligt för våra kroppar. Ett bättre värde är att mäta mängden insulin men det görs sällan. Vid nästa hälsokontroll be om ett A1c test och utgå från det. Det berättar långt innan om du är på väg in i diabetes 2.

Länkar:
Vi börjar med denna snabbinfo för att se om någon känner igen sig.

Nästa på listan är en svensk kille som bor i USA och driver en hälsoklinik. Han presenterar sig bäst själv men han är grymt påläst och duktig.
https://youtube.com/c/drekberg

Nästa snubbe är en amerikan och lite kommersiell men hans bidskap är det inget fel på och han förklarar många saker på ett enkelt sätt.
https://youtube.com/c/DrEricBergDC

Följer också båda dessa läkare och tycker de är riktigt informativa och bra. Just insulinresistens känns som rätt grej att lägga fokus på då det är ett grundproblem som påverkar så mycket annat.

Detta är nog den video som enskilt gav mig mest även om allt dessa två publicerar är riktigt sevärt:

Jag tog tillfället i akt för en ännu sundare livsföring när vi flyttade ner i April, jag har alltid skött om min kropp samt hälsa så gott det går, Ingen röka, väldigt måttlig med alkohol, fet mat tål jag helt enkelt inte, smör bröd och ost älskar jag men skippade detta helt nu efter flytten. Har även nästan helt skippat kolhydratrik mat som potatis, pasta, ris, socker använder jag inte alls. Lite honung i morgon Youghurten skall jag erkänna att jag tar. Har genom denna kostförändring klivit ner från 103 kilo till 92 kilo på fyra månader, vad gör jag mer ? Jo jag kör youga, jag kör en del gymnastik för mitt taskiga knä som nu är 90% bättre, naturligtvis på grund av viktnedgången, nu ligger jag 2 kilo över min matchvikt när jag var som mest aktiv boxare 1980. Jag mår grymt bra, är mjuk och fin i kroppen och börjar nu skymta min gamla tvättbräda, om än inte ännu perfekt så vet jag att den finns där. Stryrketräning med press och tunga lyft gjorde mig tung, gjorde mer skada än nytta tror jag. Nu mest "plankan" Hjulet för mage samt en del gummiband och andra styrkeövningar, Skall ner till 89 -90 sen är jag nöjd och skall bara hålla formen med gymnastik samt lätt styrketräning.Skall skaffa en sandsäck så jag har nåt att sparra mot, Thaisen här vågar inte :laugh2: Är ju trots allt 72 bast så de borde inte vara så skraja :)

Jag tog tillfället i akt för en ännu sundare livsföring när vi flyttade ner i April, jag har alltid skött om min kropp samt hälsa så gott det går, Ingen röka, väldigt måttlig med alkohol, fet mat tål jag helt enkelt inte, smör bröd och ost älskar jag men skippade detta helt nu efter flytten. Har även nästan helt skippat kolhydratrik mat som potatis, pasta, ris, socker använder jag inte alls. Lite honung i morgon Youghurten skall jag erkänna att jag tar. Har genom denna kostförändring klivit ner från 103 kilo till 92 kilo på fyra månader, vad gör jag mer ? Jo jag kör youga, jag kör en del gymnastik för mitt taskiga knä som nu är 90% bättre, naturligtvis på grund av viktnedgången, nu ligger jag 2 kilo över min matchvikt när jag var som mest aktiv boxare 1980. Jag mår grymt bra, är mjuk och fin i kroppen och börjar nu skymta min gamla tvättbräda, om än inte ännu perfekt så vet jag att den finns där. Stryrketräning med press och tunga lyft gjorde mig tung, gjorde mer skada än nytta tror jag. Nu mest "plankan" Hjulet för mage samt en del gummiband och andra styrkeövningar, Skall ner till 89 -90 sen är jag nöjd och skall bara hålla formen med gymnastik samt lätt styrketräning.Skall skaffa en sandsäck så jag har nåt att sparra mot, Thaisen här vågar inte :laugh2: Är ju trots allt 72 bast så de borde inte vara så skraja :)
Låter ju helt grymt! Kul och en stor tumme upp :thumbsup:

Låter ju helt grymt! Kul och en stor tumme upp :thumbsup:
Jo du Nam. Man kanske kan få lite tips från dig?

50+ ölmage, mycket öl blir det, mycket kött pasta potatis sås äter alltid sent aldrig frukost. Rör sig för lite. Annars inga hälsoproblem. Ännu.... (Frågar åt en kompis så klart)

Jag ser att jag nästa skrivit "svaret" iof men du verkar vara en klok människa när det gäller sån här och kan ske har lite nya input?

Jag har när det gäller öl satt en stor öl till fredagsmiddagen, i veckan inget mer. Just ätit middag bestående av kyckling bröstfile samt röd lök , vitlök och färska skivade tomater , detta steker jag i lite olivolja, nymald svartpeppar samt salt, låter puttra på med lite vatten i så kycklingen blir riktigt färdig , Knäcker ett ägg i pannan så blir det faktiskt en riktigt god rätt med i stort sett bara proteiner, Dricker en soda eller Singa soda lemon till detta, Lagom mätt. Annars kokt ägg samt kaffe och youghurt på morgonen. Inget småätande efter middagen kl 18,00. Är jag hungrig vid sängdags så lite youghurt med musli . Detta har visat sig vara effektivt , skippa alla kolhydrater, bröd ost margarin samt ÖL :)

...äter alltid sent aldrig frukost.
Det verkar finnas en poäng i att ha ett "fönster" under dygnet där man "får äta". Jag vet några som har gått ned rätt mycket bara genom att endast äta mellan t ex kl 08-14. I övrigt finns det inga restriktioner/kaloriräknande e.d., fast 10 öl på kvällskvisten skall nog undvikas om man vill ha någon effekt. Man vänjer sig rätt snabbt faktiskt och kanske kroppen mår bra av att inte ständigt behöva bearbeta mat.

Själv är jag inte så strikt, men jag äter inget efter kl 18 och det har gjort underverk mot en sur mage/halsbränna som jag har besvärats av till och från.

Jo du Nam. Man kanske kan få lite tips från dig?

50+ ölmage, mycket öl blir det, mycket kött pasta potatis sås äter alltid sent aldrig frukost. Rör sig för lite. Annars inga hälsoproblem. Ännu.... (Frågar åt en kompis så klart)

Jag ser att jag nästa skrivit "svaret" iof men du verkar vara en klok människa när det gäller sån här och kan ske har lite nya input?
Som du säger så har du redan skrivit svaret själv :)
Mitt bästa tips är att titta på fler filmer av Stefan Ekberg som jag länkade till ovan. Gör små förändringar och långsamt. Stora förändringar som man inte orkar hålla på med gör noll nytta. För mig är sommaren och även Thailands vistelse dålig tid på året för att ”sköta” sig. Älskar att grilla på sommaren och till det kall öl mm. Vinterhalvåret i Sverige funkar bäst och då gör jag större insats och kan vara riktigt duktig vad gäller kost och motion. Det gäller att inte sätta upp för svåra mål. Ingen vill misslyckas. Jag har en fördel. Gillar inte läsk och godis så där vinner jag mycket. Däremot snacks till ölen, där är jag helt torsk :)
Nu efter sommaren får det bli skärpning igen men just nu njuter jag bara.

Här kommer fler tips! Dök upp reklam här på TS om artros. Inte så konstigt då jag söker just sådant material. Blev nyfiken och undrade vad Stefan Ekberg har att säga om saken. I denna videosnutt är han som vanligt balanserad och objektiv, något jag verkligen gillar med honom för inget är svart eller vitt. Kolla gärna på klippet och tänk över det han beskriver. Ni kan kanske känna igen er :)

DB8B643A-722A-477E-8DA3-A87A51402D8B.jpeg

Inte ens klickar jag och kollar på, du har lite diet hets, dricker, suger i mig och ja typ utan att rikta en tanke...
Börja fundera på vad man äter med, jag siktar inte på beach xxx och skiter i vilket.

Tillbaka
Topp