Nam Falang
Forumveteran
Det är sant då Typ2 är resistens, kroppen funkar i övrigt "normalt".
Jag gick ned till strax under 90kg, det gjorde underverk vad gäller blodsocker, det sjönk till rätt värden.
En sak som också är vad jag förstått tongivande är hormoner. De som fått lägre hormonnivå som många får efter 50 och väljer att påbörja hormonbehandling brukar få bra värden på blodsocker eller som minst betydligt bättre.
Så tydligen är det många faktorer som påverkar.
Gå ned i vikt, gärna röra på sig dagligen, kontrollera hormonnivån, är den låg ta behandling för den.
Ja kroppen är ju komplex. Blir frustrerad när folk som inte har problem med övervikt säger ”Ät mindre, spring mer....”. Är ju inte riktigt så enkelt. Sedan har vi kalori fanatikerna. Ät en kanelbulle och promenera bort den på X antal km. Kämpa på gymmet i 1 till så bränner du X antal kalorier. Dom verkar tro att kroppen fungerar likt en bensinmotor. Människokroppen är ju långt mer invecklad än så.
Kalorier som kroppen förbränner är ju inte konstant. Svälter man så kommer kroppen automatiskt gå på sparlåga. Detta är en överlevnads funktion. Det är mycket som påverkar hur våra kroppar fungerar och jag tror att vår moderna livsstil speciellt i kombination med dagens mat och bristfälliga kvalité påverkar en hel del.