Dricks eller inte??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Jo-Be " sa:
Varför ska Neman hänga i baren enl. dig bson, när vi redan här på CM:et har ett el. flera proffs, varav glimten66:an, krister och Jonas är några... ;D :D ;D

Men att vara amatör är inte heller fel, handlar bara om träning och lite vett & etikett i folksamlingen...555555
För att Neman är ett äkta bar proffs som hänger där till solen går upp igen enligt vad han själv skriver iaf.
Själv e jag en glad amatör i ämnet som sällan klarar mycket längre än midnatt så jag tar gärna lite tips.

"Neman " sa:
Så du tror att thai betalar samma pris som mig på fruktmarknader och grillvagnarna som finns överallt i Pattaya på Soier etc?
Glöm det bson. Skulle jag gå och handla där exempelvis så blir mycket dyrare mig än om en thaikvinna gör det åt mig.
Har ju för tusan upplevt det själv hur många ggr som helst.

Du har tyvärr så fel,samma priser på ALLT utom Naturreservat mm.Bath taxi i Pattis samma sak samma pris för alla.
För några år sedan ville dom att Farang, skulle betala 20 och Thai 10Tbh. Då sa Thai att då slutar vi att åka, så det blev som vanligt SAMMA för alla.

"Långeman " sa:
enligt gängse etikett. ???? Dricks är farangen dumma påfund, det finns inte i Thais normala liv.

För Thai betyder det bara att vi tar för lite betalt.
Dricksen sköter "Gumman" om.

Det var precis det jag menade. Dricksa minimalt med andra ord.

Själv är jag inte så mycket för att ge dricks men tar seden dit där jag kommer. Förmodar att ni anti-dricksar inte är så beresta ;) åtminstone inte varit i Canada.

"Boldor " sa:
Själv är jag inte så mycket för att ge dricks men tar seden dit där jag kommer. Förmodar att ni anti-dricksar inte är så beresta ;) åtminstone inte varit i Canada.

Nej, inte i Canada men ganska mycket i USA. Jag förmodar att sedvänjorna är ungefär likadana där. Dricks är mer eller mindre ett krav, ganska ruttet system faktiskt.

Kanske inte alltid man lämnar dricks, det beror på men i Thailand tycker jag man kan tacka nej till att få mynt tillbaka. De väger ju dessutom tungt i fickan. Fråga JVA, han vet.

Även tjejen o hennes syrra lämnar 20-40 bath i dricks när.dom e ute o äter
tmp_13794-image-84171145bdeb39905c60879ba5362e59b7bdb33a63cc318f1a77f0c23b387dea-V-766581723.jpg

Lämnar hennes föräldrar dricks också när dom går ut och äter uppe i byn eller kan det vara så att det är något dom lärt sig av farang och inget dom har med sig ifrån byn?
Tror nog de vet hur mycket de känar , går inte att gemföra med byn.
Tjejer som arbetar inom turist sektorns tjänster kan detta med uppskattning.
Vad tror du en städerska tänker efter tre dagar med en gäst och det ligger 10 bht på sängen.
Då har hon kanske på extra tid sett till att göra det ombonat,
Olika djur på sängen ,med handdukarna som ett ex.
Säger bara att hellre inget än tio bht.

Lämnar hennes föräldrar dricks också när dom går ut och äter uppe i byn eller kan det vara så att det är något dom lärt sig av farang och inget dom har med sig ifrån byn?
Nej men som Golden skriver dom jobbar innom service sektorn så dom kan detta utan att farang lär dom
Hade farang eller svenskar lärt dom så hade dom väll gjort som er även tagit.mynten

Därnja.bor i pattis på LK Grand får alltimin städerska ett par tusen bath när ja flyttar ut sen får hon även under riden ja bor.där för gon fyller allti upp min kyl me öl åt mig från affären

Tror nog de vet hur mycket de känar , går inte att gemföra med byn.
Tjejer som arbetar inom turist sektorns tjänster kan detta med uppskattning.
Vad tror du en städerska tänker efter tre dagar med en gäst och det ligger 10 bht på sängen.
Då har hon kanske på extra tid sett till att göra det ombonat,
Olika djur på sängen ,med handdukarna som ett ex.
Säger bara att hellre inget än tio bht.

Eller tänker dem, djävla snålis ... lägger lite kackerlacker i sängen ... 555555

Börja med att lägga 100 baht första dagen så blir det snyggt ... i varje fall bättre än lämna det när man lämnat rummen.

Jag måste erkänna att jag dricksar på hotell, de som bär packning och ibland de som städar (med angående städerskan tycker frugan att jag inte ska), och jag får aldrig dricksa massage för då kan de komma på fel tankar ... hmmm ... blev man toffel nu igen!

Dricks på hotell är ok. En slant till städerskan vid ankomst och någon gång då och då brukar ge bra service.

Visst det har hänt att jag gett städerskan dricks men inte fasen har hon städat bättre för det.
Man kanske måste lägga tusen bahtingar som Glimten för att det ska göra skillnad men istället för att slita arslet av mig hela året för att leva som en kung i 4 v så lever jag som en prins hela tiden :xmas_smiley:

Jag har tyvärr inte varit Canada, men besökt mer än 30 länder i alla fall, så min erfarenhet är inget att skryta med.Var i Thailand första gången för 24 år sedan , så det landet vet jag inget om, har dock lyckats att bo här permanent, dom senaste 5 åren.

Nej men som Golden skriver dom jobbar innom service sektorn så dom kan detta utan att farang lär dom
Hade farang eller svenskar lärt dom så hade dom väll gjort som er även tagit.mynten

Därnja.bor i pattis på LK Grand får alltimin städerska ett par tusen bath när ja flyttar ut sen får hon även under riden ja bor.där för gon fyller allti upp min kyl me öl åt mig från affären

Tur att du ger dom då du flyttar UT, annars kanske hon kommer och knackar på, en kväll då du kommit hem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp