En sann buddhist?

Broder Tuk Tuk

Forumveteran
Den här abboten i ett tempel i Nakhon Pathom är en riktig gambler.

Frugan sa de har spelat bort totalt 800 miljoner. 500 var lånade pengar. Detta är en av anledningarna att hon inte är religiös

Är väl inte märkligt att de kom på ännu en tempelgubbeskurk, varken första eller sista gången.

Jag har inte riktigt förstått det där med Buddhismen.
Jag förstår väl kanske inte någon religion, men vad skulle kristna säga om man började saluföra Gud och Jesus lite hur som helst.
Buddha går väl att köpa som askkopp m.m.
Går man in i ett tempel så trängs buddha tillsammans med indiska gudar, och en kinesiska apgud kan sprattla till i ett hörn.

Jag har inte riktigt förstått det där med Buddhismen.
Jag förstår väl kanske inte någon religion, men vad skulle kristna säga om man började saluföra Gud och Jesus lite hur som helst.
Buddha går väl att köpa som askkopp m.m.
Går man in i ett tempel så trängs buddha tillsammans med indiska gudar, och en kinesiska apgud kan sprattla till i ett hörn.
Buddismen har ingen gud till att börja med. Det är mer en livsfilosofi. Enkelt sagt finn lyckan/nirvana/upplyst helt utan materiella saker/tillgångar. Det var det urbuddhan Sidharta Guautama uppnådde tillslut, han uppnådde nirvana. Det finns många inriktningar inom buddismen precis som hos andra religoner.

Buddismen har ingen gud till att börja med. Det är mer en livsfilosofi. Enkelt sagt finn lyckan/nirvana/upplyst helt utan materiella saker/tillgångar. Det var det urbuddhan Sidharta Guautama uppnådde tillslut, han uppnådde nirvana. Det finns många inriktningar inom buddismen precis som hos andra religoner.
Ja om man tittar på alla avbildningar och statyer så verkar dom ju inte ens bestämt sig för om Buddha var kvinna eller man.

Ja om man tittar på alla avbildningar och statyer så verkar dom ju inte ens bestämt sig för om Buddha var kvinna eller man.
Du hänger upp dig på att Buddha skulle vara en gud. Vem som helst kan bli buddha. Det är när man når nirvana som man blir buddha. Att nå nirvana innebär dessutom att du inte återföds. Cirkeln är sluten.
Jag är absolut ingen expert på vare sig buddism eller någon annan religion men läste en bok en gång. Det var 2009 vi var på resa i Thailand. Hade precis träffat min blivande fru. På ett hotell uppe i Nong Kai så tänkte jag, det ligger ofta en bibel på hotellrum i kristna länder så vad finns här i Thailand. Hittade då en bok om Sidharta Gautama som jag började läsa. Den var intressant men vi stannade bara en natt så hann inte läsa klart den. Letade senare upp en liknande bok och tog med mig hem till Sverige.
Boken på hotellet var mer skriven som en historia och inte som en fakta bok om buddismen. Den var intressant och fick lära mig lite på kuppen.
Just att buddism inte handlar om en gud tycker jag är trevligt. Det handlar mer om dig själv.

En kvinnlig Buddha är en symbol inte bara för kärlek, medkänsla och fred utan också för de avgörande kvinnliga och feminina egenskaperna.

De vanligaste typerna,är stående, sittande, liggande, Skrattande Buddha,
Buddha med stora öron. Den fete glade Buddha.
Buddha i det förflutna, nuet och framtiden

Du hänger upp dig på att Buddha skulle vara en gud. Vem som helst kan bli buddha. Det är när man når nirvana som man blir buddha. Att nå nirvana innebär dessutom att du inte återföds. Cirkeln är sluten.
Jag är absolut ingen expert på vare sig buddism eller någon annan religion men läste en bok en gång. Det var 2009 vi var på resa i Thailand. Hade precis träffat min blivande fru. På ett hotell uppe i Nong Kai så tänkte jag, det ligger ofta en bibel på hotellrum i kristna länder så vad finns här i Thailand. Hittade då en bok om Sidharta Gautama som jag började läsa. Den var intressant men vi stannade bara en natt så hann inte läsa klart den. Letade senare upp en liknande bok och tog med mig hem till Sverige.
Boken på hotellet var mer skriven som en historia och inte som en fakta bok om buddismen. Den var intressant och fick lära mig lite på kuppen.
Just att buddism inte handlar om en gud tycker jag är trevligt. Det handlar mer om dig själv.
Nja inte Gud, men han var väl profet.
Dalai lama är väl det vem som helst kan bli?
Ja det vill säga om man anses tillräckligt helig o.s.v.

Nja inte Gud, men han var väl profet.
Dalai lama är väl det vem som helst kan bli?
Ja det vill säga om man anses tillräckligt helig o.s.v.
Ingen aning om det är profet som är rätta ordet. Vet ej heller om vem som helst kan bli det Dalai Lama är/var. Vem som helst kan uppnå nirvana och var och en bestämmer själv om tillståndet är uppnått.

En munk får väl inte ha några pengar.
Vi hade en riktigt jobbig munk på templet här i Sverige. Han var jättebra och hade jobbat som professor vid några universitet.
Att han var bra på engelska upptäckte man fort men det var när jag började diskutera att vi använde glykol i bilarna för att kylvattnet inte skulle frysa som jag upptäckte att han var duktig på mer än engelska. Han gav mig en lektion i hur glykol fungerade och dess beståndsdelar.

Men han var en strikt budist. Under vintern var han ensam i templet för ingen annan ville stanna när det var minusgrader och massor med snö. Vi bodde i närheten och eftersom en munk inte kan vara ensam med kvinnor samt ta emot mat från kvinnor offrade jag mig. Varje morgon innan jobbet åkte jag förbi templet och serverade honom dagens mat. Om jag serverade den till honom på morgonen så kunde han äta den innan klockan blev 12.

Han hade även kurser i meditation. Ibland var det bara kvinnor så då ringde han och hörde om jag kunde vara med och meditera. Jag blev rätt duktig på meditation. Kunde varken jag eller någon annan man vara med ställde han in om det bara var kvinnor.

Problemet var när han skulle åka någonstans. Eftersom han inte fick hålla i eller ha pengar så fick jag ofta offra mig. Ibland gick det att köpa biljetter i förväg det var det enklaste. Då fick han klara sig själv. Men att köpa en biljett på bussen innebar att han behövde ha pengar med sig. Detta var under kontanternas tidevarv, men förmodligen är det samma med ett kreditkort. Då var någon man tvungen att följa med och hålla i pengar. Var det ett byte någon annanstans med nytt biljettköp fick man ordna så att någon möte upp och hanterade pengarna.

Väldigt bökigt, det är säkert mycket enklare i Thailand. Fast han är den ende munken som jag hört som inte kan hantera pengar.

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp