En sann historia fran Phuket

 

Gottland

Forumveteran
Detta ar en sann historia om Mister Bacon eller Ham som han hette som kan betyda bade det ena och det andra, skall man oversatta fran engelskan sa blir det ju skinka. Men vi kalla honom for Mister Bacon han kom ifran samma lilla landsby som Noi min tandlosa karringsom ligger nagon mil fran provinshuvudstaden Roiet i den nordostligaste och fattigaste delen av landet som heter Isaan. Vi hade tagit med honom ner till Phuket efter att vi varit dar uppe och halsat pa Tandlos gamla mor. Mister Bacon var en fattig bonde med fru och tva smabarn,det enda han agde var en vattenbuffel och nagra hons. Han hade tjatat pa Tandlos och ville folja med oss tillbaka ner till Patong dar han ville jobba och hjalpa oss i baren som en allt i allo gubbe. Ok han fick aka med ner sova gjorde han sen i en hangmatta bakom baren det var tillrackligt for honam sa han. En dag var det brollop i Sai nam yen en liten landsby en kilometer inat landet fran Patong dit man tog sig pa en stig som gick genom risfalten dit hade Tandlos blivit inbjuden. Sa Mister Bacon lanade en av mina motorcyklar och korde henne dit ,efter en halvtimme kom han tillbaka och vaskade motorcykeln sedan efter nagra timmar aker han ivag igen for att hamta hem henne. Pa vagen dit sa kommer det en aldre thaigubbe pa en gammal trampcykel och cyklar ratt ut pa vagen framfor Mister Bacon som omojligt hinner veja utan kor pa honom med motorbiken och flyger da ratt over styret med huvudet ratt ner ner i vagen och spracker skallen.. Jag satt i baren nar det kom tva poliser och fraga om jag kande nagon som hette Ham och det kunde jag inte neka till, polisen hade hort talas om att han jobbade pa Gotland inn ,det har hant en olycka sa han och ville att jag skule folja med til olycksplatsen, som jag sjalvklart gjorde sittande bak pa ena polisens motorcykel. Och dar mitt i vagen lag han mitt i en stor blodpol med blodet rinnande ur en sprackt skalle, han var vid liv men medvetlos...Eftersom det inte fanns nagonn polistation och poliser i Patong pa den tiden maste han ha legat dar pa vagen ett bra tag innan polisen som var fran Kathu pa andra sidan berget anlant. Det fanns ett par poliser dar nar vi kom som gick och matte och ritade upp bromspar och snackade,diskuterade och sag upptagna ut allt gick i slow motion.. Jag sa at dom att skynda pa sa dom kunde fa in honom pa hospitalet fortast mojligt innan han han lag dar och dog . Men da gick det annu langsammare nej det gar inte att saga ett ord som farang till dom.. Till slut blev jg sa forbannad av att se dom sta dar och snacka och samtidigt se Mister Bacon ligga dar i allt blod utan att nagonting hande....Jag var pa vag att lyfta upp honom pa flaket pa polisbilen och kora honom in till hospitalet sjalv.. Men som tur var kunde jag beharska mig annars hade jag vll slalv hamnat pa hospitalet eller i buren..
FORTSATTNING FOLJER
 
Har kommer fortsattningen om Mister Bacon
Till slut ar dom klara och hade snackat fardigt nu forst lyfter dom upp honom pa flaket och slapper ner honom som om det skulle va en sack potatis och kor honom till Vatchilla hospital i Phuket town dar han fick ligga i fyra dagar utan att vakna upp den femte dagen nar vi kom for att besoka honom kom det en lakare fram till oss och betatta att han hade dott under natten, och nu lag i ett frysrum tills nagon kom och hamta ut han darifran , Noi min tandlosa karring blev helt hysterisk och grat, skrek om vartannat , sa av henne fick jag inte mycket hjalp att fa med liket till ett tempel , hon och Mister Bacon hade vuxit upp och varit grannar hela livet sa man kan ju forsta hon blev lessen, till slut lugna hon ner sig sa mycket att hon kunde ga in till lakarnaoch skriva under nagra paper att hon tog Bacon darifran..Men dar stog jag och visste inte fan vad jag skulle ta mig till... Nagot sant har hade man ju aldrig vari med om forr.. Det bodde en dansk sjoman Jens en telegrafist inte langt ifran hospitalet som jag kande , kanske jag kunde fa hjalp av honom, det var vart et forsok jag lamna Noi pa hospitalet och akte hem till dansken
FORTSATTNING FOLJER
 
Fortsattning om Mister Bacon
Jens dansken var hemma nar jag kom och berattade hela historien foe honom , han kande ocksa Mister Bacon sa han var villig att hjalpa oss. Men han var inte riktigt i form han hade fatt en slang av dansk malaria, men det var ingen storre fara den sjukdomen kande jag till brukar fa en slang av den da och da , medicin finns i narmaste affar dit jag akte och innhandlade en lada om tolv stora flaskor ,, aven fast jag inte hade sjukdomen just da sa hjalpte jag dansken att dricka up medisinen i forebyggande syfte. Man vet ju aldrig nar den slar till nasta gang.. Vi akte i alla fall in till Vatchilla hospital dansken och jag som nu hade blivit av med sin malaria, han var fortfarande lite skakig la jag marke till.. Men innan vi tog ut liket ville Tandlos att jag skulle kora henne till telegrafstation i stan sa hon kunde sanda telegram till Bacons fru och slaktingar om att han var dod, sa dom kunde gora sig klara att aka ner till Phuket och vara med pa kremeringen och t med urnan med hans aska hem till byn.. Nar det var gjort skulle jag och Jens telegrafisten ta ut Mister Bacons lik ur frysrummetfor att fa honom till ett tempel hur det nu skulle ga till...... Det fanns ju ingen taxi som ville kora runt med ett djupfryst lik i bilen, vi stoppa flera stycken men det var nobben direkt, och jag forstog dom, dom blev livradda nar dom fick se tva faranger och en tandlos gratande karring med ett djupfryst lik inlindat i ett vitt lkan.

FORTSATTNING FOLJER
 
FORTSATTNING OM MISTER BACON
Till slut stoppa det en Tuk Tuk som mot ratt betalning korde oss till ett tempel, men nu var det inte bara att fa in ett djupfryst lik i en Tuk Tuk Jens telegrafisten fick ga in och satta sig forst, sedan skot jag in liket i tuk tuken med bena fore sn gick jag in och satte mig och lyfte upp overdelen och huvudet och la over knana, och dar satt vi tva med ett djupfryst lik i knana med bene stickande ut genom fonstret. En syn for gudarna ahaelvete vad vi var frusna om laren nar vi kom fram till templet.. Munkarna tog over och placerade kroppen i en kista och dar fick han ligga tills dess att slaktingarna kom fran Isaan , under tiden efter kroppen tinat upp gav dom sprutor sa han inte skulle borja ruttna och lukta illa.. Slaktingarna anlande sa smaningom och vi tog dom till templet och cermonin kunde borja, det var en hel massa munkar som massade i flera timmar och jag forstog ju inte ett dugg vad dom sa, dar fnns rokelser utpacerat lite overallt och som brann ner till aska och som lukta pa ett speciellt vis, nar dom massat fardigt kom det ett par munkar och lyfte av locket pa kistan sa att dom anhoriga och dom som ville se honom en sista gang skulle fa det.. Sedan forseglade dom kistan igen och sex man bar den bakom templet dar en stor ugn var byggd pa en smal konstruktion av betong med en lang visselpipa liknande skorsten dar stallde dom ner kistan Och nu skulle vi ga runt denna byggnad fem ganger fo att visa Mister Bacon respekt. Sen kom sjalva chefsmunken och tryckte pa en knapp och kistan akte in i ungen och vidare nr i elden och dar brann Mister Bacon upp och det kom svart rok ur skorsten som steg upp i skyn pa en klarbla himmel... Sedan var cemonin slut sen tog det nagra timmar innan munkarna oppna en lucka i ugnen och skrapa ihop vad det fanns kvar av Bacon och hallde over i en urna och gav hans fru att ta med sig hem till Isaan.......Sen akte hel sallskapet til Patong dar det skulle fests i tre dagar med massa mat whiskey pilsner , sen akte dom sorjande hem till Isaan
 
Det blir kanske en intressant upplevelse när den tiden kommer här.
Min fru har sagt till om att även om hon tycker om leva här nu, vill hon inte bo här sedan,
Hon vill till vår familjegrav i Leksand.
Beror ju på om jag själv är i livet den tiden. Det lär vara mycket problem lösa.
T.ex att få svenska kyrkogårdsförvaltningen acceptera ett thai certifikat. Blir en process för att lösa det gissar jag.

Ett mindre problem med mig. Beth Elisheva skulle väl helst vilja ta hand om mig, men här är det frugan som bestämmer.
Jag har dock instruerat henne hur få kontakt med dem om det händer och vilken av mina tillhörigheter de förväntar sig få med i jorden.
 
Senast ändrad:
En Amerikan som lämna visdoms ord efter sig.

IMG_20210417_151835991.jpg
 
FORTSATTNING OM MISTER BACON
Till slut stoppa det en Tuk Tuk som mot ratt betalning korde oss till ett tempel, men nu var det inte bara att fa in ett djupfryst lik i en Tuk Tuk Jens telegrafisten fick ga in och satta sig forst, sedan skot jag in liket i tuk tuken med bena fore sn gick jag in och satte mig och lyfte upp overdelen och huvudet och la over knana, och dar satt vi tva med ett djupfryst lik i knana med bene stickande ut genom fonstret. En syn for gudarna ahaelvete vad vi var frusna om laren nar vi kom fram till templet.. Munkarna tog over och placerade kroppen i en kista och dar fick han ligga tills dess att slaktingarna kom fran Isaan , under tiden efter kroppen tinat upp gav dom sprutor sa han inte skulle borja ruttna och lukta illa.. Slaktingarna anlande sa smaningom och vi tog dom till templet och cermonin kunde borja, det var en hel massa munkar som massade i flera timmar och jag forstog ju inte ett dugg vad dom sa, dar fnns rokelser utpacerat lite overallt och som brann ner till aska och som lukta pa ett speciellt vis, nar dom massat fardigt kom det ett par munkar och lyfte av locket pa kistan sa att dom anhoriga och dom som ville se honom en sista gang skulle fa det.. Sedan forseglade dom kistan igen och sex man bar den bakom templet dar en stor ugn var byggd pa en smal konstruktion av betong med en lang visselpipa liknande skorsten dar stallde dom ner kistan Och nu skulle vi ga runt denna byggnad fem ganger fo att visa Mister Bacon respekt. Sen kom sjalva chefsmunken och tryckte pa en knapp och kistan akte in i ungen och vidare nr i elden och dar brann Mister Bacon upp och det kom svart rok ur skorsten som steg upp i skyn pa en klarbla himmel... Sedan var cemonin slut sen tog det nagra timmar innan munkarna oppna en lucka i ugnen och skrapa ihop vad det fanns kvar av Bacon och hallde over i en urna och gav hans fru att ta med sig hem till Isaan.......Sen akte hel sallskapet til Patong dar det skulle fests i tre dagar med massa mat whiskey pilsner , sen akte dom sorjande hem till Isaan
 
 

Liknande trådar

G
Svar
74
Visningar
9 K
G
A
Svar
5
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp