Energikris/ bränslebrist/konsekvenser ?

Nu börjar det komma tankar om att man ska koppla ihop energikrisen med grön satsning. Risken är att allt kommer att längre tid att komma till ett fungerande läge om man ska tjattra om hur en grön satsning ska gå till. Har ju hittills i Sverige inte gett något stort och värdefullt.

ja som tid jaja jag kom ihåg att jag såg ett ånglok men det var i slutet på 50 talet
Dom användes enstaka gånger i början på 70 talet för att dra tungt gods och snöröjning mellan Umeå och Holmsunds Hamn.
Användes regelbundet till mitten av 60 talet men inte för persontrafik.

Hej

Ja det här påverkar mycket annat än resandet, konstgödsel befarar man också brist och högre priser på och då kommer det att produceras mindre mat, sen blir all tillverkning och transporter m.m också dyrare, så prisökningar och inflation är också att vänta, sen tror man även att många företag kommer att gå i konkurs.

Mvh isan lover

Har Sverige ens någon egen tillverkning av konstgödsel?

Nu börjar det komma tankar om att man ska koppla ihop energikrisen med grön satsning. Risken är att allt kommer att längre tid att komma till ett fungerande läge om man ska tjattra om hur en grön satsning ska gå till. Har ju hittills i Sverige inte gett något stort och värdefullt.
Hej

Ja det vore oerhört glädjande mitt i allt elände om våra politiker ånyo insåg behovet av en grön omställning, oljetillgångarna är ju inte oändliga och vi kommer att tvingas till en omställning förr eller senare oavsett om vi vill eller ej, i Norge närmar sig politikernas målet att 100% av dom nyregistrerade bilarna ska vara eldrivna, i Sverige uppmuntrar regeringen via politiska beslut tvärtom folk att köpa bensin och dieselbilar.

Mvh isan lover

Hej

Ja det här påverkar mycket annat än resandet, konstgödsel befarar man också brist och högre priser på och då kommer det att produceras mindre mat, sen blir all tillverkning och transporter m.m också dyrare, så prisökningar och inflation är också att vänta, sen tror man även att många företag kommer att gå i konkurs.

Mvh isan lover
Det är väl Tidö gängets fel som vanligt

Hej

Det kommer mer och mer tecken på att vi går mot en energikris med brist på petroleumprodukter p.g.a kriget som kan komma att påverka oss betydligt mer än tidigare historiska energikriser.

Ebba Busch: Energikrisen är den värsta någonsin​

Av Tor Gasslander
Publicerad: I dag 11:01

Kriget i Iran har kastat världen in i ”den värsta energikrisen någonsin”, säger energiminister Ebba Busch (KD) till Göteborgs-Posten.

– Även om du räknar med oljekriserna 1973 och 1979 och energikrisen 2022. Det här trumfar detta. Jag beklagar verkligen situationen och vet att det är tufft för många branscher, säger hon.

Ministern säger att regeringen har förberett en rad åtgärder, men menar också att väljare bör vara beredda på att krisen kommer att få ytterligare konsekvenser framöver.

Mvh isan lover

Det kan ju inte stämma då det är Ebba som har sagt det.

Hej

Ja det vore oerhört glädjande mitt i allt elände om våra politiker ånyo insåg behovet av en grön omställning, oljetillgångarna är ju inte oändliga och vi kommer att tvingas till en omställning förr eller senare oavsett om vi vill eller ej, i Norge närmar sig politikernas målet att 100% av dom nyregistrerade bilarna ska vara eldrivna, i Sverige uppmuntrar regeringen via politiska beslut tvärtom folk att köpa bensin och dieselbilar.

Mvh isan lover
Norge är ett bra exempel.
Satsar rekordmycket på att utvinna ännu mer olja och gas istället för att minska produktionen och fasa ut fossila bränslen.

Dövar samvetet med elbilar.

Norge är ett bra exempel.
Satsar rekordmycket på att utvinna ännu mer olja och gas istället för att minska produktionen och fasa ut fossila bränslen.

Dövar samvetet med elbilar.
Stämmer bra, lite dubbelmoral.
Förra vintern gick vi med flyterigg som borrade på flera nya fält.
Ingen minskning av utvinning där inte.
Men dom som vill se minskad användning skall väl tacka Trump för att han minskar flygtrafik och oljeförbränning nu.....

Hej

Ingen aning, men problemet med dyrare konstgödsel påverkar böndernas ekonomi och matpriserna globalt, så det kommer att påverka oss även om vi inte tillverkar konstgödsel just här.

Mvh isan lover
Framställning av konstgödsel kräver stor tillgång till naturgas och därför är det bara länder med bra tillgång av billig naturgas som tillverkar stora mängder konstgödsel.
Kuwait, UAE, Saudi, Ryssland, Kina, USA, Iran och Norge.

Framställning av konstgödsel kräver stor tillgång till naturgas och därför är det bara länder med bra tillgång av billig naturgas som tillverkar stora mängder konstgödsel.
Kuwait, UAE, Saudi, Ryssland, Kina, USA, Iran och Norge.

Jag gjorde ett sök på detta tidigare för jag blev lite nyfiken och Sverige har haft stor tillverkning av konstgödsel i en koncern som hette Supra som såldes till Hydro och nu ägs av Yara.

Jag gjorde ett sök på detta tidigare för jag blev lite nyfiken och Sverige har haft stor tillverkning av konstgödsel i en koncern som hette Supra som såldes till Hydro och nu ägs av Yara.

Fick kolla hur stor Sverige var gällande konstgödsel.
Dom kanske var stora nationellt?

Screenshot_20260422_214923_Chrome.webp

Screenshot_20260422_214945_Chrome.webp

Produktionen har varit med importerade råvaror som kväve, kalium, fosfor, urea, ammoniak.
Tror inte att vi har eller haft några gruvor av betydelse.
Fosfor finns som biprodukt av järnmalm och borde tas om hand.

Vi lossade stora mängder konstgödsel i vår hamn där jag jobbade.
Mest från Ryssland, Baltikum och Norge

Går en del m3 diesel till kompressorerna när skall bankas ner vindkraftverk med "miljövänligt" byggs inte miljövänligt.

20260310_135109.webp
Sen vilka kostnader, båten som bankar ner kostar 3 miljoner kr per dygn, vi 400.000 per dygn.
Och det är bara bottenpelarna.
Kostnad för andra båtar som gör eftermontering, toppmontering, drar kablar, material upp på det.
Får inte ner en pelare per dygn pga väder, hämta nya, produktion etc.
Sista gick det långsamt för fanns dålig tillgång till stål för produktion av nya.

Du vet att 80-90% av Irans olja går till Kina.

/ SatanG
Hej

Ja mycket går till Kina men ändå ställer ex.vis Lufthansa in 20 000 flygningar och man varnar för en kommande brist på flygbränsle i Europa, även Budgetflygbolagen Ryanair och EasyJet varnar sina resenärer för att sommarplanerna kan komma att ändras eftersom situationen vid Hormuzsundet kan leda till brist på flygbränsle och resor kan komma att ställas in.

Mvh isan lover

Produktionen har varit med importerade råvaror som kväve, kalium, fosfor, urea, ammoniak.
Tror inte att vi har eller haft några gruvor av betydelse.
Fosfor finns som biprodukt av järnmalm och borde tas om hand.

Vi lossade stora mängder konstgödsel i vår hamn där jag jobbade.
Mest från Ryssland, Baltikum och Norge
Det fanns tidigare ett apatitverk i kiruna men det stängdes innan jag började jobba här uppe. Men en restprodukt (fosfor) av produktionen därifrån gick att göra mineralkonstgödel av.
Och planer har funnit under många år att bygga ett nytt för att kunna ta hand det som spolas ut på dammarna just,och ur det utvinna olika jordartsmetaller.
Och ur det kommer både mineralgödsel/gips mm att framställas,planerad start 2027

Hej

Ja mycket går till Kina men ändå ställer ex.vis Lufthansa in 20 000 flygningar och man varnar för en kommande brist på flygbränsle i Europa, även Budgetflygbolagen Ryanair och EasyJet varnar sina resenärer för att sommarplanerna kan komma att ändras eftersom situationen vid Hormuzsundet kan leda till brist på flygbränsle och resor kan komma att ställas in.

Mvh isan lover
Europa får börja importera från andra håll.
USA och Nigeria ställer gärna upp.

Europa får börja importera från andra håll.
USA och Nigeria ställer gärna upp.
Hej

Detta har redan uppmärksammats och det man befarar är att det blir en internationell budgivning på petroleumprodukter vid en brist, det skulle ställa fattigare länder utan och leda till högre priser, vilket i sin tur skulle leda till dyrare transporter, dyrare varor, inflation, minskad konsumtion och konkurser.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp