Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ett thailändskt örlogsfartyg har sjunkit i hårt väder
Omöjligt att spekulera i just nu men om inte något tekniskt haveri skett måste det nog skyllas på dåligt sjömanskap att gå ut i för hårt väder. Man skulle till ett firande av 100-årsdagen av någon grundares minne och kan tänka mig att det är svårt att säga nej och vägra gå till sjöss i det läget för en fartygschef i thailändska flottan.
Problemet är att örlogsfartyg är väldigt smala och långa för att optimera räckvidderna för deras vapen och sensorer som alla sitter på en lång rad och att dom är byggda för hög fart in och ut ur stridszoner. Deras skydd är farten. Tjockleken på skroven tål i princip inte ens enklare ammunitionsträffar
Om då, som det verkar här, framdrivningsmaskineriet havererat eller stoppat av någon anledning blir dom stillaliggande och vrider snabbt tvärs vågorna och 3 meter vågor får snabbt ett sådan fartyg att rulla väldigt hårt. Har det dessutom börjat läcka tar det inte lång tid förrän det rätande momentet blir för litet och hon lägger sig på sidan och då är hon ett väldigt dyrt dykmål väldigt fort!
Håller tummarna för att inte de trettio drygt saknade gått under med henne eller drunknat i de höga vågorna i mörkret
An air and sea search continued on Tuesday for 30 crew members missing after HTMS Sukhothai sank in what were described as the roughest seas in the last decade in the Gulf of Thailand on Sunday night, the Royal Thai Fleet commander said.
Problemet är att örlogsfartyg är väldigt smala och långa för att optimera räckvidderna för deras vapen och sensorer som alla sitter på en lång rad och att dom är byggda för hög fart in och ut ur stridszoner. Deras skydd är farten. Tjockleken på skroven tål i princip inte ens enklare ammunitionsträffar
Om då, som det verkar här, framdrivningsmaskineriet havererat eller stoppat av någon anledning blir dom stillaliggande och vrider snabbt tvärs vågorna och 3 meter vågor får snabbt ett sådan fartyg att rulla väldigt hårt. Har det dessutom börjat läcka tar det inte lång tid förrän det rätande momentet blir för litet och hon lägger sig på sidan och då är hon ett väldigt dyrt dykmål väldigt fort!
Håller tummarna för att inte de trettio drygt saknade gått under med henne eller drunknat i de höga vågorna i mörkret
10m bred, 76m lång, 4,5m djupgående.
Skall inte kapsejsa för 3m vågor!!!
3m är ju ingen sjö att prata om, vi ligger vid rigg och lastar / lossar på 3m sjö.
10m bred, 76m lång, 4,5m djupgående.
Skall inte kapsejsa för 3m vågor!!!
3m är ju ingen sjö att prata om, vi ligger vid rigg och lastar / lossar på 3m sjö.
Om du tror man kan jämföra en korvett byggd för hög fart och minimalt motstånd i sjön med ett supplyfartyg specialbyggd för hög sjö i nordsjön är du mer än olovligt ignorant
Enligt fartygschefen var det det värsta sjöläge han sett på 10 år så det var nog betydligt värre än långsamt rullande 3-metersvågor på nordsjön
Thailändska bukten påminner mycket om Östersjön. ungefär samma djup som genererar väldigt krabbig sjö som inte alls liknar vad man kan uppleva ute till havs med stora djup
Om du tror man kan jämföra en korvett byggd för hög fart och minimalt motstånd i sjön med ett supplyfartyg specialbyggd för hög sjö i nordsjön är du mer än olovligt ignorant
Enligt fartygschefen var det det värsta sjöläge han sett på 10 år så det var nog betydligt värre än långsamt rullande 3-metersvågor på nordsjön
Thailändska bukten påminner mycket om Östersjön. ungefär samma djup som genererar väldigt krabbig sjö som inte alls liknar vad man kan uppleva ute till havs med stora djup
10m bredd, 4,5m djupgående skall inte kapsejsa av 3m vågor.
Man räknar ofta på att våghöjden skall vara högre än fartygsbredden för att en båt skall kapsejsa.
10m bredd, 4,5m djupgående skall inte kapsejsa av 3m vågor.
Man räknar ofta på att våghöjden skall vara högre än fartygsbredden för att en båt skall kapsejsa.
Enligt ännu obekräftade uppgifter fick hon läckage och tog in vatten och huvudmaskinerna stannade (ska tydligen ha varit avgasröret som går ut i sidan jäms med vattenlinjen som började läcka
Om fartygen då får slagsida och lägger sig tvärs vågorna och rullar hej vilt tar det inte lång tid innan hon lägger sig på sidan.
Då är det lätt till att besättningen under däck tar sig ut i panik genom fel luckor och öppnar därmed nya vägar in för vatten att tränga in i fartyget
The strong northeast monsoon prevails across the Gulf of Thailand and Andaman Sea with heavy to very heavy rains in many places of the South. In the Gulf and offshore Andaman, the waves are likely up to 2-4 meters high and more than 4 meters high inthundershowers. All ships proceed with caution, and small boats keep ashore lasting 20 December.
Enligt ännu obekräftade uppgifter fick hon läckage och tog in vatten och huvudmaskinerna stannade (ska tydligen ha varit avgasröret som går ut i sidan jäms med vattenlinjen som började läcka
Om fartygen då får slagsida och lägger sig tvärs vågorna och rullar hej vilt tar det inte lång tid innan hon lägger sig på sidan.
Då är det lätt till att besättningen under däck tar sig ut i panik genom fel luckor och öppnar därmed nya vägar in för vatten att tränga in i fartyget
Var min tanke med när jag hörde om det.
Engine failure sedan precis som du skriver så vrider vågorna båten och det blir inga kul rullningar även om vågorna bara är 3m höga.
Sedan öppet någonstans, av någon anledning, och det går fort.
Vi får väl se vad de kommer fram till.
Var min tanke med när jag hörde om det.
Engine failure sedan precis som du skriver så vrider vågorna båten och det blir inga kul rullningar även om vågorna bara är 3m höga.
Sedan öppet någonstans, av någon anledning, och det går fort.
Vi får väl se vad de kommer fram till.
Ja det låter väl inte omöjligt.
Sedan var väl båten 30 år gammal, kanske något som inte höll/funkade men även panik för unga kadetter som kände sig instängda kanske.
Ja det låter väl inte omöjligt.
Sedan var väl båten 30 år gammal, kanske något som inte höll/funkade men även panik för unga kadetter som kände sig instängda kanske.
Katastrofer som denna beror nästan alltid på en rad olika fel som uppstår vid samma tillfälle så en kombiation av ett eller flera haverier och rena handhavande fel på det är väldigt trolig
Var själv med om en grundstötning med en av flottans större fartyg för många år sedan och haveriutredningen där tog fram 10, av varandra oberoende, bidragande faktorer som ledde till grundstötningen
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.