Taktegel eller plåt på thailändskt hus

1W=3,6Kj/h med tak och golv ca:100W/h för att "neutralisera" den effekte, kan det stämma:confused: 2,4 kw/h om den står på dygnet runt á 4 baht (?) Nja måste nog kontrollräkna allt inte bara gå på 264 KJ in. En uggla begraven:confused::rolleyes:
Missade en decimal och en faktor, skandal:oops: den i mossan gravade ugglan blev helt plötsligt rimligt, 1000w/h*A/C:ns verkningsgrad*antalet timmar den går/dygn.

Aha, skruvar man där profilen är som högst förstår jag att man inte använder tunn aluminium då den skulle bli demolerad.I Sverige skruvar man ju i "profildalarna", i varje fall aluminium men vill minnas att det är samma för profiler av stål också.
I Sverige har jag tak av galvaniserad plåt som är spikad med blybrickor på den höga profilen. Ser som nytt ut efter 50 år.

Har också ett aluminium tak som är spickad på de höga profilerna. Aluminium plåten knäpper mycket då den utvidgas i mycket i solen. Har också tappat färgen men rostar ju inte i alla fall.

Förvisso tjockare plåt för 50 år sedan.

Senast redigerad av en moderator:
I Sverige har jag tak av galvaniserad plåt som är spikad med blybrickor på den höga profilen. Ser som nytt ut efter 50 år.

Har också ett aluminium tak som är spickad på de höga profilerna. Aluminium plåten knäpper mycket då den utvidgas i mycket i solen. Har också tappat färgen men rostar ju inte i alla fall.

Förvisso tjockare plåt för 50 år sedan.
Nu är ju Al 0,4 till 0,5 mm och lackerad 8 lager. Ska ha livslängd på 70 år.

Man använder en skruv som borrar upp ett litet större hål så det blir ett spel på någon mm att röra sig i så låter inget hörbart inne och väldigt lite ute.

Nu är ju Al 0,4 till 0,5 mm och lackerad 8 lager. Ska ha livslängd på 70 år.

Man använder en skruv som borrar upp ett litet större hål så det blir ett spel på någon mm att röra sig i så låter inget hörbart inne och väldigt lite ute.
Undvik långa plåtar pga värmeutväckling tex över 4 meter så funderar jag fel eller rätt det är frågan

Senast redigerad av en moderator:
Missade en decimal och en faktor, skandal:oops: den i mossan gravade ugglan blev helt plötsligt rimligt, 1000w/h*A/C:ns verkningsgrad*antalet timmar den går/dygn.

Borde inte skriva idag då jag blivit bjuden på lite helig dryck:)
Hängde inte först med ditt resonemang men blev klok på att du gick andra hållet för att komma till samma slutsats.

Det bör påpekas att kWh inte är en tidsenhet, utan en energimängd. Priset vi betalar för 1 kWh är den energimängd elbolaget levererar, som är 3,6MJ. Att sedan förbruka 1000w under en timme blir en kWh är en annan sak;). Same same but different.

Nu tbx till taken.
Har en bild på hur skumplasten med alufolie sitter på vårt tak.

Det jag gillar med det jag sett på plåttaken är att skumgummit är limmat på plåten. Lättare att göra på stora ytor (som plåttak har) än att förse varje takpanna med det samma.
Tänkte också på plåtens expansion vid värme. Min första tanke var att den rör sig mer här i Thailand, men vid närmare eftertanke så rör den sig nog mer i Sverige. Lägsta temperatur (i södra Sverige) kan hamna på -15C och på sommaren en solig dag kan det bli riktigt varmt. Troligtvis inte mycket varmare än i Thailand. Ska vi slå till med 50 grader? Det är en temperaturskillnad på 65 grader.

På ett Thailänskt plåttak så kanske det blir ngt varmare men det kyls sällan ner till under 20 grader (beroende på var man bor). Det är en skillnad på "bara" 30 grader. Så nog påfrestas taken mer vad gäller expansion mer i Sverige?
Bara en tanke jag fick.
UV-strålningen påverkar dock gummi/plast packningen mer negativt här nere. Men tror ni inte att det är anpassat till strålningen? Kanske inte, det var bara en fråga jag kastade ut i luften.

Tak 1.jpeg

Borde inte skriva idag då jag blivit bjuden på lite helig dryck:)
Hängde inte först med ditt resonemang men blev klok på att du gick andra hållet för att komma till samma slutsats.

Det bör påpekas att kWh inte är en tidsenhet, utan en energimängd. Priset vi betalar för 1 kWh är den energimängd elbolaget levererar, som är 3,6MJ. Att sedan förbruka 1000w under en timme blir en kWh är en annan sak;). Same same but different.

Nu tbx till taken.
Har en bild på hur skumplasten med alufolie sitter på vårt tak.

Det jag gillar med det jag sett på plåttaken är att skumgummit är limmat på plåten. Lättare att göra på stora ytor (som plåttak har) än att förse varje takpanna med det samma.
Tänkte också på plåtens expansion vid värme. Min första tanke var att den rör sig mer här i Thailand, men vid närmare eftertanke så rör den sig nog mer i Sverige. Lägsta temperatur (i södra Sverige) kan hamna på -15C och på sommaren en solig dag kan det bli riktigt varmt. Troligtvis inte mycket varmare än i Thailand. Ska vi slå till med 50 grader? Det är en temperaturskillnad på 65 grader.

På ett Thailänskt plåttak så kanske det blir ngt varmare men det kyls sällan ner till under 20 grader (beroende på var man bor). Det är en skillnad på "bara" 30 grader. Så nog påfrestas taken mer vad gäller expansion mer i Sverige?
Bara en tanke jag fick.
UV-strålningen påverkar dock gummi/plast packningen mer negativt här nere. Men tror ni inte att det är anpassat till strålningen? Kanske inte, det var bara en fråga jag kastade ut i luften.

Tak 1.jpeg
Var det heliga vattnet från gyllene tempel där munkarna hade välsignat det?

Undvik långa plåtar pga värmeutväckling tex över 4 meter så funderar jag fel eller rätt det är frågan
Varför skulle det vara bättre med t.ex 5 x 1 m eller en plåt 5 meter. Skarvar innebär läckage när det regnar och blåser. Utvidgas väl lika mycket mellan skruvarna oavsett totala längden eller?

Ta en plåt på 7+1 meter då borde den utvidgas mer på längden ,kanske ett dumt inlägg
Självklart mer på längden än bredden.

Men varför skulle den totala utvidningen vara större om en plåt är sju meter lång eller för sju en meters tillsammans. Utvidgningen torde väl vara densamma per meter.

Men varför skulle den totala utvidningen vara större om en plåt är sju meter lång eller för sju en meters tillsammans. Utvidgningen torde väl vara densamma per meter.
Tur att jag inte håller på med takplåt,det får thai och svenskar göra med sin materiallära inom metall må väl

Viktigt att använda väggfärg som reflekterar solstrålningen. Märker skillnad efter ommålning på huset i Pattaya med bra färg.

Stor skillnad i alla fall på Thaihuset som inte lagrar värme, utan temperaturen är ungefär samma ute som inne.
.

Vi får måla om allt efter all stänk när de fixar till huset men det hade man kanske räknat med eller inte.
Målas om skall det och undrar vad det är för färg som reflekterar solstrålning?
Sådant kan man ju inte snåla på så det får kosta om det blir bra.
Tacksam för svar.

Vi får måla om allt efter all stänk när de fixar till huset men det hade man kanske räknat med eller inte.
Målas om skall det och undrar vad det är för färg som reflekterar solstrålning?
Sådant kan man ju inte snåla på så det får kosta om det blir bra.
Tacksam för svar.
Använde den här, men det finns säkert flera med värmereflekterande egenskapper.

Färg.jpg

En takplåt under thailändska förhållanden utvidgar sig ca 1 mm per mm per meter mellan kallaste och varmaste temperatur och om man har skruvat fast plåten när den är som kallast så blir det därför så att säga ca 7 mm för långt mellan de yttre skruvhålen när det är som varmast. Om man istället har 1 meter långa plåtar så blir det däremot bara maximalt ca 1 mm för långt mellan yttersta skruvhålen per plåt.

Sedan beror det ju på resten av takets konstruktion hur det blir. Har man t. ex. takstolar av stål så följer ju de med lite i expansionen också.

En takplåt under thailändska förhållanden utvidgar sig ca 1 mm per mm per meter mellan kallaste och varmaste temperatur och om man har skruvat fast plåten när den är som kallast så blir det därför så att säga ca 7 mm för långt mellan de yttre skruvhålen när det är som varmast. Om man istället har 1 meter långa plåtar så blir det däremot bara maximalt ca 1 mm för långt mellan yttersta skruvhålen per plåt.

Sedan beror det ju på resten av takets konstruktion hur det blir. Har man t. ex. takstolar av stål så följer ju de med lite i expansionen också.

Blir det inte 3,5mm mellan yttre skruvhålen om man skruvar även från mitten;);)

PL 400 borde väl passa som hand i handsken, limma istället för att skruva/svetsa. Jag kommer ihåg att tremco eller 3M hette nog företaget på den tiden, skröt över att det användes istället för svetsfogar på en rymdfärja. Apollo ??.
Säkert en av dom som det inte gick så bra för eftersom det var länge sedan jag såg det, tidigt 80-tal tror jag.

Är man orolig för expansionen av takplåtarna så limma dom, kommer garanterat bli "Farang baaa" om du tipsar en thailändsk byggare om det ;)

Produktinfo
Lufthärdande och lösningsmedelsbaserat enkomponentslim som fäster på de flesta ytor, även kalla underlag. Limmet är också vattenfast, frosttåligt samt elastiskt och utfyllande, upp till 10 mm. Sluthärdning: 2-30 dygn (härdar långsamt mellan två täta ytor, och styrkan ökar med tiden) beroende på material, temperatur och luftförhållande.

:wai:

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
2
Visningar