Körkort Svenskt ,Thailändskt

Mickey666

Medlem
Hej!
Tänkte få lite klarhet i en fråga ang. att utskriven från Sverige inte får förnya sitt K.K på Ambassad eller i Sverige.
En bekant till mig visste ej om att denna nya lag satte in 1 maj, så nu står han där med bara 2 år kvar på sitt Svenska K.K. Vad kan han göra? Han menade på att han har rätt att köra på sitt Thailändska K.K 1 år i Sverige.
Kan en Thai köra på sitt Thailändska K.K i Sverige? Anledningen till denna diskussion är att förut bad en annan Svensk bekant mig att kolla om han kunde ta typ A,B,C,D,E kort i Thailand och sedan byta detta mot ett likvärdigt Svenskt, en genväg som isåfall skulle bli enormt mycket billigare än ta likvärdigt hemma. Läste då någonstans att vissa länders K.K ej var giltiga för att bytas mot ett Svenskt K.K, Detta var i vevan när det var mycket Somaliska flyktingar som anlände till Sverige och att dessa ej fick byta sina K.K mot Svenska och där stod även Thailand i denna kategori.
Nån som vet? Tacksam för svar

Hej!
Tänkte få lite klarhet i en fråga ang. att utskriven från Sverige inte får förnya sitt K.K på Ambassad eller i Sverige.
En bekant till mig visste ej om att denna nya lag satte in 1 maj, så nu står han där med bara 2 år kvar på sitt Svenska K.K. Vad kan han göra? Han menade på att han har rätt att köra på sitt Thailändska K.K 1 år i Sverige.
Kan en Thai köra på sitt Thailändska K.K i Sverige? Anledningen till denna diskussion är att förut bad en annan Svensk bekant mig att kolla om han kunde ta typ A,B,C,D,E kort i Thailand och sedan byta detta mot ett likvärdigt Svenskt, en genväg som isåfall skulle bli enormt mycket billigare än ta likvärdigt hemma. Läste då någonstans att vissa länders K.K ej var giltiga för att bytas mot ett Svenskt K.K, Detta var i vevan när det var mycket Somaliska flyktingar som anlände till Sverige och att dessa ej fick byta sina K.K mot Svenska och där stod även Thailand i denna kategori.
Nån som vet? Tacksam för svar
From 1/5 som du skriver är det kört om man bor utanför EES.
Inte så mycket mer att säga, så är det.
Jag förnyade mitt i slutet på april.
Körkort med mer bokstäver än AB kan du inte ta i Thailand, man kan ej heller byta Thailändskt mot Svenskt.

Man får väl inte byta ett thailändskt KK mot ett svenskt. Dock använda det tillfälligt tillsammans med int KK upp till ett år. Ska han skriva in sig igen i Sverige kan han ju ansöka om att få tillbaks det gamla svenska.

Så vill jag minnas diskussionen gick här tidigare.

Man får väl inte byta ett thailändskt KK mot ett svenskt. Dock använda det tillfälligt tillsammans med int KK upp till ett år. Ska han skriva in sig igen i Sverige kan han ju ansöka om att få tillbaks det gamla svenska.

Så vill jag minnas diskussionen gick här tidigare.
Du behöver inget IKK tillsammans med Thailändskt körkort för att köra i Sverige. Det Thailändska är redan översatt till engelska.

Senast redigerad av en moderator:
Man tappar inte sin behörighet för bil *B* för att giltighetstiden går ut, så det kommer att gå bra utan problem att skaffa nytt svenskt körkort i fortsättningen också, bara med undantaget att man måste göra det på plats i Sverige.

Tillägg som C, CE mm upphör när KK går ut.

Man tappar inte sin behörighet för bil *B* för att giltighetstiden går ut, så det kommer att gå bra utan problem att skaffa nytt svenskt körkort i fortsättningen också, bara med undantaget att man måste göra det på plats i Sverige.

Tillägg som C, CE mm upphör när KK går ut.
Kruxet är ju att man måste vara inskriven i Sverige när man ansöker, inte bara på plats, innebär att dem som är utskrivna och har avancerade behörigheter riskerar att tappa dessa.

Kruxet är ju att man måste vara inskriven i Sverige när man ansöker, inte bara på plats, innebär att dem som är utskrivna och har avancerade behörigheter riskerar att tappa dessa.
Ja, men att skriva in sig går fort och lätt.

Att man behöver man sina avancerade behörigheter sen man flyttat och kanske är pensionär är nog inte så vanligt.
Giltighetstiden är 5 år och kräver läkarintyg av svensk läkare på särskild blankett.
Vill man behålla dom så är det bara att resa hem, skriva in sig, ordna intygen och betala avgiften vart 5:e år.

Dom ”högre" behörigheterna är knappast giltiga i Thailand och inte så viktiga där ;)

Jag skickade inte in dessa läkarintyg senast och miste därmed mina högre behörigheter som dock jag ändå inte skulle använda alls.
Där sparade man ansökningsavgiften som bonus.

Du kan ju alltid skriva in dig och förnya körkortet i 10 år och sedan skriva ut dig igen om du absolut vill ha ett svenskt kk. Behörigheten har du ju kvar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
5 K
Anonym
A
L
Svar
20
Visningar