Facebook gör mig spyfärdig

"b-tung " sa:
Jaha, då är man kärringen mot strömmen. Har stor glädje av mitt FB konto. Tar bort spam och sånt, samt såna som man inte har något gemensamt med.

Ja, jag också har stor glädje av det, precis som jag sagt och du, man väljer och bestämmer hur man vill ha denna applikation FaceBook och man kan inte skylla på FaceBook.

Lyco

Ok Lyco, Rätta mig om jag har fel,
[P*RR] är förbjudet på Fb, men det som jag pratar om är fullt tillåtet...

Hade konto på FB, men jag fick länken av medlem här på CM:et för att radera och mitt FB raderades, ärligt talat så har jag inte saknat FB en sekund ens.
I.o.f så var jag ingen hängiven FB anhängare just för att bilder och liknade saker man lägger upp är privata och ägs av mig och inte av FB..

Så jag säger :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: för FB.

Jag fick ju tips om att man kan anmäla fb för vidriga inlägg, tyvärr tycker så tycker inte fbs granskare att inläggen är vidriga... utan t.ex. mina barn skall få se på detta. Av de ca. 10 anmälningar jag gjort är det bara ett par som hörsammats.

en ung flicka klättrade ut genom fönstret på en lägenhet, lyckades klänga sig in, och sedan klättrade ut igen och hängde i bara händerna i fönsterkarmen. Orkade inte häva sig in och sedan släppte taget och föll 8 våningar ner. Allt filmades och lades ut på fb. Jag anmälde att detta var störande, det var ju ett självmord av en ung tjej. Fick detta svar:

Facebooks hjälpteam

Tack för att du tagit dig tid till att rapportera något som du anser bryta mot våra gemenskapsregler. Det är sådana här insatser som gör att Facebook kan fortsätta att vara en säker och välkomnande miljö. Vi har granskat delningen som du anmälde på grund av innehåll rörande självskadebeteende och har bedömt att den inte bryter mot våra gemenskapsregler.

"krister " sa:
Jag fick ju tips om att man kan anmäla fb för vidriga inlägg, tyvärr tycker så tycker inte fbs granskare att inläggen är vidriga... utan t.ex. mina barn skall få se på detta. Av de ca. 10 anmälningar jag gjort är det bara ett par som hörsammats.

en ung flicka klättrade ut genom fönstret på en lägenhet, lyckades klänga sig in, och sedan klättrade ut igen och hängde i bara händerna i fönsterkarmen. Orkade inte häva sig in och sedan släppte taget och föll 8 våningar ner. Allt filmades och lades ut på fb. Jag anmälde att detta var störande, det var ju ett självmord av en ung tjej. Fick detta svar:

Facebooks hjälpteam

Tack för att du tagit dig tid till att rapportera något som du anser bryta mot våra gemenskapsregler. Det är sådana här insatser som gör att Facebook kan fortsätta att vara en säker och välkomnande miljö. Vi har granskat delningen som du anmälde på grund av innehåll rörande självskadebeteende och har bedömt att den inte bryter mot våra gemenskapsregler.
Det är just en av anledningarna till att jag inte gillar fb.

Finns det inget barnfilter, så barn inte får access till sånt material?

Några fler jag anmält:

En bild på en naken kvinna, upphängd och delad i bitar (kan vara fejk) - borttagen

Film på några ungar som eldar upp en liten levande hund -ej borttagen

En film från brottsplats, en man har halshuggit sina barn och hängt sig -ej borttagen

Problemet är ju att vi i Sverige försöker skydda våra barn från dessa elände medan man ex.vis i Thailand på kvällen innan barnen somnat kör sina serier på TV med mycket våld och otrohet. Thai förstår inte hur illa barn kan må av att se sånt. I Thailand säger min fru, det är ju inte på riktigt men i Sverige säger hon att sånt får ni inte titta på och byter kanal ...

Ett mer tragikomiskt filmklipp på fb, som jag anmälde (som ej blev borttagen), var på en man som gick runt i en svinstia och satte på suggorna medans dom stod och åt mat. Tyckte det va ett klipp innehållande sex och djurplågeri men det var helt ok att visa på fb tyckte deras granskningsteam.

"krister " sa:
Ett mer tragikomiskt filmklipp på fb, som jag anmälde (som ej blev borttagen), var på en man som gick runt i en svinstia och satte på suggorna medans dom stod och åt mat. Tyckte det va ett klipp innehållande sex och djurplågeri men det var helt ok att visa på fb tyckte deras granskningsteam.
Är inte tidelag ej straffbart i sig i Sverige, bara om ett djur tar skada. Vill minnas att jag hört det.

Oavsett är det ju osmakligt att visa det på sidor som speciellt barn kommer åt.

"Janne " sa:
Är inte tidelag ej straffbart i sig i Sverige, bara om ett djur tar skada. Vill minnas att jag hört det.

Oavsett är det ju osmakligt att visa det på sidor som speciellt barn kommer åt.

Rent kriminellt skulle jag vilja säga. Och obegripligt att dom inte tar bort en sådan vidrighet.

"Jonas " sa:
Säger som innan är väl som ett forum och det är ju bara dina privata vänners aktivitet du ser. Filmerna ligger inte på fb dom länkas precis som här oftast från youtube eller liknande. Finns inget på fb föränns en kompis länkar det och då ser bara hans vänner det. Finns anmälninsknapp på FB med och dom har striktare regler än här, hade du lagt upp några av dom bilderna som tex. Läggs upp på dude sidan hade man blivit avstängd om någon tryckte på anmälar knappen. Det är inte som många verkar tro ett öppet forum/chat etc på fb du ser inte vad alla som är på fb gör du ser vad dina vänner skriver och du väljer ju själv dom oftast från dina riktiga vänner, är ju inte så att du bara kan scrolla runt och kolla vilka som finns där. Du måste söka på människan ifråga och han måste acceptera om du skall se hans aktivitet.

Karma för den Jonas...visst man väljer ju själv sina vänner/bekanta på facebook...och bara att blockera dom man inte vill ha som vänner mer! Ett utmärkt kontaktforum ....och skiten som säkert finns har jag inte befattat mig med.

"Lyco " sa:
Varning känsliga personer bör inte läsa detta...

..hee, behöver du nog inte oroa dig för, de flesta här är nog oljade nog!

Måste bara få flika in en sak, rubriken "Facebook gör mig spyfärdig", speglar inte ditt inlägg.

Det är ju inte FaceBooks fel att du är spyfärdig, det är ju användarna av FaceBook som gör dig spyfärdig och då kan jag ju samtidigt förmedla till alla andra som anser i denna post att Facebook gör dig spyfärdig samma budskap.

Man måste alltid förstå att det är "användaren" av en Internetapplikation som har ansvaret för vad de använder applikationen till och inte häva hur sig saker och ting som inte är sant.

Det är låneföretagens fel att många hamnar hos kronofogden, det är skolans fel att barnen inte lär sig osv.

Man kan inte skylla på FaceBook att vissa användare använder FaceBook i fel syfte och FaceBook har miljoner användare och att alltid kunna stoppa allt är omöjligt i realtid, FaceBook är i realtid, tänk på det.

Med de krav de har på sig att alltid respektera den personliga integriteten men samtidigt vara en öppen global plats för alla människor samt funktion för miljontals människor som funnit jobb, vänskap, sammhörighet och kärlek och som faktiskt många gånger fört människor samman och överbryggat meningsskiljaktigheter, och skapat broar mm, får man faktiskt ge en eloge.

Facebook är ett media som alla hackers älskar att hacka och FaceBook har ett helsike hela tiden att balansera mellan att vara ett slutet eller öppet forum för hela världen.

FaceBook har skapat gemenskap, relationer, överbryggat fientlighet, skapat förståelse, skapat grupper av medkänsla, givit människor utan talan frihet att tala fritt, öppnat våra sinnen för oegentligheter i slutna länder, öppnat möjligheter för demokrati.

Se Burma ett exempel på FaceBook, de kan inte längre gömma sig, diktaturen har äntligen fått ge sig och i en framtid kanske vi får se ett Burma i frihet och då har de en arkepilag som är grym, väster om den smala remsan ni vet, med tusentals paradisöar som är orörda och då är Thailand history.

FaceBook är en nagel i ögat på diktaturer, FaceBook har skapat en global gemenskap där alla har rätt att uttrycka sig och att förmedla samt visa omvärlden och dela med oss, är det inte det vi alla vill.

FaceBook tar inget ansvar för ert ansvar, jag/du själv kan välja precis vad jag/du vill se och inte se, skriva och inte skriva, läsa och inte läsa, det är upp till mig/dig/oss, lägg inte ansvaret på FaceBook.

Lyco

Ett utmärkt utvärderande av facebook!!!! Verkar många här som är oupplysta av vilken nytta facebook också gör när det gäller att balansera demokrati och kunskap....tänk vad broar facebook bygger varje dag...broar av kunnskap! Karma för ditt inlägg!!! :thumbsup: :thumbsup:

Facebook, ja vad ska man säga.
De finns både för och nackdelar beroende på hur man ser det.
Själv har jag både positiva och negativa erfarenheter av det. Så tyvärr så är det nog upp till var och en hur man väljer.
Det tråkiga är ju att man inte kan ha något privat utan hela tiden ska bli övervakad av våra myndigheter.

FB är på gott och ont, gillar man inte ska man inte gå med är man med och inte gillar det ska man avregga sig. Up to you så att säga.
Använder FB ganska ofta och gillar det riktigt mycket. Har däremot mycket svårare med twitter och instagram som är former av en extremt självupptagen media för folk som vill uttrycka sig utan att behöva diskutera det vidare!

Förstår inte riktigt problemen ni har med fb? Har man puckade vänner som lägger upp skit tar man väl bort dom från vänlistan så är problemet löst? Själv är jag ganska restriktiv med vänner på fb och försöker hålla det till folk jag faktiskt känner rätt bra och gillar och tom pratar med irl med några få undantag. Andra verkar ha som intresse att ha så många fb vänner som möjligt och då e klart att det slinker med ett å annat pucko.
Självförvållat lr..

"bson " sa:
Förstår inte riktigt problemen ni har med fb? Har man puckade vänner som lägger upp skit tar man väl bort dom från vänlistan så är problemet löst? Själv är jag ganska restriktiv med vänner på fb och försöker hålla det till folk jag faktiskt känner rätt bra och gillar och tom pratar med irl med några få undantag. Andra verkar ha som intresse att ha så många fb vänner som möjligt och då e klart att det slinker med ett å annat [@!#].
Självförvållat lr..

Nu e det ju så att jag tänker på barnen. Vår 8åriga dotter kommer nog snart ha kompisar som har fb, men ja ska göra vad jag kan för att hon inte ska se skiten innan hon blir myndig.

För er som har barn som inte har massa vänner i Thailand behöver nog inte va så oroliga. Tyvärr har man en lite annan syn på människovärden, detta verkar Glimten upptäckt.

Är det inte 18-årsgräns på FB?

Jag vet vad du Krister och glimten menar, min ena svägerska lägger ut en massa bilder också.

Liknande trådar

M
Svar
7
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar