Fackföreningar, är dessa förlegade?

Jag tror nog inte att någon som inte är fackansluten förväntar sig någon hjälp av facket, det vore väl lite naivt. Men hur det än är finns det inget som rättfärdigar mobbning, det är och förblir en varböld och är avskyvärt. Väljer man att stå utanför anser jag att man får ta risken att åka ut först om det kommer till uppsägningar, den risken är nog många beredda att ta.

Vad gäller löntagarfonder så minns jag mycket väl vad en klarsynt sosse skrev på en lapp i Riksdagen: "Löntagarfonder är ett jävla skit, men nu har vi baxat dom ända hit". Kjell-Olof Feldt är en av dom bättre finansministrarna vi har haft i Sverige faktiskt.

Hej

Håller i stort sett med dig, men i inläggen i ämnet hsr flera medlemmars inlägg gått ut på att LAS ska rädda även dom som inte är fackligt anslutna och frivilligt har valt att stå utanför gruppen, det tyckte jag också var naivt.

Är man medveten om vilket val man gör och hur det kan komma att påverka både anställningstrygghet och umgänget med arbetskamraterna så är det fine med mig också.

Mvh isan lover

Härligt med en tanke.......
Då facket i sig själv inte är goda samariter, så ska dom väl inte tro att pajasgubbarna som löper runt på arbetsplatserna ska vara det heller.

Själv ska jag tänka på fred på jorden och ingen fattigdom.
Sedan ska jag gå ut och rånmörda någon. Det viktiga var att jag hade en god tanke

Hej

I min värld ska facket vara precis det som du anser att dom inte är, det är inte alls speciellt svårt att påverka facket lokalt, just detta var en av anledningarna till att jag och en till blev invalda av våra arbetskamrater en gång i tiden, vi uträttade en hel del och fick igång ett väldigt fackligt engagemang i vår grupp, detta ledde sen till att andra grupper kontaktade oss och ville att vi skulle hjälpa dom också med diverse problem och då inte minst lön, jag satt med några av dessa ifrån andra grupper i deras lönesamtal o.s.v, allt gick som på räls och gör så än fast jag har lämnar dom.

På fredag ska jag till jobbet och käka smörgåstårta fast jag inte jobbar där nu, det är arbetskamraterna som bjuder och inte fack eller arbetsgivare, sånt värmer tycker jag.

Mvh isan lover

Hej

Håller i stort sett med dig, men i inläggen i ämnet hsr flera medlemmars inlägg gått ut på att LAS ska rädda även dom som inte är fackligt anslutna och frivilligt har valt att stå utanför gruppen, det tyckte jag också var naivt.

Är man medveten om vilket val man gör och hur det kan komma att påverka både anställningstrygghet och umgänget med arbetskamraterna så är det fine med mig också.

Mvh isan lover
Sen vet jag inte hur det fungerar i realiteten. LAS är en lag, men jag vet inte om den är tvingande eller dispositiv. Har själv suttit i LAS-förhandlingar och då gick vi strikt på ancienniteten i rederiet (ett färjerederi). Strecket drogs efter principen "Sist in - först ut". Dom flesta, om inte alla var medlemmar i dåvarande Fartygsbefälsföreningen men det togs ingen hänsyn till detta vid förhandlingarna.

Sen vet jag inte hur det fungerar i realiteten. LAS är en lag, men jag vet inte om den är tvingande eller dispositiv. Har själv suttit i LAS-förhandlingar och då gick vi strikt på ancienniteten i rederiet (ett färjerederi). Strecket drogs efter principen "Sist in - först ut". Dom flesta, om inte alla var medlemmar i dåvarande Fartygsbefälsföreningen men det togs ingen hänsyn till detta vid förhandlingarna.

Hej

Oftast blir det inga problem eftersom nästan alla är med, men skulle ett antal personer hamna på samma anställningstid och har likartade meriter så hade förmodligen även ert fack förordat sina medlemmar före en icke ansluten tror jag, det är ganska logiskt.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

LAS bryr sej facken oftast inte om, om det nu inte är så att det kan rädda någon av deras kompisar kvar på arbetsplatsen.

Ett företag i Landskrona sade upp personal 2016, ett par kompisar till mej arbetade där och blev uppsagda, sommaren 2017 när de fortfarande hade förtur till återanställning så fick de reda på att det hade anställts nya på den avdelningen de hade sagts upp ifrån.
Facket gjorde inte ett skit, ordförande har politiska ambitioner i sin hemkommun.

Jag kan lägga till att den ena hade varit medlem i facket på den platsen i över 25 år.........

Hej

Oftast blir det inga problem eftersom nästan alla är med, men skulle ett antal personer hamna på samma anställningstid och har likartade meriter så hade förmodligen även ert fack förordat sina medlemmar före en icke ansluten tror jag, det är ganska logiskt.

Mvh isan lover

Många företag gör gärna undantag vid uppsägningar för personal som jobbar bra och håller hög kompetens trots att de inte är med i facket.

Som väl är får jag tillägga.

Många företag gör gärna undantag vid uppsägningar för personal som jobbar bra och håller hög kompetens trots att de inte är med i facket.

Ja, företagen ger fan i LAS och facket om det behövs.

Det finns en del odugliga människor som har klamrat sig kvar på arbetsplatsen med hjälp av facket, vilket är tragiskt för mindre företag där 1 obruklig människa kan göra rejäla avbräck i produktionen.
Detta löstes med att man skapade en ny avdelning, satte de obrukliga människorna där och helt enkelt lade ner den avdelningen.
Problemet löst

Ett bra tilltag enligt mig

Hej

Själv har jag inte upplevt ett enda sånt fall på 38 år, men jag tror säkert att det förekommer men förmodligen inte alls i den omfattning dom icke fackligt anslutna hoppas på, själv har jag snarare haft den uppfattningen att många företag tvärtom uppmanar icke fackligt anslutna att gå med för att få slut på arbetskamraternas motvilja mot individen och dom ständiga konflikter som brukar uppstå runt denne.

På små företag är individen i sig mer avgörande av naturliga skäl, men på stora företag är det viktiga att gruppen fungerar och presterar bra tillsammans och man är inte beroende av en individ som inte vill samarbeta med och ingå fullt ut i den grupp som finns.

Mvh isan lover

LAS bryr sej facken oftast inte om, om det nu inte är så att det kan rädda någon av deras kompisar kvar på arbetsplatsen.

Ett företag i Landskrona sade upp personal 2016, ett par kompisar till mej arbetade där och blev uppsagda, sommaren 2017 när de fortfarande hade förtur till återanställning så fick de reda på att det hade anställts nya på den avdelningen de hade sagts upp ifrån.
Facket gjorde inte ett skit, ordförande har politiska ambitioner i sin hemkommun.

Jag kan lägga till att den ena hade varit medlem i facket på den platsen i över 25 år.........

Hej

Det skulle man ha gått vidare med till högre instans och kanske arbetsdomstolen, ingångna avtal ska följas av båda parter och bryter man överenskommelser och ingångna avtal väntar normalt böter till motparten eller kompensation till den drabbade.

Mvh isan lover

Hej

Själv har jag inte upplevt ett enda sånt fall på 38 år, men jag tror säkert att det förekommer men förmodligen inte alls i den omfattning dom icke fackligt anslutna hoppas på, själv har jag snarare haft den uppfattningen att många företag tvärtom uppmanar icke fackligt anslutna att gå med för att få slut på arbetskamraternas motvilja mot individen och dom ständiga konflikter som brukar uppstå runt denne.

På små företag är individen i sig mer avgörande av naturliga skäl, men på stora företag är det viktiga att gruppen fungerar och presterar bra tillsammans och man är inte beroende av en individ som inte vill samarbeta med och ingå fullt ut i den grupp som finns.

Mvh isan lover

Ah!
Utpressning!

Härlig kommunistisk anda

Las är en tvingande lag med vissa väldigt få undantag , exakt minns jag inte idag , har kunnat allt detta då jag de sista 20 åren motarbetat facket genom att just hänvisa till dessa lagar som idag gör Fuckorganisationen till en förlegad Sosse-mammut , oj stavade fel . men vet inte hur man raderar :):):)555

Du råkar inte känna någon som har fått detta?

Hej

Jo både vår fackförening fick via en dom ersättning för att företaget hade brutit ett avtal och jag känner många som har fått både ekonomisk förlikning och några fall där dom i arbetsdomstolen har avkunnats i deras favör, men det absolut vanligaste är att företagen köper sig fria via innan dom faller.
Mvh isan lover

Fuckit brukar väl behålla den stora biten, medlemmen har ju en risig A-kassa som försörjer honom.

Hej

Ännu ett märkligt påstående, facket behåller aldrig något dom inte är deras utan jobbar för medlemmens bästa.
Det verkar som om dom som är fientligt inställda till fackföreningar bär på mycket fördomar och är dåligt insatta i ämnet.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Las är en tvingande lag med vissa väldigt få undantag , exakt minns jag inte idag , har kunnat allt detta då jag de sista 20 åren motarbetat facket genom att just hänvisa till dessa lagar som idag gör Fuckorganisationen till en förlegad Sosse-mammut , oj stavade fel . men vet inte hur man raderar :):):)555

Hej

Men det är ändå fack och företag som förhandlar enskilt utan insyn på det lokala företaget, det är upp till var och en att tro att icke fackligt anslutna alltid behandlas på samma sätt som medlemmar, men mig veterligen har dom ingen representant med i dom förhandlingar som sker på ett företag.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp