Hej
Jag tycker att facket fyller sin funktion och oftast tillvaratar medlemmarnas intressen på ett bra sätt.
Att icke anslutna tycker sig hamna utanför och inte har någon nytta av facket tycker jag är helt naturligt.
När det gäller banden till socialdemokratin så har dom en lång historia, det var ju så i tidernas begynnelse när fackföreningarna bildades att det inte fanns något parti som vill driva frågor som kortare arbetstid, semester, ledigt på helgen, anställningstrygghet, förbjuda barnarbete, införa en a-kassa, införa sjukkassa och avtalsenliga löner o.s.v.
Så då bildade fackföreningarna själva ett parti för att kunna få till dom förändringar som dom ansåg nödvändiga, det mötte naturligtvis hårt motstånd och partiet saknade ju pengar för att drivas, men fackföreningarna finansierade partiet som bildades och fick till slut plats i riksdag och regering, väl där drev socialdemokraterna arbetarnas frågor och allt det som vi nu tar för givet drevs igenom tack vare det socisldemokratiska partiet.
Så det finns historiska skäl till att just socialdemokraterna har band till fackföreningarna, det är helt enkelt fackföreningarnas eget grundade parti, än idag finns det ett nära samarbete mellan fackföreningarna och partiet, jag hade ex.vis en facklig kollega på mitt jobb som hamnade i riksdagen, på så sätt hade vi direkt kontakt ifrån arbetsplatsen in in riksdagen, vi har även haft en fackföreningsman som statsminister nu senast o.s.v, så banden mellan fack och parti är starka.
Precis på samma sätt som arbetsgivarna är med och finansierar moderaterna och får gehör för sina önskemål hos dessa.
Mvh isan lover