Familjen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Man har ju läst och hört att i andra länder så tar man hand om sina föräldrar istället som i sverige där man lämnar över dom till samhället.

Hur funkar det hos er som har en respektive från ex. thailand, gör hon och ni tvärtom, att ni hjälper och tar hand om era föräldrar som bor här i sverige. Med ex. lite hjälp som städning, tvätt, handla o.s.v eller lämnar ni över det till dom själva eller att samhället får hjälpa dom?
Eller har ni kanske nån snäll syster som hjälper era föräldrar med lite småpysslande så ni slipper.

Föräldrarna i Sverige hjälper oss med att tvätta kläder, ta hand om ungar, rensa på gården skjutsa runt oss (mig till flyg, övriga familjen lite överallt).
Tidigare så betalade dom även amorteringen på huset.

Den eventuella systern som kunde ha hjälpt mina föräldrar är nog den som får mest hjälp av dom.
Och det gäller ekonomi, mat, tvätt barnpassning av två ungar och allt annat som en lat människa inte vill ta tag i.

Nu är föräldrarna mina runt 70år, bägge två. Men senast förra veckan var gubben här och satte igång mig med terassen på framsidan. Så vi snickrade tillsammans vilket han gillar.

I Thailand så vet jag inte om vi får så mycket nödvändig hjälp. Ibland kan det dyka upp problem, men tack och lov inte så ofta.

"legolas " sa:
oj oj oj, ser helt klart dina under-tankar där Kycklingen..... detta kan bli en liten het potatis. Skulle va kul om några ville svara, och de helst svara ärligt!!

;D ;D ;D

Där har vi en som känner mej väl vid detta laget. ;)

Åker och hälsar på morsan så ofta jag kan hon bor på väg hem från jobbet. På ett äldreboende. Är förhållande vis pigg för att va 93 . Hör lite taskigt och är lite glömsk, men vad gör det. Hon är glad ändå.
Jag är enda barnet så jag har alltid varit bortskämd av mina föräldrar, nu försöker jag skämma bort mamma

Åker också och hälsar på morsan så ofta jag hinner. Hon har Alzheimer och glömmer tyvärr direkt. Men hon känner fortfarande igen mig i alla fall.

Farsan är OK, vi skall fira påsk tillsammans med honom imorgon. Jag har alltid haft ett mycket bra förhållande till dom och dom har hjälpt mig mycket, så jag hjälper till så mycket jag kan och det gör frugan med.

Svärföräldrarna i LOS är inte så gamla än, några och 50. Dom är friska och krya. Jag hjälper dom med pengar till bilen ibland, det har vi ju också nytta av när vi är där nere. När frugan har börjat jobba i höst så kommer hon att skicka lite pengar varje månad. Svärfar jobbar som skolvaktmästare, får se hur länge han klarar det.

Min thailändska tjej och vår gemensamma son som snart är 3 år kom till sverige i juni 2010, till min mamma och pappas stora glädje. knappt en månad senare så dog min farsa plötsligt, sedan dess bor vi tillsammans med min mamma, och försöker att göra hennes liv drägligt, hon är snart 79 år, föräldrarna i thailand försöker vi hjälpa så gott som vi kan genom att skicka pengar varje månad :)

De flesta har varit ganska krya till de ganska tvärt blivit sämre och hamnat på hem, eller t o m dött tvärt ifrån att ha klarat sig (s g s) själva.
Då de varit på hem har de fått besök de flesta helgerna då de bott på andra orter, och flera gånger i veckan då de bott på samma ort.
Ingen har bott med gamlingarna de två senaste generationerna, de har klarat det dagliga själva och fått hjälp med tyngre jobb. Eller rättare sagt försökt ge dem hjälp - De vildaste barnbarnen rev bort det gamla taket vid takreparationen, och undertaket sattes upp, men då de skulle lägga på teglet, hade gamla mamma lagt på det själv, för hon hade inte lust att vänta till helgen efter :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp