Familjetråden Ubon

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Rong " sa:
Du kan driva en pump som är ett grovt rör några meter ned, lämpligen från damm eller liknande med den här Kubota diesel motorn på 12 hk som är mycket bränlesnål också . Sedan kan du driva en generator med motorn och få ut elstrom, som jag anser är enda mojligheten att pumpa upp vatten från en borrad brunn på risfälten.
[/quot

Nog finns det väl flera vägar att gå för att pumpa upp vatten, vindkraft...
 
Vindkraft användes mycket på landsbygden i Australien for att pumpa upp vatten till djuren och samma sak i andra länder också. For att bevattna mark är det mest lämpliga vatten från dammar, som ockå innehåller kväve.
Det som användes i Thailand mest for att pumpa upp vatten är den här järnbuffeln med en kubota motor på 12 hk och ett långt grovt ror som är pumpen, det går bra att pumpa upp vatten från dammar och dyligt, men kan inte pumpas upp från något djup exempelvis borrat brunn.
Vad man kan gora är att med enbart Kubota motorn montera den på en ram med generator och ha den på en pick up, då får man ett mobilt elverk. En generator som ger ca 3-4 kw är kompakt och räcker till att driva en elpump och även annat.
Den här Kubota motorn är mycket bränslesnål, en risbonde räknar med att den drar 5 L diesel när han kor en hel dag på fälten plojer och liknande.
Att driva en generator är jämforbart mycket lätt for motorn.
 
logga in? va i... jag är inloggad, och en del av texten försvinner?....när jag blir ombedd att logga in?


Internet

I början när jag kom till Thailand så gällde internet över telefon, efter det så var det usb-sticka, fungerade inte så bra, nu är ju detta en tid tillbaka, i vart fall så tog jag kontakt med internetbolagen, och jag vet att det finns en slutstation några kilometer från huset ute vid stora vägen, jag ställer frågan vad det skulle kosta att få en lina till huset, på den frågan fick jag inget svar, men säger dom, om Du fixar totalt 7 abonenter så kan vi dra en lina, abonenter i willage?, där ingen vet vad en dator är? lite elakt, jag fick fick inget pris.
Den här vintern så var jag till en nyöppnad butik i byn, när jag kom dit så var det 3 man som satte upp en mast, ganska snart kommer jag på att dom kopplar in wifi, wireless via antenn.
 
resten av texten får Ni leta efter i cyberymden, tycker nog det blir lite tröttsamt att arbeta dubbelt....
 
"Rong " sa:
Vindkraft användes mycket på landsbygden i Australien for att pumpa upp vatten till djuren och samma sak i andra länder också. For att bevattna mark är det mest lämpliga vatten från dammar, som ockå innehåller kväve.
Det som användes i Thailand mest for att pumpa upp vatten är den här järnbuffeln med en kubota motor på 12 hk och ett långt grovt ror som är pumpen, det går bra att pumpa upp vatten från dammar och dyligt, men kan inte pumpas upp från något djup exempelvis borrat brunn.
Vad man kan gora är att med enbart Kubota motorn montera den på en ram med generator och ha den på en pick up, då får man ett mobilt elverk. En generator som ger ca 3-4 kw är kompakt och räcker till att driva en elpump och även annat.
Den här Kubota motorn är mycket bränslesnål, en risbonde räknar med att den drar 5 L diesel när han kor en hel dag på fälten plojer och liknande.
Att driva en generator är jämforbart mycket lätt for motorn.

Hejsan! Varför inte koppla bort elmotorn och driva vattenpumpen med remskiva? Så brukar jag göra.

Hälsningar Jörgen, Metropolen Tulka
 
"pontiac-51 " sa:
Hejsan! Varför inte koppla bort elmotorn och driva vattenpumpen med remskiva? Så brukar jag göra.

Hälsningar Jörgen, Metropolen Tulka

Var finns metropolen Tulka?

Tack, det finns flera vägar att gå, varför gå över ån efter vatten.

Jag kan inte läsa någonstans där det beskrivs att driva generator med en dieselmotor, och därefter driva en pump via el?

Mina projekt går vidare. Det var någon som skrev i en tråd, hur får Ni tiden att gå i Thailand? bättre att ni berättar, hur kan jag få mer tid.

Man får prova sig fram, gör ni samma som jag? använder modeller, billigaste vägen som jag ser.

Stirlingmotorn ligger mig varmt om hjärtat.

[/quote]
 
Det blir att inte lita på China när det gäller affärer..min erfarenhet är att mer än hälften är skurkar.

Projo 12 057.jpg


Projo 12 058.jpg


Projo 12 061.jpg
 
Jag har skrivit tidigare, det går bra att stänga tråden.

mina projekt går vidare, femårsplan., domstolen mars månad, land office, tillbaka till Sverige, åter okt-now. land office igen, äktenskap i slutet på Jan. smektid Vietnam, fylla mud för byggnad, 2014-2015, planera in produktionen, denna är inte för mig, roligt att planera, projektera, har lovat att bygga en mindre sommarstuga.
Produktionen ska var igång 2018.

skiva vattnet H2o, mottryck, vi har haft lekstuga och det fungerar



Passar på att tacka för den tid som varit, till mina vänner och mindre vänner.

Som dom säger här, phhii Mai

Ps, hunden hälsar, fågeln kan säga några väl valda ord, passar sig inte i tryck.

Projo 12 019.jpg


Projo 12 035.jpg
 
"Ubon " sa:
resten av texten får Ni leta efter i cyberymden, tycker nog det blir lite tröttsamt att arbeta dubbelt....

Ursäkta Ubon, du är på ett allmänt thailandsforum. Dela med dig eller sluta gråta om att du inte vill fortsätta att dela med dig. Blir bara så trött på alla som vill göra sig märkvärdiga. Så kom igen nu och dela med dig för böveln!
 
;D Kanske har han last nan av mina tradar dar jag delat med mig , sen bara fatt spott och spe av somliga, men jag ar vaccinerad mot dyligt, det tar inte pa mig,jag ruskar bara pa mig och traskar vidare ;D ;D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 
 
Tillbaka
Topp