Fördjupning i ämnet Buddism. En kunskap som växer med tråden

 
.
Jodå, om du lär dig mer (av munkar helst), så visst finns det en himmel å helvete, eller reinkarnation mm. inom buddhismen. Man kan oxå även ta en rackabajsare, då Buddha menar att man ej skall dricka tills man ej har nåt vett, inte att man måste vara nykterist. Finns så mycket filosofi som ligger utanför engelsköversatta buddhismböcker och som mest thaimunkar kan förklara ...
.
:wai:

Det finns så många olika grenar inom Buddismen (se tidigare inlägg) och efterkonstruktioner så beroende på vilken munk man talar med så får man olika "sanningar".
Jag älskar det du skrev "man ej skall dricka tills man ej har nåt vett" och fört in det i mina personliga budord:D.

Min förra familj gav alltid en liten "rackare" till andehuset tillsammans med rökelse, vatten och lite ris. I min nuvarande familj är det alkoholfritt som gäller. Så det finns nog lokala avvikelser också.



Jag tror vi ör helt eniga här om den "sekulära buddismen" och i vår förvirring om återfödelse. Vad exakt är det som återföds om kropp och sinne går i graven?

Någon idé?

Hade ett intressant samtal med en religionslärare igår. Jag ställde frågan om länken vi saknar.
Först började han rabbla om det vi redan känner till men när jag återigen frågade om kopplingen i den nya kroppen så blev svaret ganska intressant. -Sinnet och kroppen försvinner/löses upp, det som återstår "i luften" är våra dåliga gärningar. Alltså är det de våra dåliga gärningar/begär som som åter föds.

Vid närmare eftertanke så börjar det bli logiskt. Jag fattade det nog inte från början och funderade en hel del på det och fann följande. Det är våra dåliga handlingar som skapar ny kropp och sinne så dessa handlingar kan försvinna ur kretsloppet genom den totala utslocknelsen.
Sett ur ett kretsloppsperspektiv så är det den nya kroppen och sinnet som har den möjligheten att ändra på vanorna. Baserat på att energi inte kan skapas eller förintas så blir det ännu mer klart. Den nya kroppen ändrar de dåliga handlingarna till goda, således är energilagen uppfylld.

Heh, vad tyckte ni om denna?
 
Det finns så många olika grenar inom Buddismen (se tidigare inlägg) och efterkonstruktioner så beroende på vilken munk man talar med så får man olika "sanningar".
Jag älskar det du skrev "man ej skall dricka tills man ej har nåt vett" och fört in det i mina personliga budord:D.

Min förra familj gav alltid en liten "rackare" till andehuset tillsammans med rökelse, vatten och lite ris. I min nuvarande familj är det alkoholfritt som gäller. Så det finns nog lokala avvikelser också.





Hade ett intressant samtal med en religionslärare igår. Jag ställde frågan om länken vi saknar.
Först började han rabbla om det vi redan känner till men när jag återigen frågade om kopplingen i den nya kroppen så blev svaret ganska intressant. -Sinnet och kroppen försvinner/löses upp, det som återstår "i luften" är våra dåliga gärningar. Alltså är det de våra dåliga gärningar/begär som som åter föds.

Vid närmare eftertanke så börjar det bli logiskt. Jag fattade det nog inte från början och funderade en hel del på det och fann följande. Det är våra dåliga handlingar som skapar ny kropp och sinne så dessa handlingar kan försvinna ur kretsloppet genom den totala utslocknelsen.
Sett ur ett kretsloppsperspektiv så är det den nya kroppen och sinnet som har den möjligheten att ändra på vanorna. Baserat på att energi inte kan skapas eller förintas så blir det ännu mer klart. Den nya kroppen ändrar de dåliga handlingarna till goda, således är energilagen uppfylld.

Heh, vad tyckte ni om denna?
Nu snackar vi naturvetenskap:wai: Kretslopps liknelser är väl helt korrekta i sammanhanget:) Ok, för att destruera dioxiner så krävs det förbränningstemperatur på ca: 1300 Celsius, det är för dyrt eller för svårt att ta bort de NO x gaser som bildas vid den förbränningstemperaturen så NO x gaser blir rest produkten vid destruktion av dioxiner. Jag ser det som att restprodukten, biverkningarna av de dåliga saker vi gjort, hoppas att det blir restprodukter-goda gärningar som blir över och kräver en behandling till.

Sug på den;)
 
Det finns så många olika grenar inom Buddismen (se tidigare inlägg) och efterkonstruktioner så beroende på vilken munk man talar med så får man olika "sanningar".
Jag älskar det du skrev "man ej skall dricka tills man ej har nåt vett" och fört in det i mina personliga budord:D.

Min förra familj gav alltid en liten "rackare" till andehuset tillsammans med rökelse, vatten och lite ris. I min nuvarande familj är det alkoholfritt som gäller. Så det finns nog lokala avvikelser också.





Hade ett intressant samtal med en religionslärare igår. Jag ställde frågan om länken vi saknar.
Först började han rabbla om det vi redan känner till men när jag återigen frågade om kopplingen i den nya kroppen så blev svaret ganska intressant. -Sinnet och kroppen försvinner/löses upp, det som återstår "i luften" är våra dåliga gärningar. Alltså är det de våra dåliga gärningar/begär som som åter föds.

Vid närmare eftertanke så börjar det bli logiskt. Jag fattade det nog inte från början och funderade en hel del på det och fann följande. Det är våra dåliga handlingar som skapar ny kropp och sinne så dessa handlingar kan försvinna ur kretsloppet genom den totala utslocknelsen.
Sett ur ett kretsloppsperspektiv så är det den nya kroppen och sinnet som har den möjligheten att ändra på vanorna. Baserat på att energi inte kan skapas eller förintas så blir det ännu mer klart. Den nya kroppen ändrar de dåliga handlingarna till goda, således är energilagen uppfylld.

Heh, vad tyckte ni om denna?

Ja, det var ju i form av de termerna jag skrev om i mitt långa inlägg om just detta:)
 
Nu snackar vi naturvetenskap:wai: Kretslopps liknelser är väl helt korrekta i sammanhanget:) Ok, för att destruera dioxiner så krävs det förbränningstemperatur på ca: 1300 Celsius, det är för dyrt eller för svårt att ta bort de NO x gaser som bildas vid den förbränningstemperaturen så NO x gaser blir rest produkten vid destruktion av dioxiner. Jag ser det som att restprodukten, biverkningarna av de dåliga saker vi gjort, hoppas att det blir restprodukter-goda gärningar som blir över och kräver en behandling till.

Sug på den;)
I ditt form av helvetet blir lidandet kortvarigt. Det gillar jag.:thumbsup:
Pjodds kretslopp förklarar varför man aldrig behöver lära ett barn att göra illdåd men att lära det som är gott är inte det lättaste görat.
:wai: Tänk att det är så svart och vitt när man ser fakta.:rolleyes:
 
I ditt form av helvetet blir lidandet kortvarigt. Det gillar jag.:thumbsup:
Pjodds kretslopp förklarar varför man aldrig behöver lära ett barn att göra illdåd men att lära det som är gott är inte det lättaste görat.
:wai: Tänk att det är så svart och vitt när man ser fakta.:rolleyes:
När man får tolka fritt så anstränger jag mig lite för att får det så förmånligt som möjligt :D:wai:
 
Upprepningar är inlärningens moder och nyfikenhet dess fader ;) Och ju fler versioner man får som beskriver ungefär samma sak ju troligare blir den :wai:

Ja kanske, eller ännu längre ifrån sanningen:D. Det var väldigt vad poetisk man kan vara så här på en torsdag:thumbsup::)
 
Nu snackar vi naturvetenskap:wai: Kretslopps liknelser är väl helt korrekta i sammanhanget:) Ok, för att destruera dioxiner så krävs det förbränningstemperatur på ca: 1300 Celsius, det är för dyrt eller för svårt att ta bort de NO x gaser som bildas vid den förbränningstemperaturen så NO x gaser blir rest produkten vid destruktion av dioxiner. Jag ser det som att restprodukten, biverkningarna av de dåliga saker vi gjort, hoppas att det blir restprodukter-goda gärningar som blir över och kräver en behandling till.

Sug på den;)

Nog är det på gränsen till naturvetenskap alltid. Här finns ingen gud som skapade världen på 7 dagar.
För att destruera dioxiner så krävs mycket energi, det är vi överens om (men olika mycket då det finns över 200 olika kemiska föreningar inom samlingsnamnet "dioxiner").
Så vad händer? Det bildas en ny produkt (kemisk sammansättning) som är mindre skadlig. Precis som när de dåliga handlingarna hamnar i en ny kropp som likt en katalysator kan ändra dess kemiska struktur. För utan katalysator så sker inga förändringar.

I ditt form av helvetet blir lidandet kortvarigt. Det gillar jag.:thumbsup:
Pjodds kretslopp förklarar varför man aldrig behöver lära ett barn att göra illdåd men att lära det som är gott är inte det lättaste görat.
:wai: Tänk att det är så svart och vitt när man ser fakta.:rolleyes:

"I ditt form av helvetet blir lidandet kortvarigt" Utveckla gärna för jag hänger inte med där.

"Pjodds kretslopp förklarar varför man aldrig behöver lära ett barn att göra illdåd men att lära det som är gott är inte det lättaste görat." Barnuppfostran har inte varit på tal här men varför inte lära att illdåd är inte är bra? Eller har jag missförstått det?

Finns inget svart/vitt eller fakta när man talar om teologi eller i detta fallet filosofi. Även inom monoteismen som började med Abraham så förgrenar det sig till oigenkännlighet på slutet. Hur mycket har en kristen, jude och en muslim gemensamt förutom Abraham idag? För att svara på den frågan så starta en egen tråd om detta;) inte här är ni snälla. Alternativt på "sidospåret" till denna tråd.

När man får tolka fritt så anstränger jag mig lite för att får det så förmånligt som möjligt :D:wai:

Det är just tolkningar som utvecklar ursprunget och det går naturligtvis i olika riktningar.

Upprepningar är inlärningens moder och nyfikenhet dess fader ;) Och ju fler versioner man får som beskriver ungefär samma sak ju troligare blir den :wai:

Att upprepa är att programmera om sitt undermedvetna till den grad att det blir en sanning för individen. Och om det finns fler versioner så repelleras dessa som osanningar.
 
Hittade ett inlägg som kanske intresserar Pjodd annars finns det mera på Buddhist.se

"Jag drabbades av en "troendekris" för ungefär 6 månader sedan, eller något liknande. Jag har aldrig trott på en gud och alltid lagt mitt förtroende till vetenskapen. Jag har haft många och långa tankar gällande orsak-verkan generellt, vilket bland annat ledde till en övertygelse om att allting sker utifrån påverkan av något annat, alltså, av en orsak. Detta inkluderar givetvis våra tankar, känslor, alltså hela vårt väsen.

Men, när jag har läst och diskuterat med andra buddhister har jag upptäckt att det finns en utbredd syn på Nirvana/Nibbana såsom att befria sig ifrån orsak verkan, att ställa sig utanför denna lag. Nirvana/Nibbana är ju att befria sig ifrån karma, därmed borde ju också karma vara orsak-verkan, vilket också är den vanliga uppfattningen.

Men, jag hade väldigt svårt att acceptera detta. Dels var jag övertygad om att allting sker p.ga. en orsak och även att Nirvana/Nibbana var ett mentalt tillstånd då vi är levande.

Jag höll på att överge buddhismen. Men då fann jag ett citat av Buddha, som stödde min teori:

"Det är sant att jag förkastar verksamhet, men endast sådan verksamhet som leder till onda handlingar, tankar eller dåd.

Det är sant att jag predikar ett utsläckande, men endast ett utsläckande av högmod, lusta, onda tankar och okunnighet, inte ett utsläckande av försonlighet, kärlek och sanning."

Det handlar alltså om att leva, men att leva utan att producera lidande i dess olika former (citatet). Istället lever vi ett liv i sanning, kärlek, försonlighet med mera.

Jag fann alltså stöd för att Nirvana är ett sätt att leva, utan lidande och med delaktighet i livet.

Studerar man citatet så ser man ordet "verksamhet". Vad menar Buddha med detta? Jag tror han menar ju orsak och verkan. Alltså, skeenden. Det är nog det bästa sättet att definiera verksamhet.

Kontentan blir alltså att Nirvana är ett tillstånd vi kan nå i livet. Och att Buddha inte färnekar orsak-verkan, det finns ju nämligen goda verkningar och onda verkningar, det finns lycka och lidande. Men allt detta är orsak-verkan, allting är producerat. Det Buddha vill att vi ska göra är inte att gå bortom orsak-verkan, vilket givetvis är omöjligt. Vi ska istället undvika en sådan form av verksamhet (orsak-verkan) som är och leder till lidande.

Detta betyder fler saker. Dels att vi måste definiera om ordet "Karma". Vi kan inte längre se karma som orsak och verkan. Varför? Jo, Buddha menar ju att vi ska befria oss ifrån karma, men samtidigt förnekar han inte heller orsak och verkan. Vilket betyder att karma inte kan vara orsak-verkan. Vad är då karma? Jo, karma är lidande, vi når Nirvana då vi slutar producera karma, alltså, slutar producera lidande, för oss själva och andra.

Hur blir det då med "ond karma", "god karma" och "neutral karma". "Ond karma" och "god karma" är fortfarande användbara uttryck. Men ordet "neutral karma" måste vi avskaffa. Men kan vi producera "godartat lidande", eller "godartad karma". Ja, men låt oss istället definiera det som sämre och bäddre karma, en sämre och bättre form av lidande, eller karma. Visst kan vi utföra handlingar som är "goda", vi kan skänka pengar till välgörenhet, vi kan vara vänliga mot människor för att de ska bli våra vänner osv. Sedan kan vi utföra horribla handlingar, såsom våldshandlingar, mobbning osv.

Gemensamt för dessa båda är dock att de utförs för att "Jaget" ska uppnå något. Vi kanske vill ha en bättre värld för att vi förstår att får världen det bättre så får jag det bättre. Vi förstår att då vi ger kärlek så får vi kärlek. Premissen blir dock att vi handlar för att vi själva ska få något av handlingen. Detta är "god karma".

Sedan finns det riktigt onda handlingar, vi kanske startar ett företag och hänsynslöst uttnyttjar människor, såsom barnarbete, farliga arbetsplatser. Vi kanske fnyser åt människor vi tycker är konstiga, vi mobbar ut någon kamrat på arbetsplatsen eller i vår skola. Gemensamt för dessa handlingar är också jaget. Vi uttnyttjar barnarbete för att tjäna pengar så vi kan konsumera och vinna social status. Vi mobbar andra för att vinna populäritet eller slippa bli mobbade själva, osv. Detta är "ond karma".

Sedan finns det, det vackraste av allt. Nämligen, altruism. Det är då vi utför handlingar utan att begära eller har behov av att få något tillbaka. Då [Medicin]r oberoende av vad andra tycker om oss och vår handling. [Medicin]r alltså gott utan att bry oss om om vi får något för det själva.

Detta är handlingar som inte leder till lidande, eller karma. Och då vi endast utför dessa handlingar så befinner vi oss i Nirvana. Vi är befriade från lidande, karma.


Reinkarnation/Återfödelse: Något annat jag inte kunde förstå var detta med "nästa liv". Att vi ska agera gott för att bli lyckliga i "nästa liv", eller liknande. Detta låter som att vi har en själ, som hoppar från vår kropp till en nyfödd, precis då vi dör. Detta kunde jag inte förstå, hur kan något (vår själ?) transportera sig till en annan kropp. Det finns det inget vetenskapligt stöd för. Jag började leta andra förklaringar. Därför återvände jag till detta med orsak och verkan. Alla handlingar vi utför påverkar ju något, alltså, agerar vi ont så skapar vi ondska, osv. Detta betyder också att vi formar varandra, att vi är produkter av varandras handlingar. Detta betyder också att allt är förutbestämt, inte av oss, vi kan inte se framtiden. Men det är förutbestämt, denna handling vi gör just nu är en effekt av big-bang, sedan all tid (världen har alltid funnits och kommer alltid att finnas, dock i annan form, det finns ingen början eller ett slut, bara evighet).

Men låt mig återgå till detta med reinkarnation. Låt säga att jag slår någon med ilska, denna person blir kanske rädd, och senare arg, vilket kanske går ut över en vän. Min ilska, transporteras alltså till en annan person, och till en annan.

Utför vi något i ilska, så föds också mer ilska, hos oss själva, eller andra. Ilskan återföds alltså.

Förstår ni vad jag menar. Det är inte vår själ, eller vårt "föränderliga jag" (om man nu vill se det så, som många buddhister vill) som återföds. Vi har inget nästa liv. Däremot har lidandet ett nästa liv, utför vi handlingar i lidande så skapar vi lidande. Lidandet återföds.

Detta är återfödelsen. Det har inget med död eller födelse att göra. Varje sekund vi utför en handling som skapar lidande så sker återfödelse.

Vetenskap: Dessa uppfattningar passar allt bättre in i en mer vetenskaplig syn på verkligheten. Nämligen att allting som sker är förutbestämt, att allt har en orsak. Determinism. Men även den vanliga uppfattningen om att vår hjärna och därmed vårt medvetande dör, då vi dör. Det förmultnar eller bränns osv.

Detta är inte av slumpen. Vetenskapen är buddhismens bästa vän. Jag vågar säga att det vetenskapen gör är bara att stärka buddhismens filosofi. Allting som vetenskapen visar stämmer väl överens med buddhismen. T.ex. materialism, att allting är materia, atomer. Här finns det ingen konflikt, vi är bara atomer, materia. Vi är produkter av annan materia och vi har en länk med all materia, vi reagerar utifrån annan materia, vi påverkar annan materia.

Hoppas denna text kan hjälpa er. Om ni känner tvivel om buddhismen vs vetenskapen så kan ni släppa dessa tvivel. Buddhismen handlar om att upptäcka verklighetens natur, alltså det är samma uppgift som naturvetenskapen. Men buddhismen koncentrerar sig bara på psykologin. Medan naturvetenskapen tittar mer utåt, mot skog och mark, mot rymden osv.

Inget hokus-pokus alltså, inga gudar, ingen "himmel", inget "helvete", inget övernaturligt."

Det fanns rätt intressanta svar på inlägget så dukan läsa där om du vill.
 
Ja det är väl lite vad som redan avhandlats här innan, att inget är linjärt och Karma är inget fastslaget som inte kan ändras här och nu i livet.

Uppfattningen av detta med Karma orsak/verkan har ju missuppfattats som något som istället kan jämföras med fatalism och så är det ju inte.

Karma är ju dock inte så enkelt att man bara kan ange det som en, utan enligt Buddha finns det 4 olika Karma. Att bara tro att det är en är att göra det lätt för sig själv.

Bra karma, dålig karma, en mix av båda och ingen karma. Det viktiga är att förstå karma. Hur ofta är det som människor tror sig göra gott när det i slutändan visar sig få motsatta konsekvenser för andra och kanske sig själv, alltså Karma måste ses utifrån alla vinklar. Allt som är bra behöver nödvändigtvis inte vara det, bara för att intentionen är att göra bra eller gott leder inte alltid oavkortat att det blir gott, det är detta som är orsak och verkan.

Gott leder inte alltid till gott, dåligt leder inte alltid till dåligt och en mix av de båda leder inte alltid till antingen det ena eller det andra och ingen karma leder till ingen karma, så Karma är mer komplext än så eller orsak/verkan.

Har faktiskt ett väldigt bra exempel på mitt arbete. Har en arbetskamrat som är en fantastisk människa i många avseenden, otroligt gott hjärta, alltid hjälpsam, vill alltid väl, väldigt tjänstvillig och service-minded.

Problemet med han är att han har mer hjärta än hjärna i detta fall. Här har vi exempel på när man tror sig hela tiden göra gott när konsekvensen blir att han ställer till för andra, alltså här ser man inte i stora perspektiv, här förstår man inte resultatet av sina handlingar utan många gånger blir det fel, jo den akuta situationen löses men med resultat att det totalt sett får större negativa konsekvenser någon annan stans, det är detta bland annat Buddha talar om att förstå alla delar i Karma, alltså orsak och verkan.

"For example, narrative and cosmological modes of thinking would lead one to ask whether the agent who performed an act of kamma was the same as the person experiencing the result, someone else, both, or neither."

För den som är intresserad att läsa här:
http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/karma.html
http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/wings/part1.html#passage-10
http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/wings/part1.html#passage-16
 
Hittade ett inlägg som kanske intresserar Pjodd annars finns det mera på Buddhist.se

"Jag drabbades av en "troendekris" för ungefär 6 månader sedan, eller något liknande. Jag har aldrig trott på en gud och alltid lagt mitt förtroende till vetenskapen. Jag har haft många och långa tankar gällande orsak-verkan generellt, vilket bland annat ledde till en övertygelse om att allting sker utifrån påverkan av något annat, alltså, av en orsak. Detta inkluderar givetvis våra tankar, känslor, alltså hela vårt väsen.

Men, när jag har läst och diskuterat med andra buddhister har jag upptäckt att det finns en utbredd syn på Nirvana/Nibbana såsom att befria sig ifrån orsak verkan, att ställa sig utanför denna lag. Nirvana/Nibbana är ju att befria sig ifrån karma, därmed borde ju också karma vara orsak-verkan, vilket också är den vanliga uppfattningen.

Men, jag hade väldigt svårt att acceptera detta. Dels var jag övertygad om att allting sker p.ga. en orsak och även att Nirvana/Nibbana var ett mentalt tillstånd då vi är levande.

Jag höll på att överge buddhismen. Men då fann jag ett citat av Buddha, som stödde min teori:

"Det är sant att jag förkastar verksamhet, men endast sådan verksamhet som leder till onda handlingar, tankar eller dåd.

Det är sant att jag predikar ett utsläckande, men endast ett utsläckande av högmod, lusta, onda tankar och okunnighet, inte ett utsläckande av försonlighet, kärlek och sanning."

Det handlar alltså om att leva, men att leva utan att producera lidande i dess olika former (citatet). Istället lever vi ett liv i sanning, kärlek, försonlighet med mera.

Jag fann alltså stöd för att Nirvana är ett sätt att leva, utan lidande och med delaktighet i livet.

Studerar man citatet så ser man ordet "verksamhet". Vad menar Buddha med detta? Jag tror han menar ju orsak och verkan. Alltså, skeenden. Det är nog det bästa sättet att definiera verksamhet.

Kontentan blir alltså att Nirvana är ett tillstånd vi kan nå i livet. Och att Buddha inte färnekar orsak-verkan, det finns ju nämligen goda verkningar och onda verkningar, det finns lycka och lidande. Men allt detta är orsak-verkan, allting är producerat. Det Buddha vill att vi ska göra är inte att gå bortom orsak-verkan, vilket givetvis är omöjligt. Vi ska istället undvika en sådan form av verksamhet (orsak-verkan) som är och leder till lidande.

Detta betyder fler saker. Dels att vi måste definiera om ordet "Karma". Vi kan inte längre se karma som orsak och verkan. Varför? Jo, Buddha menar ju att vi ska befria oss ifrån karma, men samtidigt förnekar han inte heller orsak och verkan. Vilket betyder att karma inte kan vara orsak-verkan. Vad är då karma? Jo, karma är lidande, vi når Nirvana då vi slutar producera karma, alltså, slutar producera lidande, för oss själva och andra.

Hur blir det då med "ond karma", "god karma" och "neutral karma". "Ond karma" och "god karma" är fortfarande användbara uttryck. Men ordet "neutral karma" måste vi avskaffa. Men kan vi producera "godartat lidande", eller "godartad karma". Ja, men låt oss istället definiera det som sämre och bäddre karma, en sämre och bättre form av lidande, eller karma. Visst kan vi utföra handlingar som är "goda", vi kan skänka pengar till välgörenhet, vi kan vara vänliga mot människor för att de ska bli våra vänner osv. Sedan kan vi utföra horribla handlingar, såsom våldshandlingar, mobbning osv.

Gemensamt för dessa båda är dock att de utförs för att "Jaget" ska uppnå något. Vi kanske vill ha en bättre värld för att vi förstår att får världen det bättre så får jag det bättre. Vi förstår att då vi ger kärlek så får vi kärlek. Premissen blir dock att vi handlar för att vi själva ska få något av handlingen. Detta är "god karma".

Sedan finns det riktigt onda handlingar, vi kanske startar ett företag och hänsynslöst uttnyttjar människor, såsom barnarbete, farliga arbetsplatser. Vi kanske fnyser åt människor vi tycker är konstiga, vi mobbar ut någon kamrat på arbetsplatsen eller i vår skola. Gemensamt för dessa handlingar är också jaget. Vi uttnyttjar barnarbete för att tjäna pengar så vi kan konsumera och vinna social status. Vi mobbar andra för att vinna populäritet eller slippa bli mobbade själva, osv. Detta är "ond karma".

Sedan finns det, det vackraste av allt. Nämligen, altruism. Det är då vi utför handlingar utan att begära eller har behov av att få något tillbaka. Då [Medicin]r oberoende av vad andra tycker om oss och vår handling. [Medicin]r alltså gott utan att bry oss om om vi får något för det själva.

Detta är handlingar som inte leder till lidande, eller karma. Och då vi endast utför dessa handlingar så befinner vi oss i Nirvana. Vi är befriade från lidande, karma.


Reinkarnation/Återfödelse: Något annat jag inte kunde förstå var detta med "nästa liv". Att vi ska agera gott för att bli lyckliga i "nästa liv", eller liknande. Detta låter som att vi har en själ, som hoppar från vår kropp till en nyfödd, precis då vi dör. Detta kunde jag inte förstå, hur kan något (vår själ?) transportera sig till en annan kropp. Det finns det inget vetenskapligt stöd för. Jag började leta andra förklaringar. Därför återvände jag till detta med orsak och verkan. Alla handlingar vi utför påverkar ju något, alltså, agerar vi ont så skapar vi ondska, osv. Detta betyder också att vi formar varandra, att vi är produkter av varandras handlingar. Detta betyder också att allt är förutbestämt, inte av oss, vi kan inte se framtiden. Men det är förutbestämt, denna handling vi gör just nu är en effekt av big-bang, sedan all tid (världen har alltid funnits och kommer alltid att finnas, dock i annan form, det finns ingen början eller ett slut, bara evighet).

Men låt mig återgå till detta med reinkarnation. Låt säga att jag slår någon med ilska, denna person blir kanske rädd, och senare arg, vilket kanske går ut över en vän. Min ilska, transporteras alltså till en annan person, och till en annan.

Utför vi något i ilska, så föds också mer ilska, hos oss själva, eller andra. Ilskan återföds alltså.

Förstår ni vad jag menar. Det är inte vår själ, eller vårt "föränderliga jag" (om man nu vill se det så, som många buddhister vill) som återföds. Vi har inget nästa liv. Däremot har lidandet ett nästa liv, utför vi handlingar i lidande så skapar vi lidande. Lidandet återföds.

Detta är återfödelsen. Det har inget med död eller födelse att göra. Varje sekund vi utför en handling som skapar lidande så sker återfödelse.

Vetenskap: Dessa uppfattningar passar allt bättre in i en mer vetenskaplig syn på verkligheten. Nämligen att allting som sker är förutbestämt, att allt har en orsak. Determinism. Men även den vanliga uppfattningen om att vår hjärna och därmed vårt medvetande dör, då vi dör. Det förmultnar eller bränns osv.

Detta är inte av slumpen. Vetenskapen är buddhismens bästa vän. Jag vågar säga att det vetenskapen gör är bara att stärka buddhismens filosofi. Allting som vetenskapen visar stämmer väl överens med buddhismen. T.ex. materialism, att allting är materia, atomer. Här finns det ingen konflikt, vi är bara atomer, materia. Vi är produkter av annan materia och vi har en länk med all materia, vi reagerar utifrån annan materia, vi påverkar annan materia.

Hoppas denna text kan hjälpa er. Om ni känner tvivel om buddhismen vs vetenskapen så kan ni släppa dessa tvivel. Buddhismen handlar om att upptäcka verklighetens natur, alltså det är samma uppgift som naturvetenskapen. Men buddhismen koncentrerar sig bara på psykologin. Medan naturvetenskapen tittar mer utåt, mot skog och mark, mot rymden osv.

Inget hokus-pokus alltså, inga gudar, ingen "himmel", inget "helvete", inget övernaturligt."

Det fanns rätt intressanta svar på inlägget så dukan läsa där om du vill.
Oj, så vackert
 
Ja det är väl lite vad som redan avhandlats här innan, att inget är linjärt och Karma är inget fastslaget som inte kan ändras här och nu i livet.

Uppfattningen av detta med Karma orsak/verkan har ju missuppfattats som något som istället kan jämföras med fatalism och så är det ju inte.

Karma är ju dock inte så enkelt att man bara kan ange det som en, utan enligt Buddha finns det 4 olika Karma. Att bara tro att det är en är att göra det lätt för sig själv.

Bra karma, dålig karma, en mix av båda och ingen karma. Det viktiga är att förstå karma. Hur ofta är det som människor tror sig göra gott när det i slutändan visar sig få motsatta konsekvenser för andra och kanske sig själv, alltså Karma måste ses utifrån alla vinklar. Allt som är bra behöver nödvändigtvis inte vara det, bara för att intentionen är att göra bra eller gott leder inte alltid oavkortat att det blir gott, det är detta som är orsak och verkan.

Gott leder inte alltid till gott, dåligt leder inte alltid till dåligt och en mix av de båda leder inte alltid till antingen det ena eller det andra och ingen karma leder till ingen karma, så Karma är mer komplext än så eller orsak/verkan.

Har faktiskt ett väldigt bra exempel på mitt arbete. Har en arbetskamrat som är en fantastisk människa i många avseenden, otroligt gott hjärta, alltid hjälpsam, vill alltid väl, väldigt tjänstvillig och service-minded.

Problemet med han är att han har mer hjärta än hjärna i detta fall. Här har vi exempel på när man tror sig hela tiden göra gott när konsekvensen blir att han ställer till för andra, alltså här ser man inte i stora perspektiv, här förstår man inte resultatet av sina handlingar utan många gånger blir det fel, jo den akuta situationen löses men med resultat att det totalt sett får större negativa konsekvenser någon annan stans, det är detta bland annat Buddha talar om att förstå alla delar i Karma, alltså orsak och verkan.

"For example, narrative and cosmological modes of thinking would lead one to ask whether the agent who performed an act of kamma was the same as the person experiencing the result, someone else, both, or neither."

För den som är intresserad att läsa här:
http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/karma.html
http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/wings/part1.html#passage-10
http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/wings/part1.html#passage-16
Jag anstränger mig ju för att förenkla saker, tao enligt Phu är en av mina favoritbcker;) Eller konsten att sköta en motorcykel ;) Jag vill förstå essensens av ideologier:oops: ismer:rolleyes: I utopia, jag vill leva där, så lurar inte människor/djur, växter, levande varelser varandra. Jag inser också det naiva i det :confused: Personligen så föredrar jag att umgås med "halmmannen" än med "plåt-niklas".

Mer hjärta, mindre hjärna. Dom få som har både och gillar jag alltid ;)
 
Jag anstränger mig ju för att förenkla saker, tao enligt Phu är en av mina favoritbcker;) Eller konsten att sköta en motorcykel ;) Jag vill förstå essensens av ideologier:oops: ismer:rolleyes: I utopia, jag vill leva där, så lurar inte människor/djur, växter, levande varelser varandra. Jag inser också det naiva i det :confused: Personligen så föredrar jag att umgås med "halmmannen" än med "plåt-niklas".

Mer hjärta, mindre hjärna. Dom få som har både och gillar jag alltid ;)
Du pratar om paradiset m a o.
 
 
 
Tillbaka
Topp