Ja, att en rektion skulle komma visste vi bara en tidsfråga och visst är alltid knepigt att diskutera sådant här, flum eller inte är ju högst subjektivt men inte mindre intressant för det.
Jag är uppvuxen i ett religiöst hem och har studerat bibeln i längden och tvären..., det är ju gott nog men har du givit dig tid till att förstå det du läst på längden och tvären? Finns ju en viss distinktion där!
Om det fanns en gud då skulle han inte använda metaforer för människor som inte förstår dessa..., den här tycker jag faktisk är anmärkningsvärd.
Varför använder man metaforer? Vem säger att ingen förstår? Jo för att göra något som kan te sig abstrakt mer begripligt och som vi kan relatera till. Metaforer är ju ofta i berättarform, man gestaltar något, skapar referenspunkter till något. Psykologer och terapeuter använder ju många gånger just metaforer för att belysa ett problem som patienten har för att patienten skall lättar skall kunna känna igen sitt problem.
Nästan alla våra ordspråk är uppbyggda av metaforer, har du svårt att tolka dem?
Alla sådana här budskap eller läror syftar ju till att höja förmågan hos människor, inte att sänka sig till människans nivå!
Sen eftersom det var jag som tog upp insikt och åsikt. Det är inte så dramatiskt som det kan låta. Det jag avser är att en åsikt är något allmänt, något som är accepterat av en massa och behöver nödvändigtvis inte vara sanningen.
Vi bombarderas var dag med en massa åsikter, vi växer upp med en massa åsikter som till slut efter att tillräckligt många tycker samma blir till sanning som många gånger inte har någon verklig grund, här väljer jag att försöka få insikt istället i vad som är sant och inte sant. Det funkar för mig och förmodligen för dig med.
Varför jag säger att jag inte ger mycket för åsikter är för att jag ger dem inte något värde i sig. Jag anser att åsikter är ett för människan bekvämt sätt att avsäga sig ansvar för man kan alltid hävda att så tycker ju andra, så gör ju andra och det är igen som klagat på det, nä må så vara men kan likväl vara fel, därför vill jag skaffa mig insikt ur åsikten.
Svårare än så är det inte!