Fördjupning i ämnet Buddism. En kunskap som växer med tråden

Jag rekommenderar absolut mer än 11 minuter, den här killen tar ju upp just frågorna om vad buddismen handlar om.

Visst är han helt underbar! Han bekräftar och dementerar mycket som blivit sagt här tidigare. Jag tycker också att man bör se hela klippet (iaf om man vill diskutera här) men det kan vara tungt för många och början var rätt bra som kan väcka intresse för att se mer.
Utöver det så knöt han ihop vetenskapen och sinnet på ett underbart vis. Att dessa två skilda element samverkar med varandra. Det var vackert.

Själv är jag helt övertygad om att det i mig finns en odödlig själ och min ide är att jag utvecklar denna för varje liv jag går igenom. Min uppgift i detta livet är alltså att utveckla min själ ytterligare. Jag tror också att jag har valt just detta livet av just det skälet.

Du får ursäkta mig om jag är petig (det är bara så vi skiljer på äpplen o päron;)). Inom Buddismen finns ingen själ, om du lyssnar igen så nämner han inte en egna gång ordet "soul" (själ), däremot "mind" (sinne) som interagerar med materia osv. Det må vara en hårfin skillnad med dock.

Måste säga att där drar det åt skogen.
Bekglagar men kan inte tro att vi har en separat själ eller att vi föds på nytt.
Det är inte förenligt ens med sekulär Buddhism. Och absolut inte med sund förnuft eller vetenskap. Tro bör ju grunda sig på fakta annars kan man sitta på bänken och lyssna på Ulf Ekman, fast han kom ju till insikt :)
och blev katolik.
När det börjar bli för flummigt föredrar jag att dra mig ifrån.
Jag är uppvuxen i ett religiöst hem och har studerat bibeln i längden och tvären.
Samma när det gäller olika världsreligioner.
Buddhism ok utan gudar och separat själ.
För börjar man utveckla dessa tankar så kommer man obevekligt fram till att det skall finnas någon som styr det hela.

Jag accepterar de goda råden man får för livet men när man börjar dribbla i skymningslandet då blir det stopp. Tyvärr jag tror inte på flum.

Om det fanns en gud då skulle han inte använda metaforer för människor som inte förstår dessa.
Samma när man börjar dribbla med ord som insikt och åsikt, att man skall skita i åsikter för det skymmer sikten för insikt.
Hur fasiken skall man ha en insikt om man inte har lyssnat eller läst en åsikt. Hela Buddhas lära är ju åsikter egentligen att påstå annat är återigen dribblande av ord och det har jag fått nog av.

Den kommentaren säger mer om dig än om ämnet. Jag skulle vilja sammanfatta din kommentar med:

"När ni inte tycker som mig så är jag inte med och debatterar. Jag debatterar bara med likasinnade! "

Det blir ju inte någon debatt om alla tycker lika, kan du inte istället vara lite nyfiken och fråga var jag fått dessa tokiga idéer ifrån.

För att återgå till saken så är det just det som denna munk hävdar, återfödandet är en oskiljaktig del av Buddas läror men själ och kropp går inte att separera. Men du kanske inte orkade titta så länge...

Bekglagar men kan inte tro att vi har en separat själ eller att vi föds på nytt.
Det är inte förenligt ens med sekulär Buddhism. Och absolut inte med sund förnuft eller vetenskap. Tro bör ju grunda sig på fakta annars kan man sitta på bänken och lyssna på Ulf Ekman, fast han kom ju till insikt :)
och blev katolik.
Jag är uppvuxen i ett religiöst hem och har studerat bibeln i längden och tvären.
För börjar man utveckla dessa tankar så kommer man obevekligt fram till att det skall finnas någon som styr det hela.

Jag accepterar de goda råden man får för livet men när man börjar dribbla i skymningslandet då blir det stopp. Tyvärr jag tror inte på flum.

Om det fanns en gud då skulle han inte använda metaforer för människor som inte förstår dessa.
Samma när man börjar dribbla med ord som insikt och åsikt, att man skall skita i åsikter för det skymmer sikten för insikt.
Hur fasiken skall man ha en insikt om man inte har lyssnat eller läst en åsikt. Hela Buddhas lära är ju åsikter egentligen att påstå annat är återigen dribblande av ord och det har jag fått nog av.

Jag respekterar och tackar för dina tankar. Vi har alla olika vägar att gå, Buddism eller ej. Men jag har valt att bosätta mig i ett Buddistiskt land så jag blev nyfiken och ville fördjupa mig mer

Jag respekterar och tackar för dina tankar. Vi har alla olika vägar att gå, Buddism eller ej. Men jag har valt att bosätta mig i ett Buddistiskt land så jag blev nyfiken och ville fördjupa mig mer
Lycka till hoppas du når dit du vill, jag bor också här men fortsätter mina nordliga vägar :wai::)

Den kommentaren säger mer om dig än om ämnet. Jag skulle vilja sammanfatta din kommentar med:

"När ni inte tycker som mig så är jag inte med och debatterar. Jag debatterar bara med likasinnade! "

Det blir ju inte någon debatt om alla tycker lika, kan du inte istället vara lite nyfiken och fråga var jag fått dessa tokiga idéer ifrån.

För att återgå till saken så är det just det som denna munk hävdar, återfödandet är en oskiljaktig del av Buddas läror men själ och kropp går inte att separera. Men du kanske inte orkade titta så länge...
Det var din sammanfattning det. Sa aldrig att ni skall tycka som jag, verkligen inte, sa bara att jag drar mig undan för flum.
Du och Pjodd får fortsätta och önskar verkligen att ni hittar en röd tråd i era liv.

Lycka till hoppas du når dit du vill, jag bor också här men fortsätter mina nordliga vägar :wai::)

Tack:).

Skrev i början (för jag var medveten om att inte alla gillade ämnet) i första inlägget:
"VIKTIGT:
Skulle ngn uppfatta Buddismen som ngt tråkigt/löjligt så vänligen håll dessa tankar för er själva. Syftet med denna tråd är att vidareutveckla tankar och kunskap inom ämnet för oss som är intresserade.
"

Visst är han helt underbar! Han bekräftar och dementerar mycket som blivit sagt här tidigare. Jag tycker också att man bör se hela klippet (iaf om man vill diskutera här) men det kan vara tungt för många och början var rätt bra som kan väcka intresse för att se mer.
Utöver det så knöt han ihop vetenskapen och sinnet på ett underbart vis. Att dessa två skilda element samverkar med varandra. Det var vackert.

Du får ursäkta mig om jag är petig (det är bara så vi skiljer på äpplen o päron;)). Inom Buddismen finns ingen själ, om du lyssnar igen så nämner han inte en egna gång ordet "soul" (själ), däremot "mind" (sinne) som interagerar med materia osv. Det må vara en hårfin skillnad med dock.

Jag tror bara det är två namn på samma sak, men jag noterade hans syn på att de var oskiljaktiga. Lite att fundera på, får inte riktigt ihop det med återfödandet (i en annan kropp).

Det var din sammanfattning det. Sa aldrig att ni skall tycka som jag, verkligen inte, sa bara att jag drar mig undan för flum.
Du och Pjodd får fortsätta och önskar verkligen att ni hittar en röd tråd i era liv.

"Flum" är din definition. Om du menar orationellt eller ologiskt så ja. Religion är definitivt inte rationellt och vi rör oss i den österländska "mystiken". Den kan vara svår att ta till sig som västerländskt logikt uppfostrad men är superintressant om du ger den en chans. Vad är det som skrämmer dig så du känner att du inte vill vara med?

Jag tror bara det är två namn på samma sak, men jag noterade hans syn på att de var oskiljaktiga. Lite att fundera på, får inte riktigt ihop det med återfödandet (i en annan kropp).

Du tappade mig lite där, två namn på samma sak? Är det sinnet och och materia du syftar på? För dessa har ett samband men ändå inte enligt enligt vetenskapen. Förvirrad:confused:

Du tappade mig lite där, två namn på samma sak? Är det sinnet och och materia du syftar på? För dessa har ett samband men ändå inte enligt enligt vetenskapen. Förvirrad:confused:

Sinnet och själen syftade jag på. Skillnaden är väl att sinnet är hårdare bunden till kroppen än själen.

Har Buddha några utläggningar om just den biten med återfödelsen? Jag hänger inte riktigt med där. Otvetydigt så försvinner ju kroppen vid döden.

och blev katolik.

Ja, att en rektion skulle komma visste vi bara en tidsfråga och visst är alltid knepigt att diskutera sådant här, flum eller inte är ju högst subjektivt men inte mindre intressant för det.

Jag är uppvuxen i ett religiöst hem och har studerat bibeln i längden och tvären..., det är ju gott nog men har du givit dig tid till att förstå det du läst på längden och tvären? Finns ju en viss distinktion där!

Om det fanns en gud då skulle han inte använda metaforer för människor som inte förstår dessa..., den här tycker jag faktisk är anmärkningsvärd.

Varför använder man metaforer? Vem säger att ingen förstår? Jo för att göra något som kan te sig abstrakt mer begripligt och som vi kan relatera till. Metaforer är ju ofta i berättarform, man gestaltar något, skapar referenspunkter till något. Psykologer och terapeuter använder ju många gånger just metaforer för att belysa ett problem som patienten har för att patienten skall lättar skall kunna känna igen sitt problem.

Nästan alla våra ordspråk är uppbyggda av metaforer, har du svårt att tolka dem?

Alla sådana här budskap eller läror syftar ju till att höja förmågan hos människor, inte att sänka sig till människans nivå!

Sen eftersom det var jag som tog upp insikt och åsikt. Det är inte så dramatiskt som det kan låta. Det jag avser är att en åsikt är något allmänt, något som är accepterat av en massa och behöver nödvändigtvis inte vara sanningen.

Vi bombarderas var dag med en massa åsikter, vi växer upp med en massa åsikter som till slut efter att tillräckligt många tycker samma blir till sanning som många gånger inte har någon verklig grund, här väljer jag att försöka få insikt istället i vad som är sant och inte sant. Det funkar för mig och förmodligen för dig med.

Varför jag säger att jag inte ger mycket för åsikter är för att jag ger dem inte något värde i sig. Jag anser att åsikter är ett för människan bekvämt sätt att avsäga sig ansvar för man kan alltid hävda att så tycker ju andra, så gör ju andra och det är igen som klagat på det, nä må så vara men kan likväl vara fel, därför vill jag skaffa mig insikt ur åsikten.

Svårare än så är det inte!:)

Ja i vilken ände skall man börja? Var ju medveten om att förr eller senare skulle ju detta komma upp. Själv försökte jag lägga det på is så länge det gick just för att vi kanske skulle hålla oss på en nivå som vi kan hantera.

Jag skrev ju själv att återfödelse inte finns i Buddhismen i betydelse det egna Jaget eller något själv och det får jag nog vidhålla även om det i videon kan tolkas så.

Har sett hela videon och bra med en del påpekanden. Är ju lätt och det jag ser på era kommentarer att luta sig tillbaka och njuta samt slappna av och bara lyssna och bli upprymd samt att ryckas med, men vad är det man lyssnar till?

Ja det krävs lite uppmärksamhet samt tankeverksamhet, bara för att en munk sitter och håller föredrag innebär ju inte detta att jag är helt övertygad och delen med återfödelse var inte helt övertygande, gav egentligen ingenting ytterligare som gjorde att man fick någon entydig förklaring på exakt vad är det Buddha menar med återfödelse.

Han hänvisade till agnostiker och folk som kommer ihåg tidigare liv eller upplever att de varit på platser tidigare eller sett händelser som spelats upp för dem som är kända, Dejavu kallas det för och är ganska vanligt.

Han sa något som fick mig att reagera varför han ville att vi skulle ta återfödelse på allvar " if the Buddha said so...he was a remarkable man", en väldigt konstig sak att säga av en buddhistmunk, som bara för att Buddha sagt något skall man tro tro på det. Buddha sa själv "Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense".

Tror faktiskt aldrig att en thailändsk munk skulle ha en presenterat det i sådana termer. Men en parentes i det hela så var mycket bra.

Har själv upplevt Dejavu, ni vet man känner att man har varit på platsen tidigare. Orsaker till sådant är ju ganska naturliga, man har sett platser i bilder eller annat som liknar platsen man befinner sig på, man har upplevt liknande situationer osv, inget konstigt och många av er här har säkert haft liknande upplevelser, men inget som jag ser som ett bra sätt att försöka förklara detta med återfödelse.

Bara ordet återfödelse eller på engelska Rebirth är ju egentligen inget bra ord i detta sammanhang även om jag förstår att det inte finns annat godtagbart namn för det än just återfödelse.

För att förstå ordet på rätt sätt, för den gängse iden som finns i västvärlden om ordet återfödelse funkar inte. Återfödelse i sig är alltför materialistiskt egentligen för den slags återfödelse som Buddha talar om.

Att det är så svårt för en västerlänning eller skall vi säga en med uppväxt i kristendomen som statsreligion att förstå buddhismens återfödelseteori är ju just kopplingen till den materiella födseln och särskiljandet av själ och kropp.

Uppfattningen blir ju då mer ett slags önsketänkande om det eviga livet, eller då något slags eget Jag-minne av sin återfödelse, att Lyco, Mackes och Pjodd blir Pjodd, Lyco och Mackes i sitt nästa liv och man fortsätter, nja här är i alla fall jag helt övertygad då jag läst buddhistiskt material ganska mycket samt en hel del av Tipitakan att så skall det inte tolkas, jag kan ju ha tolkat det fel, lämnar det öppet.

Vad är det då Buddha menar? Ja buddhismen bygger ju mycket på realism och verklighet och om vi pratar om återfödelse i någon verklighetsmening så är i så fall energi vi pratar om.

Allt i universum är uppbyggt av energi. Vi förgås, kroppen brinner upp eller förmultnar men energin återgår till materian.

Något jag tyckte var bra i videon var just om kroppen och sinnet body/mind att det är sammankopplat och som inte i vetenskapen åtskiljd och ävenreligionen.

Vetenskapligt sett är det ju oomtvistligt så att allt har ett samband och allt är sammankopplat med varandra och allt är beroende av alla de kedjor som länkar ihop allt i universum också här på Jorden men när det kommer till detta spörsmål finns det tydligen ingen koppling.

Om vi då är klara med att Buddhismen inte skiljer på kropp och sinnet, det mentala eller vad vi nu väljer att kalla det utan är sammankopplat med varandra vilket jag också köper. Låt säga då att vi återföds, som vad då och vad är det som återföds? Ja om jag fortsätter på energitemat så går det väl i hand med buddhismen om kopplingen Body/Mind.

Är inte främmande för att alla organismer har ett minne, en minnesbank och denna minnesbank fortplantar sig i energin.

Naturen ser jag inneha en minnesbank för att upprepa sig och varför skulle inte vi kunna ha en minnesbank, liknande DNA som överförs från generation till generation till…

Sinnet det mentala (Mind), vi kan inte se det men vi känner det var dag, vi använder det var dag och minnen ackumuleras var dag som sen fortplantar sig i energin som lämnar oss den gång vi lämnar.

Buddha talar om Samsara det eviga kretsloppet av lidande, så länge människan upplever eller skapar lidande för sig själv fortplantar det sig i nästa generation och i nästa och i nästa av den i energin lagrade minnesbanken, den energin som lämnade oss och upptas av nästa generation.

Detta kan vara likväl kollektiv karma som enskild karma. Buddha lyckades ju bryta överförandet av Karma från honom själv, Buddha förde/genererade ingen Karma till någon, det är målet upphörandet av Karma och upphörandet att sprida Karma vidare, det är det ultimata utslocknandet.

Så slutligen ”återfödelse” om det nu finns återfödelse så är det i form av den energi vi består av som aldrig går förlorad, energi med en minnesbank, hur den banken ser ut har jag ingen aning om.

Däremot motsätter jag mig något slags som jag sa innan medvetet eget-jag-själv som går vidare, att vi på något sätt skulle uppfatta något tidigare jag-identitet, den är svårare för mig.

Jag vill ju dock påpeka att själv har jag ett ganska ledigt och avslappnat närmande till sådant här men ville ge min tolkning av vad jag tror att Buddha avser, tycker det är intressant, religion eller livsåskådningstolkning har alltid intresserat mig men man måste ta det på rätt sätt och med båda fötterna på Jorden.

Själv försöker jag inte göra just denna del till något stort, finns så mycket i buddhismen som ligger väldigt nära oss och som än idag är fullt tillämpbara på oss alla och som faktiskt är verklighet och går att bevisa.

En annan sak jag la märke till i videon var på det lustiga sätt an ofta avslutade ord som slutar på E, han uttalade ofta E som i Life, t ex om ni lyssnar noga så gör han det ofta och jag började fundera på hur det kommer sig.

När munkar reciterar mantran så gör de det på Pali och i Pali är alltid A inkluderat per automatik efter en konsonant om ingen annan vokal eller stopp finns och detta A skrivs ju då aldrig ut men uttalas, alltså t ex ana mana kana jana phutta, skrivs det så är det bara an man kan phutt osv, kanske han är väldigt påverkad av detta när han sen skall prata engelska, kanske han varit länge i templet eller helt enkelt tappat det normala engelskan till förmån för mycket Pali och detta gör att det blir lite gung på slutet i ord som slutar med en vokal.:). Lite kuriosa bara!

Dejavu är ju oftast en störning i hjärnan som kan bero på epilepsi, tumörer, stress, sömnbrist, droger etc. Även för barn är det vanligare då hjärnan växer.

Har själv haft dejavu när jag var yngre och när man jobbat mycket. Min förra fru som hade hjärntumörer hade det ofta.

Dejavu är ju oftast en störning i hjärnan som kan bero på epilepsi, tumörer, stress, sömnbrist, droger etc. Även för barn är det vanligare då hjärnan växer.

Har själv haft dejavu när jag var yngre och när man jobbat mycket. Min förra fru som hade hjärntumörer hade det ofta.

hehe..., ja detta var ju längesedan faktiskt när jag var barn. Kommer faktiskt ihåg det, det var när jag var i Karlskrona, jag var väl runt åtta-nio år, kan ju varit rena fantasier också. Däremot så tycker jag att använda förklaringen som att folk upplever sig varit eller upplevt något innan som en beskrivning till återfödelse imponerade inte på mig, finns ju mycket sådant just i New Age och gav i alla fall inte mig någon övertygelse om vad i så fall återfödelse skulle vara.

Som jag sa, om det är något som i så fall är evig eller går vidare så är det energi den finns ju kvar.

Senast redigerad av en moderator:
Bra initiativ! Buddismen var ett av skälen till att jag flyttade hit. Dock har det inte blivit då mycket studier än, det står på listan och jag är som sagt var glad för initiativet. Kan inte lära buddism av en Thai säger du? En av mina planer är ett par månader i tempel, men först måste jag hitta en bra referens.
Hej ! Vill tipsa dig om ett trevligt tempel i Ayutthaya utanför Bangkok som heter Wat Maheyong. Jag var där 3 dagar i juni och det var mycket trevlig meditation. Vi var 80 kvinnor och 20 män ungefär dessa dagarna. Jag var enda utlänning. Några kunde engelska och schemat kunde man få på engelska. Människorna var väldigt hjälpsamma och det uppstod intressanta samtal om buddism och meditation. Det var en fridsam tillvaro och jag längtar tillbaka och skall utöka tiden något för att kunna njuta av friden.
https://www.tripadvisor.se/Attracti...at_Maheyong-Ayutthaya_Ayutthaya_Province.html

En Svensk präst i Bangkok sa till mig att det går bra att vara både Buddhist och Kristen .
Buddhismen har inga gudar . Buddhism är en livsåskådning .

En Svensk präst i Bangkok sa till mig att det går bra att vara både Buddhist och Kristen .
Buddhismen har inga gudar . Buddhism är en livsåskådning .
Varför går dom och ger Budda mat varje dag då om dom inte tror han existerar behöver han väl inte all mat dom ställer vid altarena.
Känns som många tror på en Hollywood buddhism ala Richard Gere här.
Ett folk som tror så mycket på efter döden och spöken som Thai också säger ni att deras Buddhism (för ni snackar väl om Thai Buddhism) har inga gudar fast det finns 100 tals av avbildningar som är en typ av gudar.

Varför går dom och ger Budda mat varje dag då om dom inte tror han existerar behöver han väl inte all mat dom ställer vid altarena.
Ett folk som tror så mycket på efter döden och spöken som Thai också säger ni att deras Buddhism (för ni snackar väl om Thai Buddhism) har inga gudar fast det finns 100 tals av avbildningar som är en typ av gudar.

Buddism har blivit en religion, det var det inte ursprungligen. Buddha är ingen gud utan en människa som levde för 2500 år sedan! Visserligen vis men ingen gud.

Det är väl folks omåttliga behov av att lägga över ansvaret för det som sker på något övernaturligt istället för att själv ta ansvar för sina val. Buddha verkar ha passat in där.

Därav talet om sekulär buddism.

Buddism har blivit en religion, det var det inte ursprungligen. Buddha är ingen gud utan en människa som levde för 2500 år sedan! Visserligen vis men ingen gud.

Det är väl folks omåttliga behov av att lägga över ansvaret för det som sker på något övernaturligt istället för att själv ta ansvar för sina val. Buddha verkar ha passat in där.

Därav talet om sekulär buddism.
Buddha sa visst finns det gudar men dom har ingen makt .
Dom som inte är fullkomlig måste leva om livet .
Buddha var fullkomlig och gick in i nervada när han dog och kommer alldrig tillbaka .
Fanatikerna antar jag vill gå in i nervana (kan inte stava till det ) och inte fortsätta att leva vidare efter döden

Om du nu sitter inne med mera och bättre information än Svenska kyrkans präst i Bangkok .
Så var vänlig och berätta sanningen om Buddhismen

Tillbaka
Topp