Foton

Teknik blir billigare med tiden. Min Nikon D300 kostade mig skjortan, men blir numera frånkörd av det mesta.
Dock har jag inget behov så jag nöjer mig med den.
Den Coolpixen är faktiskt ganska bra, liknar den modell jag köpte till frugan, men det var några år sedan.
Det enda jag hade anmärkning på den var att den hade lite väl lätt att överexponera. Men det går ju ställa ned EV till standard lägre om man vill.
La ner min systemkamera efter jag släpade på den och stativ Loi krathong Chiang Mai och Chiang Rai.
Ligger i ett skåp och kommer antagligen aldrig se ljuset igen.
Mobilen räcker för mig.
Dock hade jag velat se dina foton, varför visar du inte dom för oss?
Hur jävla kul är det ta kort och ingen får se.
Är ju lite av njutningen att folk gillar det du fotar.
Dock har jag munskat min fotning för inte värt det, missar upplevelse när du fotar.

La ner min systemkamera efter jag släpade på den och stativ Loi krathong Chiang Mai och Chiang Rai.
Ligger i ett skåp och kommer antagligen aldrig se ljuset igen.
Mobilen räcker för mig.
Dock hade jag velat se dina foton, varför visar du inte dom för oss?
Hur jävla kul är det ta kort och ingen får se.
Är ju lite av njutningen att folk gillar det du fotar.
Dock har jag munskat min fotning för inte värt det, missar upplevelse när du fotar.
Därför att du och jag känner ungefär lika.
Jag har haft foto som hobby sedan högstadiet, köpte min första kamera, en rysk Zenit. Den blev senare bytt mot en Minolta.
Efter det bytte jag till Nikon och blev nöjd.
Men det här var på analogtiden..
Jag fick ett ryck att jag skulle börja igen nu i modernare tid och därmed gjorde jag vad jag idag tycker är en vansinnesinvestering.
Den ligger mest i bokhyllan här.
Ibland har den kommit med, som t.ex. Song kran förra året. Men det är så sporadiskt.

I Sverige hade jag skaffat en Plustek negativ/dia scanner för att föra över det gamla till digitalt. Men nu flyttade vi hit och det fick inte plats i packningen.
Ligger i förråd hos min syster än så länge.
Men jag lovar, jag skall vara lite flitigare lägga upp foton här om jag får energin ut o fota på riktigt igen.

Bilderna från Songkran förra året blev rätt röriga då jag mest sprang undan vatten.
Typ sådana här (lite röriga och intetsägande):
2019-04-17 16-45-13.jpg

2019-04-17 17-22-01.jpg

2019-04-17 16-25-09.jpg

Ni får skilja på kamerahus och objektiv. Bra objektiv är dyrt i förhållande till kamerahus. Senaste systemkameran jag köpte för ett gäng år sedan nu var en Canon 5D mark III + ett 24 70 L objektiv. Slutade på ca 40k skr då är priset för objektivet nästan hälften. Synd att jag inte fotar längre :(
Har en Canon 5D mark II liggandes i huset i Thailand också samt en Canon 550D som slit och släng kamera. En del objektiv har det blivit genom åren också. Man kanske borde sälja grejorna istället och köpa nytt om intresset skulle vakna igen.

Ni får skilja på kamerahus och objektiv. Bra objektiv är dyrt i förhållande till kamerahus. Senaste systemkameran jag köpte för ett gäng år sedan nu var en Canon 5D mark III + ett 24 70 L objektiv. Slutade på ca 40k skr då är priset för objektivet nästan hälften. Synd att jag inte fotar längre :(
Har en Canon 5D mark II liggandes i huset i Thailand också samt en Canon 550D som slit och släng kamera. En del objektiv har det blivit genom åren också. Man kanske borde sälja grejorna istället och köpa nytt om intresset skulle vakna igen.
Min Canon är med systemkamera men som sagt trött att bära runt på.
Fan när jag gick runt med mitt stativ och system kameran i Chiang Mai Loi krathong, brydde mig mer om kamera och foton än att ha kul.
Som sagt den står i hyllan.

Her er noen Leica objektiv som er vidvinkel og jeg bruker, Panasonix får bruka Leica objektiv ,mot att Leica kan bruke inmaten i kamra til Panasonic -Ett Leica oblektiv som er produksert i Tyskeland koster nermere Skr 60.000 , men dei som jeg har er produksert i Japan ,og koste ca.skr 6.000

P1150153.JPG

P1150162.JPG

Tillbaka
Topp