Giftiga havsormar hittade på stränder i Phuket.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Man varnar nu för giftiga havsormar på Phukets stränder, detta efter några fynd av dessa ormar, man vill att människor som hittar havsormar kontaktar badvakter, även Phuket Marine Biological Centre (PMBC) vill ha rapporter om nya fynd.

Phuket lifeguards warn beachgoers of venomous sea snakes at west coast beaches
By Tanyaluk Sakoot
Thursday 6 September 2018, 11:17AM

Sea snakes have this week been found on Nai Yang and Patong beaches. Photo: Screengrab from video by Khomsan Phansangiam

PHUKET: Lifeguards stationed at the island’s west coast beaches are warning beachgoers to be aware after venomous sea snakes have been found on two beaches this week.
On Monday (Sept 3), local resident Khomsan Phansangiam took a video clip after finding a sea snake on Nai Yang Beach. He told The Phuket News, “I found the sea snake between 3-4pm on Nai Yang Beach in an area near the path beside Phuket International Airport. I didn’t know what to do and want tourists be warned that sea snakes are in the area.”
Meanwhile, Somprasong Saengchard, the chief lifeguard for Patong Beach, told The Phuket News yesterday (Sept 5), “We found two dead sea snakes on Patong Beach this morning. Beachgoers shouldn’t be worry as we will watch for their safety.”
Phuket Lifeguard Club President Prathaiyuth Chuayuan added, “It is normal for sea snakes to come up on the beach sometimes. Most of them are found dead (on the beach) because they are fully adapted to living in water.
“The ones found on the west coast beaches could not get back to the sea so they died. But people should be careful of them as they are venomous.
“Don’t touch them or use a stick to touch them,” he said.
“If someone gets bitten by a sea snake please inform a lifeguard immediately so they can provide first aid. They will then be taken to hospital.
“If anyone sees a sea snake please inform a nearby lifeguard as quickly as possible. They will then inform the Phuket Marine Biological Centre (PMBC). However, if the sea snake is dead the lifeguards will take it away from beach and bury it.”

Read more at Phuket News: Phuket lifeguards warn beachgoers of venomous sea snakes at west coast beaches

Mvh isan lover

Hej

Vill också minnas att det är så trots att dom sägs ha ett väldigt starkt gift, men dom har väl väldigt korta gifttänder och är väl inte direkt kända för att orsaka människor skada, men man förstår ju ändå att dom väcker uppmärksamhet.

Mvh isan lover

Vad jag fått lära mej när jag varit ute på dyk med erfarna dykare så har det sagts att dels så är munnen väldigt liten och så ska gifttänderna sitta bak i munnen, vet inte om det är rätt eller fel men det har gjort att jag har känt mej trygg när jag har dykt eller snorklat där det funnits havsorm.

Ja ni pojkar skall nog hoppas att ormen inte får in ett lycko-hugg, ty med det giftet i sin arsenal så är dom en av de absolut giftigaste ormarna i Thailand...

Lycka till och hoppas dessa lite halvslöa ormar inte får för sig att ni attackerar dom..

Ja ni pojkar skall nog hoppas att ormen inte får in ett lycko-hugg, ty med det giftet i sin arsenal så är dom en av de absolut giftigaste ormarna i Thailand...

Lycka till och hoppas dessa lite halvslöa ormar inte får för sig att ni attackerar dom..

Skulle man få ett bett och den väljer att spruta in gift så behöver man inte betala in kvarskatten.

Det finns annat godis under vattnet som kan innebära en snabb död att ta i, bland annat konsnäckan så en ganska klok regel när man vistas i dessa varma vatten är: rör inget om du inte vet att det är ofarligt,

Vad jag fått lära mej när jag varit ute på dyk med erfarna dykare så har det sagts att dels så är munnen väldigt liten och så ska gifttänderna sitta bak i munnen, vet inte om det är rätt eller fel men det har gjort att jag har känt mej trygg när jag har dykt eller snorklat där det funnits havsorm.
Biter dom mellan tarna eller fingrarna ar dom farliga, men pa vanlig hud kommer dom inte igenom

Liknande trådar

Tillbaka
Topp