Hittade denna kommentar på youtube angående att bygga hus i Thailand

Ett krux här är att husen inte besiktigas utan det är upp till kunden att kolla, kvalitets kontroll under bygget gång existerar inte. Det fuskas rejält med det mesta både pga lathet och okunnande, Thai har usel kunskap jämför med ex en yrkesman i Sverige.
Har ni kikat upp ovan undertaket på husen här?...

El och vvs installationer här är rena skämtet i jämförelse men så länge lampan lyser och det kommer vatten i kranen är folk nöjda.
Men är man inte kunnig själv så ser man inte allt fusk, är ju därför som vi har kvalitetsansvariga och besiktningar i Sverige för att kunden inte själv kan se. Sen fuskas det ju i Sverige också men går inte att jämföra med här.

Nån skriver att husen inte behöver vara lika bra här, hur tänker ni då?
Att man inte behöver isolera mot kyla eller vad? Nä elen är ju billigare så ac:n kan väl få gå helt i onödan men isolering är ju inte allt.
Kolla ex ytan på era målade stenhus, är den slät och fin utan att man ser en massa dålig utförda spacklingar och sprickor lite överallt?

Huset jag bor i nu är eg ett riktigt fint hus för att vara här men nu efter att ha bott här i 6 mån är jag glad att jag inte äger det. Ser massor av framtida problem och även sånt som stör idag, ex muren runt tomten så kan man nu se mönstret av varenda mursten. När jag flyttade in var det hyfsat nymålat men nu har det spruckit igen, dom fattar ju inte att man måste armera putsen med stålnät, här putsas rätt på stenen bara och sen slarvigt målat, har skrapat bort en del färg som flagnar och under är det grönt mögel, man har inte ens tvättat innan dom målat om.
Jag har ju jobbat i byggbranschen hela mitt liv och kan lite så jag ser sånt som falanger med tummen mitt i handen inte ser och än så länge har jag inte sett ett enda hus här som är bra byggt.

Men tillslut struntar man i det, vi är nog lite väl petimeter petiga i Sverige många ggr, måste allt vara perfekt?
Nä jag bryr mig inte så mycket längre men är ändå glad att jag inte äger huset här, då hade det nog varit svårare att blunda för allt jag ser.

Kvalitetsansvarig heter numera kontrollansvarig.

Var ju någon estländare som härjade i Sverige med husbyggen, var det kanske 7 år sedan typ? Han fuskade och byggde fel nått så in i helvete och när kunder krävde pengar tillbaka så flydde han tillbaks till Estland! Tv 4 hittade honom där och då gick han i yrkesskola, ja just det, för att lära sig bygga hus!:p:p:D

lovely property but in theory he will never own it laws change to suit the thai government daily.Holding company or not if they decide to change the law your buggered also if your wife and family decide to turn against you it becomes nasty.I have met some people with horror stories to tell,

in my opinion the more you pour in is the more to lose so keep things basic a lot of foreigners seem hell bent on keeping the thai wifes family happy ploughing money into their land or business

ideas that hardly ever work thai people are very close knit and wont think twice to screw you when it comes to money and land.This is no way a critisim as I love Thailand but have heard many many sad stories what no thai vloggers ever discuss its almost a taboo we all know its happening but not willing to discuss if you go along pattaya or jomtien beaches you will find lots of expats who are potless been turned over by their girls/wives and family members theres even a group now set up to help these people but like I say not one thai vlogger ever mentions these things for fear of upsetting the thais.

Allting är inte av sämre kvalitet men oftast när man hör folk bygga så jagar dom priser och får kvalitet därefter, du kan välja att bygga hus med hög kvalitet men som sagt det kostar där efter.
Finns toalettstolar på Boonthavorn för 1 miljon baht, dom håller högre kvalitet än Svenska ;)
Skall du bygga hus och vill ha riktiga armeringsjärn av kvalitet och tjocklek som i Sverige finns det men då får du oftast beställa leverans ifrån Bangkok.
Du väljer själv, vill du ha byggföretag som drivs av skandinaver så finns det med.
För mig räcker det om skithus stolen fungerar och går just att skita i och håller för en fullvuxen karl ;)

Liknande trådar

G
Svar
4
Visningar
2 K
Gazton
G
W
Svar
5
Visningar