Här och där

Nu verkar plastpåsestoppet ha slagit igenom i Thailands affärer så kom ihåg att knöla ner ett par i fickan innan ni går ut och handlar om ni inte vill bära hem ölen i mössan :)
Jo så är det nog, var och handlade på lotus i dag inga plast påsar. Lika dant på 7/11 inga plast påsar. För min del är de lugnt, bara att komma i håg att ha egna påsar

Här har man lyckats få till en bonsai av en bougainvillea. Själv har jag fullt sjå att stava till blomeländet....

20-0009 Bougainvillea PYO.jpg

Tog en skrammel-buss från Phayao city till Chiang Kham. Väldigt många städer och orter tycks börja med Chiang här uppe i norr.

20-0017 Gammal bild, Chiang Kham PYO.jpg

Väl framme upptäckte jag en utställning av gamla foton på en tempelvägg. Så här kunde det se ut i Chiang Kham på den tiden då skrammelbussarna var nyare.

20-0023 Gammal bild på thai-lue PYO.jpg

Runt om i bergen bor hilltribes. Här en gammal bild på när folket Thai lue hade letat sig ner till stan.

20-0024 Floden genom Chiang Kham PYO.jpg

Genom stan flyter en liten nedskräpad flod.

20-0026 Cannonball tree PYO.jpg

Det märkliga cannonball-trädet med sina stora, men enl uppgift, oätliga frukter.

20-0025 Argsint hund PYO.jpg

En farang i stan skulle givetvis skällas ut efter noter....

Senast ändrad:
Lånade en av hotellets cyklar och rundade sjön Kwan Phayao. Kunde konstatera, att det poppat upp åtskilliga fler resorter och näringsställen längs slingan. Snart är de naturupplevelser man fick där förr om åren historia blott...

20-0029 Massor av röda näckrosor PYO.jpg

....men än finns vyer att rikta kameran mot.

20-0030 Liten svartvit fågel PYO.jpg

En liten svartvit fågel av för mig okänd art.

20-0032 Stork PYO.jpg

Storken är däremot så vanlig att man knappt reagerar för den längre.

20-0036 Vita hägrar på flykt PYO.jpg

Ett gäng vita hägrar drog när jag stannade, trots att de befann sig på behörigt avstånd.

20-0037 Grå häger på stolpe PYO.jpg

...medan den här grå av någon anledning stannade kvar på sin stolpe.

Tog en skrammel-buss från Phayao city till Chiang Kham. Väldigt många städer och orter tycks börja med Chiang här uppe i norr.

20-0017 Gammal bild, Chiang Kham PYO.jpg

Väl framme upptäckte jag en utställning av gamla foton på en tempelvägg. Så här kunde det se ut i Chiang Kham på den tiden då skrammelbussarna var nyare.

20-0023 Gammal bild på thai-lue PYO.jpg

Runt om i bergen bor hilltribes. Här en gammal bild på när folket Thai lue hade letat sig ner till stan.

20-0024 Floden genom Chiang Kham PYO.jpg

Genom stan flyter en liten nedskräpad flod.

20-0026 Cannonball tree PYO.jpg

Det märkliga cannonball-trädet med sina stora, men enl uppgift, oätliga frukter.

20-0025 Argsint hund PYO.jpg

En farang i stan skulle givetvis skällas ut efter noter....
Hej
Vackra foton, speciellt det på floden var magiskt.
Mvh

Kan bara instämma vad ni skriver här. Själv är jag oduglig på denna konstart. Tack @Lung-Nok :wai:. Och till övriga som postar livet i verkligheten här på TS. …. Snart det enda jag följer här... resten har blivit kii.
Hej
Vill du nu avancera inom fotokonsten så plåta, plåta och åter plåta.
Det mesta av mina foton har jag som minnen och är beskrivande.
Men de är inte av ngn klass jag vill posta här.
Det är oehört svårt att förmedla känslan från fototillfället för den som inte var(it) med. Men om fotot är välkomponerat och vackert ja då lyckas det, sen blir man kräsnare ju mer man lär sig.
Bara kör på med kameran/mobilen!!!
Mvh

Hej
Vill du nu avancera inom fotokonsten så plåta, plåta och åter plåta.
Det mesta av mina foton har jag som minnen och är beskrivande.
Men de är inte av ngn klass jag vill posta här.
Det är oehört svårt att förmedla känslan från fototillfället för den som inte var(it) med. Men om fotot är välkomponerat och vackert ja då lyckas det, sen blir man kräsnare ju mer man lär sig.
Bara kör på med kameran/mobilen!!!
Mvh
Jag har fotat åtskilligt i mina dagar, speciellt dia med systemkamera. Men det är nog en handfull som jag är stolt över så jag skulle kunna visa upp offentligt.

Jag kommer ihåg en morgon på en lokal marknad i Centralamerika, jag och min kompis gick upp tidigt till en marknad. Hittade ett lokalt kafé på en uppbyggnad två meter över marken. Vi satt oss där beställde kaffe. Efter en kort stund kom dessa färglagt klädda damer och packade om böner, majs och ris som skulle säljas. Vi satt på första parkett och kunde foto utan de la märke till oss. Många av kvinnorna bar spädbarn på ryggen. Där kunde vi zooma in vackra färgglada bilder. Då körde vi med Kodak 25 ASA film för att få finkornigt. Några av dessa drog jag upp till 50x format och hängde hemma många år.

Det känns som ni här tar dessa bilder i parti och minut.

Vad som gör en bild bra kan man diskutera i evigheter. Enl min mening behöver den inte vara tekniskt perfekt alla gånger, men ett plus är det onekligen om den har något att säga eller väcker debatt. En vacker bild vill man kanske ha på väggen, en annan tas fram vid särskilda tillfällen för att diskuteras och en tredje kanske visar någon speciell fototeknik. Har märkt att åtminstone med min nuvarande kamera blir en solnedgång bäst om man mäter ljuset en bit på sidan av solen i sökaren och underexponerar ca 1 steg.

Noken har nu flaxat vidare in i Ubon-provinsen för första gången. Bilder och vidare berättelse presenteras så fort jag fått en hyfsad wifi-lina. Så mycket kan jag dock avslöja att här finns en hel del att se och att vattennivån i Mekongfloden är den lägsta på 30-40 år. Orsaken lär vara brist på regn och en ny damm i Kina.

20-0123 Självlysande träd UBO.jpg

Lite fototeknik. Kom till ett tempel i Ubon. Där fanns självlysande dekorationer. I sökaren syntes inte ett smack. Fick ställa om till manuell fokusering och uppskatta avståndet. Letade stöd mot en mur och tog varierande exponeringar på flera sekunder, bländare 8 och 400 ISO. Så här blev resultatet efter lite dragande i reglage i Photoshop.

Tillbaka
Topp