Här och där

Tog en skrammel-buss från Phayao city till Chiang Kham. Väldigt många städer och orter tycks börja med Chiang här uppe i norr.

20-0017 Gammal bild, Chiang Kham PYO.jpg

Väl framme upptäckte jag en utställning av gamla foton på en tempelvägg. Så här kunde det se ut i Chiang Kham på den tiden då skrammelbussarna var nyare.

20-0023 Gammal bild på thai-lue PYO.jpg

Runt om i bergen bor hilltribes. Här en gammal bild på när folket Thai lue hade letat sig ner till stan.

20-0024 Floden genom Chiang Kham PYO.jpg

Genom stan flyter en liten nedskräpad flod.

20-0026 Cannonball tree PYO.jpg

Det märkliga cannonball-trädet med sina stora, men enl uppgift, oätliga frukter.

20-0025 Argsint hund PYO.jpg

En farang i stan skulle givetvis skällas ut efter noter....
Hej
Sen på det nu... Ang städer i norr som börjar på Chang/chiang/chieng, jag har för mig det är ett av thaiorden för stad el liknande.
Nakhon har liknande betydelse.
Tror Buri, (tex buriram, supanburi, lopburi) betyder fort eller millitärutpost.
Mvh

20-0064 Mekongfloden, Sam Phan Bok UBO.jpg

Som synes inte mycket vatten i Mekongfloden. Synd om alla som lever av fiske. Turismen tar dock inte mycket stryk eftersom det dykt upp nya saker att visa i flodens fåra....

20-0061 Jättegryta i Mekongfloden UBO.jpg

Såna här "grytor" eller ursvarvade hål kan vi ju även se hemma. Den här platsen kallades numera "Sam phan bok", som lär ska betyda 3000 "hål".

20-0056 Ö i Mekongfloden, Sam Phan Bok UBO.jpg

Men det finns en del vatten kvar också. Laos på andra sidan floden.

Som synes inte mycket vatten i Mekongfloden. Synd om alla som lever av fiske. Turismen tar dock inte mycket stryk eftersom det dykt upp nya saker att visa i flodens fåra....

Såna här "grytor" eller ursvarvade hål kan vi ju även se hemma. Den här platsen kallades numera "Sam phan bok", som lär ska betyda 3000 "hål".

Hej

Det ser dessutom ut som om floden har samma blågröna färg som den har här uppe i Nong Khai provins.

Mvh isan lover

Hej
Illa när det går så långt...
Ang hålen, de är väl häxgrytor på svenska. Sam phan bok, sam phan är ju 3000, måste va en jäkla massor där.
Mvh

20-0048 Blommande mango SUR.jpg

Mangoträden blommar rekordartat i år, men den "lokala expertisen" i Surin tror inte på någon jätteskörd. -Blommorna kommer att torka och ramla av, hävdar man. Kan mycket väl hända att de får rätt tyvärr, då jag såg ett flertal träd med blommor som gått över i brunt

20-0048 Blommande mango SUR.jpg

Mangoträden blommar rekordartat i år, men den "lokala expertisen" i Surin tror inte på någon jätteskörd. -Blommorna kommer att torka och ramla av, hävdar man. Kan mycket väl hända att de får rätt tyvärr, då jag såg ett flertal träd med blommor som gått över i brunt

Hej

Det såg likadant ut hemma hos oss, träden var översållade med blommor på ett sätt som nästan verkade onormalt, men mycket riktigt ramlade det mesta av och hamnade på marken, normalt brukar ju en hel del blommor ramla av men i år var det i enorma mängder.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp