Handläggningtider - Migrationsverket - Upphållstillstånd

K

Karl

Gäst
Hej mina vänner! Hoppas någon orkar läsa.
Jag söker efter vägledning/tips/stöd på hur man som svensk kille ska hantera denna situation med Migrationsverkets handläggningstider som råder i Sverige med flyktingkrisen och allt där till.
Jag är 29 år och har ansökt om upphållstillstånd tillsammans med min tjej från Thailand om att flytta till mig i Sverige. Vi är ej gifta och har hittils väntat 2 månader, och den information som Migrationsverket hade vid inskick av ansökan var inom 4 månader om alla papper är som det ska och inga andra tveksamheter råder.

- 2 veckor senare smäller det till och det svämmar in flyktingar till Sverige
- Migrationsverket och regeringen går ut med att personal ska omfördelas och prioritera asylsökande
- Migrationsverket släpper asylprognos och asylsökande kommer att öka kraftigt 2015-2017
- Sedan mitten av September till nu ändrar Migrationsverket handläggningstider 3 gånger, inga förturer ges

1. Beslut inom 8 mån 35% - 2. Beslut inom 8-14 mån 35 % - 3. Beslut inom 14-21 mån 30 %.

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Handlaggningstid.html

Jag ligger i kategorin 2 men kan bli 3 alltså upp till 21 MÅNADER och detta ökar bara för varje månad nu så det kommer bli ännu längre väntetid.
Detta flyktingkaos slår hårt på oss i samma sits som jag. Jag råkade träffa en tjej som jag blev kär i från ett icke EU-land och vi ska alltså behöva vänta ovisshet i förmodligen över 21 månader och då vet vi inte ens om vi får ett JA eller NEJ på ansökan. Vem klarar av att hålla i ett förhållande så länge utan att leva ihop när man kan få ut 5 v semester år? Hon får inte ens besöka mig i Sverige under tiden väntan på besked eller för att vara exakt, hon får inte vara här när beslutet tas! men vad spelar det för roll när Svenska Ambassaden i Thai inte beviljar turistvisum eller besöksvisum under pågående upphållstillståndansökan.

JO-anmälan på migrationsverket?
Vädja till Aftonbladet, Expressen om att skriva om denna utsatta grupp som oss? Hur ska jag få detta uppmärksammat, vad ska man göra?

Och jag vet att flyktingarna har de 1000 gånger värre än mig
, jag tycker bara reglerna borde ändras nu för denna grupp som mig och många andra då min tjej inte är flykting. Dessutom har hon inte den förmånen att kunna vara här under väntan på besked. Är det någon som ens ser oss???

HJÄLP!

ja det är inte lätt Karl, hon får väl komma hit, kasta passet och säga att hon är flykting. Då får hon stanna, förtur, betalt etc.

Skämt å sido, det är inte lät för er och det kommer inte bli lättare när hon ska läsa SFI, kommer vara överfullt etc etc

Tyvärr inget råd, bita ihop eller försök att åka ner, lev billigt ta tjänstledigt etc ....

Vill inte knäcka dig men lika bra att vara ärlig, jag har precis genomgått allt som ni ska genomgå.
Lärde känna min blivande 2008 och blev par 2009, förlovade med stort pådrag.
Vi var kategori 3 och fick vänta 13månader.
Det som jag har fått reda på är att ensamkommande barn är oftast de som hamnar i kategori 1, gifta med barn ibilden kategori 2, resterande hamnar i 3an.
Det finns dock massa solskenshistorier där det gått väldigt snabbt då man betalar någon "konsult" som hjälper till, dessa har rätt kontakter på migrationsverket och kanske kan det hjälpa. Jag var naiv och trodde vårat fall skulle gå snabbt då vi varit ihopa länge och att jag är en duktig åsna som betalar massvis med skatt.

Lycka iallafall till och hoppas det går snabbt för er

Migrationsverket beviljar inte längre förturer.
Migrationsverket tar inte längre ställning till begäran om förturer. Det innebär att du inte längre har möjlighet att lämna in en begäran om förtur för att skynda på handläggningen av din ansökan. Alla ansökningar handläggs istället skyndsamt utifrån omständigheterna i den.

Även om Migrationsverket inte längre tar ställning till om ett ärende ska handläggas med förtur, finns det ett litet antal ärenden där omständigheterna är sådana att de ska prioriteras. Det handlar bland annat om ärenden där de sökande snart fyller 18 år eller ärenden där det finns sådana ömmande omständigheter att det skulle framstå som orimligt att inte prioritera ärendet som t.ex. graviditeter.

Mvh Thaikonsult

Migrationsverket beviljar inte längre förturer.
Migrationsverket tar inte längre ställning till begäran om förturer. Det innebär att du inte längre har möjlighet att lämna in en begäran om förtur för att skynda på handläggningen av din ansökan. Alla ansökningar handläggs istället skyndsamt utifrån omständigheterna i den.

Även om Migrationsverket inte längre tar ställning till om ett ärende ska handläggas med förtur, finns det ett litet antal ärenden där omständigheterna är sådana att de ska prioriteras. Det handlar bland annat om ärenden där de sökande snart fyller 18 år eller ärenden där det finns sådana ömmande omständigheter att det skulle framstå som orimligt att inte prioritera ärendet som t.ex. graviditeter.

Mvh Thaikonsult

Märkligt att MIG prioriterar dom som skaffar tjejer som är under 18 år, vad är det för jäkla värld som man lever i

Märkligt att MIG prioriterar dom som skaffar tjejer som är under 18 år, vad är det för jäkla värld som man lever i
Där kan ju faktiskt finnas en seriös anledning till att man söker UT till en tjej som är strax under 18 också.
Om man är ute efter det du syftar på så är det ju bara att göra som somliga, att bosätta sej där och utnyttja det på plats.

Där kan ju faktiskt finnas en seriös anledning till att man söker UT till en tjej som är strax under 18 också.
Om man är ute efter det du syftar på så är det ju bara att göra som somliga, att bosätta sej där och utnyttja det på plats.
Precis.
En del kanske söker UT till sin frus barn också som snart ska fylla 18.
Men jag tror långeman menade något annat.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp