Erfarenheter av Bangkokambassaden och Migrationsverket

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Jag är lite nyfiken på vad ni har för erfarenheter av Svenska ambassaden i Bangkok och Migrationsverket. Jag menar då hur proffesionella dom är samt deras bemötande och tillgänglighet.

Själv måste jag säga att jag har bara positiva saker att säga om ambassaden. Personalen är väldigt hjälpsam. Vi hade lite strul med barnens papper i höstas, men efter en del mailande och hjälp från personalen så ordnade allt upp sig. Intervjuerna med frugan och barnen sköttes också väldigt bra, dom var positiva efteråt.

Migrationsverket har också varit väldigt korrekta i bemötandet när det har funnits några frågor. Dom har ringt någon gång innan UT var klart, alltid en trevlig handläggare med en positiv attityd. Jag måste säga att jag har blivit positivt överraskad. Enda smolket är väl i så fall den dåliga framförhållningen med de nya UT-korten. Här har vi med beviljde UT som inte är uthämtade kommit i kläm. I vårt fall kostar detta mig mellan 2-3000 kronor för extra resa till Bangkok, hotell etc.

Har ni samma erfarenheter eller precis tvärtom?

Både positivt och negativt.Den killen som tar emot papprena på 20 :e våningen ær otroligt kompetent och ødmjuk och får till det mesta.

Dock så støtte vi på en person som jobbade med slutintervjun som hævdade att vi skulle ha bokad resa,mer intyg osv trots att de inte stæmde enligt ambassadens regler utan skulle børja gælla i ett senare skede.Det blev en tur och retur till Korat 3 ggr innan det ordnade sig pga henne då hon inte hade utbildat sig riktigt i den frågan.Den 3:e gången så sa de bara,,,ahh de ær ni,,,,satte en stæmpel och beviljade visumet direkt utan betalning !!!! och fick en ursækts førklaring via mail,,

Det mænskliga felet finns alltid runt hørnet oavsett plats så jag får sæga som helhet att våran erfarenhet hos ambassaden ær mycket bra !

Jag har bara possitiva saker att säga om ambassaden, på migrationsverket har jag väl råkat ut för en del surkärringar som vaknat på fel sida. Men jag har hört många rykten om intervjufrågor om underkläder m.m detta har vi dock inte blivit utsatta för.

Från Ambassaden har jag bara positiva erfarenheter. När vi för två år sedan skulle söka uppehållstillstånd för min fru så lyckades vi fixa så att alla handlingar kunde lämnas in av en syster i god tid innan vi anlände till Bangkok. Sedan så gick de om än lite motvilligt med på att ge oss en tid för intervju dagen efter vi anlände till Thailand.
Migrationsverket var på den tiden också bussiga och tipsade mig om att fylla i det formulär som de enligt praxis skulle skicka till mig när akten kom från Bangkok till Sverige. Nu sa de fyll i den lämna den på ambassaden så är handlingarna kompletta när vi får dem i retur från Bangkok. På detta sätt så fick vi uppehållstillståndet på 6 veckor.

Men i veckan höll jag på att krevera. Det är den 1/12 slut på frugans UT. Det skall ju då ersättas med ett PUT.
Någon stans har jag läst att man skall ansöka i god tid. Det tyckte vi att vi gjorde när vi för två veckor sedan lämnade in pappren. Nu kommer det goa: Ansökan behandlas inte för att giltighetstiden på UT har gått ut :thumbsdown:

Sedan så förbehåller de sig rätten att fundera i upp till sex månader innan nytt beslut!
Problemet är att vi åker till Thailand i december. Frugan har rätt att vistas i Sverige under tiden som migrationsverket funderar , men hon har ingen möjlighet att komma in i landet om hon åker på semester..

Det verkar som om de har möjlighet att ge ett nytt tidsbegränsat tillstånd, men de är väldigt luddiga i sina besked.
Hoppas att det löser sig annars så skiter det sig med decemberresan och pengarna för biljetterna är förlorade.

Är det någon som har någon erfarenhet eller tröst att ge?

/Anubaan

Nej, tyvärr! Har sett samma sak på MIG:s hemsida. Min hustrus UT går ut i slutet av november och det skall enligt alla konstens regler bli PUT därefter. Då måste vi ju båda in till enheten i Malmö för att bli intervjuade och det måste ni ju också hos er enhet.

Men ring för allt i världen och prata med dom, dom brukar ju inte vara omedgörliga. Så det går nog att fixa ett tdsbegränsat UT under er resa. Vi sitter ju inte i den oturliga sitsen i alla fall.

"ledarn " sa:
Men inte fanken är UT slut nu om ni har till den 1:a December... ?
Eller är det så att ni missat att UT tog slut 1:a December förra året.. ?

Frugan och dotterns UT gick ut 28:e Maj i år, Vi skickade in ansökan om PUT i Januari...
Inte ett ljud ifrån MIG. (Förutom att dom verifierar att dom fått ansökan)

Ring, ring....... Slå MIG en signal !! (Ny innebörd på en slager text) :) 555

Nä det är inte slut, UT gäller till den 1/12. Men vi reser till Thailand den 5/12 så när vi kommer tillbaka så är inte Ut giltigt. Troligen så blir det till att nekas inresa i Sverige när vi kommer tillbaka i januari. Kanske hade man kunnat försöka snacka sig in om vi rest in via Stockholm, men nu flyger vi Finnair och då sker kontrollen i Helsingfors. Jag har ringt och fått tag på en trevlig handläggare som fattade galoppen. Hon fixar ett nytt UT.
Det är så att giltighetstiden på två UT kan överlappa varandra, men ett PUT kan inte överlappa ett UT tidsmässigt. (¤#&%¤) vet varför.

/Anubaan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

M
Svar
20
Visningar
3 K
mangokid
M
T