thaikonsult
Medlem
Så tycker Migrationsverket om handläggningstiderna för uppehållstillstånd.
När vi startade med webb-ansökningar införde vi ett serviceåtagande, i princip en garanti, om att den totala handläggningstiden inte skulle överstiga tre månader och både våra enheter och ambassaderna prioriterade dessa ärenden på sådant sätt att vi klarade denna handläggningstid under en längre period. Därefter har antalet anknytningsärenden och andelen webb-ansökningar ökat, vilket lett till att våra handläggare inte hunnit påbörja handläggningen omedelbart och vi har inte klarat att avgöra ärendena i den omfattning som krävts. Detta har tyvärr fått till följd att väntetiderna på beslut ökat. Enligt vår information på hemsidan är väntetiden vid en webb-ansökan idag 11 månader. Redovisningen av väntetiderna på vår hemsida bygger på statistiska uppgifter om hur många månader det tagit för oss att avgöra 90 % av ärendena. Detta innebär att i 10 % av de avgjorda ärendena har handläggningstiden överstigit 11 månader. Handläggningstiden i anknytningsärenden varierar utifrån omständigheterna i ärendet. Det kan t.ex. handla om ansökan är komplett, väntetiden på intervju på ambassaden, om det krävs muntlig intervju med den anhörige i Sverige eller om det handlar om ett prioriterat ärende (barn, graviditet).
När det gäller thailändska anknytningsärenden ligger den genomsnittliga handläggningstiden för avgjorda ärenden på 172 dagar under 2014. Avseende webb-ansökningar i thailändska anknytningsärenden är den genomsnittliga handläggningstiden 120 dagar i år och 58 % av de sökande har fått ett beslut inom tre månader. För tillfället har vi ca 34 000 öppna anknytnings-ärenden från ambassad, varav 952 är thailändska ärenden.
Vi försöker hela tiden utveckla vårt arbetssätt och vi har påbörjat en avarbetningsinsats i syfte att avgöra anknytningsärenden där väntetiden blivit för lång. På sikt hoppas vi kunna nå rimliga väntetider i anknytningsärenden.
Med vänlig hälsning Thaikonsult
När vi startade med webb-ansökningar införde vi ett serviceåtagande, i princip en garanti, om att den totala handläggningstiden inte skulle överstiga tre månader och både våra enheter och ambassaderna prioriterade dessa ärenden på sådant sätt att vi klarade denna handläggningstid under en längre period. Därefter har antalet anknytningsärenden och andelen webb-ansökningar ökat, vilket lett till att våra handläggare inte hunnit påbörja handläggningen omedelbart och vi har inte klarat att avgöra ärendena i den omfattning som krävts. Detta har tyvärr fått till följd att väntetiderna på beslut ökat. Enligt vår information på hemsidan är väntetiden vid en webb-ansökan idag 11 månader. Redovisningen av väntetiderna på vår hemsida bygger på statistiska uppgifter om hur många månader det tagit för oss att avgöra 90 % av ärendena. Detta innebär att i 10 % av de avgjorda ärendena har handläggningstiden överstigit 11 månader. Handläggningstiden i anknytningsärenden varierar utifrån omständigheterna i ärendet. Det kan t.ex. handla om ansökan är komplett, väntetiden på intervju på ambassaden, om det krävs muntlig intervju med den anhörige i Sverige eller om det handlar om ett prioriterat ärende (barn, graviditet).
När det gäller thailändska anknytningsärenden ligger den genomsnittliga handläggningstiden för avgjorda ärenden på 172 dagar under 2014. Avseende webb-ansökningar i thailändska anknytningsärenden är den genomsnittliga handläggningstiden 120 dagar i år och 58 % av de sökande har fått ett beslut inom tre månader. För tillfället har vi ca 34 000 öppna anknytnings-ärenden från ambassad, varav 952 är thailändska ärenden.
Vi försöker hela tiden utveckla vårt arbetssätt och vi har påbörjat en avarbetningsinsats i syfte att avgöra anknytningsärenden där väntetiden blivit för lång. På sikt hoppas vi kunna nå rimliga väntetider i anknytningsärenden.
Med vänlig hälsning Thaikonsult