Har du åkt business class?

Har du åkt business class

• Ja

Röster: 39 73.6%
  • Nej

Röster: 14 26.4%

• Totala väljare
    53

Det finns det säkert.
Jag tror däremot att det är vanligare att folk gnäller över att andra väljer att spendera sina pengar på business class eller en ny bil.

Oftast verkar folk utan pengar vara de som ”vet bäst” vad andra människor ska göra med sina pengar.

Själv föredrar jag att inte köpa någon som jag inte vill ha. Har jag inte pengar till det jag vill ha, så avstår jag från att göra några substitutköp, fast självklart inom vissa gränser.
På den punkten är jag likadan. Köpa substitut istället för det man egentligen vill ha nä då är jag hellre utan eller sparar ihop till det jag verkligen vill ha.

Jag snittar på drygt 20 T&R resor från Bangkok till Asien varje år och det är 100% i ekonomi. Trots att jag varit guldmedlem på Thai sedan 98 så har jag inte blivit uppgraderad på säkert 6-7 år.

I snitt blir det 3 T&R resor till Europa, huvudsakligen Sverige, varje år och där är det nog 90% business, tidigare PE när det fanns.

Det blir nog 50 resor inom Kina per år och där är det nog 50/50 mellan ekonomi och business/PE, där är det dock inte bekvämligheten som avgör utan att vi oftast har en väldigt otydlig schedule så det oftare blir billigare att boka business då de är ombokningsbara.

Sitter i loungen och väntar på flyget till Stockholm nu. En businessbiljett nu kostar 160,000 THB och det kan jag inte motivera att betala, även om företaget skulle acceptera, så jag använder mina Miles för att uppgradera. Det är ju huvudsakligen företaget som betalat för resorna som gett mig poängen så det känns rimligt.

IMG_8770.jpeg

Jag har för tillfället förmodligen råd att flyga business, men nä.
Jag tycker nog att jag hellre satsar på boendet.
Sedan är jag i den åldern då jag kanske inte kommer att ha det så fett om några år.
Det kan ju faktiskt handla om ett sunt tänkande, och behöver inte handla om avundsjuka.

Ett helt ok val om du frågar mig.
Fast nu kan du få de som väljer budgetboende på halsen. ;)

Jag har för tillfället förmodligen råd att flyga business, men nä.
Jag tycker nog att jag hellre satsar på boendet.
Sedan är jag i den åldern då jag kanske inte kommer att ha det så fett om några år.
Det kan ju faktiskt handla om ett sunt tänkande, och behöver inte handla om avundsjuka.

Efter Covid och kriget i Ukraina blev flygbiljetterna väldigt mycket dyrare. Ekonomiklassbiljetter har gått ned i pris men businessbiljetter är fortfarande väldigt mycket dyrare. 50,000 SEK T&R Bkk-Sto är jävligt dyrt och även om det är lite billigare från andra hållet så måste man ändå vara tät om man ska kunna motivera det priset med egna pengar.

Samtidigt är 12 timmar i ekonomiklass så pass jobbigt att jag skulle dra mig för att åka öht. Säkert annorlunda om man inte reser så mycket, men för mig som är en väldigt flitig resenär inom jobbet så skulle det bli ett svårt val och jag skulle nog skippa direktflyget för att åtminstone dela upp eländet på två hanterbara sträckor.

Efter Covid och kriget i Ukraina blev flygbiljetterna väldigt mycket dyrare. Ekonomiklassbiljetter har gått ned i pris men businessbiljetter är fortfarande väldigt mycket dyrare. 50,000 SEK T&R Bkk-Sto är jävligt dyrt och även om det är lite billigare från andra hållet så måste man ändå vara tät om man ska kunna motivera det priset med egna pengar.

Samtidigt är 12 timmar i ekonomiklass så pass jobbigt att jag skulle dra mig för att åka öht. Säkert annorlunda om man inte reser så mycket, men för mig som är en väldigt flitig resenär inom jobbet så skulle det bli ett svårt val och jag skulle nog skippa direktflyget för att åtminstone dela upp eländet på två hanterbara sträckor.

Jag har nog runt 130 flyg och det blir nog 150 innan mitt ”flygår” är slut.
Nu är det bara short haul, så det är lite lokalbusskänsla över det hela.
50.000 för en business skulle jag aldrig pröjsa för en biljett. Tidigare kunde man få business för runt 50k för två vuxna och ett barn. Det är riktigt bra däremot.

Men jag hade inte haft några större problem med ekonomi om jag ”måste”. Det har hänt att det har blivit ekonomi mer än 1 gång.
Däremot så tror jag att det blivit ekonomi 2 gånger med familjen de senaste 6 åren.
Dock så är det lite pengar och mycket poäng som går åt.

Ett flertal resor åkte vi med air Berlin då åkte vi ekonomi.
Då var det ett stop i Abu dhabi. Lagom med ca 6 timmar flyg och ett stop på 2-3 timmar

50.000 för en business skulle jag aldrig pröjsa för en biljett. Tidigare kunde man få business för runt 50k för två vuxna och ett barn. Det är riktigt bra däremot.

Men jag hade inte haft några större problem med ekonomi om jag ”måste”. Det har hänt att det har blivit ekonomi mer än 1 gång.
Däremot så tror jag att det blivit ekonomi 2 gånger med familjen de senaste 6 åren.

Jag flög ekonomi med Thai till Stockholm exakt den här tiden förra året och det var första gången på säkert 10 år. Då var biljetten ännu dyrare och jag hade knappt inte flugit på nästan 3 år på grund av nedstängningen så hade inga Miles att använda.

Det är klart att det går men ångesten jag skulle ha just nu vore inte att leka med; 12 timmar upprät i en stol med 0% chans att sova och sedan direkt till kontoret för 10 timmars möten.

Jag flög ekonomi med Thai till Stockholm exakt den här tiden förra året och det var första gången på säkert 10 år. Då var biljetten ännu dyrare och jag hade knappt inte flugit på nästan 3 år på grund av nedstängningen så hade inga Miles att använda.

Det är klart att det går men ångesten jag skulle ha just nu vore inte att leka med; 12 timmar upprät i en stol med 0% chans att sova och sedan direkt till kontoret för 10 timmars möten.

Ja, ska man jobba så är det lite annat.
På torsdag drog frun på en 2v tur till Thailand. Det blev ekonomi dit, men business hem då det är viktigare att få business hem. Det var absolut inte en dyr resa med dagens mått mätt. Ca 14.000kr från Umeå ToR.
Visst hade det blivit billigare i ekonomi även på returen. Hur mycket billigare vet jag inte då jag inte kollade upp det.
Hon kommer hem på en lördag, så det är inte så jätteviktigt med business, men man kan åtminstone vara någorlunda utvilad åtminstone.

Klarar man ett byte i Helsingfors så får man en business för 22k tor.
Direkt med Thai ökar priset med ytterligare +10k.

Har en tidigare kollega som åker business från Sverige och ekonomi tillbaka.
Klarar man ett byte i Amman så får man en business för 16k tor.

Försök hitta en C biljetter med TG för 31k sek..... fan omöjligt när man vill åka.

Ja, ska man jobba så är det lite annat.
På torsdag drog frun på en 2v tur till Thailand. Det blev ekonomi dit, men business hem då det är viktigare att få business hem. Det var absolut inte en dyr resa med dagens mått mätt. Ca 14.000kr från Umeå ToR.
Visst hade det blivit billigare i ekonomi även på returen. Hur mycket billigare vet jag inte då jag inte kollade upp det.
Hon kommer hem på en lördag, så det är inte så jätteviktigt med business, men man kan åtminstone vara någorlunda utvilad åtminstone.

Märkligt också att det är betydligt dyrare att starta resan i Bangkok istället för i Stockholm. Hade jag flugit natten lördag-söndag istället för söndag-måndag hade det också blivit ganska mycket mindre dyrt men varit borta 7 av de senaste 9 veckorna så det alternativet kändes inte intressant.

Nu sitter man där och bara hoppas att sensommarvärmen i Stockholm håller i sig några dagar till.

IMG_8771.webp

Märkligt också att det är betydligt dyrare att starta resan i Bangkok istället för i Stockholm. Hade jag flugit natten lördag-söndag istället för söndag-måndag hade det också blivit ganska mycket mindre dyrt men varit borta 7 av de senaste 9 veckorna så det alternativet kändes inte intressant.

Nu sitter man där och bara hoppas att sensommarvärmen i Stockholm håller i sig några dagar till.

IMG_8771.jpeg
Det är inte knepigt, som vår ärade norrman i bang sare säger, Thailändare har pengar.

Köpkraften styr priset.

För min del räcker det med apkkassen som ni kallar det Lägger hellre pengar på annat då jag kommer fram och en sak till Jag kommet inte ett dugg fortare fram för för att jag åker i en annan dyrare klass i planet
Men kan vara bekvämt med en stol som kan fällas till liggläge och sova som i en säng.
Det är en dag av ens liv och precis som folk betalar för nöje på puben kan en bekvämlighet på flyget vara prisvärt och upplyftande.
Får jag prisvärt erbjudande tar jag det för är en jäkla skillnad sitta vinklad 90 grader i 11 timmar mot att ligga ner och bli servad.

Sist jag sökte var buisness uppe i 80.000sek, men kanske gått ner igen.

IMG_8771.jpeg

Detta är ditt andra inlägg i tråden med foton på dina 'drinkar'. Jag undrar varför?

Tillbaka
Topp