Har du tagit med dig multiresistenta bakterier hem från Thailand?

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Har du tagit med dig multiresistenta bakterier hem från Thailand? Tidningarna rapporterar om att i genomsnitt var tredje resenär har med sig dessa bakterier tillbaka till Sverige.

Det jag tänker då är att det är ju inte så konstigt att bakterier blivit resistenta mot Antibiotika då det är lika lätt att köpa dessa preparat i Thailand som det är att köpa lösgodis i Sverige. Jag har också märkt att thailändare gärna knaprar på olika mediciner exempelvis vid en helt vanlig förkylning.

Men att var tredje resenär i Asien skulle ha med sig multiresistenta bakterier, kan det verkligen stämma? Själv har jag ju varit i Thailand så många gånger att jag för länge sedan inte längre kan uppskatta hur många gånger det blivit med åren. Några bakterier har jag aldrig sett röken av. Kan de ha blivit en naturlig del av mig? Inte vet jag.

Problemet kanske uppenbarar sig ifall man hamnar på operationsbordet? Vad vet jag. Vet du?

5084121-bakterier.jpg

Har heller inte sett röken av några bakterier, och blir thai sjuka så ska det faras till sjukhuset och kollas upp, gumman min brukar fråga mig om man får någon vanlig sjukdom att nu måste vi gå till sjukhuset, men jag brukar bara säga att det är bara gå till butiken och handla lite medicin

Det är tyvärr inte bara thai som har den inställningen, filippinarna ombord är precis likadana. Dom brukar ha ett helt batteri med mediciner med sig om dom skulle råka bli sjuka. Och det är inte receptfria preparat vi pratar om, en del är starka grejor. Hypokondriker kallar jag det.

Jag har vistats huvudsakligen i Canada, USA, Brasilien,Japan, Australien, Kina (i 10 år) , Indien, Taiwan, Malaysia förutom Thailand, alla europeiska länder förutom Albanien och Andorra som sista 30 åren och resistenta bakterier finns på kartan.

Tror snarare jag blivit multiresistent av att bo här.. Blir aldrig magsjuk (ok, "chilimage" kommer till och från, men det är en annan sak). Blir aldrig förkyld mer och har inte haft feber sedan Norge. Klarar mig lika bra på kranvatten som maskin eller flaskvatten, men det tror jag de flesta gör, i vart fall i bkk, bara att det från maskin eller på flaska smakar bättre..

I Thailand är all sötvatten fisk och räkor från land full i antibiotika ,
Det är farlig å äta for mycket av den .

I Thailand är all sötvatten fisk och räkor från land full i antibiotika ,
Det är farlig å äta for mycket av den .

Näst intill all kyckling är ju fullproppad med hormoner. Ta den de säljer på 7Eleven. För att inte snacka om KFC.
Sen är det ju MSG i typ allt. Allas vårt favoritmärke Ajinomoto. Är det inte rent MSG så är det i fort av "Rot dee", eller kycklingbuljong gjord av just Ajinomoto. SOm du kan förväntas finna i alla nudelsoppor runt landet. Men det är ju knappast ett fenomen som enbart tillhör Thailand, MSG finns i de flesta av våra favoritsnacks, allt från chips till ostbågar.

Och GMO är ju framtidens mat vare sig vi vill eller inte. Här finns det mängder, och det gör det i Sverige med. Även om vi säger att vi inte skapar det själva. Det finns många vägar in. Vi skapar inte morfinbas på stora vallmofält själva heller, knappast som att det har svårt att hitta in till vårt land oavsett.

Och saltvattenfisk! Speciellt stora fiskar i livskedjan. Ta tonfisk. Massa kvicksilver och tungmetaller i dessa djur. Hur mycket? För mycket? Svårt att svara på, men en stek lär vara värre än tonfisk på burk har jag hört. Dock bör ingen äta mer än 3 burkar i veckan, då man helt enkelt inte vet hur mycket kvicksilver det är i fisken. Lax är inte heller så nyttigt beroende på hur den kommit till jorden, om vi snackar fiskfarm eller riktig fångst. Norsk lax lär väl knappast vara den värsta dock.

gris, ko och andra djur har också stora mängder antibiotika i sig. Det är väl i första hand enbart de som skrivit avtal om ekologiska varor som inte får använda sig av antibiotika. Många restauranger marknadsför sig ju t.o.m. med ordet "Gai Baan" just för att folk är rädda för kyckling som är fullproppad med mediciner och skit..

Så visst. Sötvattensfisk är inte optimal alla gånger, men det är också en case-to-case situation. De fiskar vi odlar vid risfältet i en stor pöl som vi tömmer en gång om året, mest plaa chon och plaa dtuk. De får ingen antibiotika de minsann. Och bra smakar de med.

Äter du Plaa Dtuk längst Rim Klong här i Bangkok slipper du igen antibiotika, men med stor sannolikhet får du fisk direkt från Kanalen, med andra ord ett sidospår av vatten från Chaopraya. Antibiotika eller Chaopraya föroreningar? Svårt val..

Fanns en gång jag skulle se över allt jag åt. Följde diverse koster bara för att och trodde jag var så nyttig. Men jag har gett upp. Mat i magen gör mig glad. Att försöka ta reda på hur mycket hormoner, antibiotika, MSG, vart djuren kom ifrån, om det är farligt att äta Plaa-raa, avstå från Kanomjeen och somtam från mars till juni pga matförgiftningar, inte äta koagulerat blod och allt annat som man ska avstå känns rätt själsdödande i min mening, och gör att mat i sig tappar sin charm.

När jag är ute och hälsar på vänner vid Boeng Kak i Kambodja så är jag skeptisk till att äta fisken. Jag vet att den förmodligen kommer göra mgi mer skada en tillföra mig protein och näring. Men det är svårt att säga nej alla gånger. Men i Thailand känner jag sällan samma rädsla för mat som i Kambodja.
Som före detta Kock bryr jag mig mer om smaken och tillagningen, då det är ett helt sjukt stort projekt att undgå dåliga matvaror, speciellt i länder med mindre regleringar.

Håller med Banglassi!! Det mesta man äter i så väl Thailand som isverige är fullproppat med en massa antibiotika eller liknande.. Men det är väl bra..? Då slipper vi gå på apoteket och köpa dyr penecilin varje gång vi svenskar får en fis på tvären.. Har själv blivit jätte sjuk i Thailand innan. 50 talet myggbett på en dag och då blir man sjuk det lovar jag...
Har sviter av det än.. Men den värsta multiresistenta saken man kan få i Thailand heter " för mycket Singha". :-)

Pepsi

Glimten !! Chang är en dj...a kemikalie beer... Kee Bia..:eek:
Inte konstigt om du har massa resistenta saker i dig.... :nod:

Tillbaka
Topp