Tagit upp gammal hobby!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Köpte mig en elgitarr för en månad sedan. Grymt ovan och lite öm i fingrarna eftersom jag är hemma allt för sällan.
I början var jag helt tom i huvudet. Men nu har jag hittat något som är roligt som fan.
Backing tracks!
Ibland låter det helt fördjävligt när det är midi-ljud men det är fan så mycket roligare än att plinka ensam.
T.o.m frun orkar lyssna (nåja, hon har inte gett mig skäll).
Hivar på lite backing tracks på stereon och sedan kopplar jag gitarren till min iPhone och vidare till någon typ av högtalare med 3,5mm ingång.

Det blir garanterat ett gitarrköp i Thailand nästa gång man drar ner. Man kanske t.o.m kan hålla sig nykter någon dag då!

Trevlig hobby det där, Andrejs! Kan tyvärr inte lyssna förrän jag kommer hem så du får vänta på ett utlåtande. ;)

För egen del kan jag väl nästan säga att familjen är min hobby, jag har inte tid till mycket annat än dom när jag är hemma.

Lycka till med spelandet!! :thumbsup: :thumbsup:

"Berralund " sa:
Trevlig hobby det där, Andrejs! Kan tyvärr inte lyssna förrän jag kommer hem så du får vänta på ett utlåtande. ;)

För egen del kan jag väl nästan säga att familjen är min hobby, jag har inte tid till mycket annat än dom när jag är hemma.

Lycka till med spelandet!! :thumbsup: :thumbsup:

Nu är det inte jag som spelar utan det är något komp som man laddar hem från nätet.
Roligare att spela med ett par digitala kompisar i bakgrunden.

"legolas " sa:
Det är väl bra mycket roligare att höra dig spela in dig själv IHOP med backtracket.. Tycker jag i alla fall...

Skulle uppskattas av mig i alla fall. Du behöver inte vara rädd för att folk skall "tracka" dig (ursäkta uttrycket), Alla försök är bra försök, så oavsett, så full eloge om du spelar in dig själv då också ihop med backtrackingen...

legolas

Det skulle jag kunna göra, med risk att det kan bli varierande ljudkvalitet (som gömmer mitt taffliga spelande, iofs)

Nu är det ca 10 år sedan jag spelade på en elgitarr och säkert 15år sedan jag spelade på ett någorlunda sätt seriöst.
Så jag får nog börja med något halvenkelt som Still got the blues med Gary Moore.
Tidigare skulle jag aldrig ha plikat till den, men man börjar bli gammal, trött, seg och grovmotoriken har infunnit sig.

Ska se vad jag får ihop. Har inte ens en gitarrförstärkare.

Hemma stereo till backing track och iPod docka till gitarrförstärkare.
En intressant kombo :)

"andrejsdenruskige " sa:
Köpte mig en elgitarr för en månad sedan. Grymt ovan och lite öm i fingrarna eftersom jag är hemma allt för sällan.
I början var jag helt tom i huvudet. Men nu har jag hittat något som är roligt som fan.
Backing tracks!
Ibland låter det helt fördjävligt när det är midi-ljud men det är fan så mycket roligare än att plinka ensam.
T.o.m frun orkar lyssna (nåja, hon har inte gett mig skäll).
Hivar på lite backing tracks på stereon och sedan kopplar jag gitarren till min iPhone och vidare till någon typ av högtalare med 3,5mm ingång.

Det blir garanterat ett gitarrköp i Thailand nästa gång man drar ner. Man kanske t.o.m kan hålla sig nykter någon dag då!

Är det nått man inte kan beskylla mig för så är det att ha musiköra, tycker faktiskt inte om musk särkilt mycket, föredrar skvalet av P1.

MEN det du gör låter ju faktiskt skapligt, för mig är det fruktansvärt duktigt gjort att kunna plinka så där!

Säker en kul hobby om man gilla musik :)

"legolas " sa:
Yamaha har en recorder som är grymt bra när man vill spela manuellt och på "riktigt", jag köpte den 2006, och har kvar den ännu modell: AW16G. Den kostade då runt 9.950:- cirka och jag måste säga att när man pluggar in en gura däri, så behöver du inget annat plus ett par hörlurar förstås.

Då kan du lira ihop med Gary moore och med Clapton hela natten utan att störa någon, och inspelningskvaliteten blir knivskarp.

Lycka till....

Här kör jag lowbudget :)

Dyrast var gitarren. 1700:-
Effekter 149:- (en App till telefonen)
Nya strängar har jag däremot. Av billigaste sort.

Funderar på om man skulle köpa någon USB-sak så man kan använda datorn utan allt för mycket fördröjning.

"legolas " sa:
Lågbudget OK, men vill man ha kul så kanske det kan vara värt några kronor. jag pluggar in recorden i datorn. Det finns sladdar som ger extremt liten fördröjning, och går ljudet via recorden så elimineras det också faktiskt.

Så är du hyggligt seriös med din hobby och inte bara vill sitta där och leka, lägg då 10-15.000:- och ha skitkul åratal framåt... För min del, så fick jag äntligen chansen att kunna lira och spela in alla kompositioner man gjort, och det gjorde en skitglad inombords.

men det är klart är din enda önskan att sitta och plocka på en gitarr, så är det kanske onödigt att slänga ut såna enorma belopp (?)

Ändrar du dig nån gång och verkligen vill göra detta, så skriv bara :wai:

legolas

Egentligen så köpte jag gitarren för att ha någonting att göra i Norge.
Nu har jag inte tagit dit gitarren än, kanske det blir till nästa projekt.

Sedan så har jag Garageband i datorn som kanske kan fungera ett tag om man skulle leka lite mer, men det får nog ske i framtiden.

1st keyboard och en gitarr så kan man komma långt.

Nåja, nu väntar jag på att frun ska gå och göra nåt. Sedan kanske jag får använda kameran som inspelningsmanick.

"andrejsdenruskige " sa:
Det skulle jag kunna göra, med risk att det kan bli varierande ljudkvalitet (som gömmer mitt taffliga spelande, iofs)

Nu är det ca 10 år sedan jag spelade på en elgitarr och säkert 15år sedan jag spelade på ett någorlunda sätt seriöst.
Så jag får nog börja med något halvenkelt som Still got the blues med Gary Moore.
Tidigare skulle jag aldrig ha plikat till den, men man börjar bli gammal, trött, seg och grovmotoriken har infunnit sig.

Ska se vad jag får ihop. Har inte ens en gitarrförstärkare.

Hemma stereo till backing track och iPod docka till gitarrförstärkare.
En intressant kombo :)
Jag var med i ett band för evigheter sedan.Vi var väl inte världsbäst men musikglädjen lös igenom det vi gjorde. Detta är en viktig sak med musik. Man behöver absolut inte spela felfritt men man ska ha kul när man gör det. "Hellre spänna en båge än att aldrig höra den sträng som brast"

Jag la både gitarr och bas på hyllan för mååånga år sedan. Basen har jag kvar men den behöver nya stränga och nya mikrofoner. Gitarrerna gav jag till min bror, nu har även han slutat att spela...

Som ett kuriosum kan jag berätta om en spelning i Lunds folkets park på 80-talet.
Jag stod till höger på scenen, alldeles intill en publik trappa, när min bas började låta skitilla. Fan, spelar jag i fel tonart eller vad är det? Fel låt?. Nej då, det var nån förfriskad person som gått förbi i trappan och i att huj hade fått tag på en stämskruv på min bas, vridit om och gått därifrån, förmodligen med ett illa dolt leende på läpparna.
Jag blev störtnervös och skulle stämma basen mitt under låten med resultat att alla kom av sig. :)
Det var PINSAMT.

Ja, jag hittade en gammal nylon-trudelutt som vi tar under tiden.
Youtube är enda sättet för mig att spela in på....utan att trixa allt för mycket.

O'herre jävlar vad tid det tar.

"andrejsdenruskige " sa:
Ja, jag hittade en gammal nylon-trudelutt som vi tar under tiden.
Youtube är enda sättet för mig att spela in på....utan att trixa allt för mycket.

O'herre [j vla] vad tid det tar.

:clap_tranparent: :clap_tranparent: Du har det i dej, kör hårt. Synd attt fingrarna blir så ömma om man inte håller på.
Men det får man ta :D :D

En helvetes tid tar det.
Omtagningar och annat fuskas det inte med. Placering av inspelningstelefon och "pedal telefon" var det största jobbet.
Komp.bandet från andra sidan rummet och gitarr högtalaren på andra halvan....

Nåja, bortförklaringarna räcker.
Här får ni, kanske jag gör någonting bättre någon annan gång när jag känner att jag inte är så rostig.

"andrejsdenruskige " sa:
En [¤#@@¤%] tid tar det.
Omtagningar och annat fuskas det inte med. Placering av inspelningstelefon och "pedal telefon" var det största jobbet.
Komp.bandet från andra sidan rummet och gitarr högtalaren på andra halvan....

Nåja, bortförklaringarna räcker.
Här får ni, kanske jag gör någonting bättre någon annan gång när jag känner att jag inte är så rostig.

Grymt Andrejs :D
La själv basen på hyllan för alldeles för många år sen men fasen va sugen man blir när man hör det här, keep on :clap_tranparent:

"FA " sa:
Grymt Andrejs :D
La själv basen på hyllan för alldeles för många år sen men fasen va sugen man blir när man hör det här, keep on :clap_tranparent:

Bara köp nåt billigt.
Sedan kan man ladda ner musik där man plockat bort basen.
Gitarr verkar vara nåt som alla Svenskar kan.
Så detta som jag håller på med är alltså "Karaoke Sawiideen"

Ska göra lite egen "thaimusik" och kraftigt parodiera den när tid finnes.
Som nam na ska den låten heta.

"andrejsdenruskige " sa:
Bara köp nåt billigt.
Sedan kan man ladda ner musik där man plockat bort basen.
Gitarr verkar vara nåt som alla Svenskar kan.
Så detta som jag håller på med är alltså "Karaoke Sawiideen"

Ska göra lite egen "thaimusik" och kraftigt parodiera den när tid finnes.
Som nam na ska den låten heta.

Eller varför inte Up 2 u ;D

Duktiga gubbar på CM. Vad sysslar spinnsidan med? Ni kan väl inte bara baka och städa?:))

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

M
Svar
17
Visningar
2 K
glimten66
G
F