Nån som vet vad Marianne har tagit vägen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

lubo68

Gäst
Då jag var medlem för första gången för ca 4-5 år sedan så var marianne en trogen chai-mai skrivare men nu var det länge sedan man såg några innlägg av henne.
e det nån som vet vad hon har tagit vägen?
senast hon tittade in här var i nov 2012

Jag lärde inte känna Marianne, när jag blev medlem här så hade hon redan mer eller mindre slutat ett skriva här.
Kanske någon som har vart medlem längre än mig vet vad som händer i hennes liv nu.

"Kycklingen " sa:
Jag lärde inte känna Marianne, när jag blev medlem här så hade hon redan mer eller mindre slutat ett skriva här.
Kanske någon som har vart medlem längre än mig vet vad som händer i hennes liv nu.

Marianne var en stor hängiven deltagare i det thailändska språket, men hon tröttnade på det alltid så stora ointresset för just språket och la av helt enkelt, därför skriver hon inte längre. Poblemet för henne var alla besserwisser som alltid ville förstöra hennes trådar och bara kom med idiotier och de ville aldrig vara seriösa.

Jag såg att Suriya sa till mig att han tycker att det är kul med människor som vill diskutera Thaispråket seriöst och på allvar och detta uppskattar jag verkligen, vi kan ha kul och skoja med språket men men allvar för det är allvar med språk, i fel sammahang och fel uttryck ligger du med ett skott i pannan i ett dike i Thailand ::) ::)

Jag är själv jätteglad att det idag finns personer här som Sodom, Grannen Olsson och Suriya som är så intresserade och vill delge alla andra sina kunskaper, det uppskattar jag verkligen, för forumet handlar ju om Thai...eller? Och där ingår språket, inte bara barer i Pattaya?

Lyco

"Lyco " sa:
Marianne var en stor hängiven deltagare i det thailändska språket, men hon tröttnade på det alltid så stora ointresset för just språket och la av helt enkelt, därför skriver hon inte längre. Poblemet för henne var alla besserwisser som alltid ville förstöra hennes trådar och bara kom med idiotier och de ville aldrig vara seriösa.

Jag såg att Suriya sa till mig att han tycker att det är kul med människor som vill diskutera Thaispråket seriöst och på allvar och detta uppskattar jag verkligen, vi kan ha kul och skoja med språket men men allvar för det är allvar med språk, i fel sammahang och fel uttryck ligger du med ett skott i pannan i ett dike i Thailand ::) ::)

Jag är själv jätteglad att det idag finns personer här som Sodom, Grannen Olsson och Suriya som är så intresserade och vill delge alla andra sina kunskaper, det uppskattar jag verkligen, för forumet handlar ju om Thai...eller? Och där ingår språket, inte bara barer i Pattaya?

Lyco
Lyco,Sodom, Grannen Olsson och Suriya, jag uppskattar verkligen vad ni skriver här, men som nybörjare här och mycket intresserad av thai språket finner jag det väldigt irriterande av att ni inte alltid förklarar på svenska vad ni pratar om, de gör det ju så mycket enklare att förstå för oss som inte är så kunniga ännu. För övrigt brukar jag inte ha så stora problem med nya språk, men thai verkar vara rätt så komplicerat. Men bara fortsätt för eller sennare så klarnar det väl för mej också!

/Boldor

"Lyco " sa:

Lyco

Aha, trevligt att folk träffas privat också. Då får man ju veta hur folk tänker egentligen. Hoppas att träfen med Marianne var trevlig.

"Lyco " sa:

Lyco
i ett tidigare inlägg så skrev jag att vi skulle vara snälla o inte kasta skit på varandra:
Det är ju tråkigt att medlemmar slutar att skriva för dom blir smutskastade o inte får respond, när lägger tid o kraft på det arbete för som dom har gjort..
Även som jag skrev i tidigare inlägg att detta ska vara ett bra forum seriöst så vi kan få in nya medlemmar o inte skräma bort dom
skulle vi vilja lägga in hårda ord så har vi ju (Dude) men då har ju man valt att det förekommer hårda ord på den inläggsidan
Då när Marianne lade in mycket inlägg så läste dom dom var både roliga i lärande.

"lubo68 " sa:
i ett tidigare inlägg så skrev jag att vi skulle vara snälla o inte kasta skit på varandra:
Det är ju tråkigt att medlemmar slutar att skriva för dom blir smutskastade o inte får respond, när lägger tid o kraft på det arbete för som dom har gjort..
Även som jag skrev i tidigare inlägg att detta ska vara ett bra forum seriöst så vi kan få in nya medlemmar o inte skräma bort dom
Då när Marianne lade in mycket inlägg så läste dom dom var både roliga i lärande.

Karma för det, lubo68. Och jag antar att det var precis det som Bertil lite ironiskt menade också.

Enligt mitt förmenande år människor olika och tänker olika. Visst kan det komma n del märkliga inlägg ibland, men på det stora hela tycker jag att det funkar bra.

Personligen kan jag tänka mig att Marianne fick andra intressen, kanske ett annat jobb och ingen tid över. Vem vet??

"Berralund " sa:
Karma för det, lubo68. Och jag antar att det var precis det som Bertil lite ironiskt menade också.

Enligt mitt förmenande år människor olika och tänker olika. Visst kan det komma n del märkliga inlägg ibland, men på det stora hela tycker jag att det funkar bra.

Personligen kan jag tänka mig att Marianne fick andra intressen, kanske ett annat jobb och ingen tid över. Vem vet??
jo jag tycker själv att det har blivit mycket lugnare nu på den sista tiden samt att ni har granskat inläggen lite hårdare.
Då mitt tidigare inlägg så var ett tag var ju det ett sk ordkrig mot varandra förut. så jag var tvungen att stampa ner foten i backen.
så jag sänder en karma till er som ansvarar för denna sida att ni har blivit bättre.

Nu har väl det som skrivits om barer i Pattaya, skrivits i en sluten forumsdel som heter dude hes way hammered, den forumstavlan har väl aldig sagts att den har något med Thailand att göra och vill man inte del av det som skrivs där är det ju bara att gå ur. Får ju info innan man ansöker om att gå med i den forumstavlan vad som skrivs där så är man känslig och bara intresserad av Thaibiten förstår jag inte varför man går med den delen av forumet.

"Jonas " sa:
Nu har väl det som skrivits om barer i Pattaya, skrivits i en sluten forumsdel som heter dude hes way hammered, den forumstavlan har väl aldig sagts att den har något med Thailand att göra och vill man inte del av det som skrivs där är det ju bara att gå ur. Får ju info innan man ansöker om att gå med i den forumstavlan vad som skrivs där så är man känslig och bara intresserad av Thaibiten förstår jag inte varför man går med den delen av forumet.
Jag har gått tillbaka och kollat om Mariann hon var en väldig flitig skrivare och startade upp många nya inlägg, men oftast blev hon ensam ned de här inläggen av någon anledning.
Hon jobbade på sjukhus och kunde även prata thai, måste ha haft stort intresse för Thailand och åkte ofta till landet tillsamman med sin man.
Den 10/2 -2012 är hon nere i södra Thailand med sin väninna och de hade kommit med China Air via Peking till Bangkok och det är det senaste inlägget hon gör, det kanske hade blivit några ändrade förhållande att hon inte är mer intresserad av Thailand.

"BERTIL " sa:
Aha, trevligt att folk träffas privat också. Då får man ju veta hur folk tänker egentligen. Hoppas att träfen med Marianne var trevlig.

Ja du, du och jag vet ju hur det är att träffas privat.
Vi hade ju trevligt, snart så ses vi igen.
:xmas_smiley:

"Boldor " sa:
Lyco,Sodom, Grannen Olsson och Suriya, jag uppskattar verkligen vad ni skriver här, men som nybörjare här och mycket intresserad av thai språket finner jag det väldigt irriterande av att ni inte alltid förklarar på svenska vad ni pratar om, de gör det ju så mycket enklare att förstå för oss som inte är så kunniga ännu. För övrigt brukar jag inte ha så stora problem med nya språk, men thai verkar vara rätt så komplicerat. Men bara fortsätt för eller sennare så klarnar det väl för mej också!

/Boldor

Riktigt Boldor, jag är medveten om att det lätt gärna blir kanske "allt är givet" och vi kanske inte alltid tänker på detta och kom gärna med förslag på hur du vill att vi skall förklara, för detta tycker jag ockå är viktigt men som jag kanske och alla andra inte tänker på, så där får vi bättra oss.

Ibland faktiskt är det inte alltid så lätt att just förklara vissa saker, som Sodom sa i sitt inlägg "lära alfabetet är nyckeln till att förstå thai, så om du tar det tipset till dig, så kommer du att se att det är mycket lättare att hänga med!

Men jag och vi andra skall bättra oss, men som sagt kom gärna med förslag på hur du vill att vi skall förklara på begriplig svenska, för det gör att vi kan lära bättre också och få större förståelse för Thai!

För det är ju så att delge andra på ett pedagogoskt sätt det man vill säga gagnar ju också oss alla och vi alla lär oss mer. Sen är vi säkert inte proffs vi heller, utan vi har mycket att lära och man blir aldrig fullärd tack och lov. ;D ;D

ja det är alltid ett krux det där med att skriva så alla eller de flesta förstår vad man pratar om, som du säkert ser förstår inte jag heller vad andra menar heller fast jag anser mig vara i alla fall någorlunda bevandrad, men så kommer det någon som vet annat och man får genast upp ögonen för att "jaha så är det" och detta skall vi ta åt oss, så visst skall vi bli bättre på att förklara!

Här finns idag jätteduktiga som Suriya och Sodom samt Grannen Olsson och det är jag glad för, men om vi inte kan förklara så andra begriper ja då får vi ta åt oss det och bättra oss. :)

Lyco

"Boldor " sa:

/Boldor

Jag ber om ursäkt för de gånger det har blivit så. Ni ska inte vara rädda för att fråga eller be om mer förkaringar. På det viset blir det roligare att skriva också. :P

Jag tycker ibland att intresset känns lågt, och det kanske kan förbättras om vi skriver bättre? Kom gärna med tips på hur vi kan skriva bättre! :)

"suriya " sa:
Jag ber om ursäkt för de gånger det har blivit så. Ni ska inte vara rädda för att fråga eller be om mer förkaringar. På det viset blir det roligare att skriva också. :P

Jag tycker ibland att intresset känns lågt, och det kanske kan förbättras om vi skriver bättre? Kom gärna med tips på hur vi kan skriva bättre! :)

Ja Suriya detta med att det är lågt intresse, kan ju tyckas så och det har jag också alltid tyckt, men så har jag kommit fram till att det är nog så eller är för många känns detta med Thai hopplöst och kankse det har med att göra att det är ett så olikt språk från det vi känner som språk.

Här är det ett helt annat alfabet som inte har någon likhet med vårt alfabet utan det är tecken som är hieroglyfer och uttal som är främmande samt att språket många gånger är helt omvänt vårt, så jag har en viss förståelse.

Och visst där har du rätt, vi måste bli bättre på att göra det intressant, men samtidigt vet jag att många vill gå genvägar och det går inte om man verkligen vill lära sig Thai.

Sen har vi den delen som bara vill lära sig "fraser", för att ha på semestern, så där har ju du och grannen redan lagt in en hel del, så det är också lite upp till den som vill lära sig thai och inte bara ha allt serverat på silverfat.

Vigtigt tror jag att det samlas i en och samma tråd "fraser alltså", så det blir lätt att hitta, en smaskig rubrik och alla hittar!

Här finns ju massor redan, men som alltid är det utspritt och det glöms bort och det är just svårigheten att hålla lågan brinnande så att den inte slocknar och där tror jag att problemet just är att det blir utspritt över hela forumet och det blir konstiga rubriker som ingen kan relatera till och så tröttnar man.

Det är alltid svårt att vara alla till lags och jag får ju säga att detta forum är väl ett av de forum, "jag är med i många" i dagsläget där det är störst intresse förutom då Thai-Language.

Där har ju du en stor del i att det är så, så vi skall inte misströsta utan vi får väl ta och bättra oss, jag har ju massor av färdiga fraser som jag kan lägga in och skall göra det med då förklaringar på begriplig svenska och varför det sägs som det som det sägs och där kan vi väl hjälpas åt.

Varför jag inte redan gjort det beror på att jag inte är en "frasmänniska" av någon outgrundlig anledning, är mer intresserad av den akademiska sidan av språket, låter ju väldigt torrt och tråkigt ;D ;D, men sådan är jag, men jag skall bättra mig. ::)

Du jag, sodom och grannen kan ge olika tolkningar eller rätt tolkning om det nu finns någon, så är ju oftast inte fallet med thai, det finns ingen enhetlig tolkning många gånger utan situationer avgör många gånger, men vi kan ju komma så nära vi kan, du har ju visat prov på bra tolkningsförmåga :thumbsup:.

Sen kan vi ju har mer djuplodade saker också, på så sätt kanske vi kan öka intresset ännu mer, sen har säkert du och sodom samt grannen ännu mer fraser och ord som kan läggas till eller hur.

Vi kan väl skapa en tråd och då måste vi vara ordentliga med transkribering samt att vi använder 14 punkters teckenstorlek så att alla ser och att vi transkriberar på samma sätt allihop det är viktigt, du och jag tycks ha samma idée om hur transkriberingen skall vara och sodom och grannen kan väl få ha sina synpunkter, bara vi är samspelta, vad säger du?

För att vara den tråkmåns jag är ;D, är det en sak som jag inte är förtjust i och det är när man slänger in en massa ord och så säger man att var och ett av dessa ord betyder en sak och där blir all pedagogik fel.

De allra flesta ord i Thai har minst tre eller fler betydelser beroende på ordklass eller sammanhang och det är viktigt att förklara i vilket sammanhang använder man ett ord eller vad betyder detta ord med en viss tonmarkör.

Ex:

"jag vill, önskar", här finns ju:

อยาก jaak[sup]L[/sup] , ต้องการ dtoong[sup]F[/sup] gaan och เอา ao alla betyder "vill, vill ha, önskar" men อยาก jaak[sup]L[/sup] tillsammans med verb och เอา ao tillsammans med substantiv, jag vill gå อยาก jaak[sup]L[/sup] och jag vill ha biffstek เอา ao, ao mest i sammanhang där man beställer något.
อยากได้ jaak[sup]L[/sup] dai[sup]F[/sup] en annan form av ao och mer artigt ต้องการ dtoong[sup]F[/sup] gaan och tillsammans med substantiv, så alla dessa fyra betyder samma men i olika sammanhang och med olika ordklasser.

ต้องการ dtoong[sup]F[/sup] gaan och เอา ao eller อยากได้ jaak[sup]L[/sup] dai[sup]F[/sup] = jag vill ha en kaka, tårta, men jaak[sup]L[/sup] när du vill göra något, gå på bio t ex, อยากไปดูหนัง jaak[sup]L[/sup] bpai duu nang[sup]S[/sup].

Sen visst, alla förstår ju i alla fall, situationen avgör mest här faktiskt, men så tycker jag i alla fall, det är viktigt för att förstå rätt thai, vet inte vad ni andra tycker, men så tycker jag! ;D

Lyco

Jag hade en idé om att få igång frågor om fraser genom att lägga ut ord inom specifika områden (frukter, grönsaker, fordon osv), men det föll inte så bra ut tror jag. Att lista fraser är mer jobb, och troligen stor risk att de inte är precis vad som är användbart för läsaren.

Det finns redan ton av böcker och även en massa material här, så styrkan i ett språkinriktat forum som detta tycker jag fråmst är att kunna få svar på frågor.

Jag är för att vi ska transkribera på samma sätt, och det finns en tråd med ett förslag som jag inte tycker är så bra. Jag tycker att det är bäst att skriva på "svenska" eftersom det är ett svenskt forum. Så om vi kunde hitta ett bra sätt som gör att svenskar får till ordet utan att lära sig hur våran transkribering fungerar så tycker jag det skulle vara kanon + att jag tycker "Lyco-style" tonmarkeringar fungerar bra. :)

"suriya " sa:
Jag hade en idé om att få igång frågor om fraser genom att lägga ut ord inom specifika områden (frukter, grönsaker, fordon osv), men det föll inte så bra ut tror jag. Att lista fraser är mer jobb, och troligen stor risk att de inte är precis vad som är användbart för läsaren.

Det finns redan ton av böcker och även en massa material här, så styrkan i ett språkinriktat forum som detta tycker jag fråmst är att kunna få svar på frågor.

Jag är för att vi ska transkribera på samma sätt, och det finns en tråd med ett förslag som jag inte tycker är så bra. Jag tycker att det är bäst att skriva på "svenska" eftersom det är ett svenskt forum. Så om vi kunde hitta ett bra sätt som gör att svenskar får till ordet utan att lära sig hur våran transkribering fungerar så tycker jag det skulle vara kanon + att jag tycker "Lyco-style" tonmarkeringar fungerar bra. :)

Håller absolut med dig där, nu är det då bara att be de ansvariga i detta forum att kanske skapa en del i detta forum som speglar våra önskningar.

Kanske två forumdelar som i Thai-Language ett Basic och ett Advanced, låter ju väldigt akademiskt men jag tror att det är bra, på svenska då "Thai grunder och Thai Advanced", kan du ge mig ett bra ord för Advanced på svenska för avancerad är att ta i tycker jag, alltså en grund och sen...hmmm, för de som vill ta språket ett litet steg till.

Kanske Thai steg 1 och Thai steg 2, ja kom med förslag!

Då tänker jag så här att "grund" är då fraser, ord och tatueringar, namn osv, sen den andra avdelningen mer akademisk som ordspråk, semantik, ursprung och mer avancerad thai som inte rymmer i Thai grund.

Är det något som skulle funka, eller har ni andra förslag på hur vi kan göra det på ett bra sätt, alla tycker jag i detta forum skall komma med förslag och sen kan vi väl komma överens om något som skapar intresse och engagemang!

Lyco

I svenska skolan brukade man använda "överkurs" för det som är advanced på engelska, när jag gick i skolan iaf. :)

Det är precis det där som är nyckeln, tror jag, att det behövs mer förslag.

"suriya " sa:
I svenska skolan brukade man använda "överkurs" för det som är advanced på engelska, när jag gick i skolan iaf. :)

Det är precis det där som är nyckeln, tror jag, att det behövs mer förslag.

hee..., ja överkurs är bra, kanske det låter som man aldrig kommer dit, men som du säger fler förlag krävs kanske.

Det finns ju på engelska intermediate = mellan eller medel, men då känns det som att man måste ha tre avdelningr, grund, medel och hög, så det kanske inte var det bästa, så kom med förslag som Suriya säger, något som känns hemtamt och inte allt för pråligt eller uppblåst : :wai:

Lyco

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
A
A
Svar