Har en förkärlek till färsk grönpeppar

 
P

Pjodd

Gäst
Smaken är som baken sägs det:)
För mig är färsk grönpeppar en magisk krydda/smak. Hemma går det i bästa fall att få tag i konserverat i en vätska som inte på långa vägar smakar lika dant (inte vätskan då alltså...)
När jag lagar mat här så petar jag ner grönpeppar i allt. Chilin bleknar i förhållande.
Finns det fler än jag som blivit "beroende" av grönpeppar? När jag får suget i Sverige så kan jag vara direkt otrevlig. Chili är vetenskapligt bevisat beroendeframkallande, men grönpeppar?

En grillad köttbit med klyftpotatis, dränkt i en sås där pepparkornen framträder likt ett könsorgan illa smittat av kondylom. Ursäkta liknelsen men så tätt ska det vara mellan kornen.
 
Khmererna är otroligt stolta över sin Kampot peppar, enligt en kock jag talat med "världens bästa peppar" kulören beror lite på mognadsgraden, grön-svart. Jag ser redan fram emot att läsa din recension :wai::D
 
kulören beror lite på mognadsgraden, grön-svart.

Så är det. Grönpeppar går relativt snabbt över till svartpeppar (mindre än en vecka). Tog hem "ett par nävar" grönpeppar i våras till brorsan som är kock. Den snåle f.n lagade förvisso en underbar middag men sparade resten som han använde i sin restaurang.
 
Vad gäller Kambodja så har vi mycket att skämmas över, Jag var på väg över dit och studerade lite historia.
 
Jag som svensk skämdes när jag var där... Kan ge dig ett par länkar om du är intresserad.
Khmer är ett sjukt sexigt språk. Lite som norska eller värmländska för en skåning:).
 
Kan inte se din länk:(. Har inte varit där "live" men sett åtskilliga dokumentärer om Ankor Wat. Lite Atlantis över det hela.
 
Så är det. Grönpeppar går relativt snabbt över till svartpeppar (mindre än en vecka). Tog hem "ett par nävar" grönpeppar i våras till brorsan som är kock. Den snåle f.n lagade förvisso en underbar middag men sparade resten som han använde i sin restaurang.

Grönpeppar är den omogna frukten, svartpeppar är den gröna jästa och torkade frukten, rödpeppar är mogen torkad frukt och vitpeppar är den mogna röda och skalade frukten.

Rödpeppar är inte samma som rosépeppar som en del tror, det är en helt annan växt Schinus molle.

Grönpeppar är också min favorit, äter mycket grönpeppar i Thailand. En nygrillad fisk och en klase grönpeppar mums!
 
Khmererna är otroligt stolta över sin Kampot peppar, enligt en kock jag talat med "världens bästa peppar" kulören beror lite på mognadsgraden, grön-svart. Jag ser redan fram emot att läsa din recension :wai::D

Skall jag kolla upp, går att få tag på här ser jag, som kock måste jag ju testa. Har faktiskt inte hört talas om denna peppar konstigt nog, men man kan ju inte veta allt, därför har vi ThaiSnack:) och jo en del säger ju det att det är världens bästa peppar. Undrar om de i Kerala Indien Tellicherry-peppar eller Malabar-peppar eller de i Kamerun Penja-peppar håller med om detta.:D

Ja skall jag testa Kampot-peppar, gillar detta med chili och peppar överhuvudtaget.
 
När jag gör en köttgryta (vågar inte kalla det för gulasch) så har jag massor av grönpeppar i.
Det jag märkt är att precis som vitlök så svettas man ut dofterna. Ok, nu använder jag extremt mycket grönpeppar när jag väl brassar käk men faktumet kvarstår.

Att vi inte har det i Sverige har väl med hållbarheten att göra. Det skulle bli ruskigt dyrt att köpa. Vad kostar en knippe här, 5-10 baht? Löjligt billigt till smaksensationen:)
 
När jag gör en köttgryta (vågar inte kalla det för gulasch) så har jag massor av grönpeppar i.
Det jag märkt är att precis som vitlök så svettas man ut dofterna. Ok, nu använder jag extremt mycket grönpeppar när jag väl brassar käk men faktumet kvarstår.

Att vi inte har det i Sverige har väl med hållbarheten att göra. Det skulle bli ruskigt dyrt att köpa. Vad kostar en knippe här, 5-10 baht? Löjligt billigt till smaksensationen:)

Jo men färsk grönpeppar är inget svårt att få tag på i Sverige, finns ju oftast i thai, kinesbutiker och även i dagligvaruhandeln. Grönpeppar går ju alldeles utmärkt att frysa in.

Att tänka på är att när du skall använda dem från frysen, i med dem krossa dem snabbt i morteln och snabbt i sås eller vad du nu skall ha det till, då behåller de sin gröna färg. Tinar de svartnar de.

Sen också koka inte grönpepparn för länge, bara ett snabbt uppkok annars tappar de smak.
 
Det var kanske ett starkt ordval men efter att studerat deras historia och hur västvärlden lämnade Khmererna till sitt öde under Pol Pott så var det pinsamt att vara där. När ni på youtube sett reportagen från John Pilger om Kambodja (länk: https://www.youtube.com/results?search_query=john+pilger+cambodia ) så kan jag sedan skicka en länk om hur Sverige såg på det hela... Inget vi kan vara stolta över

Jo men västvärlden har ju alltid varit sval till sådant som ligger långt bort från dem själva och där det inte finns något värdefullt att hämta. Ja denna period i Kambodjanernas (som de vill kalla sig själva) historia är sorglig som västvärlden vände ryggen till, som sagt var, de har inga tillgångar som var något värt för västvärlden.
 
Grönpepparsås till en köttbit är smaskens, kanske blir en sån i mellandagarna ...
 
Jo men färsk grönpeppar är inget svårt att få tag på i Sverige, finns ju oftast i thai, kinesbutiker och även i dagligvaruhandeln. Grönpeppar går ju alldeles utmärkt att frysa in.

Att tänka på är att när du skall använda dem från frysen, i med dem krossa dem snabbt i morteln och snabbt i sås eller vad du nu skall ha det till, då behåller de sin gröna färg. Tinar de svartnar de.

Sen också koka inte grönpepparn för länge, bara ett snabbt uppkok annars tappar de smak.

Den enda grönpepparn jag kommit över är Santa Maria (tror jag) i ngn vätska för att hålla längre. Får kolla nästa gång jag kommer upp. Det mesta flygs juh över så det borde inte vara ngn omöjlighet, men priset därefter?

Men då borde det efter frysning ändra smak, eller? När den är färsk så har den en väldigt karakteristisk smak.

Jag föreställer mig att det blir lite som att när man steker chilin först (så hettan försvinner) så blir det en annan smak, så jag öser ner en dos tidigt (efter chilin men innan köttet) och resten på slutet. Samma gör jag med vitlöken.
Har man grillat kött så serverar jag även med en obehandlad sträng av grönpeppar ovanpå såsen på köttbiten.

Jösses, nu blev jag hungrig...
 
Den enda grönpepparn jag kommit över är Santa Maria (tror jag) i ngn vätska för att hålla längre. Får kolla nästa gång jag kommer upp. Det mesta flygs juh över så det borde inte vara ngn omöjlighet, men priset därefter?

Men då borde det efter frysning ändra smak, eller? När den är färsk så har den en väldigt karakteristisk smak.

Jag föreställer mig att det blir lite som att när man steker chilin först (så hettan försvinner) så blir det en annan smak, så jag öser ner en dos tidigt (efter chilin men innan köttet) och resten på slutet. Samma gör jag med vitlöken.
Har man grillat kött så serverar jag även med en obehandlad sträng av grönpeppar ovanpå såsen på köttbiten.

Jösses, nu blev jag hungrig...

Den grönpepparn du menar är ju i lag, grönpeppar i lag, vatten, vinäger, ättika och salt. Vet inte men känns som att du nyss har upptäckt detta med grönpeppar, grönpeppar har funnits så länge jag vet och då antingen frystorkad eller i lag som ju är vanligt. Själv har jag ju arbetat som kock i nästan 30 år och började 1972 och då fanns det grönpeppar, inte färsk dock men i lag.

Vad jag vill komma fram till är ju att grönpeppar är ju i det perspektivet inte speciellt exotiskt, har ju funnits länge och själv har jag ätit färsk grönpeppar enda sedan jag första gången 1989 kom till Thailand.

Färsk grönpeppar som vi pratar om finns ju att få tag på lite överallt och är ju inget ovanligt idag, i välsorterade affärer som ICA Maxi och andra stora välsorterade butikskedjor finns ju med jämna mellanrum färsk grönpeppar.

I kinesbutiker och thaibutiker nästan alltid. Idag köpte jag färsk grönpeppar och paketet kostade 18 kronor, inte speciellt dyrt, så dina farhågor om att det skulle vara dyrt kan du nog lägga ner för så exotiskt är det inte.

green.jpg
 
Jo, ny är jag på området. Började frossa i grönpeppar bara för ngt år sedan. 18 spänn var juh inget att oja sig över. Trodde att det var betydligt dyrare än så med tanke på hållbarheten.
Heh, exotiska jag berättade en "nyhet":) Gott är det iaf:thumbsup:

Tack för info!
 
Jo, ny är jag på området. Började frossa i grönpeppar bara för ngt år sedan. 18 spänn var juh inget att oja sig över. Trodde att det var betydligt dyrare än så med tanke på hållbarheten.
Heh, exotiska jag berättade en "nyhet":) Gott är det iaf:thumbsup:

Tack för info!

Ja hållbarheten är ju inte lång, svartnar fort men går som jag sagt utmärkt att f rysa och så som du fryser in den kommer den också ut. Viktigt dock som jag sagt innan i denna tråd, ut från frysen, krossa snabbt i mortel och ner i den varma såsen, så behåller den smak och färg.

Ett tips, frys in i små paket, för tar man ständigt ut och stoppar tillbaka i frysen så blir det ju en upptiningseffekt var gång och det gör att även fryst svartnar den så småningom.

Likadant med Basilika, sweet och holy, in med det i frysen och sen när man använder det snabbt ner i den varma woken eller gryta eller vad det nu är, så behåller basilikan färgen. Samma med färsk chili. Koriander går också utmärkt att frysa.

Viktigt dock är ju att fryser man så kan man ju bara använda det i varm mat, du kan ju inte ta ut basilika t ex den svartnar ganska omgående, men i varm mat går det alldeles utmärkt. Grönpepparn ändrar ju inte smak bara för att den fryses.

Skall faktiskt äta fläskkött med grönpeppar idag, nu när jag ändå har köpt:D
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp