Hard Rock Cafe i Bangkok stänger efter 30 år.

Accept, Kiss och Mötley Crue va skitstora over there.
Sen går 20-30 åringar på Hardrock??
Inte här i Pattaya iaf, nåt som kommer dö ut.
Göteborg är det som sagt ett jäkla disco, när vi som förstod oss på 80 talet dör ut så dör Hardrock nog med ut och ersätts av nåt annat.
Du underskattar nog 80tals rockarna i delar av Asien.

Jag pratar huvudsakligen om Shanghai och där har jag ätit på Hard Rock runt 30 gånger. Tveklöst är det väldigt få kinesiska gäster som är över 40 och de västerländska gästerna är så få att det är försumbart.

Numera finns det mängder av västerländska restauranger i Shanghai men överlag är det få kineser över 40 som besöker dem, kanske beror på att det i deras ungdom inte fanns annat än ris och nudlar och det är ju svårt att lära gamla hundar att sitta.

Jag tror säkert att Guns N Roses skulle kunna sälja ut en konsert i Shanghai också men 30,000 fans i en stad med 30 miljoner invånare innebär ju inte att gemene man är särskilt intresserade.

Jag pratar huvudsakligen om Shanghai och där har jag ätit på Hard Rock runt 30 gånger. Tveklöst är det väldigt få kinesiska gäster som är över 40 och de västerländska gästerna är så få att det är försumbart.

Numera finns det mängder av västerländska restauranger i Shanghai men överlag är det få kineser över 40 som besöker dem, kanske beror på att det i deras ungdom inte fanns annat än ris och nudlar och det är ju svårt att lära gamla hundar att sitta.

Jag tror säkert att Guns N Roses skulle kunna sälja ut en konsert i Shanghai också men 30,000 fans i en stad med 30 miljoner invånare innebär ju inte att gemene man är särskilt intresserade.
Kanske inte men trots allt är det idag bara 80 talsbanden som fyller arenor.....
Dumpa Hereys en sekund och lyssna på riktig musik vet ja ;)

Nå ser det ut til at thailandske myndigheiter tror at det bare er å “skru på brytaren” igjen når pandemien er over og turistene strømmer tilbake til Thailand. Men så enkelt er det bare ikke. For infrastrukturen for turistindustrien er i ferd med å forsvinne. Og den forsvinner bit for bit hver dag som pandemien fortsetter. Og Hard Rock Cafe er en av de bitene.

Hej

Där tror jag du har rätt, problemen är nog större än vad landets ledning ger sken av, mängder av företag och anställda har påverkats negativt av pandemin, många har redan slagit igen och än fler hotas av konkurs ju längre tid nedstängningen varar.

Det lär nog även ta lite tid innan flygbolagen återgår till den kapacitet som dom hade innan pandemin också, många bolag har ju sålt av plan, ställt av plan, avskedat personal o.s.v och det är ju en process att starta om igen.

Mvh isan lover

Når det gjelder vestlige artister, uansett musikk-sjanger, i den undertrykte verden så tror jeg at artistene ofte er populære fordi dem representerer en rik og moderne verden som er uoppnåelig for dem.

Måste erkänna att jag aldrig varit där trots att jag bott här över 20 år. Brukade dock käka på Hard Rock i Shanghai en gång i månaden fram till 2019 och i mitten på 10-talet så fanns det tre restauranger. Det var dock uppenbart att det förändrades från coolaste stället i hela staden till ett turistställe som bara besöktes av turister från andra städer och byar. 2019 så stängdes den sista restaurangen helt plötsligt och så vitt jag vet så har ingen ny öppnats. Ska man vara helt ärlig så finns ju bättre amerikansk mat på TGI eller Outback samt på ett hundratal privatägda restauranger, och en signerad gitarr av någon obskyr 80-tals rockare är inte längre någon magnet för unga asiater.

Hej

Håller med om att Hard Rock Cafe är något som mest attraherar turister, så är det väl nästan på dessa jorden runt, speciellt i länder utanför västvärlden så är det ju något av ett vattenhål för just västerlänningar som vistas utomlands.

Mvh isan lover

Hej

Där tror jag du har rätt, problemen är nog större än vad landets ledning ger sken av, mängder av företag och anställda har påverkats negativt av pandemin, många har redan slagit igen och än fler hotas av konkurs ju längre tid nedstängningen varar.

Det lär nog även ta lite tid innan flygbolagen återgår till den kapacitet som dom hade innan pandemin också, många bolag har ju sålt av plan, ställt av plan, avskedat personal o.s.v och det är ju en process att starta om igen.

Mvh isan lover
Vart här nyligen? Utanför turistorterna märker man inte ens att en pandemi försigår.
Jag har vart i Sverige, Norge, Sydkorea och Thailand under långa uppehåll under pandemin samt kortare vistelser i Singapore, Egyptien, Paris, Aberdeen och Orkney här i Thailand utanför turiststråken märks den minst.
I Pattaya märks den mest av på beachroad och 2nd road medans många andra gator i stan är inte så nedstängda som du tror.
Hardrock Pattaya under Pandemin.
Du får det låta som det är helt öde och nedstängt i hela landet, vilket är bull.
Jag är här.
Uppe i byn skrattade man mest åt det när vi var där över nyår och inget folket där brydde sig om.
Visst är det kraftigt negativt för ekonomin men inte den dommedag du påvisar.
Folk ligger inte på gatorna och svälter.
Bidragen betalas ut lättare än du tror, frugan fick ett konto med 5000 baht nu, pengar som kan användas på godkända smårestauranger/matlevereringsställen, stora kedjor får inte vara med, pengarna skall gå till småföretagare.
Man handlar med en app, så går bara att handla hos dom godkända.

20201212_161914.jpg

20201212_161935.jpg

20201212_162430.jpg

Vart här nyligen? Utanför turistorterna märker man inte ens att en pandemi försigår.
Jag har vart i Sverige, Norge, Sydkorea och Thailand under långa uppehåll under pandemin samt kortare vistelser i Singapore, Egyptien, Paris, Aberdeen och Orkney här i Thailand utanför turiststråken märks den minst.
I Pattaya märks den mest av på beachroad och 2nd road medans många andra gator i stan är inte så nedstängda som du tror.
Hardrock Pattaya under Pandemin.
Du får det låta som det är helt öde och nedstängt i hela landet, vilket är bull.
Jag är här.
Uppe i byn skrattade man mest åt det när vi var där över nyår och inget folket där brydde sig om.
Visst är det kraftigt negativt för ekonomin men inte den dommedag du påvisar.
Folk ligger inte på gatorna och svälter.
Bidragen betalas ut lättare än du tror, frugan fick ett konto med 5000 baht nu, pengar som kan användas på godkända smårestauranger/matlevereringsställen, stora kedjor får inte vara med, pengarna skall gå till småföretagare.
Man handlar med en app, så går bara att handla hos dom godkända.

20201212_161914.jpg

20201212_161935.jpg

20201212_162430.jpg

Hej

Trots den positiva bild du målar upp ökar antalet konkurser stadigt liksom antalet psykiskt sjuka och antalet självmord som myndigheterna uppger nu ligger på rekordnivåer, läste dessutom i veckan att regeringen ska dra igång ett nytt stödprogram, det tidigare omfattade ca 14 miljoner människor som ansågs ha svårt att försörja sig och det nya stödet som nu ska startas beräknas bli mycket större och omfatta åtskilliga miljoner till, så sanningen kanske ligger någonstans mellan min och din bild av läget.

Mvh isan lover

Hej

Trots den positiva bild du målar upp ökar antalet konkurser stadigt liksom antalet psykiskt sjuka och antalet självmord som myndigheterna uppger nu ligger på rekordnivåer, läste dessutom i veckan att regeringen ska dra igång ett nytt stödprogram, det tidigare omfattade ca 14 miljoner människor som ansågs ha svårt att försörja sig och det nya stödet som nu ska startas beräknas bli mycket större och omfatta åtskilliga miljoner till, så sanningen kanske ligger någonstans mellan min och din bild av läget.

Mvh isan lover
Jag målar inte upp en positiv bild, skriver klart och tydligt att är en nedgång men inte den dommedag du för fram.

Hej

Mvh isan lover
Sen vet du att alla Thai söker, min fru har inga problem med försörjning men ingår i dom 14 miljoner som fått bidrag.

Det här är musik och finns inget som slår 80 talet, all 80tal spelas än idag.
Det var heavy metal eran.

Sen vet du att alla Thai söker, min fru har inga problem med försörjning men ingår i dom 14 miljoner som fått bidrag.

Hej

Ja det var över 25 miljoner som sökte och ca 14 miljoner som fick bidrag, men även många av dom som fick avslag var verkligen i behov av det, självmord förekom bland dom som fick avslag och hade barn att försörja, läste nyligen om en kvinna som svalde en massa tabletter för att ta sitt liv efter avslag, hon överlevde och fick till slut sitt bidrag, så det är nog väldigt olika hur stort behovet av stödet är, men säkerligen söker även en del som inte behöver stöder, så brukar det ju alltid vara och då t.o.m i rikare länder som Sverige.

Mvh isan lover

Hej

Ja det var över 25 miljoner som sökte och ca 14 miljoner som fick bidrag, men även många av dom som fick avslag var verkligen i behov av det, självmord förekom bland dom som fick avslag och hade barn att försörja, läste nyligen om en kvinna som svalde en massa tabletter för att ta sitt liv efter avslag, hon överlevde och fick till slut sitt bidrag, så det är nog väldigt olika hur stort behovet av stödet är, men säkerligen söker även en del som inte behöver stöder, så brukar det ju alltid vara och då t.o.m i rikare länder som Sverige.

Mvh isan lover
Frugan sökte inte ens, dom sa i villagen att hon är berättigad, gick och fråga den utvalda banken och ja fick ett konto direkt.
Tyckte själv gick lite för lätt och hon fick retro pga hon inte sökt innan.
Tog minuter.
Jag är inte insatt i kraven och blev förvånad att frugan fick, hon drog och fixa det själv utan att fråga mig först, jag hade sagt nej då vi inte är i behov av det.
Men va visst up to her ;)

Hej

Mvh isan lover
Du läser om 1 kvinna och applicerar det på 70 miljoner.
Företag skriker om arbetskraft när folk från grannländerna inte kommer in och Thai vägrar befatta sig med dom jobben.
Skall jag tycka synd om dom då?

Du läser om 1 kvinna och applicerar det på 70 miljoner.
Företag skriker om arbetskraft när folk från grannländerna inte kommer in och Thai vägrar befatta sig med dom jobben.
Skall jag tycka synd om dom då?

Hej

Det här handlar inte om en kvinna utan om betydligt fler när regeringen säger att dom kraftigt ska utöka antalet människor som ska vara berättigade till ett stöd som redan omfattar 14 miljoner medborgare, sen talar ju myndigheternas uppgifter om kraftigt ökans psykisk ohälsa och rekord i självmord också sitt tydliga språk, alla har det inte så lätt just nu och pandemin påverkar många negativt i Thailand precis som i den övriga världen.

Mvh isan lover

Hej

Det här handlar inte om en kvinna utan om betydligt fler när regeringen säger att dom kraftigt ska utöka antalet människor som ska vara berättigade till ett stöd som redan omfattar 14 miljoner medborgare, sen talar ju myndigheternas uppgifter om kraftigt ökans psykisk ohälsa och rekord i självmord också sitt tydliga språk, alla har det inte så lätt just nu och pandemin påverkar många negativt i Thailand precis som i den övriga världen.

Mvh isan lover
Någon som påstått att alla har det lätt, pågår förfan en jävla pandemi, hela världen är drabbad men Thailand är ett av dom länderna som klarat sig bäst.
Fortsatt är Thailands -bnp under pandemin lägre en Europa i snitt och dödsfallen här talar för sig själv.

Någon som påstått att alla har det lätt, pågår förfan en jävla pandemi, hela världen är drabbad men Thailand är ett av dom länderna som klarat sig bäst.
Fortsatt är Thailands -bnp under pandemin lägre en Europa i snitt och dödsfallen här talar för sig själv.

Hej

Skillnaden mellan Sverige och Thailand i det fallet är väl att vi har ett betydligt mer omfattande och mer väl fungerande socialt skyddsnät än vad man har i Thailand, det gör det ju lättare för familjer här att klara sin försörjning även under en rådande pandemi.

Dom som drabbas minst i Thailand just nu är väl dom utlänningar som vistas där, dom har ju oftast pengar på banken, inkomst eller pension som är intjänad utanför Thailand, då blir naturligtvis pandemins påverkan minimal, men så ser det inte riktigt ut för dom som ska leva på dom pengar dom tjänar ihop dag för dag, så en kraftig utökning av dom 14 miljoner som redan har stöd känns både riktig och logisk.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
Anonymius
A
G
Svar
109