Human Rights Watch rapport 2018 (Thailand).

Isan Lover

Forumveteran
Hej.

HRW har gett ut sin World Report 2018 och här är den gällande Thailand.

https://www.hrw.org/world-report/2018/country-chapters/thailand

Thailands Militärjunta får kritik inom dessa områden:

Sweeping, Unchecked, and Unaccountable Military Powers

Freedom of Expression

Secret Military Detention, Torture, and Military Courts

Enforced Disappearances

Lack of Accountability for Politically Motivated Violence

Human Rights Defenders

Violence and Abuses in Southern Border Provinces

Refugees, Asylum Seekers, and Migrant Workers

Anti-Narcotics Policy

Key International Actors

Mvh isan lover

Lite orättvist att antyda att alla dessa problem beror på juntan eller orsakats av juntan.

Orättvist... javisst kan man tycka det.
Men du märker snart att IL har en agenda. Om det gäller bönder i Isaan eller snorrika nattklubbsägare i Bangkok kvittar. Alla förändringar som juntan inför är av ondo!

Nu är dock inte alla förändringar listade där orsakade av juntan. Bland annat "War on drugs" dödsfallen var innan juntan om jag inte har helt fel?

Jaga terrorister i södra Thailand med "hårdhandskar". Visst, kom med ett bättre alternativ där ingen oskyldig drabbas. Ta emot flyktingar, varför gå emot vad i alla fall jag har fått uppfattningen att de flesta tycker i Thailand och ta emot t. ex. massa Rohingya?

Orättvist... javisst kan man tycka det.
Men du märker snart att IL har en agenda. Om det gäller bönder i Isaan eller snorrika nattklubbsägare i Bangkok kvittar. Alla förändringar som juntan inför är av ondo!

Hej

Du har naturligtvis helt rätt, jag har aldrig gjort någon hemlighet av att jag är för demokrati, fria val, åsiktsfrihet, pressfrihet, mot censur, mot förtryck, ogillar tortyr, är emot s.k attitydjustering, är emot att civila döms i militärdomstolar, tycker att militära massakrer på studenter och politiska motståndare borde bestraffas, är för att mänskliga rättigheter respekteras o.s.v.

Detta vare sig jag skäms för eller försöker dölja på något vis, för mig som motståndare till militärkupper, diktatur och Juntastyre samt för mänskliga rättigheter så är det självklart att påvisa bristerna och det negativa med diktatur.

En del andra medlemmar har en annan agenda, är positiva till kupper, diktatur och juntastyre, dom fokuserar då på det som dom tycker är positivt med diktaturen, dom blir också lätt upprörda när deras idoler kritiseras.

Så är det på forumet och så är det i Thailand, det finns människor som är nöjda och som försvarar diktaturen och det finns andra som vill ha demokratin åter och som är kritiska till det nuvarande militära styret.

Själv ser jag inget konstigt alls med detta.

Mvh isan lover

Hej

Du har naturligtvis helt rätt, jag har aldrig gjort någon hemlighet av att jag är för demokrati, fria val, åsiktsfrihet, pressfrihet, mot censur, mot förtryck, ogillar tortyr, är emot s.k attitydjustering, är emot att civila döms i militärdomstolar, tycker att militära massakrer på studenter och politiska motståndare borde bestraffas, är för att mänskliga rättigheter respekteras o.s.v.

Detta vare sig jag skäms för eller försöker dölja på något vis, för mig som motståndare till militärkupper, diktatur och Juntastyre samt för mänskliga rättigheter så är det självklart att påvisa bristerna och det negativa med diktatur.

En del andra medlemmar har en annan agenda, är positiva till kupper, diktatur och juntastyre, dom fokuserar då på det som dom tycker är positivt med diktaturen, dom blir också lätt upprörda när deras idoler kritiseras.

Så är det på forumet och så är det i Thailand, det finns människor som är nöjda och som försvarar diktaturen och det finns andra som vill ha demokratin åter och som är kritiska till det nuvarande militära styret.

Mvh isan lover

Tillåt mig att asgarva!

På vilka av dina uppräknade punkter tycker du att det förändras mellan juntastyre eller med ett "demokratiskt" valt styre i Thailand?

Same shit different name!

Lite orättvist att antyda att alla dessa problem beror på juntan eller orsakats av juntan.

Hej

Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det är juntan som ligger bakom allt som HRW tar upp, kan ju också handla om att juntan inte vill utreda och straffa någon för ex.vis våldet i söder med ”Tak Bai” och det s.k ”War on drugs”.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Precis min åsikt också.
Det är därför det var skönt att bli av med Thaiksin-klanen.

Sedan får man bara hoppas på att det hålls ett renhårigt val inom snar framtid.
Thailändsk "demokrati" är väl inte direkt något som övriga världen strävar efter. Men så länge man röstar och kallar något för demokrati, så kletar du ju ner kalsongerna riktigt rejält.

Har man alltså två gubbar som tycker att man bör fimpa en tredje gubbe, så är alltså gubbe nummer 3 rökt.
Demokrati a'la IL

Tillåt mig att asgarva!

På vilka av dina uppräknade punkter tycker du att det förändras mellan juntastyre eller med ett "demokratiskt" valt styre i Thailand?

Same shit different name!

Hej

Här delar jag FN, Amnesty International, Human Right Watch, Transparency International, Reporters Without Borders samt Lawyers Without Borders syn på utvecklingen efter dom två senaste militärkupperna, känner mig trygg i deras sällskap och tvivlar inte ett ögonblick på att dom har rätt i den kritik dom framför.

Rekommenderar att du läser deras rapporter.

Mvh isan lover

Hej

Här delar jag FN, Amnesty International, Human Right Watch, Transparency International, Reporters Without Borders samt Lawyers Without Borders syn på utvecklingen efter dom två senaste militärkupperna, känner mig trygg i deras sällskap och tvivlar inte ett ögonblick på att dom har rätt i den kritik dom framför.

Rekommenderar att du läser deras rapporter.

Mvh isan lover

Visst har dom säkert en hel del poänger.
Gissar att de ovannämnda organen också såg romantiken i den "arabiska våren"

Visst har dom säkert en hel del poänger.
Gissar att de ovannämnda organen också såg romantiken i den "arabiska våren"

Hej

Självklart har dessa seriösa och internationellt respekterade organisationer ”en hel del poänger” som du kallar det.

Deras syn på länderna i den s.k arabiska våren kan du läsa om i deras rapporter.

Mvh isan lover

Ja BRN salafisterna i södra Thailand måste skyddas. Bra att HRW påpekar när dessa råkar illa ut. Fredligare folk finns väl inte på denna jord? Det är ändå människor som gärna respekterar andras tro, hudfärg och kön. Givetvis skall dessa åtnjuta mänskliga rättigheter och skyddas. Dumma säkerhetsstyrkor som motsätter sig detta!

Hej

Självklart har dessa seriösa och internationellt respekterade organisationer ”en hel del poänger” som du kallar det.

Deras syn på länderna i den s.k arabiska våren kan du läsa om i deras rapporter.

Mvh isan lover

Nu pratar jag inte om länderna, utan om "romantiken" i den arabiska våren, som de tyckte var så vacker.
Dom ser sällan resultaten och följderna, men det är för att dom inte har något ansvar att bry sig om.
Knappast ett lösningsorienterat gäng.
Det är väldigt lätt att säga hur andra ska göra, då man inte har något ansvar om något går galet.
Många länder fungerar fanimej t.o.m bättre med diktatur (även om jag inte direkt förespråkar det).
Några exempel är Jugoslavien, Irak och Syrien.
Tito var en diktator, men då han inte fanns där, så blev det inbördeskrig.
Idag har dom demokrati i Jugoslavien...eller vänta nu...Jugoslavien? Existerar det?

Men, ja. Juntan borde kliva åt sidan och så även Thaksin-klanen.
Allt är dock inte bra bara för att man benämner det demokrati.

Ja BRN salafisterna i södra Thailand måste skyddas. Bra att HRW påpekar när dessa råkar illa ut. Fredligare folk finns väl inte på denna jord? Det är ändå människor som gärna respekterar andras tro, hudfärg och kön. Givetvis skall dessa åtnjuta mänskliga rättigheter och skyddas. Dumma säkerhetsstyrkor som motsätter sig detta!

Hej

Vad det gäller muslimerna i söder så har ju dessa oroligheter en lång historia, det började för över 100 år sedan när dåvarande Siams militär annekterade ett fristående muslimskt sultanat, befolkningen där motsatte sig ”ockupationen” och på den vägen är det.

Här spelar det ingen större roll om Thailand är demokrati eller diktatur, dom vill frigöra sig och återfå sin frihet, detta motsätter sig Thailand och konflikten fortsätter, ingen lösning verkar heller vara möjlig.

Antingen får väl Thailand försöka ge området ökat självstyre i kombination med satsningar för att utveckla landsdelen, alternativt övge den och låta muslimerna få den frihet dom eftersträvar.

Mvh isan lover

Nu pratar jag inte om länderna, utan om "romantiken" i den arabiska våren, som de tyckte var så vacker.
Dom ser sällan resultaten och följderna, men det är för att dom inte har något ansvar att bry sig om.
Knappast ett lösningsorienterat gäng.
Det är väldigt lätt att säga hur andra ska göra, då man inte har något ansvar om något går galet.
Många länder fungerar fanimej t.o.m bättre med diktatur (även om jag inte direkt förespråkar det).
Några exempel är Jugoslavien, Irak och Syrien.
Tito var en diktator, men då han inte fanns där, så blev det inbördeskrig.
Idag har dom demokrati i Jugoslavien...eller vänta nu...Jugoslavien? Existerar det?

Men, ja. Juntan borde kliva åt sidan och så även Thaksin-klanen.
Allt är dock inte bra bara för att man benämner det demokrati.

Hej

Själv tycker jag nästan att det har blivit bättre efter det att Titos och dåvarande Sovjet Unionens lydstat Jugoslavien delades upp i ett antal mindre länder Kroatien, Slovenien, Montenegro, Serbien, Bosnien o.s.v, tråkigt att det skulle behövas ett krig för det bara.

Mvh isan lover

Hej

Själv tycker jag nästan att det har blivit bättre efter det att Titos och dåvarande Sovjet Unionens lydstat Jugoslavien delades upp i ett antal mindre länder Kroatien, Slovenien, Montenegro, Serbien, Bosnien o.s.v, tråkigt att det skulle behövas ett krig för det bara.

Mvh isan lover

Ja, kanske man bör köra på ett litet inbördeskrig i Thailand också. Slutresultatet blir säkert bra även där.
Jag vet inte vad som är bäst, 4 eller 6 regioner. För mig känns 6 regioner mer naturligt.

Edit:
Lägger in en bild så kan vi kanske komma överens här och skicka förslaget till...Dubai.

Här är bilden med förslag på nya länder.

Dump.JPG

Ja, kanske man bör köra på ett litet inbördeskrig i Thailand också. Slutresultatet blir säkert bra även där.
Jag vet inte vad som är bäst, 4 eller 6 regioner. För mig känns 6 regioner mer naturligt.

Edit:
Lägger in en bild så kan vi kanske komma överens här och skicka förslaget till...Dubai.

Hej

Att försöka kväva frihetssträvan genom att påtvinga befolkningen i söder Thailändska som språk, låta barnen gå i Thailändsk skola istället för muslimsk, begå militära övergrepp, förtrycka och hota befolkningen verkar ju inte direkt fungera så bra, kanske skulle man överväga andra vägar och sätt.

Men tolka nu inte detta som ett försvar av muslimernas bomdåd och dödande av civila i söder, det finns det inget försvar för, att folk som upplever sig vara ockuperade av främmande makt gör motstånd är en sak, men det ska inte drabba oskyldiga.

Någon uppdelning av Thsiland tror jag inte är aktuellt, så det blir ju rena spekulationer, det som möjligen skulle kunna bli verklighet är väl ökat självstyre i söder.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp