Hur är vädret där du befinner dig nu??

Du vet inte ett skit om vad som händer här nere! Merparten av lastbilarna som ställer till problem är utländska med dåliga däck. Yttra dig inte om sådant där din okunnighet avslöjar dig direkt.
Han borde prova att köra bil i Skåne under en riktig snöstorm. Det är ingen lek när det driver igen överallt.
Då blev han garanterat tyst efter det.
Jag har åkt på isgata i Glumslöv och sett långtradare blåsa av vägen.
Då har man som ägg under gaspedalen.
Sånt begriper inte skogsmulle.

Jag var hos tandläkaren i Landskrona igår eftermiddag men körde väg 104 via Saxtorp och Häljarp, ville undvika motorvägen vilket var tur. Fullt kaos med lastbilar som fastnade i Glumslövsbacken och det påverkade mycket även långt därifrån.

I morse fick jag nästan spränga bort isen på bilrutorna när jag skulle skjutsa Lilleman till skolan, cykelvägarna var fläckvis rejält hala. Det var 4 minusgrader, nu -2 men soligt och fint.

Mitt liv blev lite lättare när jag kom på att jag skulle ta med mig en kastrull kokande vatten istället för att kämpa med isskrapa. ;-)

Nu måsta man snart investera i ett par långkallingar :D

Screenshot_20251121-235558.webp

Här har det fallit ca 15 cm lappmögel och vi har en minusgrad just nu. Jag var hos tandläkaren i Landskrona och det var inget väglag för en ovan förare. Jag undvek E6, där har lastbilar med usla däck orsakat stopp.

Jag var också i Landskrona både igår och i torsdags och hade inga som helst problem med väglaget men då har jag ordentliga vinterdäck på bilen och 4WD, det var vinterväglag som det även blir i södra Sverige ibland, om lastbilar har haft undermåliga däck så hoppas jag att polisen tog tag i detta för Sverige har nu lag på att tunga fordon ska ha vinterdäck mellan 10/11-10/04.

Det finns ett förslag som jag hoppas blir beslutat under året och det är att det blir lag på att ha vinterdäck vid vinterväglag oavsett tid på året.

Där jag bor så fick vi runt 30 cm snö på mindre än 24 timmar med början på torsdags morronen så det blev traktor till jobbet och skotta från huset ut till allmän väg och skotta så mycket som möjligt på gårdsplanen på firman och skotta hemma på vägen hem från jobbet.

Hadde alla vinterdäck eller det vet du inte men är inte det problemet, sörläningar tror dom kan men varenda år visar motsatsen

Du gnäller över sörlänningar, läs denna artikel och ge en vettig förklaring om du kan för det är fan inga sörlänningar som det handlar om!

Du vet inte ett skit om vad som händer här nere! Merparten av lastbilarna som ställer till problem är utländska med dåliga däck. Yttra dig inte om sådant där din okunnighet avslöjar dig direkt.

Det är inte bara däcken, det är dels fel fordon och fellastade fordon, om du tittar på semitrailer ekipagen så utan att läsa på släpen så kan du se vilka som är utländska, där har i de flesta fallen lastbilen bara en bakaxel(svenska minst 2) och då kan man inte lätta på den icke drivande axeln och sätta extra tryck på drivhjulen och detta i kombination med att man lägger lastens tyngdpunkt över semitrailerns axlar gör att man inte får tillräckligt med tryck på drivhjulen så att det går att köra i detta väglaget.

Mitt liv blev lite lättare när jag kom på att jag skulle ta med mig en kastrull kokande vatten istället för att kämpa med isskrapa. ;-)

Jag fick sambons förra tjänstebil av henne i somras när hon hämtade ut en ny och den har en fantastisk uppfinning, parkeringsvärmare som går på bränslet, et tryck på fjärren så är bilen varm och isfri efter 10 minuter.

När frukosten är slut så är det bara ut och skotta rent så mycket som möjligt så det får plats till svärföräldrarnas bil, föräldrarnas bil och svägerskas och svågerns bil när de dyker upp under dagen, det finns en liten nackdel med att vara småbarns föräldrar.

Jag fick sambons förra tjänstebil av henne i somras när hon hämtade ut en ny och den har en fantastisk uppfinning, parkeringsvärmare som går på bränslet, et tryck på fjärren så är bilen varm och isfri efter 10 minuter.
Parkeringsvärmare och rattvärme är det absolut bästa som jag har i bilen vintertid.
Rattvärme är underbart för värkande händer.

Du gnäller över sörlänningar, läs denna artikel och ge en vettig förklaring om du kan för det är fan inga sörlänningar som det handlar om!

De var kanske på väg hem till Boa. Synd att det inträffade för de var nästan framme, hade inte så många kilometrar kvar.
Ganska onödigt att reagera på var det är värst väderförhållanden. Oavsett om det är i norr eller i söder är det skit när detta inträffar.

Tittar man lite mer norrut så har vi alltid problem mellan Gävle och Söderhamn. Vad kan detta bero på blir det värre snöoväder norr om Gävle än söder om Gävle? Eller är Gävle och Söderhamnsborna sämre bilförare än i övriga Sverige?

Parkeringsvärmare och rattvärme är det absolut bästa som jag har i bilen vintertid.
Rattvärme är underbart för värkande händer.

Inte en aning om det finns, jag använder knappt bilen utom i detta vädret för jag har cykelavstånd mellan hemmet och jobbet men det skulle inte förvåna mej för sambon kryssar hejvilt när hon ska få ut en ny bil.
De var kanske på väg hem till Boa. Synd att det inträffade för de var nästan framme, hade inte så många kilometrar kvar.
Ganska onödigt att reagera på var det är värst väderförhållanden. Oavsett om det är i norr eller i söder är det skit när detta inträffar.

Tittar man lite mer norrut så har vi alltid problem mellan Gävle och Söderhamn. Vad kan detta bero på blir det värre snöoväder norr om Gävle än söder om Gävle? Eller är Gävle och Söderhamnsborna sämre bilförare än i övriga Sverige?

En av problemen som ställer till det i Skåne vid vinterväder är att vi har vatten på 3 sidor så det blir fritt blås in.

Det är en bra bit till mej så mina gäster var det inte, var in till Umeå den dagen det var mycke halt på gatorna och lite sandat, när man kom utanföt staden var det bra vinter väg och torr asfalt. Det kanske var någta sörläningar som åkt vilse då blir det problem

Liknande trådar

Tillbaka
Topp