Hur är vädret där du befinner dig nu??

Du gnäller över sörlänningar, läs denna artikel och ge en vettig förklaring om du kan för det är fan inga sörlänningar som det handlar om!

>Jag har TV så man ser hur dom rapporterar hela dan om problem det är för bilisterna inte bara utländska lastbilar utan alla
är det som dom flesta skriver här så kan alla sörläningar köra när det snöar så mycke vinterväg har ni inte

Det är en bra bit till mej så mina gäster var det inte, var in till Umeå den dagen det var mycke halt på gatorna och lite sandat, när man kom utanföt staden var det bra vinter väg och torr asfalt. Det kanske var någta sörläningar som åkt vilse då blir det problem
För många år sedan när det hette Banverket (järnvägen) så var det stora problem på Österlen en vinter med snön på vägar och speciellt järnvägen.
Banverket skickade då ner personal från norra Sverige som skulle hjälpa till att röja järnvägen. Männen som skickades ner till Skåne skrattade bara för dom var ju experter på snöröjning och tyckte skåningarna överdrev.
Nu vet jag inte hur många dagar "experterna" stannade i Skåne, men efter ett tag gav dom upp och åkte hem igen. Dom var tvungna att erkänna att vintern var inte alls som i norra Sverige. Bland annat var kylan ett stort problem fast att dom var vana vid temperaturer ner mot -30°C.
Samma temperatur var mycket värre i Skåne än i norra Sverige.
Så ormen, jag tror aldrig att du kan föreställa dig hur en vinter är nere i södra Sverige?

För många år sedan när det hette Banverket (järnvägen) så var det stora problem på Österlen en vinter med snön på vägar och speciellt järnvägen.
Banverket skickade då ner personal från norra Sverige som skulle hjälpa till att röja järnvägen. Männen som skickades ner till Skåne skrattade bara för dom var ju experter på snöröjning och tyckte skåningarna överdrev.
Nu vet jag inte hur många dagar "experterna" stannade i Skåne, men efter ett tag gav dom upp och åkte hem igen. Dom var tvungna att erkänna att vintern var inte alls som i norra Sverige. Bland annat var kylan ett stort problem fast att dom var vana vid temperaturer ner mot -30°C.
Så ormen, jag tror aldrig att du kan föreställa dig hur en vinter är nere i södra Sverige?
1979 har jag för mig. Många var helt isolerade över en vecka

Dom var tvungna att erkänna att vintern var inte alls som i norra Sverige. Bland annat var kylan ett stort problem fast att dom var vana vid temperaturer ner mot -30°C.

En lumparkompis, som var från Kiruna, sa att han aldrig hade frusit så mycket som här på Västkusten. Det kunde visserligen vara grymt kallt emellanåt hemma, men fukten, slasket och blåsten är vidrigt.

Vill minnas att den värsta vintern med snö var 1978, t.ex. var E6án runt Löddeköpinge avstängd pga flera meter snö.
Men om det var just 78/79 på Österlen minns jag inte, det har ju varit snökaos där flera gånger under åren?
Flerq meter snö måste vara sidledes då, mycket sällan att det blir så mycket inte ens mot Norska gränsen

IMG_7893.webp

IMG_7894.webp

Det var så mycket snö på motorvägen att jag inte kunde gå raklång under broarna och då var jag ändå en liten glytt.
Drivsnö kan bli flera m högt men tittar du 50 m bort kan det bara vara en halv meter. Där jag bor i skogen ingen blåst så liten driv snö
där kan vi ha emot 1 m på gtäsmattan framför huset

Det var så mycket snö på motorvägen att jag inte kunde gå raklång under broarna och då var jag ändå en liten glytt.
Det kom dessutom i två omgångar den vintern. Först vid nyår och sedan i februari. Vid nyår fanns det en skarp gräns från Helsingborg och sydostvart. Söder därom ner till 20 minusgrader och snöstorm, norrut ingenting. Jag bodde i Lund och det var katastrofläge utanför stan, minst sagt. P4 Malmöhus gjorde en storartad insats i samordningen av hjälpinsatserna, Karsten Erichs hette reportern som ledde det hela. Han fick sedan heta "Katastrof-Karre.

Nu har vi dock betydligt lugnare, halvklart och 3 plusgrader och snön töar bort.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp