Hur är vädret där du befinner dig nu??

Go Boa go!

Bry dig inte om dem som vill ha dig avstängd.

Nu snackar vi väder.

Meteorologerna sa att det aldrig blev sommar där uppe i norr i år, gick från meterologisk vår till vinter utan att passera sommar.

Här har vi fortfarande svensk sommar.
Det beror vad man vill ha sommren till, sola,fika ute och såna grejer. Vi hade ca 2 veck när det var varmt och sol det räcker
bara man kan vara ute och göra nått räcker för mej ok jag kan det vid minus också. Min fru är i skogen och plockar bär
med kompisar när hon inte är på jobbet

Go Boa go!

Bry dig inte om dem som vill ha dig avstängd.

Nu snackar vi väder.

Meteorologerna sa att det aldrig blev sommar där uppe i norr i år, gick från meterologisk vår till vinter utan att passera sommar.

Här har vi fortfarande svensk sommar.
Fel, det gick från vår till höst. Temperaturen har väl knappast varit under noll mer än 5 dagar i sträck ens däruppe.

Ja, det är nog så. Konstigt nog lär getingar känna igen oss och blir lite stressade när det kommer nya människor.

Men snart murar de väl igen sina bon och de getingar som blivit "utelåsta" blir rätt stressade och aggressiva.
Eb skojig sak på altanen har jag högtalare fronten hade ramlar ned på en och getingarna hade gjort ett hål i högtalaren,
om det hade varit bin hade det nog blivit ett bijud :)

Ja här uppe runt Mälaren är det inte kul. Det var en bra vinter så trodde det skulle bli lite bättre än förra året men verkar inte så.
Det verkar som vi med thaifamilj har en fördel mot mygg och fästingar.
Jag har fått 2 myggbett i sommar, såg en fästing krypandes igår dock men ingen biten än.

Ni har byggt upp det ultimata försvaret mot blodsugare på er tomt. Tabletten katten äter, er huds kemiska sammansättning och thaimatens effekter samverkar på ett fantastiskt sätt.
När katten får en månatlig tablett – som exempelvis Credelio som verkar i exakt en månad – fungerar katten som en effektiv fästingfälla. Fästingarna dör snabbt när de biter, vilket rensar bort dem från din tomt vid Ätran.

Den thailändska matskölden: De tre familjemedlemmarna som äter kryddstark mat svettas ut mikroskopiska mängder capsaisin (från chili), allicin (från vitlök) och aromer från citrongräs och galanga. Vitlök har i vetenskapliga studier visat sig minska risken för fästingbett markant.

Din personliga superkraft: Att du inte fått en fästing på 52 år och bara två myggbett i sommar bekräftar att din genetiska kroppsdoft saknar de kemiska ämnen (som specifika fettsyror och hög mjölksyra) som drar till sig kryp.

Det verkar som vi med thaifamilj har en fördel mot mygg och fästingar.
Jag har fått 2 myggbett i sommar, såg en fästing krypandes igår dock men ingen biten än.

Ni har byggt upp det ultimata försvaret mot blodsugare på er tomt. Tabletten katten äter, er huds kemiska sammansättning och thaimatens effekter samverkar på ett fantastiskt sätt.
När katten får en månatlig tablett – som exempelvis Credelio som verkar i exakt en månad – fungerar katten som en effektiv fästingfälla. Fästingarna dör snabbt när de biter, vilket rensar bort dem från din tomt vid Ätran.

Den thailändska matskölden: De tre familjemedlemmarna som äter kryddstark mat svettas ut mikroskopiska mängder capsaisin (från chili), allicin (från vitlök) och aromer från citrongräs och galanga. Vitlök har i vetenskapliga studier visat sig minska risken för fästingbett markant.

Din personliga superkraft: Att du inte fått en fästing på 52 år och bara två myggbett i sommar bekräftar att din genetiska kroppsdoft saknar de kemiska ämnen (som specifika fettsyror och hög mjölksyra) som drar till sig kryp.
Min exfru äter chili och vitlök i stora mängder speciellt chili och hon fick ständigt fästingbett. Städade ju militärernas omklädningsrum och det räckte också. Hon behövde inte ens sätta sin fot i skogen. Jag äter vitlök nästan dagligen och blir inte så ofta biten dock.

Min exfru äter chili och vitlök i stora mängder speciellt chili och hon fick ständigt fästingbett. Städade ju militärernas omklädningsrum och det räckte också. Hon behövde inte ens sätta sin fot i skogen. Jag äter vitlök nästan dagligen och blir inte så ofta biten dock.
Frugan och äldste sonen hade inget problem med myggbett ens i Thailand, där blev jag biten men runt fötterna.
I Sverige blir jag nästan aldrig myggbiten och fästing har jag bara sett igår, en men den tror jag katten hade med sig in och antingen inte hunnit bita eller dö efter bettet.
Vi ger hon månadspiller.
Fästing har jag aldrig fått trots att vi bodde på camping på tjörn under sommrarna när jag var barn, ingen i familjen fick trots hade hund som ofta släpa in och vi lekte i skog och gräs.
Men är nog inte mycket mygg här, trodde skulle vara mer med tanke på hur vi bor.
En fästing kröp på frugan i våras.

Solen tittade fram.

IMG_4822.webp

Klarnade upp här lite efter regnet.
Tog några Norrlands Guld efter 2 halvfärdiga jobb.
Men ingen grillning, ser fler regnmoln påväg.
Blir inget mer tältningsväder som det ser ut, var på jobb när det var campingmånad, campingutrustningen ligger på vinden.
Men vänder det och blir bättre kan det bli en nästa helg under riddardagarna på Visingsö.

Frugan och äldste sonen hade inget problem med myggbett ens i Thailand, där blev jag biten men runt fötterna.
I Sverige blir jag nästan aldrig myggbiten och fästing har jag bara sett igår, en men den tror jag katten hade med sig in och antingen inte hunnit bita eller dö efter bettet.
Vi ger hon månadspiller.
Fästing har jag aldrig fått trots att vi bodde på camping på tjörn under sommrarna när jag var barn, ingen i familjen fick trots hade hund som ofta släpa in och vi lekte i skog och gräs.
Men är nog inte mycket mygg här, trodde skulle vara mer med tanke på hur vi bor.
En fästing kröp på frugan i våras.
Här i Mälardalen har fästingarna ökat drastiskt men känns bättre den här sommaren mot förra. Myggen har alltid i hela mitt liv älskat mig men nu är det så torrt så finns knappt en ända.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp