Hur fixa BankID för tirak som inte har Svenskt ID-kort ?

Å jag frågade om du FÖRSTA gången fick identifiera dig PÅ banken... Vem tjafsar? Du!
Du skrev efter att man var tvungen att gå till banken för att visa id för att få bankid, och läser man @Matt82 länk om bank id så kan det vara ett krav att identifiera sig en andra gång.
Sen handlade det mest om att det inte funkade för mig utanför EU.

Så snart man har uppehållstillstånd så söker man enkelt ett svenskt personnummer. Sedan har man tillgång till det mesta som en svensk medborgare har. Okej dom får inte rösta i riksdagsvalet eller hämta ut ett svenskt pass men annars nästan samma. Jag har sagt det förut. Sverige är ett lättare land att bosätta sig i mot tex Thailand men jag blir ofta motsagd.
Ok visste inte det, trodde man var tvungen att vara medborgare.
Och ja mycket lättare bosättta sig i Sverige.....

Du skrev efter att man var tvungen att gå till banken för att visa id för att få bankid, och läser man @Matt82 länk om bank id så kan det vara ett krav att identifiera sig en andra gång.
Sen handlade det mest om att det inte funkade för mig utanför EU.
Märkligt, jag har installerat mobilt BankID på nya enheter utanför EU utan problem.
Det krävs en dosa förstås utöver inloggning med mobilt BankID.

Märkligt, jag har installerat mobilt BankID på nya enheter utanför EU utan problem.
Det krävs en dosa förstås utöver inloggning med mobilt BankID.
Ok, som sagt 8 år sen och när jag loggade in med bankdosa här nere så fick jag inte aktivera bankid på min enhet fick göra det ombord men kunde använda här nere.
Det var Swedbank.

Ok visste inte det, trodde man var tvungen att vara medborgare.
Och ja mycket lättare bosättta sig i Sverige.....
Jag har varit med thailändare på sjukhuset när dom inte fått ID-kort. Dom har visat upp pappret från skatteverket med personnumret och fått full sjukvård.
Vet inte hur det är nu men förut var det problem att söka ID-kort när man inte hade någon som kunde intyga vem man var. Min fru kunde få allt på en gång eftersom vi var gifta. En thaikompis till henne fick aldrig något ID-kort. Jag kämpade hårt hos skatteverket. Dom som delar ut personnummer men sedan när man söker ID-kort hos samma myndighet så blir det nej. Det var ett himla tjafs om detta även i media 2010-2011 och jag hoppas det är löst idag för det var en korkad lösning med moment 22 syndrom.

Men ett sammordningsnummer funkar det med bankid, sammordningsnummer har ju min son med?
Jag har motsvarande i Norge.
Samordningsnummer kände jag inte till. Frugan fick sitt personnummer 2010 första gången hon kom till Sverige på uppehållstillstånd. Hon har samma nummer idag som svensk medborgare. Kanske är samma nummer bara olika namn.

Men ett sammordningsnummer funkar det med bankid, sammordningsnummer har ju min son med?
Jag har motsvarande i Norge.
Har man redan fått ett konto i ICA banken med ett kort anslutet finns det hopp.
Hon måste ju visat någon form av Id som sitt pass och bevis från Skatteverket.

Nationellt ID och svenskt pass kräver nog permanent uppehållstillstånd.

Samordningsnummer kände jag inte till. Frugan fick sitt personnummer 2010 första gången hon kom till Sverige på uppehållstillstånd. Hon har samma nummer idag som svensk medborgare. Kanske är samma nummer bara olika namn.
Nä samordningsnummer som sonen har är massa siffror som inte har nåt med födelsedatum att göra.
Samma med mitt norska personnummer, 11 siffror som inte har nåt med min födelsedatum att göra.

Inte riktigt samma, det är myndigheter som delar ut samordningsnummer och inget man ansöker om själv.
Har man fått uppehållstillstånd och blivit folkbokförd får man ett personnummer som inte betyder medborgarskap. Det ändras inte senare.

Nä samordningsnummer som sonen har är massa siffror som inte har nåt med födelsedatum att göra.
Samma med mitt norska personnummer, 11 siffror som inte har nåt med min födelsedatum att göra.
Norska personnummer har inget med födelsedata att göra.

Jag har norskt nummer sedan många år. Finns absolut ingen koppling till födelsedata.

Det är som det amerikanska socialförsäkringsnumret. Ett helt unikt nummer bara.

Norska personnummer har inget med födelsedata att göra.

Jag har norskt nummer sedan många år. Finns absolut ingen koppling till födelsedata.

Det är som det amerikanska socialförsäkringsnumret. Ett helt unikt nummer bara.
Är det så för norrmännen med?
Kollar sonens pass nu och om han inte är född 171160 som hans personummer startar med så är det samma i Sverige.

Senast ändrad:
Är det så för norrmän en med?
Kollar sonens pass nu och om han inte är född 171160 som hans personummer startar med så är det samma i Sverige.

För norrmän är personnumret 6 siffror (födelsadata) följda av 5 siffror unika.

För oss som inte är norska medborgare får vi ett D-nummer som också är 11 siffror, men ingen koppling till födelsedata

För norrmän är personnumret 6 siffror (födelsadata) följda av 5 siffror unika.

För oss som inte är norska medborgare får vi ett D-nummer som också är 11 siffror, men ingen koppling till födelsedata
Var ju det jag skrev, som ett samordningsnummer, första jag skrev gällande Norska.
Vet inte hur vår kommunikation går idag men ha det gött, själv lite bakfull, skulle kört på öl eller vin inte blandat in sprit igår.

Tillbaka
Topp