Hur ofta kollar ni ert blodsocker

 
Jag gjorde en hälsokontroll hos en klinik 24 Decenber och då kollade de blodsockret som var 126 och jag ska på återbesök nästa vecka då kanske de kollar igen.
Du har sagt att du gillar min ärlighet, här kommer den ofiltrerad så ta inte illa upp nu. Allt jag skriver nu är i välmening.
Ja 126 då har man diabetes enligt skalan. Du äter troligtvis metformin kanske tar insulin vet inte. Metformin har flera biverkningar så även om man är tvungen att ta extra insulin. Du postar ofta mat du lagar själv. Är imponerad men ofta ingen mat för en diabetiker tyvärr. Skulle du mäta ditt insulinvärde tror jag det skulle skvallra mer om din status än 126 i blodsocker. Du har även en hel del övervikt om jag tolkat bilder rätt. Med rätt kost och med kraftig sänkning av insulin i din kropp så kommer viktnedgången. Dina kilon sitter nog hårt efter många års ”misshandel”. Vet att du var duktig och inte drack alkohol på typ 1år, du skulle ha fortsatt. Alkohol för en diabetiker är katastrof.
Jag har skrivit det förr. Var och en bestämmer över sin egen hälsa och jag dömmer ingen men jag vägrar att förneka något.
Jag har idag inte diabetes men lever just nu inte sunt av olika orsaker men jag förnekar inget. Har också övervikt och sämre hälsa mot för några år sedan men är fullt medveten om vad det beror på.
Doktor Nam Falang :laugh2:
 
Du har sagt att du gillar min ärlighet, här kommer den ofiltrerad så ta inte illa upp nu. Allt jag skriver nu är i välmening.
Ja 126 då har man diabetes enligt skalan. Du äter troligtvis metformin kanske tar insulin vet inte. Metformin har flera biverkningar så även om man är tvungen att ta extra insulin. Du postar ofta mat du lagar själv. Är imponerad men ofta ingen mat för en diabetiker tyvärr. Skulle du mäta ditt insulinvärde tror jag det skulle skvallra mer om din status än 126 i blodsocker. Du har även en hel del övervikt om jag tolkat bilder rätt. Med rätt kost och med kraftig sänkning av insulin i din kropp så kommer viktnedgången. Dina kilon sitter nog hårt efter många års ”misshandel”. Vet att du var duktig och inte drack alkohol på typ 1år, du skulle ha fortsatt. Alkohol för en diabetiker är katastrof.
Jag har skrivit det förr. Var och en bestämmer över sin egen hälsa och jag dömmer ingen men jag vägrar att förneka något.
Jag har idag inte diabetes men lever just nu inte sunt av olika orsaker men jag förnekar inget. Har också övervikt och sämre hälsa mot för några år sedan men är fullt medveten om vad det beror på.
Doktor Nam Falang :laugh2:
Tänker nog inte ändra på mina vanor så värst mycket, vill ju inte sluta leva nu trots mina 67 år.
 
Vi blir äldre och äldre men inte friskare. Vad som är bäst är upp till var och en att bestämma. Långt tillbaka dog man i sjukdom, skador eller krig i brist på bra vård men knappast av diabetes 2. Diabetes (2) vården är livsuppehållande men inte en lösning på grundproblemet. Skulle expertisen lägga ned samma summa pengar och energi i att utbilda människor hur man på naturlig väg håller sig borta från diabetes och andra välfärdssjukdomar så skulle dom tappa miljarder på sin medicin industri. En industri som egentligen inte borde behövas om människor öppnade sina ögon. Visst ekonomin måste hela tiden rulla då vi blir fler och fler på jorden, mediciner håller oss vid liv längre. En oändlig spiral dessvärre. Jag låter kanske pessimistisk men så här ser det dessvärre ut.
Det som gäller är ”back to basic, back to nature” men tror vi har gått för långt redan. Ekonomin är en för stark spelare. Var och en får bestämma över sitt eget öde även om det är en svår labyrint.
 
Du har sagt att du gillar min ärlighet, här kommer den ofiltrerad så ta inte illa upp nu. Allt jag skriver nu är i välmening.
Ja 126 då har man diabetes enligt skalan. Du äter troligtvis metformin kanske tar insulin vet inte. Metformin har flera biverkningar så även om man är tvungen att ta extra insulin. Du postar ofta mat du lagar själv. Är imponerad men ofta ingen mat för en diabetiker tyvärr. Skulle du mäta ditt insulinvärde tror jag det skulle skvallra mer om din status än 126 i blodsocker. Du har även en hel del övervikt om jag tolkat bilder rätt. Med rätt kost och med kraftig sänkning av insulin i din kropp så kommer viktnedgången. Dina kilon sitter nog hårt efter många års ”misshandel”. Vet att du var duktig och inte drack alkohol på typ 1år, du skulle ha fortsatt. Alkohol för en diabetiker är katastrof.
Jag har skrivit det förr. Var och en bestämmer över sin egen hälsa och jag dömmer ingen men jag vägrar att förneka något.
Jag har idag inte diabetes men lever just nu inte sunt av olika orsaker men jag förnekar inget. Har också övervikt och sämre hälsa mot för några år sedan men är fullt medveten om vad det beror på.
Doktor Nam Falang :laugh2:
Det är väl många på forumet som ligger 20 -30 kilo i övervikt, helt klart hjälper det inte diabetes
 
Det hör ihop , övervikt diabetes
Nej inte alltid. För att förstå det måste man förstå kroppen men låt dig inte luras. Min mor har varit kraftigt överviktig i hela sitt liv +70år men utan diabetes. Du är lärd och fettskrämd enligt gamla normer. Med det sagt så är det inte hälsosamt att vara överviktig. Bara för att klargöra.
 
 
 
Tillbaka
Topp