Rätt och fel I Thailand är det fult att stoppa gaffeln i munnen när man äter

B

Bangkok_Hilton

Gäst
Gaffel!
Gaffeln är lika fult att stoppa i munnen som kniven är i Sverige, fast de säger sällan något...

Gaffel!
Gaffeln är lika fult att stoppa i munnen som kniven är i Sverige, fast de säger sällan något...

Frågade just min fru och hon tyckte inte det var någon stor sak att stoppa gaffeln i munnen!

Bordetiketten är ju att man håller skeden i höger hand och gaffeln i motsatt hand.

Jag gör ju det, men inte på grund av sed eller bruk utan för att det känns mest naturligt, för i vänster hand känns det klumpigt på något vis, min fru däremot har skeden i vänster hand vilket jag frågat henne varför, men hon säger bara att hon vet inte, kanske för att hon tycker att det är mest naturligt för henne även om hon är högerhänt.

Frågade just min fru och hon tyckte inte det var någon stor sak att stoppa gaffeln i munnen!

Bordetiketten är ju att man håller skeden i höger hand och gaffeln i motsatt hand.

Jag gör ju det, men inte på grund av sed eller bruk utan för att det känns mest naturligt, för i vänster hand känns det klumpigt på något vis, min fru däremot har skeden i vänster hand vilket jag frågat henne varför, men hon säger bara att hon vet inte, kanske för att hon tycker att det är mest naturligt för henne även om hon är högerhänt.
Kan ju bero.på att hon kanske e vänster hänt
Jag har med skeden i vänster hand

Kanske med pinnar :rolleyes:

Alla i familjen stoppar gaffeln i munnen hos oss, inget ovanligt och använder gärna fingrarna som hjälpmedel

Samma hos oss, alla skyfflar in med gaffeln och det är faktiskt första gången jag har hört att det är ofint att göra så. Man har kanske internationaliserats.

Inte stoppa gaffeln i mun? vad ska man då med gaffeln till?

Hur äter Thai spagetti med köttfärssås?

Jo, gaffeln är ju till för att skyffla upp maten i skeden. Det vet säkert de flesta hur svårt det är att få maten i skeden på en flat tallrik, den far ju bara omkring på tallriken. Sked lämpar ju sig egentligen bäst som soppbestick, så gaffeln agerar som påfösare av maten till skeden!

Hur äter Thai spagetti med köttfärssås?

Lite off topic då. Att äta spaghetti med sked är inte i hela Italien man gör det, men vi i övriga världen har vi anammat skeden som "upprullare" av spaghettin, utan bara i södra Italien. Spaghetti äts ju i djupa tallrikar i Italien och man använder kanten på tallriken för att snurra upp spaghettin på gaffeln inte skeden.

Se här hur man äter spaghetti på riktigt, enligt denna sida:)

https://upptackitalien.wordpress.com/2010/06/10/hur-att-ata-spaghetti/

Det är propert att äta med sked och gaffel, det är inte alla thai som kan det om de bor på landet och bara ätit med händerna.
Yes man skyfflar mat med gaffel (vänster) i sked (höger).

När jag skulle lära mig äta med kniv och gaffel tyckte jag det var onaturligt att äta med vänsterhand och gaffel.

Annars har man fått lära sig att "du äter med höger och tvättar rumpan med vänster" - om man äter med händerna, eller inte äta med den handen du tvättar rumpan med.

Enl. Kineser och japaner så ska man aldrig stoppa ätpinnar i munnen... Sett det på tv. Typ ajabaja.

Senast redigerad av en moderator:
Jag testade detta på min fru, ser du något stötande eller fult nu... tog gaffeln i höger näve och lastade in phad thai i käften, vaaad menar du blev svaret.
Så jag bytte, gaffel i vänster och sked i höger, ser du något som du tycker e fel nu då? och lastade in lite ris i käften. Vad menar du? Vad e det som är fel? jag fattar inte, sa hon.
Då berätta jag att på internetsidan, (som jag kallar) comment about thailand, så säger en att man inte skall stoppa gaffeln i munnen. Det kom ett asgarv till svar...

Min gumma bryr sig inte om jag har skeden i vänster och gaffeln i höger hand, jag äter med skeden och använder gaffeln (om jag använder den) till att fylla skeden när det bara är lite mat kvar på tallriken, oftast så har jag bara en thaisked när jag äter

Sen så är det ju i te ofta jag går ut på restaurang, tror senast jag gick på en, om man räknar bort den kinesiska där jag kände ägaren innan han sålde den, så var det ca: 1 1/2 år sen, och senast jag var på en falang restaurang i Thailand var nog när lillbrorsan var nere första gången 2006 och då hamnade vi på svenska restaurangen på soi Diana i pattaya, efter det har det bara blivit thai hak därnere

Liknande trådar

Tillbaka
Topp