Dom säljer och köper ju svart, det har du ju själv sagt.
Och Thailändarna skattar inte i Sverige för de är undantagna då de jobbar år ett utländskt bemanningsföretag utan fast driftställe i Sverige.
Ingen betalar skatt och ingen tar ansvar.
Hej
Jag har absolut inte påstått att det är hitresta Thailändska bärplockare som säljer svart eller undviker att betala skatt, du får du gärna citera och visa mig detta om något sådant finns i tråden ?
Det är svenska medborgare boende i Sverige som annonserar och säljer på Facebook, Blocket o.s.v, men det är ju även så som Kurant skrev att man får sälja för 12 500 kr per person och år utan att behöva betala skatt, så man vet ju inte om det handlar om försäljning under eller över detta belopp.
Men att det finns uppköpare av bär och svamp både i norr och söder som köper svart verkar ju både jag och Kurant vara överens om, men då handlar det främst om Svenskar och inte dom Thailändska bärplockarna som ju lämnar sina bär till det företag dom jobbar åt.
Sen verkar både jag och Kurant även vara överens om att det är ovanligt att svenska bär och svamp plockare betalar skatt i Sverige, dels har man rätten att sälja för 12 500 kr per person vilket enligt Kurant öppnar för att göra som hans systers familj och skriva olika familjemedlemmars namn vid försäljning, sen berättade Kurant att man även om man kör vitt och gör rätt så får man dra av alla kostnader kopplade till plockningen så då blir det tydligen också sällan någon som behöver betala skatt.
Men en sak jag inte förstod som Kurant skrev var att han tyckte att Svenskar som plockar bär och undviker skatt ändå gör nytta för staten genom att uppköparna och bärindustrin betalar skatt, då frågade jag honom om det inte blev precis samma skatteinkomster om Thailändare plockar och säljer på samma sätt?
Detta fick jag tyvärr inget svar på.
Mvh isan lover