ICA og COOP utnytter Thailandske bärplokkere i Sverige

Hej

Det är fullt med säljannonser på på Facebook och andra sajter här också.

Hundra kronor per kilo kantareller brukar dom få här nere, utom i år förstås eftersom det finns ett överflöd av kantareller.

Jag ser personligen ingen skillnad på om det är en fattig Thailändare eller din släkt som undviker att betala skatt på sin bär och svamp plockning, för staten blir det väl inte heller någon skillnad.

Mvh isan lover
Blir väl en stor skillnad om pengarna stannar i Sverige och spenderas i Sverige.

Blir väl en stor skillnad om pengarna stannar i Sverige och spenderas i Sverige.
Hej

Jag tycker synd om dom fattiga Thailändare som utnyttjas, luras och hotas av bärföretagen och bemanningsföretagen, så jag personligen tycker att dom är värda varenda krona dom tjänar på att tillbringa 12-17 timmar per dag 7 dagar i veckan under flera månader, men jag är medveten om att alla inte delar min uppfattning.

Mvh isan lover

Hej

Jag tycker synd om dom fattiga Thailändare som utnyttjas, luras och hotas av bärföretagen och bemanningsföretagen, så jag personligen tycker att dom är värda varenda krona dom tjänar på att tillbringa 12-17 timmar per dag 7 dagar i veckan under flera månader, men jag är medveten om att alla inte delar min uppfattning.

Mvh isan lover

Här bör ju verkligen facket kliva in.
Så mycket får man inte jobba.

Hej

Mvh isan lover
Förbjud utländska bärplockare så är det problemet ur världen, då blir inga fattiga thai utnyttjade, lurade och kommer hem skuldsatta och får gå från hem och hus som du skriver.

Hej

Det är fullt med säljannonser på på Facebook och andra sajter här också.

Hundra kronor per kilo kantareller brukar dom få här nere, utom i år förstås eftersom det finns ett överflöd av kantareller.

Jag ser personligen ingen skillnad på om det är en fattig Thailändare eller din släkt som undviker att betala skatt på sin bär och svamp plockning, för staten blir det väl inte heller någon skillnad.

Mvh isan lover
Vi har fler branscher som kan behöva personer som får jobba skattefritt än bärplockning.

Som du vet har alla nya invandrare också släkt och vänner som borde ha samma rättigheter som thailändare att komma och tjäna skattefritt.

Inte minst från Filippinerna vill många åka till Sverige och tjäna pengar på bärplockning men det finns inget bemanningsföretag som är godkända trots att det finns massor av bemanningsföretag som ordnar jobb åt 4-5 miljoner personer varje år.

Varför behöver Sverige ha bärplockning, då varken plockare eller företag skattar i Sverige?
Bär finns ändå att köpa svart så det räcker till samtliga hushåll i Sverige.

Låt alla Hassans släktingar och vänner komma för staten blir det ingen skillnad.

Hej

Jag vet precis som Kurant att det är väldigt ovanligt att Svenskar betalar någon skatt för bär och svamp dom plockar, visst hade det varit bra om alla inkomster ifrån skogen vore vita men så är det ju inte.

Mvh isan lover
Med gynnsamma avdrag för inkomsternas förvärvande som avdrag för bränsle, kläder, utrustning blir det sällan skatt på bärplockning som extraknäck.

I synnerhet i skogslänens glesbygd i norra Sverige är det enklare att sälja till uppköpare vitt än att försöka sälja bär privat när de flesta plockar själva.
Finns inte kunder och att åka 30 mil till en stad är dålig ekonomi.

Hej

Mvh isan lover
Nej fattiga thailändare är rikare än fattiga vietnameser, filipino och kambodjaner som borde få förtur.

Här bör ju verkligen facket kliva in.
Så mycket får man inte jobba.
Hej

Det är ju precis det dom har gjort, Kommunal har påtalat oegentligheter både till Polis, Migrationsverket och Socialkontorl får man bara 17 kr i timmen kvar när bärföretagen och bemanningsföretagen hsr tagit sitt så blir det till att göra många timmar 7 dagar i veckan om plockaren ska få något med sig hem till familjen i Thailand.

Mvh isan lover

Med gynnsamma avdrag för inkomsternas förvärvande som avdrag för bränsle, kläder, utrustning blir det sällan skatt på bärplockning som extraknäck.

I synnerhet i skogslänens glesbygd i norra Sverige är det enklare att sälja till uppköpare vitt än att försöka sälja bär privat när de flesta plockar själva.
Finns inte kunder och att åka 30 mil till en stad är dålig ekonomi.
Hej

Ja det var ju precis det jag skrev, det är inte många som betalar skatt för sin bärplockning, och i ditt exempel blir det oftast inte ens någon skatteinkomst för staten även om man skulle ta upp sin bärplockning i deklarationen.

Mvh isan lover

Hej

Det är ju en klen tröst för dom Thailändare som blir lurade och vars familjer blir hemlösa och skuldsatta.

Mvh isan lover
Ja att dessutom bli blåsta och lurade flera år på raken är en gåta.

Men tusentals från Laos, Kambodja, Filippinerna och Vietnam ställer upp när thailändska plockare gått i konkurs.

Det finns en mytbildning i Filippinerna att det går att tjäna lika mycket på en timme i Sverige än på en hel dags jobb i Filippinerna.
En dagslön är 45-60kr beroende på region.

Hej

Ja det var ju precis det jag skrev, det är inte många som betalar skatt för sin bärplockning, och i ditt exempel blir det oftast inte ens någon skatteinkomst för staten även om man skulle ta upp sin bärplockning i deklarationen.

Mvh isan lover
Skatten för företaget ger staten inkomster.
Folk är inte dumma i Norrland och kör helst vitt.

Hej

Och det blir inga nkomster till staten om det är Thailändare som plockar menar du ?

Mvh isan love
Jo om dom är anställda av ett svenskt företag.
I Sverige krävs arbetstillstånd som dom kan få via ansökan av ett företag.

20% flat inkomstskatt och arbetsgivaravgifter får staten in eller en del för kommunen kan också få en del.

Thailändska plockare som säljer svart är dåligt för staten.
Dom tar hela inkomsten oskattad med sig hem.

Jo om dom är anställda av ett svenskt företag.
I Sverige krävs arbetstillstånd som dom kan få via ansökan av ett företag.

20% flat inkomstskatt och arbetsgivaravgifter får staten in eller en del för kommunen kan också få en del.

Thailändska plockare som säljer svart är dåligt för staten.
Dom tar hela inkomsten oskattad med sig hem.
Hej

Så när dom svenska bärföretagen säljer bär plockade av Svenskar på fritiden får staten skatteintäkter ifrån bärföretagen, men när samma bärföretag säljer bär plockade av Thailändare får staten inga skatteintäkter?

Låter märkligt, det där får du nog utveckla.

Mvh isan lover

Hej

Så när dom svenska bärföretagen säljer bär plockade av Svenskar på fritiden får staten skatteintäkter ifrån bärföretagen, men när samma bärföretag säljer bär plockade av Thailändare får staten inga skatteintäkter?

Låter märkligt, det där får du nog utveckla.

Mvh isan lover
Dom säljer och köper ju svart, det har du ju själv sagt.

Och Thailändarna skattar inte i Sverige för de är undantagna då de jobbar år ett utländskt bemanningsföretag utan fast driftställe i Sverige.

Ingen betalar skatt och ingen tar ansvar.

Dom säljer och köper ju svart, det har du ju själv sagt.

Och Thailändarna skattar inte i Sverige för de är undantagna då de jobbar år ett utländskt bemanningsföretag utan fast driftställe i Sverige.

Ingen betalar skatt och ingen tar ansvar.
Hej

Jag har absolut inte påstått att det är hitresta Thailändska bärplockare som säljer svart eller undviker att betala skatt, du får du gärna citera och visa mig detta om något sådant finns i tråden ?

Det är svenska medborgare boende i Sverige som annonserar och säljer på Facebook, Blocket o.s.v, men det är ju även så som Kurant skrev att man får sälja för 12 500 kr per person och år utan att behöva betala skatt, så man vet ju inte om det handlar om försäljning under eller över detta belopp.

Men att det finns uppköpare av bär och svamp både i norr och söder som köper svart verkar ju både jag och Kurant vara överens om, men då handlar det främst om Svenskar och inte dom Thailändska bärplockarna som ju lämnar sina bär till det företag dom jobbar åt.

Sen verkar både jag och Kurant även vara överens om att det är ovanligt att svenska bär och svamp plockare betalar skatt i Sverige, dels har man rätten att sälja för 12 500 kr per person vilket enligt Kurant öppnar för att göra som hans systers familj och skriva olika familjemedlemmars namn vid försäljning, sen berättade Kurant att man även om man kör vitt och gör rätt så får man dra av alla kostnader kopplade till plockningen så då blir det tydligen också sällan någon som behöver betala skatt.

Men en sak jag inte förstod som Kurant skrev var att han tyckte att Svenskar som plockar bär och undviker skatt ändå gör nytta för staten genom att uppköparna och bärindustrin betalar skatt, då frågade jag honom om det inte blev precis samma skatteinkomster om Thailändare plockar och säljer på samma sätt?

Detta fick jag tyvärr inget svar på.

Mvh isan lover

Men en sak jag inte förstod som Kurant skrev var att han tyckte att Svenskar som plockar bär och undviker skatt ändå gör nytta för staten genom att uppköparna och bärindustrin betalar skatt, då frågade jag honom om det inte blev precis samma skatteinkomster om Thailändare plockar och säljer på samma sätt?
Du är inte lätt att förklara för.

Plockare med arbetstillstånd kan sälja bär vitt till uppköpare och i slutändan får staten in skatter av seriösa företag med korrekt bokföring.
Är dom dessutom anställda betalar företaget arbetsgivaravgifter och plockare inkomstskatt.
Precis som all annan inhyrd arbetskraft i Sverige.

Svart arbetskraft oavsett bransch och nationalitet är en tärande sektor som är dyrt för staten.

Uppköpare måste registrera varje inköp mot en juridisk person.

Har du inte själv enskild firma med dina extraknäck?
Förmånligt när man köper båtar, motorer och utrustning.
Även renovering och ombyggnad av lokaler går igenom.
Återbetalning av överskjutande moms är en bonus.
Också lärorikt med bokföring och hur skatter fungerar.

Du är inte lätt att förklara för.

Plockare med arbetstillstånd kan sälja bär vitt till uppköpare och i slutändan får staten in skatter av seriösa företag med korrekt bokföring.
Är dom dessutom anställda betalar företaget arbetsgivaravgifter och plockare inkomstskatt.
Precis som all annan inhyrd arbetskraft i Sverige.

Svart arbetskraft oavsett bransch och nationalitet är en tärande sektor som är dyrt för staten.

Uppköpare måste registrera varje inköp mot en juridisk person.

Har du inte själv enskild firma med dina extraknäck?
Förmånligt när man köper båtar, motorer och utrustning.
Även renovering och ombyggnad av lokaler går igenom.
Återbetalning av överskjutande moms är en bonus.
Också lärorikt med bokföring och hur skatter fungerar.
Hej

Uppköpare måste registrera inköp mot en juridisk person säger du och även om så är fallet köper dom ju ändå in bär och svamp svart, så det löser dom uppenbarligen på något vis.

Det jag inte förstår är fortfarande vad skillnaden skulle vara om en Thailändare eller Svensk lämnade in bär till en uppköpare, att knappast någon av dom betalar skatt är vi ju överens om sen tidigsre, sen betalar uppköparen skatt som kommer staten tillgodo, vad är då skillnaden för staten mellan en Svensk och Thailändare?

Både jag och frugan har Aktiebolag respektive Enskild Firma.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp